Jullie rijbak??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

Jullie rijbak??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 18:01

Hallo!
wij hebben gewoon zand en dreinaige in onze bak. dit is prima, maar het zand is noggal erg zwaar.
ik wilde nieuwe, niet te gek dure bodem in onze bak.
wat voor bodem, waar gehaald en hoe duur ongeveer hebben jullie in je bak? zijn jullie er erg tevrede mee?
het gaat bij ons om een 20x40 buitenbak Lachen
groetjes!

Wendy15

Re: Jullie rijbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:05

Op de boerderij waar mijn paard staat hadden we eerst ook een bak met alleen zand. Ontzettend zwaar en gewoon niet in te rijden. Toen hebben ze er van die houtsnippers op gegooid en dat is er nu doorheen gereden. Bak is nu helemaal top Ja

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:49

ik heb gele zand erin liggen..1x per jaar rijden wij de mest (van de paarden) er door heen..na een tijdje wordt de bodem wat veerkrachtiger...En ja het is niet zwaar...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:57

Dan neem ik aan dat je geen drainage hebt, want als je drainage hebt, is het de bedoeling om de mest juist UIT de bak te halen.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:07

@Wendy15: Gooi je er dan echt van die grove houtsnippers doorheen of gewoon zaagsel?
Wij laten over 2 weken namelijk ook een bak maken, maar dat wordt dus ook alleen maar zand..

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:52

kokosvezel .... wij zijn dat er nu doorheen aan het mengen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:54

Bertuss schreef:
@Wendy15: Gooi je er dan echt van die grove houtsnippers doorheen of gewoon zaagsel?
Wij laten over 2 weken namelijk ook een bak maken, maar dat wordt dus ook alleen maar zand..

Alleen zand moet kunnen hoor, het is net wát voor zand

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:49

Jol1 schreef:
Dan neem ik aan dat je geen drainage hebt, want als je drainage hebt, is het de bedoeling om de mest juist UIT de bak te halen.

*LOL*
Drainage is bedoeld om de bak droog te houden, het haalt het water en vocht uit de bak.
niet de mest.

Onze bak is gevult met wat zand en gemalen keukenkastjes.
Vind het een erg fijne bak om in te rijden zeker nu we hem net hebben laten draineren.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:13

Iedere "bakkenbouwer" zal je vertellen dat mest uit de bak verwijderd moet worden. Het vervuilt het zand en de drainage slibt erdoor dicht.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:55

Bij de pensionstal waar ik sta hebben ze volens mij op het zand houtsnippers gegooit, de bak is nu echt heerlijk om in te rijden Ja

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 11:46

die houtsnippers lijken mij een prima methode...
gooien jullie ze gewoon op de bak, en dan na lange tijd erdoorheen rijden... of gewoon gelijk met een machine?
houtsnippers zijn niet gek duur denk ik? weet iemand hier de prijs van ongeveer?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:00

Wij waren voor 84 kuub Megatop (dat is genoeg voor een bak van 20x40 ) 1300 euro kwijt. Wij hebben het erdoor laten frezen, maar volgens mij kun het ook gewoon bovenop storten en verspreiden.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:47

wij hebben voor een bak van 20x40 4 pakken kokosvezel gekocht a 70 euro per stuk . je kunt het als je bak niet veel te zwaar is beter met 3 pakken doen . dus reken maar uit wat je kwijt bent . het is wel veel werk om het erin te werken .

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:20

Wij hadden eerst ook alleen maar zand, was echt dik zwaar!
Vracht snippers er door, nog steeds zwaar
Een periode (zaagsel)mest er door, al iets beter
Weer wat snippers er door
Heel veel sproeien, weer wat beter
Nog een vracht snippers, nu is ie super Lachen

Hij is nooit nat & nooit bevroren! Door de snippers is ie ook haast niet stoffig!

Wij hebben 1 keer een 'echte' vracht snippers laten komen
Daarna hebben we 2 keer snippers gekregen. 1x van een kennis en 1x van een stichting die t bos van dichtbijliggend landgoed onderhoud, zij moesten van de snippers af en wij wilden ze graag!
Scheelt een hoop euries Knipoog

Beppeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:57

Waar kun je die kokosvezel krijgen? 4 maal 70 euro is wel heel aantrekkelijk, ik sta op een pensionstal waar ze zo min mogelijk willen uitgeven aan de bak en dit is nog wel door ons zelf te betalen. We hebben een hele zware bodem met geel zand, werkt die kokosvezel dan goed om de bodem minder zwaar te maken?
Mijn paard heeft er al een blessure door opgelopen.
Alvast bedankt voor de reactie!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:40

Bertuss schreef:

Bij ons in de bak hadden ze drainage met vrij zwaar zand er op. Was niet in te rijden, dus toen hebben ze van die vrij grove houtsnippers er over gedaan, als dat er een beetje doorgelopen is heb je een hele fijne bak. Iig geen zaagsel, maar meer grover spul. Bij ons kwam het van de gemeente, die waren allemaal bomen aan het kappen en die versnipperden ze dan meteen. De boer heeft een deel van die snippers opgekocht en in de bak gegooid. Werkt goed Ja

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:32

mijn instructrice heeft kunstgras door haar bodem heen, een ideale bodem om op te rijden (alleen moet mijn paard nog leren dat het niet lekker is)

jjiisskkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:33

bij mijn verzorgpaarden heb ik een 60/20 bak
als je een paard heb is het lekker groot maar het kan ook kleiner
voor een kleine pony zou ik een kleineren bak doen
ik weet niet hoeveel hij hebt gekost maar we kregen korting

Saar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:37

wij hebben een longeerbak van 15x15 met megatop erin.. het is wat aan de zware kant...niet echt ideaal dus.

en een rijbak van 15x30 met zand en houtsnippers. Het zand is speciaal weet ff niet hoe het heet maar word één geheel maar blijft toch veren! Ideaal Haha!

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:40

Wij hebben een All Weather Tuft bodem in onze bak.. (ik geloof dat wij voor €1000,- uit waren voor 1 bak, en we hebben het er nog 1 keer ingegooid, maar dan moet je even kijken of dat wel nodig is)
Het valt zacht Clown en het is altijd te berijden, in de winter, als het glad is, of als het erg nat is kun je erin rijden, het stuift in de zomer ook nooit.. het is echt ideaal.. In mijn profiel staan wel foto's van onze bak!..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:16

Ik vind eerlijk gezegd All Weather Tuft niet zo'n mooi gezicht. Het is net of je in het afval rijdt. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Alleen als je het spul ooit wilt afvoeren dan is dat niet zo goedkoop.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:50

Hoi,

Mijn bak is fijn om te rijden,maar met dit droge weer stuift het een beetje,wat denken jullie dat dan het beste is?Houtsnippers of kokosvezel,iemand telefoonnummers? Alvast bedankt,Monique.

valinor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:45

Vraagje aan diegenen met hout door het zand: wat gebeurt er na een paar jaar, als het hout begint te rotten? Hebben jullie geen problemen met het achterblijven van een dan voor water moeilijk doordringbare laag, die dan eerst weer moet worden afgegraven en afgevoerd voordat er weer nieuw hout ingereden wordt?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:34

ik denk dat je gewoon door moet rijden en de bak sproeien.. die van ons was eerst ook heel zwaar.. en nu is die goed hij stuift ook amper. maar wij krijgen wanneer de bak verbreed wordt wel andere bodem

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:20

Wij hebben spuitzand in de bak liggen zonder drainage echt een top bak.

Als je echt een super bak wil zou ik een eb- en vloed nemen.