Vanaf nu zelf voor voer zorgen, heb een aantal vragen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ferry80

Vanaf nu zelf voor voer zorgen, heb een aantal vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 12:54

Op onze stalling, mogen we vanaf nu zelf voor voer zorgen. Gezien de staleigenaar nooit echt goed kwalitatief voer had, daarmee bedoel ik, hooi met stof, kuil met schimmel e.d. Ik ben dus blij dat ik zelf voor voer mag gaan zorgen. Maargoed, dat heb ik nog nooit gehoeven, dus aan aantal vragen!

* Wat kost een baal hooi en stro gemiddeld? Ik dacht hooi 2 euro en stro 1,50 Euro?
* Kennen jullie boeren/firma's e.d die het komen brengen door heel Nederland of Gelderland?
* Wat kost gemiddeld in de winter een baal kuilvoer, echt goed ruikend kuilvoer, zonder schimmel?
* En als je 2 paarden hebt, hoe lang kan ik daar ongeveer mee doen. Ze worden niet zuinig gevoerd.
* Wat kost een grote baal stro, echt die grote zeg maar, gemiddeld?

Ik geloof dat er ook grote balen kuilvoer zijn, maar dat is kuilvoer dat net GEEN hooi is.
Dat wil ik ze nu graag gaan voeren, want ik heb me laten vertellen dat dat goed spul is..
In de winter voer ik sowieso altijd kuilvoer.

Of heeft iemand tips hoe ik het het beste kan aanpakken. Ik wil nu eindelijk wel eens goed voer ( en dan wil ik best wat meer betalen ), waar geen stof en schimmel in zit, waar ze niet van gaan hoesten en wat ze gewoon lekker vinden en dus ook alles opeten.
Wie heeft er tips?!

Bedankt alvast.

Waratje

Re: Vanaf nu zelf voor voer zorgen, heb een aantal vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:08

Wat heb je voor opslagmogelijkheden? Want je kunt wel gaan roepen dat een baaltje hooi of stro van het land 2 euro kost, maar als je er geen 100 kwijt kunt, betaal je in de loop van de winter wel meer voor datzelfde baaltje. Per regio zit er ook verschil in de prijs en de hoeveelheid en kwaliteit van het spul die beschikbaar is, kan ook flink invloed hebben op de prijs.
Als je maar twee paarden te voeren hebt, zou ik geen kuilvoer doen. De grote balen voer je niet vlot genoeg weg en de kleintjes zijn schreeuwend duur.
Als je opslagmogelijkheden hebt, kun je bij grotere boerderijen vragen of ze stro en/of hooi verkopen (van het land) of je kijkt op marktplaats voor partijen die te koop worden aangeboden.
Als je geen opslagmogelijkheden hebt zul je waarschijnlijk via een fouragehandel een dealtje moeten sluiten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:11

Zijn er meer pensionklanten? Is het dan een idee om met een groepje hooi/kuil/voordroog (maar net wat jullie willen) in te slaan?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:32

* Wat kost een baal hooi en stro gemiddeld? Ik dacht hooi 2 euro en stro 1,50 Euro?
* Kennen jullie boeren/firma's e.d die het komen brengen door heel Nederland of Gelderland?
* Wat kost gemiddeld in de winter een baal kuilvoer, echt goed ruikend kuilvoer, zonder schimmel?
* En als je 2 paarden hebt, hoe lang kan ik daar ongeveer mee doen. Ze worden niet zuinig gevoerd.
* Wat kost een grote baal stro, echt die grote zeg maar, gemiddeld?

*Hooi (eigenlijk kuil) zit bij mijn stalgeld inbegrepen. In de tijd dat ik nog wel hooi kocht was dit rond de 3 euro per baal.
Voor stro betaal ik 4,50 hier doe ik dan 2 weken mee.
*Hier kan ik je helaas niet aan helpen. Je zou bij boerderijen in de buurt wat rond kunnen vragen.
*?
*Wij hadden grote balen kuil voor 2 paarden (1 pony en één paard). Zij kregen onbeperkt. Met een baal deden we ongeveer 1,5 maand.
*Geen idee wat je onder echt grote balen stro verstaat. Wij hebben redelijk grote balen en betalen daarvoor 4,50.

Als ik jou was zou ik wat rondvragen, de prijzen zijn niet overal hetzelfde Lachen

Citaat:
Zijn er meer pensionklanten? Is het dan een idee om met een groepje hooi/kuil/voordroog (maar net wat jullie willen) in te slaan?

Ook mijn vraag Lachen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:13

een grote baal kuil moet je binnen twee weken opvoeren anders gaat het schimmelen

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:17

hooi is de laatste tijd wel duurder geworden, zo'n 2-3 euro per baal. Kuil is 20-25 euro per grote baal. mijn paarden doen er 1,5 week mee. ik voer het alleen in de winter, omdat het anders te snel bederft.
wij halen zelf van die hele grote balen stro van het land en betalen daarvoor 15 euro.(friesland)

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:46

Misschien kun je met een aantal mensen van stal samen kuil inslaan en voeren? Grote balen hou je in de zomer niet goed met maar 2 paarden.
Kleine baaltjes misschien wel, maar die zijn een stuk duurder in aanschaf.

Voor fouragehandelaren kun je eens in de telefoongids kijken. Vaak komen deze alleen aan huis met een volle vrachtwagen (+- 200 kleine baaltjes hooi of stro). Maar misschien is het een optie om er zelf met een trailer langs te rijden?