Kosten inenten, hoefsmid, stro, biks, wormenkuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissLuvley

Kosten inenten, hoefsmid, stro, biks, wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 12:54

Hai allemaal,

Hier een vraag die zeker weleens gesteld is, maar om het helemaal na te gaan zoeken tussen die honderden pagina's zie ik niet echt zitten.

Ik ben even aan het oriënteren hoeveel de kosten nu ongeveer zullen zijn per maand, als ik mijn eigen paardje heb.
Ben er serieus over aan het nadenken om mijn lievelings manegepaard over te kopen en in een weiland te zetten, zodat hij lekker van zijn oude daggie kan genieten na al die jaren hard werken.

Ik woon in Amsterdam, dus misschien dat alles hier ook nog eens een stuk duurder is Huilen

Hier mijn vragen:

-Hoeveel ben je kwijt aan het jaarlijkse inenten van je paard tegen tetanus, rhinopneumonie en influenza.

-Wat betaal je voor de hoefsmid als hij je paard alleen hoeft te bekappen?

-Is er een jaarlijkse bijdrage die je voor de veearts moet betalen?

-Wat zijn de kosten voor een wormenkuur?

-Wat betaal je ongeveer voor een maand biks, een maand stro (voor het geval het zo koud wordt dat me toekomstige paardje in een box moet staan)

Alvast bedankt voor de moeite

Liedje

Re: Kosten inenten, hoefsmid, stro, biks, wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:27

Bekappen kost ongeveer 25 euro.
Stro en hooi verschilt per boer en regio. Prijs is rond de €2,50 geloof ik. (per baal)
Bix kost rond de 5-8 euro per 25 kg zak.
Veearts is afhankelijk van het aantal bezoeken en de dingen die die dan uitvoert...
Inenten is 1 x per jaar. Kan ook 2 x dacht ik.
Dit is alles wat ik weet Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:46

Plat door de bocht: als je geen 300 - 500 euro per maand (elke maand!) kunt missen, begin niet aan een eigen paard, zeker niet in A'dam, want voor die omgeving is dit budget waarschjnlijk zeer krap.
Als je moet gaan vragen wat afzonderlijke acties kosten, dan krijg ik gelijk het gevoel dat het een soort ik-wil-maar-ik-kan-niet is.
Een paard houden is als een nieuwe Rolls Royce kopen; als je moet vragen naar de prijs van de opties, kun je ze niet betalen. Zo is het met paarden ook; als je moet gaan kijken wat de afzonderlijke delen kosten, kun je eigenlijk geen paard houden. Je kunt namelijk niet op die afzonderlijke delen bezuinigen, zoals op de opties van een auto. Zonder gekke dingen te doen, heb je gewoon die basiskosten. Als je moet bezuinigen op basiskosten, danwel je je niet kunt permiteren om een smid, veearts of lesgeefmens vaker dan gemiddeld te laten komen, dan zou ik er niet aan beginnen.

navarao

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:14

ik betaal voor bekappen 23 euro en inenting 12,50! qua dierenarts kosten kan ik je niet echt helpen....je kunt weinig problemen hebben of juist heel veel zodat dierenarts vaak moet komen en dan word het erg duur plaatje...

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:54

Niek wordt 1x per jaar geent. Dus kost met voorrijkosten 35 euro. (dit is de helft van de voorrijkosten)

Hoefsmid kost per 8 weken 75 euro

Wormenkuur zit bij mijn stalling erbij. Hiervoor kocht ik elke keer een andere en die kosten ongeveer 15 euro per 8 weken.

Bix is ongeveer 11 euro voor een zak Pavo

Sto per baal van +/- 20 kilo kostte toen 2,50 euro.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:17

Vergeet niet een potje voor de veeartskosten te reserveren. Ik heb net weer een rekening binnen gekregen en dat viel helaas niet mee.....

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:42

Iedereen heeft het hier wel over inentingen voor influenza. Want voor rino moet je elke twee maanden eigenlijk inenten en dan weet je nog niet zeker dat ze het niet krijgen. Dus inenten voor Rino heeft niet veel zin. Als je geen wedstrijden rijdt kan je 1 x per jaar enten. Bij wedstrijd rijden moet je twee keer per jaar enten.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:17

Ga maar uit van de volgende kosten.

Inenting:20 euro per jaar
hoefsmid: 20 euro voor bekappen moet elke 8 weken gebeuren
wormenkuur: 12 euro per spuit moet elke 8 weken gebeuren{geef zelf ook nog 2 keer per jaar 1 die ook tegen lintwormen helpt en die is 22 euro}

Verder denk ik niet dat je lievelings paard blij is om nu altijd in het weiland te lopen.Hij is al wat ouder denk ik en altijd gewend om op stal te staan.Ik denk dat je paard het veel te koud heeft in de winter en echt wel een stal nodig heeft waar je hem lekker in kan zetten.In amsterdam betaal je nogal wat aan stallings kosten en die moet je wel mee rekenen.Het voordeel daarvan is dat alles daar bij in zit en je zelf geen stro,hooi en bix hoeft te kopen en hoeft op te slaan.Dierenarts kosten kun je ook niet van te voren inschatten zo heb je 5 jaar geen problemen en zo moet je 5 keer in het jaar je dierenarts bellen.De bedragen kunnen varieren van 50 euro per consult tot 500 of 5000 euro kun en wil je dat betalen?

MissLuvley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 13:24

Hai mensen, hartstikke bedankt voor jullie reacties.

Ik ben uiteindelijk na veel nadenken van het idee af gaan zien, omdat het gewoon niet haalbaar is voor mij.
Ik kwam er ook nog eens achter dat dit paard aan de medicijnen zit tegen de slijtage.
Ik was zijn laatste hoop en dit betekent dus dat hij binnenkort naar een handelaar gaat en dan wordt ingeslapen Boos!

Ik ben er echt helemaal kapot van, maar liever dit dan dat ik de rekeningen krijg van de veearts die ik niet kan betalen, waarna ik moet zeggen ja ach ik kan het niet betalen dus laat dat paard maar met pijn en stress in de wei staan.
Daarnaast is hij gewend om dag in dag uit jarenlang in een stand te staan, dus wat monsera zegt klopt ook helemaal.

Ik weet dat het een long shot is, maar als er iemand is die iemand weet of zelf dit paard wil kopen laat het me dan weten.
Ik verwacht er natuurlijk niks van, maar niet geschoten is altijd mis en dit paard verdient het echt na al die jaren harde werk lekker van zijn ouwe dag te kunnen genieten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:20

als je misschien wel geld had voor het onderhoud, kan je dan niet zien of je een rusthuis kan regelen?
geen idee hoor of je daar vaste kosten per maand hebt, maar als dat zo is dan weet je waar je aan toe bent toch?
you never know, nogmaals geen idee hoe dat werkt bij zo'n rusthuis hoor.. maar dacht ik noem het toch maar wel ff.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:22

er is al een topic hierover, ik zoek het even voor je op.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:23

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:54

Citaat:
-Hoeveel ben je kwijt aan het jaarlijkse inenten van je paard tegen tetanus, rhinopneumonie en influenza.

Volgens mij was het iets van 40 euro per keer als hij aan huis komt.

Citaat:
-Wat betaal je voor de hoefsmid als hij je paard alleen hoeft te bekappen?

Mijn hoefsmid is niet zo duur merk ik hier in de omgeving. Paard bekappen kost 17 euro per paard. Ik doe dat ongeveer elke 8 weken, dus dat komt uit op ongeveer 115 euro per jaar.

Citaat:
-Is er een jaarlijkse bijdrage die je voor de veearts moet betalen?

Verschilt wat ze hebben en of vaak? Als je geluk hebt valt het allemaal wel mee.

Citaat:
-Wat zijn de kosten voor een wormenkuur?

Hier ben ik niet zo secuur in maar de wormekuren varieren van iets van 12 euro tot 22,50. Afhankelijk of je regelmatig ontwormt is het duurder of niet. Normaal is iets van elke 6 weken maar dat haal ik zelf niet.

Citaat:
-Wat betaal je ongeveer voor een maand biks, een maand stro (voor het geval het zo koud wordt dat me toekomstige paardje in een box moet staan)

Brok: 30 dagen x 4 kilo per dag x 0,30 cent per kilo = 36 euro per maand
Vlas: 30 dagen x 1 euro per dag (naar boven afgerond) = 30 euro per maand
Hooi: Afhankelijk hoeveel je geeft en hoeveel je inkoopt en hoe, weet ik zo geen zinnig antwoord op.

Hoperlijk heb je hiermee een richtlijn!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:41

MissLuvley schreef:
Ik was zijn laatste hoop en dit betekent dus dat hij binnenkort naar een handelaar gaat en dan wordt ingeslapen Boos!

Geloof je het zelf? Als hij naar een handelaar wordt hij echt niet ingeslapen, daar ben ik heel gerust op. Paard komt uiteindelijk toch bij de slager terecht. Als je het paard een hoop ellende wilt besparen, dan regel je of dat de manege het dier zelf naar de slager brengt (in Nederland dus) of je koopt hem zelf om hem naar de slager te brengen. Overigens kun je in Nederland best goed afspraken maken met een slachthuis dat het netjes en vlot gebeurd en het paard er geen erg in heeft. 't Klinkt misschien cru, maar de paardenhandel is niet zo aardig voor paarden Verdrietig
Allerlaatste mogelijkheid is om eens contact op te nemen met de stichting 't Olde Manegepaard, die zitten in Dalmsholte bij Ommen. Misschien wil de manege het paard naar hun afstaan als ze plek hebben, maar dan krijgen ze er dus niets voor........

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:23

dan krijgen ze er niks voor: ik zou dan zelf die pony kopen (heeft manege hun geld) en gaf dan de pony aan zo'n stichting!