Paard op koeienweide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lidewijke

Paard op koeienweide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 17:00

Ons huis is gebouwd op een (ex-)koeienweide, de koeien zijn al een zestal jaar weg, maar de boer onderhoudt de wei en gebruikt ze om te hooien voor zijn koeien. Nu als ik een paard zou aankopen zou het op die weide komen te staan; als ik het goed voorheb heeft een paardenwei een iets andere 'samenstelling' dan een koeienwei, of ben ik hier iets heel raar aan het zeggen?

Mijn vraag is dus: is het gezond voor paarden om ze op een koeienweide te zetten, of zou ik ze opnieuw moeten laten aanleggen oid?

(niet dat ik een paard gekocht heb ofzo)

Marigold

Re: Paard op koeienweide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:02

kan er gewoon op hoor, het is juist goed als je het land eerst laat begrazen door koeien.
je moet wel opletten, dit land word al jaren alleen gemaaild maar niet begraast, koeiengras is wel erg vol zegmaar, en voor paarden is arm gras beter (zegmaar minder eiwitrijk), dus wel opletten dat het niet te vet voor ze is, deze wei..
weet ook niet hoeveel kunstmest erop is gedaan.
het beste is eerst koeien, dan paarden en dan schapen.

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:10

Paarden opzetten kan best als je het afzet. (en nog een paardje erbij Haha! )

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 17:25

Het is inderdaad nogal een vette wei, maar het paard zou wel pas ten vroegste volgend jaar komen (als er een komt), dus ik kan wel tegen de boer zeggen van niet meer te bemesten oid..

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:51

Mijn eerste paard heeft zo'n twee jaar lang zelfs samen met de koeien op de wei gestaan, is altijd prima gegaan. Heb nooit iets gemerkt dat t niet goed of te vet gras was oid.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:57

Je hebt gelijk. De samenstelling is totaal anders. In een echte paardenwei zit veel variatie. Het gras hoort ook taai te zijn. Er horen veel kruiden in te zitten. Jammer genoeg is dit lang niet altijd mogelijk. Waar komen de haken vandaan en de dikke paarden?
Van verkeerd weidevoer. Meestal zetten mensen hun paarden gewoon op koeiengras. het gaat prima, maar je moet wel opletten met vetten en extra kruiden geven als het paard daar behoefte aan lijkt te hebben.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 20:30

Bedankt voor jullie reacties alvast; het zou dus gaan maar het is toch niet zo goed.. Op onze wei staat inderdaad niet veel anders dan gras, en dan nog echt vet gras.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:11

Ik zie het hier ook vaak hoor dat koeien met paarden op het land staan, of afgewisseld.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:18

kan geen kwaad . wel nog iets bijvoeren voor de vitaminen en niet heel de dag en nacht er op laten staan omdat het vaak langer gras is . of stukje afzetten . zolang je bijvoert met een brok met de vitaminen en een zoutblok neerlegt zal dat best gaan

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 08:45

Lidewijke schreef:
Het is inderdaad nogal een vette wei, maar het paard zou wel pas ten vroegste volgend jaar komen (als er een komt), dus ik kan wel tegen de boer zeggen van niet meer te bemesten oid..

Wel bemesten, maar dan aangepast aan paarden. Verder misschien doorzaaien met een paardenmengsel graszaad.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 09:26

Dankjewel voor jullie reacties Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:30

Ik heb ook een koeienwei thuis, die van mij staan er gewoon 3 á 4 uur per dag op (na opbouwen in het voorjaar) en de rest van de tijd staan ze op een kale paddock. Koeienweides bestaan vaak uit krachtig vet gras, paardenwei horen bij voorkeur idd van stengelig, weinig bevattend gras te bestaan. Koeienweides worden ook meer bemest. Op zich kan een paard er goed in staan, afhankelijk van lengte gras, type paard (1 die nonstop vreet, moet je eruit halen, 1 die ook wel eens staat te slapen kan blijven). Koe en paard samen beweiden is wel goed voor de wei, best is paarden achter de koeien aan. En anders vraag je of je een kleiner stuk kunt afzetten Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:55

Kan volgensmij geen kwaad hoor. Lachen Ik die idd ook weleens paarden bij koeien staan.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:53

Alles is al gezegd. Je kan de boer vragen om het stukje land wat je wilt gebruiken, maar beter niet te intensief te bemesten en te hooien (of kuilen) voor je paardje erop gaat. Dat het gras dus lekker kort is. En wel opbouwen. Zeker als het paardje niet gewend is om veel buiten te staan. Eerst een half uurtje (als het land nog erg groen is) per dag en steeds langer.

Voorjaarsgras is het gevaarlijkst. Hier zitten de meeste eiwitten in (hoefbevangen-gevaar) en is bovendien erg zacht, dus graast makkelijk in grote brokken weg (koliek-gevaar). Dus vooral in het voorjaar goed uitkijken met beweiden.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 00:13

Dankjewel voor de tips ed Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:17

fjordnina schreef:
Je hebt gelijk. De samenstelling is totaal anders. In een echte paardenwei zit veel variatie. Het gras hoort ook taai te zijn. Er horen veel kruiden in te zitten. Jammer genoeg is dit lang niet altijd mogelijk. Waar komen de haken vandaan en de dikke paarden?
Van verkeerd weidevoer. Meestal zetten mensen hun paarden gewoon op koeiengras. het gaat prima, maar je moet wel opletten met vetten en extra kruiden geven als het paard daar behoefte aan lijkt te hebben.

Denk wel dat koeien ook weleens een worm besmetting bij zich kunnen dragen.
Dus ontworm je paard goed (moet zo ie zo) Maar wilde het wel even zeggen.
Mijn jaarling staat op een weide waar koeien en paarden afgewisseld worden en hun hadden laatst ook een besmetting.
Dus ik hou dat nu extra in de gaten!