De wei; dooier dan dood

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

San

De wei; dooier dan dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 14:15

Hallo allemaal,

Door de enorme droogte is de wei bij ons echt dooier dan dood. Het gras is geel en bruin en er staat echt 0,niks meer op. Is er een manier om dit een beetje beter te krijgen nog weer dit seizoen en hebben jullie anders misschien een schema voor mij hoe ik ervoor kan zorgen dat hij in het naseizoen en de winter weer dusdanig zal bijtrekken dat hij volgend jaar er weer gewoon goed uitziet.

Cassidy

Re: De wei; dooier dan dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:21

Om te beginnen: paarden eraf en er voorlopig niet meer op. Of een stukje afzetten waar ze niet mogen komen.
En dan zul je toch water moeten sproeien: heb je geen buurman met een giertank (zo'n ouderwetse) waar je een sloot water mee kunt uitrijden?

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 14:24

We hebben ze er nu al een aantal dagen niet meer op staan. Helaas geen buurman met een giertank, maar we gaan van het weekeind een tweede pomp kopen voor slootwater en we hebben al zo'n spuitkop als die ook op de akkers gebruik wordt. De eerste pomp staat bij de rijbak en is megazwaar en dus niet zo grappig om steeds te moeten verplaatsen. Dus dat is ons voorlopige plan...

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:44

Toch gaan sproeien dan maar? Wij hebben een wei "opgegeven" daar lopen nu de paarden als ze niet in de paddock gaan. De andere weides worden elke dag gesproeid en daar kunnen de paarden nog steeds goed op grazen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:46

het enige wat helpt is water.. liters water over dat weiland heen spuiten en de paarden er voorlopig niet meer opzetten, misschien kun je de paarden ergens anders losgooien? Bijv. in een bak of een paddock?

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:48

Een regendans doen Tong uitsteken

Flauw, idd gaan sproeien. Succes!

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:50

Bij ons is het ook huilen met de pet op.
Als een paard een scheet laat dan heb je een wervelwind zo droog is het.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:53

passepartout schreef:
Bij ons is het ook huilen met de pet op.
Als een paard een scheet laat dan heb je een wervelwind zo droog is het.

Haha! Haha! Haha!
hihi lig krom hiero.
Bij ons precies hetzelfde,dooier dan dood.Op het stuk waar niets staat,staan de paarden nou.De andere wei is lang en ligt plat en is bruin.helaas kan ik deze wei niet sproeien,niet de financieen en niet het water.(huur de wei naast een varkensboer).het is idd afwachten wat het straks zal worden.maja vorig jaar ist ook goed bijgetrokken dus zal wel meevallen hoop ik.
nou ga ik vanavond maar effe de regendans doen Knipoog
althans poging tot Clown

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:12

het blijft voorlopig droog en heet, ik denk dat er volgende week een sproeiverbod komt

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:19

De boer/fokker waar mijn tinker gestald staat, zei vandaag al dat ze de eerste 10 dagen nog geen regen verwachten Boos! . Bij ons zijn de weides ook helemaal dood en bruin. Over een paar dagen moet de kudde de groepsstal in met de schuifdeur open naar een wei waar ze nog wel mogen lopen. Het is echt niet leuk meer zo.......

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:29

Hmm, wat missnynke zegt klinkt niet zo positief.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:04

Bij ons geldt al vanaf 7 juli een sproeiverbod... kijk dus even op de website van je gemeente of waterschap of je uberhaupt nog wel mag sproeien!

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:55

het land gaan besproeien.
en voorlopig geen paarden er meer op.
of het land in stukjes gaan verdelen. en dan de ene week op dat stukje en dan steeds afwisselen..
ik weet niet hoe groot het land is? Knipoog

succes. Haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:06

Je zou ook een naburige loonwerker kunnen bellen en informeren of zij niet met hun tanks water kunnen spuiten. Dat water kost toch niets en je betaalt dan alleen hun urengeld.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:28

Voor dit seizoen, zal het wel zo blijven tenzij ze er vanaf gaan of als je je land verdeeld. Bij ons is het net zo op een landje waar ze 's middags altijd staan omdat daar bomen staan. Maar je hoeft niet bang te zijn dat je land volgend jaar het niet dooet. Want zodra je paarden in het najaar er van af gaan dan groeit het in de lente vanzelf weer. En als het echt slecht is dan kan je altijd nog wat gras zaaien en ook in de lente voordat je paarden er weer op gaan wat gier over je land. Dat doet wonderen. Ik ben bang dat je voor nu hooi moet gaan bij voeren als ze alleen nog maar een kale wei hebben.
yvette

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 20:29

missnynke schreef:
het blijft voorlopig droog en heet, ik denk dat er volgende week een sproeiverbod komt

Nee! dat is niet de bedoeling, hihi. We hebben nu vandaag een sproei installatie gekocht, was weer een duur geintje, maar het is niet anders. Morgen gaan we hem in elkaar zetten en de weilanden heel het weekeind sproeien. We kunnen dit gelukkig doen door slootwater te pompen dus dat scheelt weer. Ben benieuwd of het nog wat uit gaat halen.

De paarden kunnen nu in de paddock en af en toe eventjes op de wei. We hebben helaas al niet zo heel veel land, ik denk 3 stukjes van ong 60m2. Daar gaat dan steeds 1 paard tegelijk op.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:25

Als je voor het sproeien ook nog wat kunstmest strooit gaat het helemaal goed. Dan kan het gras flink groeien, let wel! houd je paarden wel evne van het gras, paarden vinden kunstmest niet zo leuk als het nog niet ingetrokken is Clown

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 08:35

Pas wel op met het laten verzuipen van het gras. Ik weet niet in hoeverre jou weide uitgedroogd is, maar soms is het in zo verre uitgedroogd dat het niet snel water meer kan opnemen. Wat je dan hebt is een blubberpoel waar het gras ook niet zo van houdt en waar het uiteindelijk dood aan kan gaan.
Doe je het met mate dan zie je vanzelf je gras wel weer groener worden Lachen

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 08:54

hier het zelfde probleem, de wei is kaler dan kaal, ik voer ze nu 2x daags bij met hooi, binnen halen is voor ons geen optie, thuis kunnen ze dan per dag een uurtje in de paddock, vinden ze vast niet leuk. ik heb nog 2 stukken wei waar ze straks , als het ooit gat regenen weer op kunnen. in het najaar moet de heleboel maar op nieuw worden ingezaaid. gelukkig zitten we allemaal met hetzelfde probleem (helaas)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:04

Wij hebben het geluk 3 weides te hebben.
De paarden staan nu op het stuk waar we normaal hooi vanaf halen. Die is nog zo groen als wat..

Het andere stuk hebben we pas bijgemaaid en stukje bij beetje gesproeid.
Langzaamaan knapt het op..

Sproei niet in de zon, de boel verbrand waar je bijstaat..

Aangezien we na dit stuk nog een hooiwinningstuk hebben en de wei waar ze nu opstaan ook bijna kaal is verhuizen ze gewoon naar de andere stuk.
Dan maar een keer een snede hooi minder..
Maar dan kunnen de paardjes wel lekker buiten blijven Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:10

Omdat ik dit jaar 2 veulens had heb ik een enorme wei bijgehuurd. Bij mij is alles nog fris en groen(nouja, niet zoals in het voorjaar maar nog best goed ja). Dus mijn advies is: laat het gras niet te kort afgrazen maar verweid de paarden tijdig of voer ze eventueel bij.
Straks een buitje en dan trekt het hard bij hoor, zeker als je het niet te kort laat grazen, echt kale stukken kun je van 't najaar eventueel doorzaaien.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:27

Sproeien lijkt me de enige oplossing. De paarden op tijd verweiden is ook belangrijk. Als het echt helemaal kaal en superkort is dan wordt het restantje gras veel sneller geel. Vergelijk het maar met een gazon wat je bij dit weer maait. Dan is het ook binnen de kortste keren dor. Bij ons kunnen ze het gras niet aan eten. De paarden worden echt veel te dik. Plaatselijk kan het dus nog aardig verschillen.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:49

Volgens mij is er al een sproeiverbod van oppervlaktewater, dus beken, sloten, meren e.d.
Hopelijk komt er geen sproeiverbod bij van grondwater. Wij zijn nu ook de weien aant sproeien, maar regen blijft nog het allerbest.
Probeer als je sproeit dit 's avonds te doen. Dan verdampt het water niet zo snel en heeft het gras de hele nacht de tijd om weer een beetje bij te komen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:37

Sproeien; en dat moet je idd snachts doen.
Anders verbrand je gras en schiet je er nog weinig mee op.
Doe het met mate; laat het niet verzuipen en geef het totale rust, dan is je land zo weer mooi.
Volgende keer paard er bijtijds afhalen; het moet nog wel lengte hebben anders herstelt het ook moeilijker.

Hier hebben ze de paarden ook wat laat verweid, waardoor de oude wei verdort en kapot is, met van die 'mest'eilandjes. Ze sproeien niet en ik ben bang dat de wei nog niet opgeknapt is als de wei waarop ze nu staan te kort word.
Balen, maarja, tis mijn weiland niet dus heb er weinig over te zeggen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:44

Bedoel je echt 60m2? Of is het een typfoutje en bedoel je 600m2? Als het echt 60m2 is dan is dat veel te klein om als wei te gebruiken. Hooguit als uitloop voor een stalletje, maar dan nog zal het snel kaal zijn. 6 bij 10 meter is helemaal niets om een paard te laten grazen. Je kunt dan sproeien wat je wilt, maar het gras krijgt dan niet de kans om te groeien.