Wat vraagjes (aankoop paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa_Wop

Wat vraagjes (aankoop paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 09:49

(Ik weet niet of dit topic hier hoort!) Over een tijdje (kan ook over een jaar zijn) zijn mijn moeder, mijn zusje en ik van plan om een pony te kopen. Nouja, eigenlijk twee. Bloos
Mijn zusje is wild van Shetlanders, ze is nu bijna tien. Dus ze krijgt een Shet, als rijpony en ze weet dat ze er uit eindelijk uitgroeid, dat beseft ze. Mijn moeder en ik willen heel graag een Ijslander (we zijn bijna even lang), dus dat kan qua maat. Mijn zusje kan natuurlijk niet op een Ijslander, want daar is ze veel te klein voor en Ijslanders zijn zo makkelijk nog niet, dus dat zou so wie so niet gaan. Zo'n beest is veel te sterk voor haar. Ik vind ijslanders helemaal geweldig, en ik weet er ook wel dingen van, maar ik heb er totaal geen ervaring mee en mijn moeder ook niet. Ijslanders zijn behoorlijk temperamentvol, ik weet dat het geen hele makkelijke pony's zijn. Maar je kan toch niet "zomaar" een Ijslander kopen als je er geen ervaring mee hebt? Vooral omdat ze meerdere gangen hebben, ik weet bijv. niks over de hulpen die je moet geven voor tolt. Mijn moeder en ik zijn van plan om een keer ergens te rijden op een Ijslandermanege en dan les te nemen op een Ijslander. Zijn er nog meer dingen die je over Ijslanders moet weten ofzo? En we zijn van plan om de pony's dan bij een boer te stallen in een wei ofzo, want bij onze manege is het verschrikkelijk duur. Maar wordt je pony niet gestolen in een wei? (Vooral een Ijslander).

magicrover

Re: Wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:10

Voordat je een paard koopt, zou ik eerst zeker willen weten waar ik mijn paard wil neer zetten. Ga eens onverwachts kijken bij wat stallen in de buurt, of loop eens het erf op van een boer. Snuffel Marktplaats eens af, daar staan regelmatig stallen op die te huur zijn.

Als een paard in een weiland staat met toezicht, zou ik me niet zo druk maken over diefstal. Kijk wel of er een goed stevig hek om de wei staat en desnoods een zware ketting met slot.

Zijn er geen fokkers van Ijslanders waar je kan rijden?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:13

Rosa_Wop schreef:
Maar wordt je pony niet gestolen in een wei? (Vooral een Ijslander).

Tsja, helemaal zeker ben je nooit. Maar je kunt wel voor goede beveiliging van het weiland zorgen, bijv. schrikdraad en goede sloten op het hek.
Ik denk trouwens niet dat je met een IJslander meer risico hebt op diefstal dan met een ander paard hoor.

Op je andere vragen kan ik helaas geen antwoord geven, heb zelf ook geen ervaring met IJsjes.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:16

hey. hwt belangrijkste bij een eigen pony is dat je er alles voor over hebt. zoals ik je tekst lees zijn jullie goed bezig. jullie hebben een ras gekozen en willen daar meer over weten.

een goed idee is inderdaad les te nemen op een ijslander manege. ook is er wel een ijslanderstamboek, vast ook wel met site. als jij een ijslander correct behandeld. dus belonen als ie braaf is maar zeker bestraffen en corrigeren als hij dat niet is. klinkt wat streng maar vooral ijslanders lopen snel over je heen.

en ik denk dat als je zusje een shetlander heeft en deze helemaal de baas is ze vast wel over een paar jaar klaar voor de ijslander. ik vind shetlanders en ijslanders qua karakter wel wat op elkaar lijken

succes ermee!!!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:17

Auky schreef:
Op je andere vragen kan ik helaas geen antwoord geven, heb zelf ook geen ervaring met IJsjes.

HIHI IJsjes Haha! Tong uitsteken Vingers aflikken

ik ook niet idd.. 1x gereden op een ijslander die kon tölten Pling

Rosa_Wop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 10:22

jolentinus schreef:
en ik denk dat als je zusje een shetlander heeft en deze helemaal de baas is ze vast wel over een paar jaar klaar voor de ijslander.

Ja idd, dat dacht ik ook al. En een shetlander is natuurlijk niet alleen leuk met rijden.

Yorghos

Re: Wat vraagjes (aankoop paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 07:59

Als ik jou was zou ik eens contact zoeken met iemand die alles van ijslanders af weet. Zo iemand kan vast al jullie vragen beantwoorden. In de tussentijd is het een prima idee om eens een paar keer te gaan rijden op ijslanders.
Kijken of jullie dit ras echt zo leuk vinden als jullie nu denken.

Anoniem

Re: Wat vraagjes (aankoop paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 08:55

Zou ik ook maar eens doen, contacteren met een fokker. En het is dan ook maar te hopen dat er iets in de buurt is die ervaring met ze heeft en kan helpen.

En met gestolen worden; Dat risico loop je altijd. Bij ons al staan de paarden voor aan de weg, hangt er een enorm hangslot op. En dat zijn 2 Friezen, waarvan één al helemaal een parel, we nemen geen risico's..