aandachtspunten bij aanschap paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

aandachtspunten bij aanschap paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 18:16

hoi,

Ik krijg eindelijk een paard. Lachen
Ik heb eentje op het oog, maar het is helemaal geen goedkoop paard vanwege haar schitterende papieren.
Aangezien mijn ouders niets van paarden kennen, hebben we mijn instructeur - en tevens ook trainer vn jonge paarden etc - erbij gehaald.
Hij is meegegaan naar het paard en heeft er mee gereden, hij heeft mij er ook mee laten rijden en heeft oa naar de tanden enz gekeken.

Ze had haken op haar tanden, dus wij vroegen de eigenares om de tandarts te laten komen.
De eigenares liet de veearts komen en die zei dat er "te weinig haken waren om weg te halen".

Mijn instructeur stelde voor om het paard een week op proef te laten komen, zodat ik er een week mee kon bezig zijn, een sprongentje kon nemen, een wandeling kan maken etc.
Ook zou ik dan kunnen zien hoe ze in een groep is, hoe ze zich gedraagt tov andere paarden, etc.

De eigenares wilde dat niet, wat ik begrijp, want het paard is nog steeds onder haar verantwoordelijkheid, maar nu twijfelen mijn ouders of ze wel genoeg zekerheid hebben om het paard te kopen.

Uiteindelijk koop je een paard om er de rest van zijn/haar leven bij te blijven, dan wil je toch de zekerheid hebben dat ie zich goed gedraagt in groep, potentie heeft enzo.

De dierenarts zullen we foto's laten trekken van de rug en de benen dus qua lichamelijke toestand zullen we zeker zijn.

Indien ik daar ook nog eens met haar spring en een wandeling maak, hebben we dan genoeg zekerheid om haar te kopen?

carlijn83

Re: aandachtspunten bij aanschap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:22

Tsja, zekerheid heb je nooit als je een paard in een nieuwe omgeving zet.

Als je m leuk vind, het rijden lekker gaat en hij is gezond en hij luistert naar je gewoon in de omgang denk ik "waarom niet"

Hoe hij/zij zich in een groep gedraagd kun je nog even vragen aan zn huidige eigenaresse maar in een nieuwe groep moeten ze toch altijd even hun plekje zoeken (in rangorde) dat gaat soms gepaard met wat vechten/stoeien.

Ik kan me voorstellen dat huidige eigenaresse m niet op proef wil geven. Zou ik ook nooit doen namelijk. Wel kun je vragen of je een paar keer mag komen rijden/wandelen/verzorgen.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:06

Vergeet niet duidelijke afspraken te maken omtrent het keuren. Wie betaald wat wanneer het paard bijvoorbeeld niet goedgekeurd wordt?

Kan je niet wat vaker langs gaan? Om te rijden, te poetsen, te wandelen etc? Het is toch ook in het belang van de koper? Hij/zij verkoopt het paard niet voor niets.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:29

ik zou inderdaad vragen of je gewoon 2 weken daar mag rijden. kan ze je eventueel ook helpen, t is haar paard dus zij zal hem wel het beste kennen.

bij sommige mensen mag hij zomaar op proef (handelaren veel sneller dan particulier) ik zou het ook niet zomaar doen. in 1 week kan je paard best veranderen. wie weet ga jij m 7 x rijden

1e dag dressuur kijken wat hij allemaal kan. tot en met Z oefeningen. paard snapt er nix van en draait wat door.

2e dag springen, ook maar even testen. parcoursje 1.30 meter. oei hij verstapt m kreupel oei.

3e dag. ach valt mee buiten even testen in volle gallop over de weg

dat klinkt allemaal niet zo leuk.. zal ook nooit gebeuren hoop ik. maar als het moet dan kan dat.. wil je niet hebben bij je paard

vandaar dat t niet altijd op proef kan. bij keuringen is het vaak degene die het aanvraagt moet betalen, dus dat zou jij dan zijn.
ik heb bij de verkoop van mijn p onygezegt als hij afgekeurd wordt betaal ik wel (wist bijna zeker dat ze goed was) maar jah als het paard afgekeurd wordt is wel jammer, maar jah anders was je veel meer geld kwijt

nou succes met je paard kopen. zet je ff fotos op bokt als het zover is Haha!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:27

Wat leuk dat je een paard krijgt! Lachen

Een paard kopen is altijd een gok. In een week tijd weet je echt niet of het klikt, daar gaat een veel langere periode overheen. Bovendien zullen er weinig eigenaren zijn die nog een paard op proef meegeven. Het voorstel om bij de huidige eigenaar af en toe te komen rijden, is een goed idee. Maar kom ook eens onaangekondigd langs of juist een uur eerder, zodat je het paard aantreft zoals ze is. En niet prachtig opgepoets enzo.

Maar mocht deze verkoper akkoord met een proefperiode gaan, zorg dat er goede afspraken op papier komen. Ook wat betreft keuren (klinisch/röntgenologisch). Zorg altijd dat je afspreekt dat wanneer het paard afgekeurd wordt voor het doel waarvoor jij het wil gaan gebruiken, de rekening naar de verkoper gaat. Een nette verkoper bied dit ook aan (i.m.o.). Anders zit je met een lekkere rekening en geen paard.
Laat haar ook door je eigen DA of door een onafhankelijke DA keuren. Hoeveel paarden er onterecht door de keuring heen komen...

Heel veel succes ermee, hopelijk is dit hét paard. Lachen
Ik heb destijds de verkoop van de pony geregeld. Ik heb met de kopers afgesproken dat als ze afgekeurd werd, de kosten voor ons waren en anders zouden zij 'm kopen. Ze wilden haar ook op proef, maar daarmee ben ik niet akkoord gegaan. Wel heb ik gezegd dat als er onoverkomelijke problemen kwamen, ze altijd contact met me mochten opnemen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:12

en bonitobol?? al weer wat nieuws?