wie heeft ervaring met QUAD voor onderhoud rijbak etc.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

valinor

wie heeft ervaring met QUAD voor onderhoud rijbak etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 18:15

wij twijfelen tussen een minitrekker en een quad voor het slepen e.d. van onze rijbak en verder onderhoud van het terrein.
wij horen graag de ervaringen van paardenmensen die met een quad werken / gewerkt hebben!
alvast hartelijk bedankt, we zijn benieuwd...

Jol1

Re: wie heeft ervaring met QUAD voor onderhoud rijbak etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:57

Wij hebben voor een minitrekker gekozen, omdat je daarvoor meer mogelijkheden hebt om er achter te hangen. We hebben naast een weidesleep bijv. ook een palletvork. Wel is het handig om de voorkant van de trekker met iets te verzwaren. Je graaft jezelf anders vrij snel in als je de sleep iets te diep hebt afgesteld.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:45

Ik lees effe mee. Wij zitten nl. met hetzelfde.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:44

Wij hebben ook een kleine trekker.
We hebben er een bak achter hangen. Verder hebben we ook een schudder voor het hooi.
Inderdaad wat Jol1 al zegt, wel vaak even aan de voorkant verzwaren Ja

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:45

wij hebben 2 quad's maar het probleem is als je achteraanrijdving heb, en je hebt er wat achter hangen graaft hij in, als je eenmaal bezig ben is het super handig!!!

aanrader *LOL*

succes

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:02

Ervaring met een quad heb ik niet wel met een minitrekker, was wel een zelfbouw maar bij aankoop zeiden ze dat ie sterk genoeg was voor het slepen van een rijbak. Dus wij thuis uitproberen met zo'n weidesleep maar dat ding kwam amper vooruit en zodra de bak wat zwaarder was kwam ie helemaal niet vooruit dus eruit met dat ding. Dus wij gingen maar op zoek naar een oude tractor en die hadden we gevonden een middelgrote oude tractor, deze zit onder de roest en wat gaten maar hij rijdt en start als een tierelier en de sleep trekt ie met gemak vooruit, we kregen er ook een bak bij en die wordt nu regelmatig gebruikt voor het verplaatsen van mest, zand, kuilgraspakken etc. en dat scheelt mij een heel gesjouw met kruiwagens, dus mocht het toch een tractor worden pak er dan eentje met een goede hefinrichting, is erg makkelijk!

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:42

Hier gebruiken ze een 4x4 quad. doet zijn werk erg handig maar is een wat groter model. Je moet zeker een wat zwaardere nemen als je ervoor gaat

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:45

Wij hebben een iseki 4x4 15 pk bevalt super voor de bak te slepen. Hebben hier zowel een weidesleep voor als zo'n sleep met van die pinnen en eenf reesje ideaal voor de tuin ed. Gebruiken hem wel alleen voor de bak voor andere dingen hebben wij een grotere trekker. Wat ik niet aanraad zijn die 3 wielige dingetjes van BJJ die zijn te licht en gaan te snel kapot.
Ervaringen met een quad heb ik niet

valinor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 19:39

Dank jullie wel voor de reacties!
Als ik het goed zie, dan heb je dus een 4x4 nodig (trekker danwel quad), en met hoeveel vermogen dan? En waar verder nog op te letten?

Reijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:07

Een quat met voldoende cc kan makkelijk een bak trekken en heeft niet eens 4wielaandrijving nodig. 4wielaandrijving is meer voor de cross in de natuur bedoeld. Maar voldoende cc is wel belangrijk!

ALs je eventueel besluit een tweedehands quat te kopen, moet je voorzichtig zijn. De wat grotere quat's ( die je nodig heb om een bak te kunnen trekken) worden gebruikt in de cross en zijn als ze verkocht worden vaak helemaal afgecrost en motorisch niet meer 100 %. Ook zijn te reparaties aan quat erg prijzig. Dus neem als je op zoek gaat iemand mee die er verstand van heeft Knipoog

valinor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 20:48

Reijer schreef:
Maar voldoende cc is wel belangrijk!
De wat grotere quat's ( die je nodig heb om een bak te kunnen trekken)

Hoeveel cc is er aan te raden?
Hoeveel is een "wat grotere" quat? Iets zoals een BigBear, Kodiak, Grizzly, of kan een maatje kleiner ook?

Reijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:31

Ik weet niet precies hoeveel cc je nodig heb. Verward
Mijn zusje heeft een quat van Suzuki 80 cc en dit is echt veels te weinig. De quat van 750 cc trekt de bak echt makkelijk en heeft er niets van, maar is denk te duur om alleen de bak mee te trekken. Ik denk zelf dat je er een beetje tussen deze quat's in moet gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:35

Hee..wij denken dat de buurman met de trekker dat altijd zou moeten doen..
Maar we hebben zelf een quad.. Clown
Nouja, dan kan ik het zelf doen.. Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:25

Ik heb het idee dat een quad te licht is voor die werkzaamheden ik zou voor een klein model trekker gaan. Een trekker is tevens makkelijker ook voor werkzaamheden in het land in te zetten.

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:33

Hallo

Ik hoop.dat ik nog kan reageren hierop maar hoeveel cc heb je minimaal nodig bij een quad om de bak te kunnen slepen ? Ik kan het echt nergens vinden :(

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 07:31

Je hebt minimaal een 350 cc nodig, en wij hebben er een speciale baksleep voor quads bij.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:16

Wij gebruiken een quad om de rijbak en de weide te slepen. Maar inderdaad die van ons heeft achteras aandrijving dus je moet eerst zorgen dat je wat tempo hebt, maar dan gaat het super. Als het echt nat is blijven we uit de bak, maar dat is met een mini-trekker net zo denk ik.

Wij hebben de Barossa 250 (250cc dus), vriendlief wilde al heel lang een quad. Handige bijkomst is dus dat we deze ook gebruiken voor het onderhoud van de weide e.d. Kon hem moeilijk de weg op sturen met een mini trekker op "stoer de doen" :')

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:02

Het is vooral belangrijk om te kijken wat je er allemaal mee zou willen doen.
Een quad kan eigenlijk alleen maar trekken, terwijl een trekker ook nog een machine kan aandrijven.
Wil je dus alleen de bak en/of weide slepen of een karretje trekken dan voldoet een quad prima, wil je echter ook een keer maaien, frezen, hydraulische functies gebruiken ect dan is een trekker geschikter.
Met een trekker heb je ook net iets meer mogelijkheden onder zwaardere omstandigheden, bijvoorbeeld losgekoppelde remmen en een differentieelslot.