Wat doen met mest op weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Wat doen met mest op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 16:08

Hey,

ik sta sinds kort met mijn paarden op een hele grote weide. Wegens bepaalde redenen heb ik een stuk apart gevraagd voor mijn twee dames. Nu wil en mag ik van de eigenaar, hier een propere weide van maken, en om te beginnen dus de mest eens grondig verwijderen... Nadien wil ik van de inloopstal twee aparte stallen maken waarin stro komt te liggen. Weet iemand wat ik met mijn mest kan doen? Of mag je dat gewoon verbranden?

groeten!

yyy

Re: Wat doen met mest op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:09

kun je mest verbranden dan? Bloos

hm als ze er een tijdje nog niet op lopen kun je het verspreiden scheelt kunstmest of dergelijke. is er anders een mesthoop in de buurt? bij buren of een boer?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 16:13

Blijkbaar kun je het wel degelijk verbranden... Mijn weideburen doen het ook, maar daar mag ik het niet bijkappen... Ik heb het in de buurt gaan vragen, maar niemand kan mest gebruiken jammer genoeg...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:15

wij voeren het zelf af (ook van twee paarden) naar een champignonnenkweker hier in de buurt.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:19

Toen mijn paard nog op de eigen wei stond, kwam een boer uit de buurt het tegen een kleine vergoeding een keer per 3 maanden halen...

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:30

Met de mest wat op de wei zelf ligt, verspreid mn pa eens in de zoveel tijd over de gehele wei.
De mesthoop zelf, wordt als deze te groot wordt, door de buurman weggehaald en brengt het weg.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:31

je kan de mest kapot schoppen zodat het verspreid over het land, groeit het gras ook weer sneller Clown

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:35

De grote plekken mest haal ik zoveel mogelijk weg en gooi het op hoopjes langs de rand van het weiland, aan het eind van het seizoen is het half vergaan en verdelen we het weer over het land.

Met de overgebleven stukjes die er achterblijven in het gras ga ik met een kunstof hark golf spelen, ik mep die stukjes het hele land door zodat er alleen maar schilfertjes overal liggen. Haha!

Je kan je weiland ook slepen dan verspreid je de mest en je maakt er kleine stukjes van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:29

Wij halen het nooit weg, of verspreiden het, meteen de boel bemest en het is zo weg Haha! . Ze mesten op vaste plaatsen en grazen daar ook niet.

Maar de meeste mest wordt weer afgevoerd naar mensen die het kunnen gebruiken.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:05

Wij mesten het land ook iedere dag uit en dat gooien wij gewoon op de mesthoop.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:26

gewoon af en toe de weide sleep erdoor heen. Ik heb 3 stukjes land ter beschikking voor mijn 2 paarden. Ik wissel af, zodra ze eruit zijn (dus in een anders stukje staan) sleep ik het land met de trekker en weidesleep. Als het gras weer wat is gegroeid bloot ik het (soort maaien). Zo hou ik mijn land zo goed mogelijk schoon (ook met oog op wormen etc.) Ik woon dan wel op een boerderij waar al dit materiaal dus aanwezig is, dat maakt het een stuk makkelijker. Uitgespreide mest verteerd erg snel. op hopen duurt het gewoon langer.

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:47

Wij mesten elke dag het land uit (verdeeld onder de stalgenoten) De mest wordt op 1 plek aan de slootkant gegooid of in de mesthoop

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:51

Ik doe er niks mee. Wij voeren de paarden haver. Dat komt er bij de drollen ook weer gedeeltelijk uit. De vogels pikken de mest uit mekaar in de wei en na een paar uurtjes is een drol alweer weg.

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:46

Ik zou het op de mesthoop gooien en zoeken naar een boer o.i.d die het tegen een kleine vergoeding wil/kan afvoeren.

Verspreiden zou ik niet gauw doen gezien de wormen en door de overbemesting kan er boterbloemen komen (giftig)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:52

En kapotschoppen werkt ook niet altijd, het gras groeit misschien wel sneller, maar de paarden hoeven het niet meer.
Zo krijg je hele stukken wei waar je niks aan hebt.

Off topic: waarom maak je van de inloopstal een opsluitstal?

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:00

Niet laten liggen iig, iemand zei me dat daar van die dikke bossen brandnetels van komen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:13

Ik laat het liggen. Ze mesten op vaste plaatsen en ik mag trouwens niet slepen van Staatsbosbeheer. Het is natuurgebied en daar zijn allemaal regeltjes. Met 1 paard haalde ik het nog wel eens weg en mikte het naar de overkant maar met 2 paarden is het geen doen meer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:06

Ik haal het dus wel weg. Aan mijn weiland is trouwens goed te zien dat de vorige huurder dat jarenlang niet gedaan heeft... overal boterbloemen en distels. Heb er handenvol werk aan om het een beetje in goede conditie te krijgen.
Ik verspreid soms wat mest over het weiland waar ze niet in staan, de rest gaat op de mesthoop waar ik de mest composteer. De gecomposteerde mest is een prima meststof!

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:16

Net als Scum voeren wij ook wat haver, scheelt veel en inderdaad na een paar minuten zitten de vogels er al bovenop en pikken ze het uitelkaar.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 15:20

arno8 schreef:

goede opmerking eigelijk... Heb een boek gaan halen over natural horsemanship met bijdrage van Pat Parelli en hier heb ik ondertussen al enorm veel van geleerd! De inloopstal blijft dus een inloopstal omdat dit beter is voor de paarden en zorgt voor een betere gezondheid. Stal = kooi, en dat is waar een paard stilletjes in zichzelf voor vlucht... Echt geweldig boek!

De tip van ophalen door een boer voor een kleine vergoeding ga ik toch eens uitproberen, mogelijkheid tot mesthoop is er voorlopig nog niet en de wei moet dringend opgeruimd worden...

Bedankt voor de tips alleszinds Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:27

chipieke schreef:
arno8 schreef:

goede opmerking eigelijk... Heb een boek gaan halen over natural horsemanship met bijdrage van Pat Parelli en hier heb ik ondertussen al enorm veel van geleerd! De inloopstal blijft dus een inloopstal omdat dit beter is voor de paarden en zorgt voor een betere gezondheid. Stal = kooi, en dat is waar een paard stilletjes in zichzelf voor vlucht... Echt geweldig boek!

Een hele geruststelling Haha!
Goed dat je je verdiept in wat het beste voor je paard is.
Veel succes ermee

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:43

Afvoeren die mest. Haha! Haha!