Houtkrullen/Zaagsel vs. Stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Houtkrullen/Zaagsel vs. Stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:37

Iemand hier ervaring met houtkrullen/zaagsel?
Moet jullie eerlijk bekennen dat ten eerste het verschil mij niet helemaal duidelijk is,
maar vaak op maneges/pensionstallen staan enkele paarden hierop.
Mijn paard werd ingereden+keuringsklaar gemaakt en stond op krullen, de voordelen
vonden de mensen daar vooral dat het stofvrij was en het scheelde werk.
Andere voor/nadelen en weet iemand hoe het zit met de prijs?

En hoe is het gebruik ten opzichte van stro, prettiger? Het enige wat ik weet is
dat ze met stro meer 'vermaak' hebben.

Maargoed, kom maar op Lachen !

Perla

Re: Houtkrullen/Zaagsel vs. Stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:42

houtkrullen/zaagsel neemt veel meer vocht op dus je hebt een drogere en schonere box, ook zit er minder stof en schimmel sporen in, daar in tegen vervelen paarden zich wel sneller doordat ze niks hebben om aan te knabbelen dus moet hij voldoende hooi in kleine porties hebben.

vaak zijn paarden in een strobox wat dikker doordat ze veel stro eten. (zal daarom ook zijn dat de keuringspaarden op zaagsel staan)

zelf gebruik ik vlas, neem ook veel vocht op en werkt net als zaagsel alleen vlas is veel goedkoper (t scheelt bij ons bijna de helft)

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:39

Bij nim staan ze op vlas, neemt idd erg goed op, en de bodem kan lang mee gaan als je dagelijks even de mest er uit haalt. Ook is t vrij goedkoop in aanschaf.
Ko staat op stro, ziet er wat gezelliger uit en ze hebben wat te knabbelen maar t is meer werk en kan veel minder lang mee.

Lees je de Paard&Sport? Hier heeft laatst een heel artikel over in gestaan met alle voors en tegens

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:44

waar mijn paard staat, staan ze ook allemaal op zaagsel....
stro is zoo onhandig (vind ik) en word heel snel vies.

bij zaagsel kun je veel sneller de mest/natte plekken eruit halen dan stro..

bij stro word het een heel zooitje als je bvb hooi voert en het paard sleept het de hele stal door, binnen de korste keren staat ie dan alleen op hooi met een beetje stro.. bij zaagsel kunnen ze het nog makelijker opeten.

nee voor mij geen stro meer Bloos

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:46

het heeft allebij zijn voordelen:

stro: vond ik mooier staan
als je paard te dik en je doet hem op stro dan eet hij daar veel van. klinkt juist als een slecht punt maar dan heeft hij geen honger en kan hij wat minder hooi, kuil krijgen.
stro lijkt mij ook warmer.

zelf heb ik mijn paard op zaagsel. mijn paard is nogal een viezerd en met stro kan ik elke dag de stal leeg scheppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:23

Nooit wil ik stro

Niet zuiver te houden want er trekt niet genoeg in nat in.
Je krijgt er een grote mesthoop van
En ik wil zelf bepalen wat ik voer.

Ik heb hier 1 paard op vlas staan, 1 op zaagsel (word ook vlas maar die partij moet nog op)

Altijd staan ze zuiver.
Snel en makkelijk uit te doen (vlas pot ik trouwens niet op)
Kleine mesthoop

Ze staan bij mij over dag in de wei, ook in de winter
Dus vervelen doen ze zich niet snel.
Op stal hebben ze onbeperkt hooi, dus ook genoeg te doen.

Je kunt evt een stro plakje erbij gooien als je graag wilt dat ze wat stro eten.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:41

Liever houtkrullen dan stro. Schoner, makkelijker mesten, meer controle over de voerinname en mijn pony zijn hoeven blijven beter op zaagsel dan op stro.

Krullen is volgens mij wel iets duurder in de aanschaf.

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:51

Vlas vind ik echt een heel fijn bodem, niet duur en heerlijk om uit te mesten (uitmesten blijft klote maar het is wel veel gemakkelijker dan stro Knipoog )

Iemand zei dat stro irritant was als je paard hooi door de hele stal verspreidt. Dat is ook zo bij vlas!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:21

Ik heb een paard op krullen staan, met stro groeit ze dicht. De rest staat allemaal op stro. Krullen vind ik ideaal als je een schoon paard hebt. Het neemt in mijn ogen net zo veel vocht op. Is natuurlijk wel afhankelijk van de soort stro en de kwaliteit. Geef mij maar krullen bij een schoon paard en stro bij een smeerpoets. Stro is voor mij ook heel wat voordeliger dan krullen.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:41

Ik vind stro beter. Lekker zacht en ze kunnen er idd een beetje mee spelen. Een dikke laag stro lijkt me toch leuker voor het paard dan zaagsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:58

Ik heb juist het idee dat een dikke laag zaagsel/vlas veel zachter is.
Daar zie ik nooit de vloer, terwijl ik dat met stro wel regelmatig zag, vooral bij een vreter Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:52

Hartstikke bedankt voor de reacties!
Ik zal de gegeven reacties met voor en nadelen op een rijtje zetten. Meerdere reacties zijn uiteraard welkom!