boterbloemen verwijderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

boterbloemen verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 11:05

ik heb een schrale weide en zie dat de boterbloem de overhand dreigt te krijgen. de loonwerker gaat wel aan de gang maar dat is later in het jaar. weet iemand nog een tip om ze zo effectief mogelijk te verwijderen, behalve met de hand e.d. eruit halen?

Anoniem

Re: boterbloemen verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:31

Ik ben ook benieuwd naar andere wijzes... Zelf trek ik het er ook met de hand uit, trek iets met lange mouwen aan tegen de irritatie. Doodspuiten gaat bij ons niet, omdat er ook beesten nu in lopen.

Overigens zijn boterbloemen een teken van overbemesting, je beweidt je weide dus te intensief vrees ik.

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:34

wat bij mij het beste werkt is iedere avond de mest uit het land halen, tja het is veel werk. maar vaak zie je op plekken waar de paarden mesten en plagen boterbloemen uit de grond schieten.

of spuiten met MCPA, dan gaan ze ook weg.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 20:28

ja lees net het één en ander. overbemesting klopt inderdaad Ja

tips

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:30

Citaat:
Overigens zijn boterbloemen een teken van overbemesting, je beweidt je weide dus te intensief vrees ik.

hé dat is vreemd, bij ons worden de weides NIET bemest, er wordt ook geen kalk gestrooid en het stikt er van de boterbloemen.

Kalk strooien tegen boterbloemen heb ik altijd geleerd,mar dat doet de boer dus niet.

Hij lost het op door de wei eerst kaal te laten vreten door een stel koeien, die vreten de botrbloemen wel op en er daarna paarden in te zetten. Bij ons weiden de paarden dus altijd achter de koeien aan

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:02

Kalk strooien helpt goed tegen boterbloemen. Boterbloemen houden van zure grond en kalk gaat dat tegen. Wij hebben er ook veel last van en in het najaar als de paarden van het land gaan, laten we een loonwerker kalk strooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:08

Overbemesting door paardenmest Knipoog Teveel paarden op een klein stukje. Kalk strooien doe je om de bodem zuurtegraad weer in evenwicht te brengen. Paarden achter koeien aanweiden is perfect voor je weide.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:37

Ik ben ook een week bezig geweest om die rottige gele bloempjes eruit te trekken, met wortel en al! Kunnen ze zich ook niet meer zaaien! Andere weitjes zijn gemaait, maar na 1 regenbui staan al die gezellige, uhm, bloempjes er weer! Wat ik ook van plan ben is het bijzaaien van speciaal paarden graszaad (met kruiden, want een paard is een kruiden-eter) en paardenkunstmest wat ervoor moet gaan zorgen dat de balans weer komt in de grond. Dus minder zuur want dat vinden boterbloempjes niet fijn!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:14

Citaat:
Teveel paarden op een klein stukje

7 paarden, 10 dagen op 1 ha, dan schuiven ze weer door, de mest wordt verspreid met de sleep.....

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:04

Wij halen de weide ook elke dag leeg met de kruiwagen en wij hebben aanzienlijk minder boterbloemen dan het land ernaast en bij de buren Ja

Maar idd.. toen we dat nog niet deden moesten we ze er met de hand uittrekken (liefst met wortel en al).

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 05:21

ja met mest ruimen, haal ik her en der al wat van die slierten uit het land Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 05:28

Maya schreef:
Ik ben ook benieuwd naar andere wijzes... Zelf trek ik het er ook met de hand uit, trek iets met lange mouwen aan tegen de irritatie. Doodspuiten gaat bij ons niet, omdat er ook beesten nu in lopen.

uuuhhh..
Boterbloemen komen veelvuldig in onze wei voor waar al 10 jaar geen mest opgekomen is?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:38

Verzuring van de grond hoeft niet alleen door overbemesting te komen. Ons gazon in de tuin moet ook regelmatig met kalk gestrooid worden, omdat de grond te zuur wordt en daar loopt nooit vee.
Te natte grond kan trouwens ook een oorzaak van boterbloemen zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:47

Ik wordt ook helemaal geschift van die boterbloemen, het staat echt helemaal vol! Boos! Spuiten is een goeie optie maar dat wil ik eigenlijk niet. Had dan ook in het voorjaar moeten gebeuren. Nu staan er vanaf zondagavond 16 schapen op en je zou toch zeggen dat ze alle boterbloemen opeten Haha! . De blaadjes ervan dan want ik zie de steeltjes met bloemen nog staan. Die schapen produceren wel een boel mest zeg dus dat wordt minstens een dag mest ruimen voordat de paarden er weer op kunnen. En het moet minstens weer 2 weken aangroeien (het gras dan) voordat ze er weer op kunnen. Ik hoop dat met die schapen een paar keer te kunnen doen en hopelijk zo van het onkruid verlost te zijn.
Ik heb trouwens ook zo'n ragfork aangeschaft maar het is toch geen doen om al die boterbloemen met dat ding te gaan verwijderen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:50

zet er paar koeien op en het is weg, die koeienvlaaien kan je gewoon laten liggen, krijgen paarden niets van itt schapenmest

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:44

Jol1 schreef:
Verzuring van de grond hoeft niet alleen door overbemesting te komen. Ons gazon in de tuin moet ook regelmatig met kalk gestrooid worden, omdat de grond te zuur wordt en daar loopt nooit vee.
Te natte grond kan trouwens ook een oorzaak van boterbloemen zijn.

Hij is ook niet nat.
We don er eigenlijk nooit iets aan.
We maaien die wei alleen.
Of laten er af en toe een paar paarden op grazen.
Volgend jaar wilden we echt wat aan de wei gaan doen.

We hadden trouwens ook ERGE last van zuring. nou dat is pas rotspul!
maar dat hebben we het eerste jaar gespoten en (2 jaar terug) en vorig jaar kwamen er een paar terug.
Die ook dood gespoten en nu is ons land zuring vrij!