Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Citaat:Overigens zijn boterbloemen een teken van overbemesting, je beweidt je weide dus te intensief vrees ik.
Teveel paarden op een klein stukje. Kalk strooien doe je om de bodem zuurtegraad weer in evenwicht te brengen. Paarden achter koeien aanweiden is perfect voor je weide. 
Citaat:Teveel paarden op een klein stukje

Maya schreef:Ik ben ook benieuwd naar andere wijzes... Zelf trek ik het er ook met de hand uit, trek iets met lange mouwen aan tegen de irritatie. Doodspuiten gaat bij ons niet, omdat er ook beesten nu in lopen.
Overigens zijn boterbloemen een teken van overbemesting, je beweidt je weide dus te intensief vrees ik.
Spuiten is een goeie optie maar dat wil ik eigenlijk niet. Had dan ook in het voorjaar moeten gebeuren. Nu staan er vanaf zondagavond 16 schapen op en je zou toch zeggen dat ze alle boterbloemen opeten
. De blaadjes ervan dan want ik zie de steeltjes met bloemen nog staan. Die schapen produceren wel een boel mest zeg dus dat wordt minstens een dag mest ruimen voordat de paarden er weer op kunnen. En het moet minstens weer 2 weken aangroeien (het gras dan) voordat ze er weer op kunnen. Ik hoop dat met die schapen een paar keer te kunnen doen en hopelijk zo van het onkruid verlost te zijn.Jol1 schreef:Verzuring van de grond hoeft niet alleen door overbemesting te komen. Ons gazon in de tuin moet ook regelmatig met kalk gestrooid worden, omdat de grond te zuur wordt en daar loopt nooit vee.
Te natte grond kan trouwens ook een oorzaak van boterbloemen zijn.