afspuiten wel of niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keetieee

afspuiten wel of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 18:28

Deze vraag heeft waarschijnlijk hier veel vaker gestaan maar door de zoekmachine kan ik hem niet vinden :s
Is het wel of niet goed om je paard af te spuiten?? iedereen heeft hier een andere mening over tot nu toe..en ik ben benieuwd wat jullie doen/vinden..
Mij lijkt het dat je paard zijn spieren (na intensief/zwaar werk) een behoorlijke optater kunnen krijgen..

Ineke2

Re: afspuiten wel of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:23

Als je met lauw water afspuit en bij de hoeven/benen begint, langzaam omhoog werkt kan het geen kwaad. Net zoals wij na het sporten ook een douche nemen om het vieze zweet van ons af te spoelen. De paarden vinden dat heerlijk Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:33

Hier worden ze het hele jaar door afgespoten na het werk, in de winter wat lauw water, anders gewoon koud water. (Met deze temperaturen is dat ook geen ijskoudwater meer)
Beginnen bij de benen, en daarna de rest van het lichaam. Al het vuil uit de vacht en ze zijn weer lekker opgefrist.

Nooit warm water nemen in de winter. Dan gaan de porien open staan en staat je paard een half uur later ijskoud op stal. Neem je koud water (evt. iets warmer, zodat net de ergste kou eraf is) dan sluiten de porien en vind je een half uur later een lekker warm en tevreden paard.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:30

Wij spoelen de paarden na het rijden ook af. Mede omdat zweet erg gaat jeuken en daar ook weer vliegen op af komen. Die van ons genieten van het afspuiten, heb er eigenlijk nog nooit geen problemen mee gehad. Winterdag doe ik vaak alleen de benen, niet helemaal.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:13

Zomerdag na het zweten is afspuiten altijd lekker, bij intensief werken spuit ik de benen het hele jaar door wel af. Straks als de overdekte wasplaats klaar is kunnen we de paarden ook winterdag wassen. Dat is wel ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:45

Zelfde verhaal als RUBYWHITE hier; Van de winter hebben wij als het goed is ook de mogelijkheid de paarden binnen af te spuiten Lachen .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:02

Zelfs in de winter spuit ik mijn paard wel eens af als hij flink bezweet is. Daarna meteen een goede wollen of fleece deken met hals erop, geen centje pijn.

In de endurance worden paarden gedurende de wedstrijd continu gekoeld om hen te helpen hun warmte kwijt te raken. Dat gebeurt zelfs terwijl ze nog in beweging zijn, maar ook tijdens rustpauzes op de vetgate en vlak na de finish, als ze stilstaan. Zolang je ervoor zorgt dat ze niet vol in de koude wind staan of koud water over de achterhand krijgen (daar lopen de spieren die kunnen verkrampen) is er niets aan de hand.

Overigens zijn over dat laatste de meningen verdeeld: als je kijkt naar hoe de paarden van de Arabische sjeiks worden gekoeld (en dat zijn toch de toppers op wedstrijden), dan zie je dat daar gewoon ijskoud water over de achterhand gaat. Maar goed, dan hebben we het wel voornamelijk over wedstrijden onder warme weersomstandigheden. Bij een fris windje of vroeg in het voorjaar zou ik me daar niet zo snel aan wagen.

l_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:07

het is juist goed voor ze als ze hebben gezweet dan even af te spoelen in de zomer want vliegen komen ook op zweet af dus...
als je hem/haar hebt afgespoeld moet je haar laten rollen in het zand dan heeft ze helemaal geen last meer van vliegen
geloof me het werkt echt

groetjes lisa

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:29

swinters als ze erg gezweet hebben met warm of lauw water helemaal afspuiten, dekentje om en even drogen.

zomers gewoon koud water, ze vind het heerlijk
en staat gewoon te genieten,

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:12

Denk dat ze het in de zomer wel erg lekker vinden, na het rijden lekker met koud water afspuiten. Lachen
Beginnen bij de benen en dan langzaam alles afspuiten.
Dan gaat alles wel goed. Knipoog

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:26

In de zomer doe ik ze ook helemaal, ze vinden t heerlijk en ze zijn weer lekker schoon!
Wel begin ik bij de benen en werk dan omhoog.

In t voor/najaar of bij wat frisser zomerweer altijd ff de benen spoelen en hals/rug even sponsen.

Ik heb helaas alleen beschikking over koud water dus in de winter doe ik t nooit. Alleen soms de benen.

Natje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:08

Na het werk spuit ik Pashtashe ook af. Zowiezo altijd de benen is ook goed voor de doorbloeding en als het lekker weer is wordt hij helemaal gewassen.

Groetjes

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:12

Ook ik spuit Prisca elke keer na het rijden (of longeren) helemaal af. Meteen al haar zweet weg, zodat ze minder gestoken wordt. Verder stappen we altijd vrij lang uit, dus die klap, dat valt wel mee. Inderdaad ook beginnen bij de hoef en dan naar boven.

In de winter spuit ik haar ook wel eens af, maar dan niet dagelijks. Alleen als ze of heel erg vies is, of heel erg gezweet heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:05

Ik spuit elke keer na het werk af, 's winters met lauw water en 's zomers met koud water. Daarnaast was ik ook nog wekelijks.
's Winters na het werk en het spuiten onder het solarium even fijn drogen en daarna weer op stal.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:40

Het is nooit goed als je paard ineens heel erg afkoelt na werk, dus ijskoud water vind ik niet goed. Je kan beter eerst droogstappen en daarna afsponsen vind ik.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:22

ik spuit mn paarden in de zomer altijd helemaal af, en in de winter alleen de benen...atijd met koud water trouwens... Als ik wedstrijd heb ga ik ze wel helemaal wassen ook in de winter.........

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:38

Ik spuit mijn paardje altijd in de zomer af.. Gaat ze heerlijk voor staan en lekker genieten Lachen

navarao

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:11

ik spuit ook lekker veel af met dit weer....als ze gewoon staat te zweten overdag ook al een keer!! ze vind het echt heerlijk....ze wil dan zelfs uit de tuinslang drinken Haha! Vingers aflikken

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:46

Na het rijden is afspuiten met water altijd lekker voor een paard.
Zeker met deze hitte, eerst bij de benen beginnen dan de rest dan kan ie een beetje wennen aan het water.

Sharon1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:45

ik spuit bunny elke dag na het rijden af gewoon met koud water.. ik begin altijd onder aan de benen en daarna doe ik zijn hele lichaam met de manen en staart erbij en als ik zie dat de manen en staart vies vettig beginnen te worden door de anti klit die ik er elke dag inspuit dan was ik ze met gewone shampoo en daarna met creméspoeling meestal neem ik dan de vacht ook mee met shampoo niet met creméspoeling want dat word te glad. en tot nu toe heb ik nog niks gemerkt wat kwaad kan of fout gaat ik doe het al een hele tijd zo.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:46

Het kan volgensmij geen kwaad hoor. Ik spuit alleen in de zomer en lente af. Gewoon bij de hoefjes beginnen en dan langzaam omhoog. Lachen

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:49

Ik denk niet dat het slecht is voor je paard. Mijn verzorgpaard had vandaag gereden en as echt zeik en zeik nat, toen heb ik hem ook ff lekker afgespoten en hij vindt het heerlijk!

LusitanaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:54

Hier spuiten ze paarden zomer en winter helemaal af en de manège houder is bijna dierenarts (laatste jaar) en die ziet ook geen bezwaar. Sterker nog, het is wetenschappelijk bewezen dat snel afkoelen goed is. Vandaar dat ze op sommige terreinen na de cross bv door een soort regentunnel moeten van een fijne waterspray, heerlijk verkoelend.
Natuurlijk moet je ze niet zo lang onder de koude straal zetten dat ze het koud krijgen! De bedoeling is dat je ze koelt tot hun normale lichaamstemperatuur. Gewoon even het zweet eraf spoelen, en dan met het zweetmes erover.

En denk er eens over na, in de natuur gaan ze ook niet dood van en regenbui of een rivier ovrzwemmen.
Het is wel wat anders bij een mager en verzwakt dier.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:57

na het rijden met dit weer spuit ik mijn paardje ook lekker af met koud water

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:00

Ik spuit mn pony af als ik gereden heb, maar ook al ik niet gereden heb ( gewoon als verkoeling)