Wandelaars die het hek niet dicht doen,wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Wandelaars die het hek niet dicht doen,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 22:50

Onze paarden staan op een dijk, waar de een of andere wandelclub een wandelroute heeft uitgezet. Deze wandelaars krijgen dus overpad over de kop van de dijk van ons en onze buren. De gemeente hoort voor overstapjes voor het hek te zorgen al hebben wij dat bij ons hek zelf gedaan. Nu komt het probleem. Onze buurman heeft per ongeluk een klophengst gekocht en wij hebben een wei vol merries. Die klophengst heeft dus alle planken van het hek geduwd, zodat wij er afstandsisolatoren met schrikdraad aan hebben moeten maken. De wandelaars kunnen niet meer over het hek, tenzij ze benen van twee meter hebben en moeten dus bovenaan op de dijk door het ijzeren hek. Dit zit met een touwtje vast. Helaas heb ik de afgelopen twee dagen al moeten constateren dat niet iedereen het touwtje weer vastmaakt. Die klophengst hangt de hele dag voor dat ijzeren hek, omdat juist daar geen schrikdraad opzit. Nu zou ik graag een ketting met een slot om het hek doen, want dit wordt wel een beetje link. Mijn vraag is mag dat zomaar? Want dat betekent dat de wandelaars halverwege een paar honderd meter terug moeten lopen om over het voetpad te gaan. Ik zou natuurlijk ook een bordje op kunnen hangen met "Pas op voor de hengst" "Betreden op eigen risico" maar of dat echt afschrikt. Die klophengst is ook nog eens heel lief en ziet er jammer genoeg niet echt angstaanjagend uit. Heeft iemand nog een idee?

Wiesje

Re: Wandelaars die het hek niet dicht doen,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 07:45

Een klein bordje met tekst en uitleg bij het hek met het touwtje hangen. Als ze recht van overpad hebben (officieel) dan mag jij dat hek niet zomaar afsluiten!
Maak gewoon een duidelijk bord met hoe en wat en waarschijnlijk zullen dan alle mensen het hek netjes vast zetten. Gebeurt dit dan nog niet, dan zou je eens met de eigenaar van het land kunnen overleggen over hoe te handelen. In goed overleg moet je er toch wel uitkomen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 09:17

Wij zijn zelf eigenaar van het land en in onze koopakte staat niets over het recht van overpad. Iemand verzint een wandelroute en zet die dan uit. Het schijnt zo te zijn dat je overal over de kop van een dijk mag lopen. Ik vrees dat bordjes niet echt helpen. Tegenwoordig zijn er nog maar weinig mensen in Nederland die aanwijzigingen op bordjes opvolgen.

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:31

De overstap iets verder van het hek maken. Als de klophengst steeds bij het hek rondhangt, kan ik mij voorstellen dat die planken sneuvelen, verder weg loopt hij ze misschien niet zo snel kapot.
Een overstap kan al gemaakt worden van 2 korte palen in de grond met een plank erop door het draad heen. Wel even een bordje maken dat ze daar dan moeten oversteken (en hek op slot natuurlijk).
Lastig probleem hoor.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 09:44

Wij hadden een opstapje gemaakt, maar omdat aan beide kanten van het hek op de planken afstandsisolatoren zitten is het hek zeker 40cm breed geworden. Een overstap over die breedte is wel lastig. Alleen bovenin bij het ijzeren hek van ongev.3 meter breed zit geen schrikdraad. Het totale hek is zo'n 40 meter. Die klophengst loopt langs het hele hek om te zoeken waar hij er maar dicht bij kan. Vooral met een paar uitdagende hengstige merries aan de andere kant is dat een mooie ramp. Ik moet dus echt over de hele lengte schrikdraad spannen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:51

Nou, als het jullie land is en die wandelroute is uitgezet zonder dat daarover vooraf met jullie overleg gevoerd is, dan hing ik mooi een ketting met een flink hangslot om dat hek heen. De wandelaars hebben het voor zichzelf verpest door het hek niet achter hun kont dicht te doen, denk ik?

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:03

Dan het hek afsluiten. Een bordje maken in de trand van "Tot onze spijt" met uitleg van het probleem en gevaar. Ik denk dat de meeste wandelaars er dan wel begrip voor hebben. En even met de wandelvereniging contact opnemen en het even vertellen natuurlijk. Altijd zeggen dat je openstaat voor een oplosssing en proberen een oplossing te bedenken (ook de gemeente er dan bij betrekken). Tot die tijd vanwege het gevaar voor de paarden, hek dicht.
Jij hebt dan even geen probleem en je laat toch je goede wil zien. Van jouw probleem weer hun probleem maken.
Het kan natuurlijk wel zijn dat de eigenaar van de klophengst ineens de opstapjes moet herstellen omdat zijn paard ze vernield. Bloos
Succes

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:14

Dat ijzeren hek boven op de dijk waar je het over hebt, is dat gewoon zo'n weilandhek van ehh.. hoe hoog zijn die dingen, 1.40 ofzo? Of is het een hek met verticale spijlen? In het eerste geval: kunnen de wandelaars daar dan niet gewoon over- of doorheen klimmen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:19

Wil je buurman de klophengst niet verder laten castreren? Ik weet niet hoe duur t is enzo, maar dan zijn de problemen wel opgelost Lachen

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:01

MysticTinker schreef:
Wil je buurman de klophengst niet verder laten castreren? Ik weet niet hoe duur t is enzo, maar dan zijn de problemen wel opgelost Lachen

Nou, dat is niet 100% zeker, toch?
Ik weet niet hoe oud de hengst is, maar als 'ie al wat ouder is, is er toch een grotere kans dat hij zijn 'kuren' blijft houden?

Verder een tricky situation ja. Ik zou eens uitzoeken of die wandelvereniging überhaupt wel recht heeft om zo'n route door jouw grond te laten lopen. Als het nergens staat dat het mag, lijkt het me dat je er iets tegen mag doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:23

De kuren zou hij inderdaad kunnen houden, maar dat komt toch weinig voor. Het is de vraag hoeveel geld de buurman daarvoor over heeft. Maar hij is dan in ieder geval niet meer vruchtbaar, dus het zou niet zo'n groot probleem zijn áls hij in de wei zou komen.

Maar uiteraard zou een beter hek of andere wandelroute een makkelijkere oplossing zijn..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-07-06 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:42

Ik vind castreren erg ver gaan. In deze situatie. Door dat iemand een wandelroute door een land laat lopen met paarden (terwijl het land of de paarden niet van hun zijn). Een paard laten castreren omdat de mensen van de wanderoute het hek niet dicht kunnen doen.

Is een wildrooster geen optie? Of een sluisje voor de voetgangers. Eerst door het ene hekje die dicht doen en dan door het andere hekje.
Vind het ook behoorlijk aso dat ze de hekken open laten staan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:53

Overleg eens met degene die de route uitgezet heeft. Het lijkt mij dat een redelijk persoon wel snapt dat niemand op dit soort evt. dekkingen zit te wachten.
Zo'n klaphek is denk ik ook geen oplossing of wel?

Ik bedenk net dat wij bij onze tuin een hek hebben zitten met een soort haakje. Deze kan omhoog als het hek open moet en zit zo los dat als je het hek weer dicht doet het vanzelf in het slot valt.
Is dat misschien een oplossing?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:28

ik zou er dus ook een hang slot op maken zodat je zeker weet dat er geen hengst ontsnapt

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 15:32

Ik denk dat ik inderdaad maar voor het hangslot kies en ga maandag de gemeente bellen. Mijn buurman is (nog) niet van plan om zijn paard te laten opereren. Het is best een lief dier en zo'n operatie is niet echt goedkoop. Je kunt niet over het ijzeren hek klimmen, want er zit een ijzeren gaaswerk in en dan kun je nergens je voeten plaatsen. Net moesten we wel lachen om een hele grote groep wandelaars (een stuk of 20) Maar 2 ervan durfden langs de klophengst (het is ook nog eens een Bels). De rest heeft zich met een bootje van de overbuurman overlaten zetten en heeft de tocht over het trottoir voortgezet. Het paard stond nl. voor het ijzeren hek zich te vergapen aan onze hengstige merrie en wilde echt geen meter wijken.
Overigens is de gemeente vorige week nog bij onze buurman komen kijken. Er had een wandelaar geklaagd dat hij zijn broek aan het prikkeldraad van het hek van de buurman had opengehaald.
Ook was er geklaagd over het aantal hekken op de route. Wat willen die mensen nu? Ernaast ligt een troittoir waar je zo overheen kunt. Ze willen toch zelf door het land van een ander. Moet je eens bij hun door de tuin gaan lopen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:23

Je zegt dat het hek met een touw vastgeknoopt moet worden en de hengst het steeds open duwt. Ze sluiten het dus in principe wel gewoon?
Dan zou een goed alternatief zijn: Een ketting met een musketon eraan. Als je die ketting precies lang genoeg maakt dan kan het hek alleen maar op de goede manier afgesloten worden. Een musketon heb je in zware/sterke uitvoeringen en een ketting rekt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:38

Ik denk dat je bordje met pas op voor de hengst best wel kan helpen, je zou er bij kunnen zetten dat hij niet bij de merries mag komen, misschien snappen ze het dan wel. Kan er geen drammer aan het hekje worden gezet? Eentje met een sterke veer zodat als ze het hek loslaten hij terugklapt? Of zo scheef zetten dat hij automatisch dichtklapt in een soort slot omdat de zwaartekracht meewerkt?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:54

Ik denk dat een bordje met laat de hengst neit ontsnappen ivm merries niet zo slim is. Er zijn altijd van die lolbroeken die het dan expres doen en dan zit je met drachtige merries.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:58

Vervelend probleem.Missichien kun je eerst een brief ophangen met daarin het verzoek om het hek dicht te maken met het touw of met een ketting omdat anders de hengst bij de merries kan komen.En als hier geen gehoor aan word gegeven je genoodzaakt bent om een slot aan het hek te hangen en er niemand meer langs kan.Je kan de mensen dan nog een keus geven.

Mss kun je ook een keer met degene praten die de route heeft uitgestippelt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:06

joyce B schreef:
Een ketting met een musketon eraan. Als je die ketting precies lang genoeg maakt dan kan het hek alleen maar op de goede manier afgesloten worden. Een musketon heb je in zware/sterke uitvoeringen en een ketting rekt niet.

Of je neemt een lange ketting, met een hangslot zorgt er eventueel voor dat het hek vanzelf weer dicht valt.
De ketting bevestig je aan het hek en op zo'n manier aan een paal dat het hek ongeveer 50 cm open kan, dus iedereen kan tussen het hek en de paal door. Maar het hek kan nooit open blijven staan, mocht het wel gebeuren dan kan de bels er nog niet zo gemakkelijk uit door dat er een ketting tussen het hek en de paal zit.

Mochten er ook nog koeien in de wei lopen of er eventueel bij in kunnen, plaats een bordje, betreden op eigen risico, pas op stier. Of een volwassen ram, geen mens die in de wei kan blijven. (helaas jezelf ook niet)
De meeste mensen weten het verschil tussen een koe en een stier toch niet.
Bovendien een paar puberende koeien achter je aan is ook niet leuk.

Ik vraag me trouwens af, of je je land überhaupt moet openstellen voor een wandelclub. Hebben zij contact met jullie opgenomen.
Indien het wel moet, kosten van materiaal op hen verhalen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:53

Pas op Paard Bijt Haha!

Ik zou toch eens gaan uitzoeken of jij daartoe verplicht bent, sowieso raar dat het zonder overleg is gepland Knipoog

Als jij niets verplicht bent, zou ik het direct afsluiten, ik zou geen mensen in mn land moeten

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 15:12

Vanmorgen heb ik de gemeente gebeld en ze zouden komen kijken en daarna terugbellen. Ben benieuwd, ik hou jullie op de hoogte.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:27

Ik vind het ook een beetje vreemd dat mensen gewoon door je weiland mogen lopen.
Zou even uitzoeken hoe dat zit dus

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 06:59

Jol1 schreef:
Vanmorgen heb ik de gemeente gebeld en ze zouden komen kijken en daarna terugbellen. Ben benieuwd, ik hou jullie op de hoogte.

En, al iets van de gemeente gehoord zo langzamerhand? Of wordt het weer een gevalletje "ambtelijke molens..."?

mandy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:08

erg vervelend dat die wandelaar het hek niet goed dicht doen.
Ik hoop dat de gemeente je kan helpen,
anders mischien contact opnemen met degene niet de route heeft uitgezet.
succes Knipoog