Paard wil niet komen in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Paard wil niet komen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 20:48

Hey,

Ik heb mijn paard nu al 2 jaar, en elke zomer als hij buiten zit is het hetzelfde liedje. Ik kan hem niet vangen. Zelfs met eten, hij komt, maar vanaf hij voelt dat ik hem wil vastnemen loopt hij weg. Hij heeft een tijdje met halster aangestaan en toen ging dit beter, ik kon hem meteen vastnemen, maar nu ivm met kale plekken op hoofd heb ik hem afgelaten, maar nu kan ik hem helemaal niet meer uit de wei halen, de ene dag komt hij de andere dag niet. Zoals vandaag was een dag dat hij niet kwam, kon ik eindelijk dicht komen, sla mijn armen om z'n nek en hij loopt me omver...

Ik weet niet meer wat te doen, ik heb ook eens gehoord om er naartoe te gaan en als hij wegloopt negeren en terug uit de wei gaan, en telkens herhalen tot hij komt..

Help?!

bibi13

Re: Paard wil niet komen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:52

Ik heb precies hetzelfde probleem! Wij hebben nu ook zijn halster om en dan gaat het een stuk beter Lachen Zodra we hem dan hebben is het ook over loopt hij gelijk mee. Het is ook niet elke keer zo, hij lijkt het precies door te hebben wanneer wij gaan rijden Tong uitsteken Maarja aangezien die kale plekken bij jouw is een halster voor jouw geen optie. Ik houd dit topic even in de gaten. Misschien komen er bruikbare tips voorbij.

kuskus Bibi.

MsPriscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:53

Heb je al eens gedacht om lateraal denken toe te passen?
Probeer even met het paard mee te denken: Wil je niet blijven staan? Wil je lopen? Ok, je moet niet blijven staan, je mag lopen. Méér nog, je MOET lopen. Drijf het paard dan van je weg, maar natuurlijk wel zonder er achteraan te lopen als een bezetene... Nu zijn de rollen dus omgekeerd en ben jij de baas in plaats van het paard. Het paard zal snel blij zijn dat hij mag stilstaan. Na een keer of 3 zal hij het wel snel opgeven.

Met snoepjes of hooi het paard proberen te lokken, zou ik het zeker niet doen, want dan willen de paarden uiteindelijk alleen nog maar werken als ze er iets voor in de plaats krijgen en dan zijn zij natuurlijk weer de baas... en dat is nou net wat jij niet wil.
Het komt ook niet alleen voor bij dominante paarden, want onze Arabische merrie is héél dominant en die komt leuk afgehobbelt als ze je ziet komen...

Wij hebben nu zo'n merrie staan (2 jaar jong) die zich niet liet vangen. Toen ze zich een keer niet liet vangen in de round penn, hebben we haar zeker 15 minuten laten lopen tot ze zich liet vangen, en nu gaat ze misschien een paar passen opzij, maar ze gaat alleszins niet lopen...

Succes!
Pris
-x-
Laatst bijgewerkt door MsPriscilla op 07-07-06 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:54

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:55

ga je ook weleens de wei in zonder dat je je paardje wilt pakken?of alleen als hij iets moet doen?probeer eens meerdere keren de wei in te gaan,even aaien,soms een snoepje geven en weer weg en paardje laten staan.Op den duur gaat hij het leuk vinden om bij zijn mens te komen kijken,maar nu weet hij waarschijnlijk, als ze me pakken moet ik aan het werk.Succes.

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:09

ik heb datzelfde probleem gehad met mijn paardje. Staat hij in een groep of alleen? Is het een echte kudde'leider' of maakt hem dat niet zoveel uit?
Zodra je bij hem in de buurt kan komen geef je hem alleen een klein beetje eten. Als hij het van je aanpakt zeg je verder niets tegen hem en draai je je om en loop je weg. Na een half uurtje kom je wer naar hem toe en geef je hem weer een klein beetje eten. Zo doe je dat een keer of 4. Als je er aan kom, zal hij denken dat je alleen voor het eten kom.
neem verder ook niets mee, geen halster oid! bij de keren dat hij nu wel naar je toe kom om te kijken of je nog wat lekkers bij je heb raak je hem voorzichtig bij zijn nek aan. Aai hem NIET richting zijn hoofd! hierdoor zal hij denken dat je hem toch wil gaan pakken. Aai hem even over zijn nek en beloon hem met lieve woorden en WEER een klein beetje eten. Dan loop je weer weg.
doe dit vervolgens nog een keer.
Hij zal hierdoor gaan denken dat je alleen maar kom om hem te vertroetelen!
Het duurt even, maar eerlijk waar je zal zien dat dit helpt.
Neem vervolgens de laatste keer een halsterTOUW mee die over je schouder rust met allebei de zijdes naar een andere kant. Dus gewoon over je schouder leggen. loop naar hem toe, (hij zal weer denken dat je eten heb voor hem!) je zal merken dat hij minder wegloperig zal gaan doen. Ik zeg niet dat hij vrolijk naar je toe zal komen rennen, maar hij zal minder snel een wegvlucht poging gaan doen! Loop naar hem toe tot aan een afstand van een meter of 3. Laat hem je hand zien, waar een beetje eten in zit! Neem nog een beetje extra mee voor het geval hij het op pikt en weer weg loop. dan zal hij terug komen voor die andere beetjes. Aai hem vervolgens weer over zijn hals. Ga iets meer richting zijn hals staan, totdat je zover ben dat je onder zijn hoofd sta met je schouder. 'kroel' hem stevig (rosbewegingen met je handen) aan beide kanten van zijn hals. Hij zou hierdoor niet merken dat je met 1 hand (die onder zijn hoofd) het touw voorzichting richting zijn hals kan brengen. blijf hem stevig 'rossen'. je kan hierdoor voorzichtig het touw over zijn hals brengen en rustig naar voren brengen. tot het net achter zijn oren zit. Hou het touw stevig vast, maar blijf hem vooral met 1 hand flink aaien! belangrijk is ook, blijf RUSTIG! hij moet niet voelen dat je zenuwachtig ben! anders zou dit allemaal niet gaan werken! Je kan nu van het touw dat je over zijn hals heb kunnen brengen voorzichtig een halster maken. E Voila. Paard gevangen.

Als je hem heb gevangen, zou ik toch een halster om doen. maar niet strak! hij zal nu heb gevoel hebben dat je hem toch wel te pakken kan krijgen ook zonder halster om.
Blijf dit doen (met het touw om zijn nek) ook al heeft hij zijn halster om. Hierdoor zal het steeds makkelijker gaan om hem te vangen!

nog steeds heb ik af en toe problemen met die stinkerd van mij Tong uitsteken maar ik merk zelf ook wel dat het nergens toe leidt om je druk te maken over het feit of hij wel of niet naar je toe kom. laat alles op je af komen, want paarden voelen het bij voorbaat al of je zenuwachtig ben over het feit of hij wel of niet te vangen zou zijn.

Ik hoop voor je dat deze actie ergens toe leidt! Bij mij heeft het toen de tijd wel geholpen! en heb sinsdien WEINIG problemen meer met hem.

Laat het me even weten of dit heeft geholpen ja of nee Lachen

Groetjes Cynthia

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:10

Eerst en vooral;
NOOIT halster aanlaten

Paarden zijn erg nieuwsgierige dieren, je kan doen alsof je in de weide gaat, maar niet voor Blue. Ga vb heel interessant een plekje op de grond gaan bestuderen. Het vraagt veel geduld maar meestal zal de nieuwsgierigheid tov de koppigheid het in het paard winnen, en zal hij komen...

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:22

bonitobol schreef:
Eerst en vooral;
NOOIT halster aanlaten

Paarden zijn erg nieuwsgierige dieren, je kan doen alsof je in de weide gaat, maar niet voor Blue. Ga vb heel interessant een plekje op de grond gaan bestuderen. Het vraagt veel geduld maar meestal zal de nieuwsgierigheid tov de koppigheid het in het paard winnen, en zal hij komen...

ik ben ook geen voorstander van het halster om laten, maar als een paardje zo koppig doet om zich te laten vangen.. zie ik zelf geen andere oplossing. Of je moet alle tijd van de wereld hebben om heel de dag bezig te zijn om je paardje te vangen.
Nogmaals, ik ben ook geen voorstander van het halster.

Groetjes Cynthia

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 21:24

MsPriscilla schreef:
Heb je al eens gedacht om lateraal denken toe te passen?
Probeer even met het paard mee te denken: Wil je niet blijven staan? Wil je lopen? Ok, je moet niet blijven staan, je mag lopen. Méér nog, je MOET lopen. Drijf het paard dan van je weg, maar natuurlijk wel zonder er achteraan te lopen als een bezetene... Nu zijn de rollen dus omgekeerd en ben jij de baas in plaats van het paard. Het paard zal snel blij zijn dat hij mag stilstaan. Na een keer of 3 zal hij het wel snel opgeven.

Met snoepjes of hooi het paard proberen te lokken, zou ik het zeker niet doen, want dan willen de paarden uiteindelijk alleen nog maar werken als ze er iets voor in de plaats krijgen en dan zijn zij natuurlijk weer de baas... en dat is nou net wat jij niet wil.
Het komt ook niet alleen voor bij dominante paarden, want onze Arabische merrie is héél dominant en die komt leuk afgehobbelt als ze je ziet komen...

Wij hebben nu zo'n merrie staan (2 jaar jong) die zich niet liet vangen. Toen ze zich een keer niet liet vangen in de round penn, hebben we haar zeker 15 minuten laten lopen tot ze zich liet vangen, en nu gaat ze misschien een paar passen opzij, maar ze gaat alleszins niet lopen...

Succes!
Pris
-x-

Ik heb er ook al aangedacht om hem te doen lopen, want als we lang genoeg blijven , loopt hij de hele wei door en op een gegeven moment geeft hij het op en laat hij hem vangen, enige nadeel is dat m'n paard dan kleddernat is voor ik nog moet beginnen...

shanetimo schreef:
ga je ook weleens de wei in zonder dat je je paardje wilt pakken?of alleen als hij iets moet doen?probeer eens meerdere keren de wei in te gaan,even aaien,soms een snoepje geven en weer weg en paardje laten staan.Op den duur gaat hij het leuk vinden om bij zijn mens te komen kijken,maar nu weet hij waarschijnlijk, als ze me pakken moet ik aan het werk.Succes.

Ja dit heb ik ook al gedaan, dit helpt voor even, maar nu niet meer..

EDit: Er vroeg hier iemand als hij in groep staat? Hij staat met 3 paarden, maar snachts gaat er 1 binnen, dus dan maar met 2. Hij is geen kuddeleider en laat zich makkelijk doen door andere paarden..

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:35

cYn schreef:
bonitobol schreef:
Eerst en vooral;
NOOIT halster aanlaten

ik ben ook geen voorstander van het halster om laten, maar als een paardje zo koppig doet om zich te laten vangen.. zie ik zelf geen andere oplossing. Of je moet alle tijd van de wereld hebben om heel de dag bezig te zijn om je paardje te vangen.
Nogmaals, ik ben ook geen voorstander van het halster.

Groetjes Cynthia

Tja, ik heb ene foto waarom je het ZEKER niet mag doen Knipoog ( ik deed het vroeger ook altijd ) maar echt de gevolgen kunnen zo erg zijn. Véél erger dan een paard die niet uit de weide wil Knipoog

bibi13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:40

shanetimo schreef:

Ja, want Robie staat dag en nacht op het land dus we nemen elke dag een kijkje. En dan mogen we hem gewoon aaien vertroetelen. Maar zodra willen gaan rijden heeft hij het door ofzo. En ja dan loopt hij soms weg. Ik houd de tips in de gaten thanks..

kuskus Knipoog

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:42

Citaat:
EDit: Er vroeg hier iemand als hij in groep staat? Hij staat met 3 paarden, maar snachts gaat er 1 binnen, dus dan maar met 2. Hij is geen kuddeleider en laat zich makkelijk doen door andere paarden..

Anders zou je hem alleen moeten zetten, hierdoor voelt hij zich alleen gelaten en reageerd zo meer op jouw als je naar hem toe kom, omdat hij verder geen gezelschap heeft. Maar wel de andere pony's in het zicht laten.

Groetjes Cynthia

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:45

Zorg dat de pony niet weet dat je gaat rijden dus laat geen rijspullen zien,negger hem/haar ook als je de wei in gaat.Ga er nooit achteraan maar zorg dat de pony zelf naar je toe komt,ze weet dan niet wat je komt doen en zal op een gegeven moment nieuwschierig worden.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 08:51

Sjoert schreef:
Kijk eens naar dit: viewtopic.php?f=13&t=604662 topic. Knipoog

Topics hebben beide dezelfde strekking.
Lijkt me dat tips gewoon in het bovenstaande topic gegeven kunnen worden. Lachen