Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Zodra we hem dan hebben is het ook over loopt hij gelijk mee. Het is ook niet elke keer zo, hij lijkt het precies door te hebben wanneer wij gaan rijden
Maarja aangezien die kale plekken bij jouw is een halster voor jouw geen optie. Ik houd dit topic even in de gaten. Misschien komen er bruikbare tips voorbij.
maar ik merk zelf ook wel dat het nergens toe leidt om je druk te maken over het feit of hij wel of niet naar je toe kom. laat alles op je af komen, want paarden voelen het bij voorbaat al of je zenuwachtig ben over het feit of hij wel of niet te vangen zou zijn.
bonitobol schreef:Eerst en vooral;
NOOIT halster aanlaten
Paarden zijn erg nieuwsgierige dieren, je kan doen alsof je in de weide gaat, maar niet voor Blue. Ga vb heel interessant een plekje op de grond gaan bestuderen. Het vraagt veel geduld maar meestal zal de nieuwsgierigheid tov de koppigheid het in het paard winnen, en zal hij komen...
MsPriscilla schreef:Heb je al eens gedacht om lateraal denken toe te passen?
Probeer even met het paard mee te denken: Wil je niet blijven staan? Wil je lopen? Ok, je moet niet blijven staan, je mag lopen. Méér nog, je MOET lopen. Drijf het paard dan van je weg, maar natuurlijk wel zonder er achteraan te lopen als een bezetene... Nu zijn de rollen dus omgekeerd en ben jij de baas in plaats van het paard. Het paard zal snel blij zijn dat hij mag stilstaan. Na een keer of 3 zal hij het wel snel opgeven.
Met snoepjes of hooi het paard proberen te lokken, zou ik het zeker niet doen, want dan willen de paarden uiteindelijk alleen nog maar werken als ze er iets voor in de plaats krijgen en dan zijn zij natuurlijk weer de baas... en dat is nou net wat jij niet wil.
Het komt ook niet alleen voor bij dominante paarden, want onze Arabische merrie is héél dominant en die komt leuk afgehobbelt als ze je ziet komen...
Wij hebben nu zo'n merrie staan (2 jaar jong) die zich niet liet vangen. Toen ze zich een keer niet liet vangen in de round penn, hebben we haar zeker 15 minuten laten lopen tot ze zich liet vangen, en nu gaat ze misschien een paar passen opzij, maar ze gaat alleszins niet lopen...
Succes!
Pris
-x-
shanetimo schreef:ga je ook weleens de wei in zonder dat je je paardje wilt pakken?of alleen als hij iets moet doen?probeer eens meerdere keren de wei in te gaan,even aaien,soms een snoepje geven en weer weg en paardje laten staan.Op den duur gaat hij het leuk vinden om bij zijn mens te komen kijken,maar nu weet hij waarschijnlijk, als ze me pakken moet ik aan het werk.Succes.
cYn schreef:bonitobol schreef:Eerst en vooral;
NOOIT halster aanlaten
Paarden zijn erg nieuwsgierige dieren, je kan doen alsof je in de weide gaat, maar niet voor Blue. Ga vb heel interessant een plekje op de grond gaan bestuderen. Het vraagt veel geduld maar meestal zal de nieuwsgierigheid tov de koppigheid het in het paard winnen, en zal hij komen...
ik ben ook geen voorstander van het halster om laten, maar als een paardje zo koppig doet om zich te laten vangen.. zie ik zelf geen andere oplossing. Of je moet alle tijd van de wereld hebben om heel de dag bezig te zijn om je paardje te vangen.
Nogmaals, ik ben ook geen voorstander van het halster.
Groetjes Cynthia
( ik deed het vroeger ook altijd ) maar echt de gevolgen kunnen zo erg zijn. Véél erger dan een paard die niet uit de weide wil
shanetimo schreef:ga je ook weleens de wei in zonder dat je je paardje wilt pakken?of alleen als hij iets moet doen?probeer eens meerdere keren de wei in te gaan,even aaien,soms een snoepje geven en weer weg en paardje laten staan.Op den duur gaat hij het leuk vinden om bij zijn mens te komen kijken,maar nu weet hij waarschijnlijk, als ze me pakken moet ik aan het werk.Succes.
Citaat:EDit: Er vroeg hier iemand als hij in groep staat? Hij staat met 3 paarden, maar snachts gaat er 1 binnen, dus dan maar met 2. Hij is geen kuddeleider en laat zich makkelijk doen door andere paarden..
Sjoert schreef: