wat zouden jullie doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:35

ik heb een pony gekocht die ik wou gaan inrijden en verkopen .
een welshje waarschijnlijk word het een B maat . van nu 1 jaar oud .
super leuk ponytje en absoluut potentie . Nu heb ik het diertje wel voor de handel gekocht . het is de bedoeling dat ze over 3 jaar weer weg gaat . Ik heb uitgerekend wat de winst zou wezen .
het diertje zou als ze nu verkocht word minder waard zijn maar je steekt er ook minder geld en tijd in . Ik ben ook bang dat ik volgend jaar toch niet zo heel veel tijd heb voor het inrijden ed.
Nu vraag ik me zoiezo af wat een ingereden welsh van 4 jaar oud met papier en mooie gangen (dat is pas als ze is ingereden dus . dan is ze pas 4 jaar ofzo ) waard is . en wat jullie zouden doen .
Ik ben ook bang dat ik me aan haar ga hechten want het is zo een leuke pony .graag serieuze reacties . dus geen reacties dat het zielig is voor het dier dat ik haar weer wil verkopen oid .

silver

Re: wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:23

hmm..best een lastig dilemma zo te horen...

Als je zelf al zegt dat je er waarschijnlijk volgend jaar al minder tijd voor hebt en dat je bang bent dat je je gaat hechten, dan zou ik zeggen dat je hem het beste kunt verkopen. Maar aan de andere kant, als het je wel lukt om er meer tijd aan te besteden, dan kun je weer winst maken...

Het is erg lastig, maar ik denk dat je moet handelen naar je eigen gevoel. Wat denk jij dat het beste is voor jou en voor de pony. Lachen

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:23

Ik vraag me ook af of je daadwerkelijk de winst kunt uitrekenen, stel je stopt er nu veel tijd en geld in en op het moment dat je het dier wil verkopen is er iets mee, kreupel of noem maar iets.
Is het toch minder waard, weg geld.
Een heel risico dus.

groetjes

lil_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:42

Tegen de tijd dat ze 4 is heb je er veel tijd in gestoken en
ben je natuurlijk aan haar gehecht...Maar als je alles eens
voor jezelf uitrekend ben je denk ik ook een hoop geld kwijt
aan voer, stal,dierenartskosten etc. maak je er dan nog wel
winst op?

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:15

kavama schreef:
Ik vraag me ook af of je daadwerkelijk de winst kunt uitrekenen, stel je stopt er nu veel tijd en geld in en op het moment dat je het dier wil verkopen is er iets mee, kreupel of noem maar iets.
Is het toch minder waard, weg geld.
Een heel risico dus.

groetjes

Daar heb je idd ook een punt. Dat weet je ook nooit. Volgens mij kun je zoiets ook niet echt uitrekenen hoeveel winst je gaat behalen.

Maar wat ik al zei, het blijft toch echt jou eigen keuze..

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:55

Ik denk dat je haar te jong hebt gekocht sowieso.
Je moet nu doen wat je zelf het beste lijkt, want straks ben je waarschijnlijk wel gehecht aan de pony, ik denk dat je nu het beste erover na kan denken. Als je weinig tijd hebt kun je altijd de pony een jaartje met leeftijdsgenoten de wei op doen en dan later weer verder gaan.
Zelf zou ik hem wegdoen.

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:08

Ik denk dat je bijna niet over winst kan praten.
Stel je verkoopt de pony als zij vier is, dan heb je haar nog drie jaar staan. Reken eens uit wat je dan kwijt bent aan voer, stalling, wormkuren, entingen en hoefsmid. Om maar niet te spreken als ze wat krijgt en de DA er bij moet komen. Voor de handel en het maken van winst is een 1 jarige geen goede aankoop geweest, omdat je die niet gelijk kan gaan beleren. En je nog drie jaar geld gaat kosten voordat je de pony goed kan verkopen.
Als ik al zou weten dat ik geen tijd voor de pony zou hebben en me er misschien wel aan zou gaan hechten zou ik de pony nu al verkopen.
Succes met je beslissing!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:12

Okee en dan krijgt ze een keer koliek of ze wordt kreupel of de tanden moeten getrokken. Dan nog de entingen elk jaar en het chippen. Hoefsmid die je toch minstens elke twee maanden moet laten komen. Dan het voer nog en het hooi en stro s'winters. Geloof mij, als je er dan nog winst uit wil halen moet je er een godsvermogen voor krijgen! Daar komt dan ook nog eens bij dat als je zo'n dier drie jaar hebt gehad er waarschijnlijk heel weinig kopers zijn die aan jou eisen voldoen! Als je het doet doe je het puur als hobby en reken je niet op en gigantisch bedrag aan het eind van de rit!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:33

de kans is heel reeël dat ze je meer zal kosten dat dat ze zal opleveren.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 21:29

de kosten valt nog redelijk mee .. bekappen doe ik zelf /sta op mijn eigen stal /ze heeft niet veel voer nodig / chip ed. heeft ze al gehad /tuig heb ik al liggen .. dus ik heb uitgerekend dat ze ong . 340 ofzo gaat kosten aan onderhoud . maar ik ben toch van plan om er volgend jaar mee naar de keuring te gaan en er eerste premie mee wil behalen .
ik denk dat ik haar nog een jaar aanhoud dan maar en de volgende keer een 3 jarige koop want dit is inderdaad niet slim geweest . nu kies ik voor mij en de pony de middenweg . beter voor de pony om niet telkens te veranderen van stal en ik verdien er nog iets aan .

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:05

Het is slimmer om een groene pony van net 3 te kopen voor een zacht prijsje, die dan zelf te beleren en goed doorrijden en dan weer verkopen. Een onbeleerde pony is veel goedkoper dan een beleerde pony en zo heb je toch nog winst op een veel kortere termijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:40

Ik geloof nooit dat je winst kan maken, als je hem 3 jaar aanhoudt.

Ga eens uitrekenen wat dat beestje alleen al aan eten kost in die 3 jaar. Meer dan dat hij in die 3 jaar vermeerderd in waarde!