Kreupel door spelen en wassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

Kreupel door spelen en wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:17

Ik heb twee vraagjes.

1. Mijn mini loopt in de wei met een andere mini die een stuk kleiner is. Die van mij is nogal dominant maar tijdens het spelen bijt die ander in zijn achterbenen omdat dat nu eenmaal het enige is waar hij bij kan. Blijkbaar kan de mijne dit zelf niet voorkomen. Nu komt het dus elke week wel een keer voor dat hij behoorlijk kreupel loopt. Soms komt dit ook doordat hij zelf veel te wild is met spelen. Hij gaat daarbij regelmatig onderuit.

Nu zei iemand anti-bijt op zijn benen doen, maar hoorde ik dat je dat ook wel zelf kon maken. Mijn vraag is dus: wat vinden ze echt vies, maar is veilig om erop te smeren / spuiten.

En wat doe ik als hij zelf zo wild speelt? Ik denk dat ik er weinig mee kan maar misschien heeft iemand nog een nuttige tip.

2. Ik heb al 4 pogingen gedaan dit jaar om ze te wassen. Eén van de twee is wit en die is echt heel erg zwart. Maar ze raken compleet in paniek. Ik kan ze niet afspuiten omdat ik alleen een pomp heb met water (zonder druk erop). Ik had dus een emmer gepakt en spons en begon bij de benen. Dat lieten ze nog toe.. maar zo gauw ik richting borst ging brak die paniek los. Die van mij ging steigeren dus ik heb hem vastgezet op een plek waar hij geen kant op kon in principe maar dan nog gaat hij tekeer als een idioot en dan stop ik want hij zou er geen moeite mee hebben zichzelf te verwonden.

Dus.. wat kan ik daaraan doen? Of gewoon helemaal niet wassen Verward

aerdenhout1

Re: Kreupel door spelen en wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:11

Ik zou ze maar zo snel mogenlijk uit elkaar halen als hij echt elke week kreupel staat! En waarom zou je hem wassen als hij daar zo gek van wordt?? Misschien als je naar een keuring moet en je er niet onderuit kan komen omdat hij heel vies is, maar verder niet meer doen lijkt me.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:25

Ja, ik zou ze ook uit elkaar halen.
De lol weegt niet op tegen het ongemak van wondjes en kreupelheid.

Over het wassen. Je kunt er voor kiezen om het gewoon helemaal niet te doen om de paniek te mijden. Wil je ze toch graag wassen, bouw het dan heel voorzichtig op! Regelmatig doen zodat ze er aan wennen en heel voorzichtig iedere keer een stapje verder gaan en dan uitvoerig belonen.
Jij moet ze er met rust en geduld van overtuigen dat het niet eng is.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:26

Hmm. punt twee ga ik met aerdenhout1 mee. Ja

Over dat spelen. het is een mini begrijp ik.. wat doe je er dan verder mee? (waardoor het erg is dat hij kreupel loopt zo af en toe)
Spelen is namelijk ontzettend goed voor het sociale contact van paarden. Ik zou ze gewoon bij elkaar laten staan en ze verder laten spelen. Bloos

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:56

Ik zou ze ook uit elkaar halen.

Toch zou ik proberen het op te bouwen zodat je je shet kan wassen.Ooit gebeurt het wel eens dat ze in nood in de douche moeten en dan zit je daar.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:30

MMMMM dus omdat het een mini is en je er toch niets mee doet moet het dier maar met pijn rondlopen????? Kreupel is pijn,zo simpel is het! Zet ze voorlopig uit elkaar met b.v een schrikdraad ertussen en laat ze alleen bij elkaar als je er zelf bij bent. En natuurlijk ben ik het volledig met Sjoert eens dat spelen heeeeeel belangrijk is.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:53

Tuurlijk is een kreupel -> pijn.

Maar ik vraag me af of hij werkelijk elke week een keer kreupel loopt of gewoonweg een tikkie onregelmatig omdat hij een keer gebeten is. Haha!

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 09:32

Je hoeft je dat niet af te vragen want ik zeg het je. Damn.. snap niet waarom mensen hier altijd op die manier moeten praten. Ik vraag advies en dan kun je gewoon antwoorden toch.
Ik weet zelf echt wel wanneer een paardje kreupel is. *diepe zucht*

Uit elkaar halen en dan maar allebei alleen zetten? het is SPELEN.
Niet vechten. Daarom vraag ik advies over spul wat ik erop kan smeren. Ik vraag niet of ik ze uit elkaar moet halen.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:47

Het blijft een kuddedier dus laat ze lekker spelen. Misschien is iets vies met mosterd maken. Misschien helpt het.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:00

CKdamour, ik heb wel eens van een bokker gehoord dat zij heel scherp vies spul door de staart van haar merrie deed zodat dr veulen niet zou bijten. Weet alleen zo even niet meer wat het was.

Sambal was het! Ja

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:35

Bij het wassen; hij gaat door met het paniek gedrag omdat jij hem 'verteld' dat hij idd heel erg bang moet zijn.

Bij angsten overwinnen is je timing cruciaal, en moet je dus nooit stoppen op het moment dat hij omhoog komt/weg loopt..
Ga door totdat ie 3 tellen stil staat, en geef meteen een wortel. Dan begin je weer bij de benen totdat je weer een angst reactie opwekt, doorgaan en dan weer stoppen tot ie daarmee op houd.

Dan hoef je alleen je tijd dat je doorgaat terwijl hij wel stil staat te verlengen en dat is de angst weg.
Het is wel belangrijk dat jij zelf ook uitstraalt van 'het is niet eng, stel je niet aan'. En je moet ook duidelijk zijn leider zijn, anders zal hij daar amper op reageren (zeker als je zegt dat ie zelf al dominant is).

Met het spelen geloof ik eigenlijk niet dat hij zo wild speelt dat hij zichzelf kreupel krijgt. Of het is toch geen spelen en ze trappen/bijten wel gericht, of hij heeft al een probleem in zijn beentjes zitten. Op het moment dat ze zelf onderuit gaan klopt er toch iets niet.....