paard eet stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZitAa

paard eet stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 13:28

Paard is verwend en moet op dieet, blijkt dat hij alles in zijn stal opeet..
Is hier iets aan te doen?

o0marije0o

Re: paard eet stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:31

Op vlas zetten ofzo Nagelbijten / Gniffelen
Hoop alleen wel dat je je paard niet op een honger dieet zet? Ach gut
Lekker aan het werk zetten en een normaal portie eten geven.

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 14:55

Ik mag er 2 weken voor zorgen dus werken zal die Extreme duivel

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:56

Als hij alles op eet, zou ik me niet aan vlas wagen. Als hij/zij dat ook op gaat eten, bestaat er een grotere kans op koliek.

Op zich is stro eten toch niet zo erg? Ik dacht dat paarden daar niet echt dik van werden. Bloos
Iig: meer beweging geven/meer laten lopen en niet op een volle wei?
Geen extra's meer geven.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:04

Van wie moet het paard op dieet? Vind de eigenaar het paard ook te dik of vind jij dat?. In de twee weken dat jij er voor moet zorgen vind ik niet dat jij op eigen houtje zonder overleg met de eigenaar het soort of de hoeveelheid voer moet veranderen. Dus gewoon houden aan de opgegeven voerhoeveelheid.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:12

Stro is wel degenlijk een dik maker! Daarbij verteren ze het minder goed dan hooi en krijgen ze er eerder koliek van. Maar als ze niet elke dag hun hele box opvreten is er niets aan de hand. Verder ben ik het eens met lindsey,niet zomaar het voer gaan veranderen van een ander zijn paard en ook niet even voor twee weken volop in het werk gooien als hij dat niet gewendt is!! Zodirekt staat het arme dier spierbevangen! Uitkijken dus!!!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:23

Die van mij moest ook op ''vasten'' toen ze spier bevangen was geworden..
Nou na een dag stond ze zowat op de grond.. al het stro opgegeten. Toen heb ik der op vlas gezet.. en daar heeft ze 3 happen van genomen.. Dus dat werkt wel goed Lachen

Verder kan je het hooi door het vlas/stro ''mengen'' waardoor je paard langer bezig is met zoeken, en dus langer bezig is met het hooi opeten en dus weer minder tijd heeft om stro/vlas te eten Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:31

Ik blijf er toch bij dat je niets op je eigen houtje mag veranderen!!!!!!! Het is je eigen paard niet!!!!!

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 17:41

lindsey schreef:
Van wie moet het paard op dieet? Vind de eigenaar het paard ook te dik of vind jij dat?. In de twee weken dat jij er voor moet zorgen vind ik niet dat jij op eigen houtje zonder overleg met de eigenaar het soort of de hoeveelheid voer moet veranderen. Dus gewoon houden aan de opgegeven voerhoeveelheid.

Nee, het is mijn bedoeling ook helemaal niet om dat te gaan doen, maar wilde gewoon weten of er misschien iets tegen te doen was Bloos

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:44

Het kan dat hij koliek kan krijg van te veel stro eten had ons paard ook. Maar dit komt niet bij alle paarden voor je kan hem ook op zaagsel zetten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:46

neem een fles azijn prik een gat in de dop en spuiten maar over het stro vinden ze echt niet lekker.

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:50

Ook mijn vraag is waarom het paard op dieet moet. Een paard moet wel genoeg ruwvoer binnen krijgen, ook als het op dieet is. Anders kunnen de darmen te leeg raken en kan je paard koliek krijgen.

karen001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:45

Als je paard op dieet moet is stro eten juist goed voor ze. want ze raken er vol van en ze worden er niet dik van. en hooi of kuil wat gemaakt is van heel lang gras is ook goed

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:02

Hoeveel krijgt het paard nu te eten dan?
Want je kan beter veel hooi geven, want wss heeft ie gewoon honger. En van stro worden ze dikker dan van hooi én ze kunnen van teveel koliek krijgen.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:07

@ Santos. Is het niet omgekeerd? Van hooi worden ze dikker dan van stro?

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:31

Dat kan ook, weet het niet zeker maar volgensmij niet. In stro zitten geen/weinig voedingsstoffen. Als je je paard nou gewoon iets meer hooi geeft, dan weet je tenminste dat ie voldoende voedingsstoffen heeft.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:19

Ik ken ook wat mensen die hun paard op vlas hebben gezet, vanwege het teveel eten van het stro, en moet zeggen, dit hielp best Ja

Verder ken ik ook iemand en die maakte het stro na met een beetje zeep erin, zodat het stro vies smaakte..

Ziron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:11

marleen_usar schreef:
neem een fles azijn prik een gat in de dop en spuiten maar over het stro vinden ze echt niet lekker.

werkt dit echt , nog nooit aan gedacht om zoiets te doen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:39

Die van mij at dus doodleuk vlas...en dat is heel slecht. Kan verstoppingskoliek veroorzaken.
Ik heb altijd een sopje van groene zeep met een grote plantenspuit over het vlas gesproeid. werkt perfect. andere truc: met water verdunde mest...
Overigens vind ik dat een paard echt wel wat te knabbelen moet hebben, al was het maar om verveling en dus stalondeugden te voorkomen.
Toen mijn paard op vlas stond, kreeg hij nog flink wat stro bij.
ruwvoer is echt wel nodig. Kan je je paard anders niet graszaadhooi voeren? Lekker ruw, weinig voeding, kan hij wat meer van krijgen.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:43

Sjoert schreef:
Als hij alles op eet, zou ik me niet aan vlas wagen. Als hij/zij dat ook op gaat eten, bestaat er een grotere kans op koliek.

Op zich is stro eten toch niet zo erg? Ik dacht dat paarden daar niet echt dik van werden. Bloos
Iig: meer beweging geven/meer laten lopen en niet op een volle wei?
Geen extra's meer geven.

Mijn knol zette anders behoorlijk uit van stro hoor Haha! Heb hem wel op vlas gezet, bijna geen paard die dat eet.. Zo ook die van mij niet. Hij verveelde zich wel ernstig in het begin maar dat is gelukkig ook weer over.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:47

het gaat hier over stro ik weet dat bij gras dat een paard met een grasbuik niet vet is maar gewoon hele lange darmen heeft en daar zit allemaal gras in en dat verteert niet goed 40 kilo gras erin en 39 schijt die er ook weer uit (sorry beetje off-topic) dat je ut ff weet;)

maffe_moses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:54

zet hem op zaagsel dan. En een paard verwend? doe je toch echt zelf. ipv van op dieet zetten kan je hem ook meer gaan rijden Knipoog

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:22

Zaagsel at die van mij dan weer wel. Er schijnen er meer te zijn die dat doen. Hij at het niet in dezelfde hoeveelheden als stro maar kreeg er toch wel aardig wat van binnen..