Hoe wordt stro gemaakt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Hoe wordt stro gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 12:59

Daar ben ik benieuwd naar.

En nu hoef ik niet allemaal antwoorden van;
Ja dat weet ik niet, maar ik weet wel hoe hooi gemaakt word.
Nee.. ik vraag gewoon hoe stro gemaakt word Knipoog
(klinkt misschien een beetje boos maar het is nou eenmaal zo Knipoog)
Laatst bijgewerkt door Lielle op 06-07-06 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

Vajramani

Re: Hoe word stro gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:18

Eigenlijk op dezelfde manier als hooi.
Alleen het stro wordt eerst gedorst. Daarna eventueel nog een keer gekeerd, om te laten drogen. Waarna de pers erdoor gaat en je balen krijgt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 16:17

Gedorst? Dus al het water eruit ofzo? Bloos

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:18

Ik weet het echt niet.. *sorry*
Kan best een keer aan de stegeman vragen hoe dat gaat?
*moet ik daar wel wat vaker komen Clown ben daar echt heel lang neit meer geweest Bloos*

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:22

Je hebt verschillende soorten stro. Als je b.v. tarwestro hebt, dan wordt daar eerst het tarwe uit "gehaald". De stengel (het stro) is dan dus een restproduct. Het stro wordt gemaaid en net als hooi verder verwerkt.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:35

Gedorst houdt in dat het graan er uitgehaald wordt. Dit kan tarwe, gerst, rogge zijn.
Het rest product is dan het stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:43

Nou... Het begint met een boer, die zaait zijn land met tarwe. Dan hoopt die boer op voldoende water en zon en een mooie vruchtbare grond. Dan groeit er een mooi perceel tarwe, over ongeveer 2 weken (vanaf nu dus, niet in totaal) is dat 'rijp'. Dan haalt de boer handenwrijvend zijn combine uit de schuur en gaat dorsen. In de combine wordt het graan uit de aren gehaald, en in een tank opgeslagen, daarna komt er stro uit de combine. Dat ziet er dus zo uit.

Dit stro ligt dan enkele dagen te drogen op het land, dan heeft de boer de loonwerker met balenpers gebeld, die alles komt persen. Dat kan dus in kleine pakjes, maar ook in grote balen

En dan heb je dus mooi stro voor in de paardenstel. Dit kan inderdaad ook van gerst, rogge, tarwe is echter het meest voorkomend.

Bron : Google !

Edit : Kleine verduidelijking toegevoegd Clown

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 21:02

Bedankt Maya.. erg duidelijk uitgelegd Ja

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:38

Nou we toch over stro bezig zijn Knipoog
Hoe kan je het verschil zien tussen de verschillende soorten stro? Want de pakjes stro die we nu hebben, vinden ze veel minder lekkerder dan die vorige (van een andere boer).
Verder dan dit kom ik niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stro

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:06

hoe je stro er verder uit ziet heeft ook veel te maken met hoe de kwaliteit was voordat het de baal in ging. Was het stro nog nat, dan heb je stro wat helemaal aan elkaar plakt en was het veel te droog, dan stoft het nog meer met de baal uit elkaar halen.

lisa_mii

Re: Hoe wordt stro gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:29

duidelijk uitgelegt iedereen Tong uitsteken

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:07

Vonnie84 schreef:
Hoe kan je het verschil zien tussen de verschillende soorten stro? Want de pakjes stro die we nu hebben, vinden ze veel minder lekkerder dan die vorige (van een andere boer).

Maar het is toch niet de bedoeling dat ze dit opeten?
Tja elke paarden die op stro staan die eten er vast wel van, maar toch niet als kuilvoer zegmaar?
Das toch juist mooi dat ze het niet zo mooi lekker vinden? Knipoog Blijft de stal tenminste vol.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:40

Wan schreef:
Vonnie84 schreef:

Tja elke paarden die op stro staan die eten er vast wel van, maar toch niet als kuilvoer zegmaar?
Das toch juist mooi dat ze het niet zo mooi lekker vinden? Knipoog Blijft de stal tenminste vol.

Inderdaad!
Onze eten de halve stal leeg bij wijze van Clown

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 23:19

Wan schreef:
Vonnie84 schreef:

Onze paarden staan op vlas Knipoog Ze krijgen 's avonds een half plakje stro. Dan hebben ze 's nachts wat te knabbelen. Dus het is eigelijk wel bedoeld om op te eten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 06:57

Zo voeren wij onze paarden ook stro bij, en gebruiken we vlas en krullen voor in de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:56

Goed stro is zeker goed voor het paard om te eten Lachen Tegenwoordig wordt stro vaak gehakseld zodat je kortere (en dus ook stoffigere) stengels hebt. Dat is minder fijn voor de paarden, maar echt langstengelig stro is super voor stalbedekking en als ruwvoer. Verder is het van belang dat het goed warm en heet is tijdens de oogstperiode, dan droogt het mooi op het land, en kan het zo geperst worden. Stro waar een bui overheen is gekomen, opnieuw geschud weer moet drogen en dan geperst moet worden is vaak van mindere kwaliteit.

Vonnie84, 95% van het stro in de handel dat je kan kopen is tarwestro. Dit omdat dat het goedkoopst en best in gebruik is. Gerste of Roggestro kan in principe wel, maar wordt gewoon veel minder in de handel, verhandeld. Bruinebonenstro overigens is iets wat je ver van je paarden moet houden. Soms zie je ook wel eens koolzaadstro als bodembedekking heb ik gehoord, maar ik weet niet hoe dat eruit ziet. Tarwe en gerstestro verschilt verder op zich niet zoveel van elkaar, al zie je bij gerstestro wel meer de scherpe halmen ertussen. Rogge hebben wij nooit geteeld, dus dat weet ik niet.