Jacobskruiskruid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joonsel

Jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 23:35

Wij zijn er 3 juli achter gekomen dat we jacobskruiskruid in de wei hebben staan.
Het paard eet er netjes omheen, eet het dus niet op.
Paard staat inmiddels tijdelijk in een andere wei.

Wat kunnen we doen om het uit te roeien?

Wiesje

Re: Jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 06:07

De enige effectieve manier is het een voor een te plukken en met wortel en al uit de wei te verwijderen.

Succes Haha!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 06:18

Hier in de wei stond het ook. Ze zijn hier druk bezig geweest met het plukken. Voor ik wist dat het er stond heeft mijn paard ook nog meerdere uren daar gestaan. Gelukkig heeft hij er niet aangezeten. Nu is er gemaaid. Dus het bovenste gedeelte van de plantjes zijn verwijderd.
Ik betwijfel erg of dit wel nut heeft, want de wortels zijn er niet uit en groeien volgens mij gewoon door.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 07:31

Met wortel en al verwijderen, dit is de enige manier om het voorgoed te laten verdwijnen

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:05

Wanneer je het regelmatig maait, krijgt de plant geen kans om bloemen (en dus zaad) te vormen waardoor je uiteindelijk toch de plant uitroeit.
Met wortel en al uittrekken is natuurlijk beter. Zorg er wel voor dat je goed beschermende handschoenen aan hebt want JKK is ook giftig voor mensen, zelfs door contact met de huid.

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:23

Je moet het met wortel en al eruit trekken, want JKK groeit ook verder door de wortels. Je paarden lopen er rustig omheen en ze eten het niet, ze eten het enkel als je het kuilt.

Gr Jeroen

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 15:25

Bedankt voor de reacties!

We hebben gister al getrokken, zonder handschoenen Nagelbijten / Gniffelen
Ik had op internet gelezen dat de bladeren 25 tot 50 % van het gif bevatten.
Wordt nog een hele klus!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:56

Ook hier 1 plantje ontdekt aan de zijkant van de wei, waar paard wel bij kon als ze met d'r hoofd er onder door ging (wat ze dus ook doet). Gelukkig eet ze geen enkele soort onkruid. De wei wordt nu wel even helemaal nagelopen.

Maar ik heb ook zonder handschoenen deze plant eruit getrokken....wat kun je er dan van krijgen... Bloos

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 20:07

Uit wat ik van internet heb gehaald niet zoveel.
Als je het binnenkrijgt wél.
Het hoopt op in de lever.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:24

Binnenkrijgen? Hoe moet je dat dan doen als je het met je hand eruit trekt? Stuifmeel ofzo? Bah, akelig, maar ik maak me meer zorgen om m'n paardje Nagelbijten / Gniffelen
Als je de plantjes verwijderd met wortel en al, heb je dan nog wel kans dat het ergens anders in de wei weer opduikt? Ik las hier dat iemand de pony tijdelijk op een andere wei gezet had, is dit noodzakelijk als je net jacobskruiskruid ontdekt hebt? Helaas is het land ook moeilijk te maaien, omdat het hobbelig is. Maar zou dit wel moeten gebeuren nu? Ik heb er dus alleen 1 gevonden aan de zijkant van de wei.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:28

JeroenS schreef:
Je moet het met wortel en al eruit trekken, want JKK groeit ook verder door de wortels. Je paarden lopen er rustig omheen en ze eten het niet, ze eten het enkel als je het kuilt.

Gr Jeroen

Paarden eten het wel,niet alle gelukkig,maar mijn haflingersmerries aten het wel en dat is ze dan ook fataal geworden.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 22:30

De meeste paarden eten het niet, geloof ik.
Maar er zijn er inderdaad enkele die het wél doen.

Was dat niet omdat het vertrapt was, daardoor uitdroogde, en de vieze smaak weg ging?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:36

Sjen schreef:
Maar ik heb ook zonder handschoenen deze plant eruit getrokken....wat kun je er dan van krijgen... Bloos

Wanneer je een flinke hoeveelheid er zonder handschoenen uittrekt, komt het gif uit de plant via je porieën in je lichaam. Gif uit JKK hoopt zich op in de lever (en breekt daar nooit meer af). Een klein beetje is niet erg, maar als dit heel veel wordt doordat zich elke keer gif ophoopt, dan kun je er minstens goed ziek van worden.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:00

paarden zijn gefokt op waarde en niet meer op instinct. daarom is het erbij sommige een beetje uit. wat wel en niet gegeten mag worden. sommige paarden eten letterlijk alles en andere zijn heel voorzichtig maar ook een paard kan zich vergissen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:05

er is op medisch een heel lang topic over jkk, met ook tips hoe je er af kan komen

viewtopic.php?f=3&t=441427

ik vind het echt een verschrikking, het komt hier al weer overal op in de bermen enzo!
als je het uit de grond trekt, zorg er dan wel voor dat je het gelijk opruimt!
want ook als het op de grond ligt kan het nog gaan bloeien!
het moet geloof ik in dichte plastic zakken, maar dat weet ik niet helemaal zeker, je leest meer op bovengenoemd topic!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 12:40

Ons pap heeft gisteravond Round Up (ofzo) gespoten, en dan gaat het kapot!
Gelukkig maar.
Hier in de buurt hebben ze bij iemand heel de wei moeten opgooien Nagelbijten / Gniffelen

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:02

Kitty schreef:
Wanneer je een flinke hoeveelheid er zonder handschoenen uittrekt, komt het gif uit de plant via je porieën in je lichaam. Gif uit JKK hoopt zich op in de lever (en breekt daar nooit meer af). Een klein beetje is niet erg, maar als dit heel veel wordt doordat zich elke keer gif ophoopt, dan kun je er minstens goed ziek van worden.

Dat is inmiddels achterhaalt, jacobskruiskruid is enkel en alleen giftig als hij wordt opgegeten omdat het gif zich pas omzet in het spijsverteringskanaal en niet daarbuiten.

Citaat:
Jakobskruiskruid en aanverwante planten bevatten een aantal verschillende gifstoffen, Pyrrolizidine Alkaloïden genaamd. Pyrrolizidine Alkaloïden worden in het spijsverteringskanaal omgezet. Door deze omzetting worden ze geactiveerd en kunnen ze schadelijke effecten op de lever hebben, waardoor levercellen kunnen doodgaan en een ontsteking van de lever kan ontstaan.

zie http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=256
http://www.kruiskruidinfo.nl/

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:54

Loolapelooza schreef:

Dat is inmiddels achterhaalt, jacobskruiskruid is enkel en alleen giftig als hij wordt opgegeten omdat het gif zich pas omzet in het spijsverteringskanaal en niet daarbuiten.

Oh? Dat wist ik niet.
Nou, ik pas er toch wel mee op. Ik kreeg laatst wel wat tegen mijn pols aan en dat begon helemaal te tintelen. Vertrouwen doe ik het dus niet.

We hebben trouwens een vork waarmee het JKK heel eenvoudig te verwijderen is. Een ragfork.

Afbeelding

Afbeelding

Hiermee haal je heel eenvoudig het JKK inclusief wortel weg.

LeO_nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:03

waar heb je die vandaag?(A)

LeO_nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:04

oeps, dat moest vandaag zijn Clown Knipoog

LeO_nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:07

woooow!
ik wist niet dat er zo veel soorten jkk bestonden Bloos!
ik ga maar even de wei ff doorzoeken Vork

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:10

Miriano schreef:
Gelukkig maar.
Hier in de buurt hebben ze bij iemand heel de wei moeten opgooien Nagelbijten / Gniffelen

Roundup, MCPA e.d. zorgen ervoor dat de plant uitdroogd. Je moet hem dan wel alsnog verwijderen voordat je de paarden weer in de wei zet (of wachten tot er niets meer van de plant over is) want uitgedroogd kunnen de paarden het Jacobskruiskruid niet meer herkennen als giftige plant. Hetzelfde met maaien. Daarom is het ook een groter probleem wanneer het tussen het hooi zit. Dan smaakt het niet meer bitter.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:15

LeO_nie schreef:
oeps, dat moest vandaag zijn Clown Knipoog

Eh, je bedoelt "vandaan"? Clown

Bij Paardnatuurlijk kun je die vorken kopen.

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:26

paarden komen niet aan het kruid zolang het hoog staat.
ze eten er alleen van als het in der hooi zit.
dan herkennen ze het niet en dan eten ze er dus wel van.
en je paard gaat niet dood van als hijn er 1 keer van eet.
laat 1 ding duidelijk zijn dat kruid is gevaarlijker als het dood is dan waarneer het leeft

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:39

nd423 schreef:
Miriano schreef:
Gelukkig maar.

Roundup, MCPA e.d. zorgen ervoor dat de plant uitdroogd. Je moet hem dan wel alsnog verwijderen voordat je de paarden weer in de wei zet (of wachten tot er niets meer van de plant over is) want uitgedroogd kunnen de paarden het Jacobskruiskruid niet meer herkennen als giftige plant. Hetzelfde met maaien. Daarom is het ook een groter probleem wanneer het tussen het hooi zit. Dan smaakt het niet meer bitter.

Dat doen we ook Lachen

Bedankt voor de tips ed!