Ik mag in de vakantie 2 weekjes voor een paard zorgen..
Wanneer is het goed als ik mijn paard afspuit, en hoe zit het dan met het opdrogen?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

capopjekop schreef:Ligt eraan wat voor een wei je hebt. Als het alleen nogmaar zand is, dan worden ze wel vies, maar als het droog is poets je het er zo af. Als er nog veel gras staat, dan worden ze niet vies.
_Marinke_ schreef:Spuit nooit de kont met koud water af na het rijden! Dit is namelijk erg slecht voor de spieren die er zitten.
Die koelen dan te snel af.

romsaf schreef:Ik hoorde pas dat je natte paarden (afspuiten zonder zweetmes) niet in de volle zon mag zetten omdat ze dan kunnen verbranden. Weet iemand hoe dat zit. Lijkt mij dat het water wel verdampt...of wordt het overtollige water zo heet dat je paard er kan van verbranden?
Floris schreef:IK heb pas gelezen dat het juist lekker is om ze met koud water af te spuiten en een zweet deken is helemaal niet geschikt ik weet niet meer waar maar ik zal het nog eens opzoeken.
Edit gevonden het kwam van een paarden onderzoek af die hier op bokt stond.
viewtopic.php?f=6&t=604740&hilit=
Een paard voelt zich erg prettig bij een buitentemperatuur van enkele graden boven nul. Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar dat geldt helemaal niet voor een paard! Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is zoals bij de mens, vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. En dáár vindt de verdamping en dus de afkoeling plaats. Het is dus veel beter om het dier met koud water af te spoelen. Als het heel warm is, wordt zelfs wel ijswater gebruikt! Doe het paard dus ook geen dek op als hij bezweet is, want ook dan kan hij zijn warmte niet kwijt.