Wanneer is het goed om af te spuiten + hoe zit het opdrogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZitAa

Wanneer is het goed om af te spuiten + hoe zit het opdrogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:06

Ja, ik heb er nog niet echt verstand van,voor paarden zorgen Tong uitsteken
Ik mag in de vakantie 2 weekjes voor een paard zorgen..
Wanneer is het goed als ik mijn paard afspuit, en hoe zit het dan met het opdrogen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-06 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Perla

Re: afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:12

gewoon met een zweetmes het water er afhalen en als het waait of koud weer is met een zweetdeken op stal zetten en bij heet weer in de zon verder laten drogen

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:00

als het warm weer is, en je hebt gereden ofzo, spuit ik mijn paard altijd af, ga ik er met een zweetmes over heen en zet ik m op de wei, Maar als het heel koud weer is zou ik hem niet helemaal afspuiten maar dan doe je alleen de benen. Vergelijk het met jezelf! denk na of jij met dit weer in je bikini zou willen worden natgespoten, vind je t te koud doe je alleen de benen en anders helemaal ! Succes;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:54

Na het rijden spuit ik de benen en de plekken waar ze zweet (dus singel enz) af. Als het echt warm is spuit ik haar helemaal af. Even met het zweetmes erover heen en de wei in. Kan ze lekker rollen en is ze zo weer droog.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:34

Begin met afspuiten wel bij de benen, het liefst de achterbenen (die zitten het verste van het hart) en dan de voorbenen, vervolgens via de hals naar achteren. Nooit in één keer de slang op de het paard zetten! Het zal wel niet in zo'n hartaanval-vaart gaan, maar jij gaat het liefst ook het eerst 'door', alvorens je in koud water springt!

Bij gesprek aan een zweetmes kun je ook een zweep gebruiken om het overtollige water van je paard 'af te vegen' Lachen

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 18:48

Kun je je paard ook meteen op stal zetten om te laten drogen, en als je ze daarna in de wei zet,worden ze dan niet erg vies? Tong uitsteken
misschien stel ik nu hele domme vragen Bloos

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:50

Je kan hem beter afsponzen, water in emmer gooien. Is niet meteen zo koud, ook al is het zo warm, je zal net zien dat ze het oplopen met een windje erbij!

capopjekop

Re: Wanneer is het goed om af te spuiten + hoe zit het opdrogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:23

Ligt eraan wat voor een wei je hebt. Als het alleen nogmaar zand is, dan worden ze wel vies, maar als het droog is poets je het er zo af. Als er nog veel gras staat, dan worden ze niet vies.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:26

Ik spuit hem zogauw het warmer is elke keer na het rijden helemaal af. Dan even met het zweetmes erover en zo de stal in. Als het niet zo warm is, alleen de plekken waar hij gezweet heeft en zijn benen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:58

met dit weer gewoon afspuiten hoor.. het is warm genoeg.. en je hoeft er niet persé met een zweetmes over.. kan opzich ook wel zonder.. vinden ze vaak wel lekker, maar als je een zweetmes hebt is het wel handig om er even overheen te gaan Knipoog

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 13:15

capopjekop schreef:
Ligt eraan wat voor een wei je hebt. Als het alleen nogmaar zand is, dan worden ze wel vies, maar als het droog is poets je het er zo af. Als er nog veel gras staat, dan worden ze niet vies.

niet echt een wei, alleen een bak met zand erin Tong uitsteken

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:15

Ik spuit mijn paard met dit weer ook iedere keer af. De benen, boeg, schouders, rug en nek. Niet zo nat als met wassen maar wel lekker fris. Ik gebruik geen zweetmes maar gewoon mijn handen. Als er echter een windje staat, wrijf ik hem vaak nog een beetje droog. Met dit warme weer kan je je paard prima afspuiten zonder hem op stal te laten drogen, sterker nog, buiten kan hij nog bewegen = warmte, conclusie: sneller droog. Lekker juist voor een paard een beetje verkoeling, afsponzen kan natuurlijk ook. Veel succes en plezier met het 'oppassen'.

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 13:16

Bedankt voor alle reacties, ik zal er denk ik veel aan hebben Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:25

Ik spuit altijd af (beginnen bij de benen en omhoog werken zeg maar), zweetmes erover, even droogstappen, vliegenspray erop en het land op.

Met heel warm weer en overdag spons ik af met een scheutje Tea Tree iets erbij (of bijv. Horse Hunt Lotion), omdat vooral op zweet de steekbeesten afkomen. En met een spons haal je goed de zweetplekken weg (vooral de singelplek bijv.)

Succes Knipoog

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:21

Ik hoorde pas dat je natte paarden (afspuiten zonder zweetmes) niet in de volle zon mag zetten omdat ze dan kunnen verbranden. Weet iemand hoe dat zit. Lijkt mij dat het water wel verdampt...of wordt het overtollige water zo heet dat je paard er kan van verbranden?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:35

Ik spuit het paardje altijd lekker af bij warm weer, na het rijden. Vinden ze heerlijk! Ik doe eerst de benen dan de hals, de boeg en dan het zadelplek.

Spuit nooit de kont met koud water af na het rijden! Dit is namelijk erg slecht voor de spieren die er zitten.
Die koelen dan te snel af.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:14

_Marinke_ schreef:
Spuit nooit de kont met koud water af na het rijden! Dit is namelijk erg slecht voor de spieren die er zitten.
Die koelen dan te snel af.

Wij doen dit altijd.. ik spuit m'n verzorgpony's helemaal af, van top tot teen.
Dus ook het hoofd en de kond en tussen de billen enzo. (vooral als ze daar smerig zijn).
En we, althans ze, hebben nooit ergens last van Knipoog
(uiteraard doen we dit alleen met warme temperaturen.. anders spuiten we ze niet af.)

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:00

romsaf schreef:
Ik hoorde pas dat je natte paarden (afspuiten zonder zweetmes) niet in de volle zon mag zetten omdat ze dan kunnen verbranden. Weet iemand hoe dat zit. Lijkt mij dat het water wel verdampt...of wordt het overtollige water zo heet dat je paard er kan van verbranden?

Dit doet me denken aan planten watergeven, als je ze nat sproeit verbranden ze tog ook als ze in de felle zon staan,,maarja paarden is iets heel anders dan planten Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:02

Ik heb nog nooit mijn pony afgespoten, maar lijkt me sterk dat ze verbranden aangezien ze bv na een regenbui en dan de zon schijnt weer ook neit verbranden. Vacht is er dik genoeg voor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 07:07

het allerbeste is als je je dier afspoelt nadat het gezweet heeft..

doordat je het zweet wegspoeld, trekt dat minder vliegen aan.
laat je ze daarna rollen in zand dan neemt dat zand het water op waardoor ze nog sneller opdrogen.
dat zand heeft ook weer als extraatje dat het heel goed de vacht beschermd tegen de zon en nog meer tegen vliegen...

in t wild doen paarden het ook zo..nemen een bad waarna ze gaan rollen in het zand Knipoog

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:46

Met dit weer spuit ik mijn paard helemaal af. Daarna meteen de wei in. Ze gaat dan rollen in het zand en is zo weer droog.
En ook al staat er een briesje wind, als het 30 graden is hoef je niet bang te zijn dat ze het koud krijgen...

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:53

Ik spuit mijn verzorgpony bij "lekker" weer helemaal af, droog hem niet af maar laat hem met z'n natte lijfje lekker door het zand rollen, dat vind ie heerlijk! daarna gaat ie meteen de wei op.

TeuntjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:55

IK heb pas gelezen dat het juist lekker is om ze met koud water af te spuiten en een zweet deken is helemaal niet geschikt ik weet niet meer waar maar ik zal het nog eens opzoeken.

Edit gevonden het kwam van een paarden onderzoek af die hier op bokt stond.

viewtopic.php?f=6&t=604740&hilit=

Een paard voelt zich erg prettig bij een buitentemperatuur van enkele graden boven nul. Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar dat geldt helemaal niet voor een paard! Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is zoals bij de mens, vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. En dáár vindt de verdamping en dus de afkoeling plaats. Het is dus veel beter om het dier met koud water af te spoelen. Als het heel warm is, wordt zelfs wel ijswater gebruikt! Doe het paard dus ook geen dek op als hij bezweet is, want ook dan kan hij zijn warmte niet kwijt.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:13

Met echt warm weer ga ik er niet met een zweetmes overheen dan blijven ze langer nat dat is lekkerder!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:09

Floris schreef:
IK heb pas gelezen dat het juist lekker is om ze met koud water af te spuiten en een zweet deken is helemaal niet geschikt ik weet niet meer waar maar ik zal het nog eens opzoeken.

Edit gevonden het kwam van een paarden onderzoek af die hier op bokt stond.

viewtopic.php?f=6&t=604740&hilit=

Een paard voelt zich erg prettig bij een buitentemperatuur van enkele graden boven nul. Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar dat geldt helemaal niet voor een paard! Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is zoals bij de mens, vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. En dáár vindt de verdamping en dus de afkoeling plaats. Het is dus veel beter om het dier met koud water af te spoelen. Als het heel warm is, wordt zelfs wel ijswater gebruikt! Doe het paard dus ook geen dek op als hij bezweet is, want ook dan kan hij zijn warmte niet kwijt.

Wat ik me dan afvraag... waarom zweet een paard dan...