's nachts op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyBoy

's nachts op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 12:45

Waarschijnlijk zit ik me druk te maken om niets maar ik wil toch graag jullie mening.

Mijn paard staat sinds 2 jaar overdag op de wei (zo'n 7 uur). 's avonds gaat hij dus altijd weer op stal. In de wei wil hij niet plassen en drinken doet hij er ook heel slecht. (dat is probleem 1).
Nu willen ze bij mij op stal omdat het zo warm is, de paarden 's nachts naar buiten doen i.p.v. overdag. Mijn paard is 14 en heeft dus nog nooit 's nachts buiten gestaan (ja als veulen) dus ik weet niet hoe hij reageert en er is natuurlijk ook niemand bij om het te controleren. En hij staat dan natuurlijk een aantal uren langer op de wei als normaal overdag dus maak ik me ook weer zorgen over zijn plassen op de wei. Zou dat geen kwaad kunnen dat hij dat niet doet op de wei?
En zouden jullie het paard in mijn geval 's nachts op de wei zetten i.p.v. overdag?

Voor degenen die niet anders gewend zijn zal het wel een hele overbezorgde vraag zijn, maar ja ik maak me er nu eenmaal druk over.....
groetjes Joyce

Koss_Binky

Re: 's nachts op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:50

Ik denk dat als hij zolang hij in een groep staat, snachts wel goed zou doen..

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 12:52

Hij gaat wel met een deel van de groep naar buiten. Een aantal weigeren om hun paarden 's nachts naar buiten te zetten maar met dit weer is het 's nachts natuurlijk veel beter vol te houden als overdag.....

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:05

Die van ons gaan nu ook 's nachts naar buiten... Was ie ook niet gewend, maar dat gaat super!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:10

Lijkt mij ook echt geen probleem, probeer hem anders elke keer na/ voor het rijden gewoon nog even op stal te zetten. Kan ie daar alsnog plassen, alhoewel ik me echt niet kan voorstellen dat het je paard kwaad doet als hij zelf zo eigenwijs is om niet te willen plassen in de wei. Dat komt vast wel goed. Ik zou hem ook lekker snachts op de wei laten, maar ja. Zo te horen kun je als je het echt niet ziet zitten ook nog hem wel weer op stal laten zetten. Als je je daar beter bij voelt moet je dat doen, maar lijkt mij onnodig...

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 13:18

Voor alle duidelijkheid...overdag staat hij dan op stal want ze hebben geen beschutting in de wei en met dit extreme weer staan ze dan beter in de koele stal.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:24

Die van mij was ook niet gewend met 's nachts buiten staan. Maar toen het lente werd heb ik hem gewoon buiten gelaten en ging prima. Heb met dit weer de stallen los staan zodat ze er zelf in en uit kunnen lopen. Zijn twee stallen en van de vliegen heb je minder last in de stal (in een schone tenminste). En het is niet zo warm omdat de deur toch los staat.

Ik denk dat je paard er wel aan wend als hij in een groep buiten staat. Is inderdaad een goed plan om hem 's nachts buiten te zetten.
En als hij echt nodig moet plasse oid dan zal hij dat vast wel doen.

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 13:27

Als hij van de hele dag op de wei staan in zijn stal komt is het eerste wat hij elke dat doet.....plassen en daarna veel drinken. Dat krijg ik er gewoon niet in dat hij dat op de wei moet doen. Ik laat hem regelmatig zien waar de zelfdrinker zit in de wei en dan drinkt hij ook wel, maar uit zichzelf doet hij het dus niet.
Ik ga het denk ik maar gewoon proberen en ik zie het vanzelf wel.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:27

Komt vast wel goed hoor!
Je zegt dat je hem hebt laten zien waar de drinker staat in de wei, als ie dorst heeft gaat ie echt wel een keer! Het zelfde geld voor plassen. als ie moet doet ie t wel.
Hij komt overdag op stal? Als ie dan echt niet buiten plast, dan doet ie t op stal toch?
Net als bij overdag buiten/snachts binnen alleen nu omgedraait.
Anders idd even voor of na t rijden in zn box laten, dan kan ie dan plassen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:17

Tja,hij zal het toch moeten leren ooit.
Je kan hem wel een handje helpen:
Laat hem voor hij buiten gaat nog eens goed plassen.
En misschien kan je iets regelen waar hij wél uit drinkt?Een bad bv?

Wat staat er momenteel op de weide?Een automatische drinkbak?
Zonee,dan kan het zijn dat hij het eng vind alleen(en het alleen doet als jij in de buurt bent omdat hij je vertrouwt),probeer er een appel in te leggen of iets anders dat hij lekker vind

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 16:22

misschien nog een rare vraag. Hij stond altijd alleen namelijk in de wei en dan raakte hij in paniek als het donker was. Ik denk dat als hij in de kudde naar buiten gaat dat het wel goed gaat, maar ja controleren kan je dat natuurlijk niet he... Ik denk gewoon dat ik het ga proberen en het erop gok.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:49

neem een tentje mee zet tentje op ga er een nachtje dicht bij slaapen Lachen

gewoon doen

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 08:18

Ach ik ben gewoon te overbezorgd.....
Hij heeft vanacht dus buiten gestaan en ik heb nog geen telefoontje gehad van de staleigenaar dat het niet goed zou zijn dus pffffff.
Vanacht dan maar weer lekker op de wei!

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:28

Ik ken wel meer mensen die hun paarden dag en nacht buiten hebben staan, en die paarden doen er niet moeilijk om. Zelfs paarden die nog nooit 's avonds buiten gestaan hebben.

Gr Jeroen

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:49

Dit "probleem" was iets waar ik me ook druk om maakte vlak voor de verhuizing. Mijn paard plaste en mestte niet in de groep overdag op het land; zodra ze in haar box kwam ging ze meteen plassen en mesten.
Nu staat ze sinds vorige week 24/7 op het land en ik was echt bang dat dit een probleem zou kunnen worden. Maar het valt allemaal erg mee. Ze heeft zich kennelijk over haar "geneer"-gevoelens heen gezet en plast en poept probleemloos, terwijl iedereen mee staat te kijken. Dus ik denk dat je je geen zorgen moet maken; even wennen en het komt allemaal goed. Als ze echt dorst krijgen of "aandrang" hebben, willen ze wel hoor.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:39

Wat ik me nou afvraag. Hoe weten jullie nou dat jullie paard op de wei niet mest of plast.

Staan jullie er de hele dag dan bij.

Dat ze gelijk gaan mesten of plassen als ze op stal komen is niet vreemd er zijn meer paarden die dat doen of ze nou op de wei staan of er alleen even uit zijn geweest om bv te rijden.

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:53

of hij het helemaal niet doet kan ik natuurlijk niet zeggen. Ik weet wel dat er een hele lading uitkomt als hij op stal komt. Als wij de hele dag op wedstrijd waren kon ik ook gewoon zien dat hij moest en hij maakte ook steeds aanstalten maar plaste niet. Totdat hij op stal kwam te staan en dan kwam er weer heel wat uit.
Vooral door de aanstalten die ik hem zie maken, willen plassen, niet doen, willen plassen, niet doen. Daardoor kom ik daarbij....

maffe_moses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:00

lijkt me niet heel erg verstandig met al die gekken die hier rond lopen

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:17

kan me best voorstellen dat je je daar druk om maakt, zou het zelf ook doen hoor Knipoog
maar hij leert het vanzelf wel dat buiten plassen en drinken dus gewoon lekker s'nachts buiten doen!!
mijn paardje wou onder het rijden ook nooid plassen, terwijl ze soms heel nodig moest en nu begint ze het eindelijk af en toe te doen! dus ze leren het vanzelf wel Knipoog

Kelly_Brunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:47

Als hij het overdag kan.. kan die het s'nachts ook.
Gewoon een kwestie van wennen.