vraagje over hoefijzers--->wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

vraagje over hoefijzers--->wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 20:15

ik heb een haflinger gekocht zoals velen misschien nu ook weten. Die haflinger staat nu op 4 hoefijzers. nu wil ik in de wei gaan rijden, kan dat gewoon? ze staat (als ze er is) ook gewoon in de wei. Wie weet dit?

Perla

Re: vraagje over hoefijzers--->wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:18

als je op de wei gaat rijden is het beter om kalkoenen in te draaien, dit tegen het uitglijden
als ze een keer zijn uitgegleden zijn ze hun vertrouwen kwijt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:47

is er een reden dat ze op ijzers staat? anders kun je ze er net zo goed onder weg laten halen. Ja

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:09

Door de ijzers rijd je het gras ook sneller kapot dan wanneer je zonder ijzers rijdt.. en inderdaad even kalkoenen in draaien als je op gras gaat rijden.. Knipoog

Verder ga ik met Pellie mee, want gras en ijzers is toch niet zo'n fijne combinatie Vork En als er geen reden is, waarom dan ijzers?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:14

ik wil idd haar van de ijzers af, maar in hoe snel dat kan is de vraag...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:17

HS bellen ? En dan kan het eigenlijk er vanaf worden gehaald *toch? Schijnheilig

Of moet je eerst wachten tot eigenlijk nieuwe ijzers nodig zijn, en dat je dan zecht van: "Nee hoef geen nieuwe ijzers"?

Maar wat is/was de reden dand at je paardje op ijzers staat?

Groetjes

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:37

_Marinke_ schreef:
HS bellen ? En dan kan het eigenlijk er vanaf worden gehaald *toch? Schijnheilig

Of moet je eerst wachten tot eigenlijk nieuwe ijzers nodig zijn, en dat je dan zecht van: "Nee hoef geen nieuwe ijzers"?

Maar wat is/was de reden dand at je paardje op ijzers staat?

Groetjes

Het paard moet nog komen (komt nu komende week) en ik weet niet of hij nog de ijzers doet vervangen of niet. als dat niet is heb ik ze er zo af. maar als dat wel zo is dan vind ik het eingelijk zonden om ze er gelijk af te halen.

Ze heeft ijzers eronder omdat ze veel voor de kar heeft gestaan. Ik ga er btw wel veel buitenritten mee doen...

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:42

als je er veel buitenritten mee gaat maken zal ik ze er wel om laten. Je kan de hoeven is laten beoordelen door je hoefsmid. Mijn haf kan absoluut niet zonder ijzers want ze houdt geen hoef meer over.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:19

als je de hoefijzers er af wilt halen moetten de hoeven wel iets langer zijn dan normaal vanwege het natuurlijke stijten van de hoeven, als ze te kort hebt is je paard zomaar gevoelig

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:46

Het kan opzich geen kwaad als het land mooi droog is. (qua uitglijden dan)
Als ik thuis op t gras train (alleen mooi/droog weer) ga ik ook geen proppen draaien.

Je zou er idd voor kunnen kiezen om ze er helemaal af te halen als er geen medische noodzaak oid voor is. Dit is dan weer niet aan te raden als je veel buiten gaat rijden. Behalve als je weinig over verharde wegen hoeft en veel op zand/berm kunt rijden.

Ook is mij verteld dat ivm vocht en temperatuurswisseling het ijzer minder lang netjes stevig blijft zitten bij paarden die 24/7 buiten staan of die alleen overdag buiten komen.
Dit verschil merk ik wel.
Nimro staat rondom op ijzers en alleen overdag buiten, Kolando staat rondom op ijzers en momenteel 24/7 buiten, ik zie wel verschil in hoelang ze goed blijven bij de een of de ander.
(dit hoeft overigens niet alleen deze reden te hebben natuurlijk Knipoog )

Overleg het even met je smid en kijk wat voor jullie het beste is.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:22

buitenritten kun je ook prima doen zonder ijzers. ze hoeven geen meerwaarde te hebben en zijn glad als je op het harde loopt. met goede bekapping kan een paard prima zonder ijzers Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 18:23

Pellie schreef:
buitenritten kun je ook prima doen zonder ijzers. ze hoeven geen meerwaarde te hebben en zijn glad als je op het harde loopt. met goede bekapping kan een paard prima zonder ijzers Lachen

ok hoe kan ik zien wat goede bekapping is, want in dit ben ik een leek....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:55

als de bekapper de straal niet bijsnijdt, de hoefzool niet meer uitholt dan alleen de dode hoornlaag er afkrabt en de hoefwand mooi afrond, dit beperkt brokkeltjes en scheuren. de straal functioneert als een groeisensor, als deze de grond niet raakt groeit de hoef minder snel. raakt 'ie de grond wel dan hou je groeien en slijten van de hoef meer in evenwicht.

ik heb onlangs vernomen dat bovenstaande voor een deel ook al in de nieuwste theorieboeken van de smeden in opleiding staat.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:07

Mijn haf stond ook rondom op ijzers toen ik hem kocht. Ik heb ze eronder uit laten halen en zeker een jaar zonder gereden. Dit ging prima totdat ik meer kilometers ging maken ivm trainen voor de endurance.

Daarna heb ik hem dus weer romdom op ijzers gezet, inmiddels zelfs op kunststof.

Ik zou het in ieder geval gewoon proberen zonder, en als het niet gaat kan het altijd nog. Houdt er wel rekening mee dat je haf de eerste tijd wat gevoelig kan lopen als de ijzers er onderuit zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:52

Regelmatig laten bekappen, dan is beslaan niet nodig.