Hoe zat het? Mest over weiland verspreiden - Wormbesmetting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Hoe zat het? Mest over weiland verspreiden - Wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 16:10

Mijn pony staat bij vrienden van ons in de wei, ik ben ze heel erg dankbaar dat ze daar voor zo weinig mag staan.
Maar die mensen hebben na mijn idee een nogal 'aparte' gewoonte.
Ik bood ze laatst aan om de mest uit de wei te halen, aangezien het overal lag. Toen zeiden ze: nee, want wij verspreiden het altijd over het weiland zodat het gras lekker groeit + we willen geen mesthoop aanleggen.

Maar dit is toch juist hartstikke slecht, als er 1 wormen heeft dan krijgt de rest het ook en paarden eten geen gras waar mest op ligt.

Wat moet ik hier nou aan doen? Of is het juist goed hoe hun het aanpakken en maak ik me nu druk om niets?

Ik vind de gezondheid van mijn pony heel belangrijk, dus ik zit er sterk aan te denken om haar ergens anders neer te zetten. Alleen kan ik geen plekje vinden..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-06 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

fannetje

Re: Volgens mij is dit niet helemaal de manier waarop het hoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:17

Bij ons op stal wordt de wei ook bemest met "eigen" paarden mest. Dat dus ook uit de stallen komt, de weide mest blijft ook op de wei liggen. Wel is dan belangrijk een goed ontwormingsschema aan te houden voor alle!! paarden die daarop lopen ander krijgt je idd een wormbesmetting. Mest weghalen van de wei heeft alleen zin voor wormbesmetting te verminderen als je dit regelmatig ( eens per 2-3dgn) doet. Ander helpt het niet, want dan liggen de eieren al tussen het gras. Wat je wel evt kunt doen is omweiden, is zowel beter voor de paarden als voor de wei. Hopelijk kun je hier iets mee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:59

Om wormbesmetting tot het minimum te beperken is in elk geval een strak ontwormingsschema nodig. Allemaal tegelijk op dezelfde dag ontwormen ook! Dat kun je dan wel afspreken met elkaar. Desnoods koopt 1 iemand de ontwormingsspuiten voor alle paarden, is goedkoper dan ieder apart... (en dan delen met elkaar uiteraard)

Let wel op de werkzame middelen in de ontwormingsspuiten, je moet regelmatig wisselen, anders worden de wormen resistent tegen het middel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:03

Genoeg mensen die het zo doen hoor.

Trouwens, dat je regelmatig van stof voor ontwormen zou moeten wisselen daar zijn de meningen nogal over verdeeld.

Ik verspreid ook weleens wat mest over het land. De rest gaat op de mestbult en composteer ik om volgend jaar te gebruiken als meststof.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:04

Wij doen het thuis ook zo, met de weidesleep en dan verspreiden over het weiland.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:09

verse mest uitrijden is ivm wormen niet zo wijs.
oude mest (>1jr) kan geloof ik weinig kwaad.
behalve dan dat paarden dus niet eten waar mest ligt (kijk maar eens in de wei; waar ze zelf mesten blijft het gras groeien!)
dus dan eten ze zo nergens meer van...

joyce B

Re: Volgens mij is dit niet helemaal de manier waarop het ho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:55

Je kunt het wel uitspreiden over het land, maar dat kun je het beste doen als je wisselt van stuk. Als je de hoge stukken maait, dan de mest verspreid en laat wegtrekken in de grond, en de paarden in die tijd mooi op de andere helft laat lopen totdat ze daar het gras weer op hebben, kun je het mooi afwisselen en heb je minder kans op wormen dan altijd op hetzelfde stuk. En door alles gelijkmatig te bemesten en het in de grond te laten trekken voor ze er weer op gaan merken ze minder van de mest. Ontwormen blift natuurlijk wel belangrijk.

Natuurlijk is het beter de mest er eerst uit te halen, te laten composteren en dan pas over het land uit te rijden. Maar op onze pensionstal staan ze ook gewoon altijd op hetzelfde stuk en wordt de mest er niet uitgehaald. En zelfs stalmest erover uitgereden. De paarden worden er ook oud mee.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:35

joyce B schreef:
Je kunt het wel uitspreiden over het land, maar dat kun je het beste doen als je wisselt van stuk. Als je de hoge stukken maait, dan de mest verspreid en laat wegtrekken in de grond, en de paarden in die tijd mooi op de andere helft laat lopen totdat ze daar het gras weer op hebben, kun je het mooi afwisselen en heb je minder kans op wormen dan altijd op hetzelfde stuk. En door alles gelijkmatig te bemesten en het in de grond te laten trekken voor ze er weer op gaan merken ze minder van de mest. Ontwormen blift natuurlijk wel belangrijk.

Hier ga ik in mee!
Met de tip erbij om de paarden die bij elkaar staan in hetzelfde schema te ontwormen!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:40

bij ons op stal verspreiden ze alleen de mest in de grote weides (oude mest), in de 'privé' weitjes (kleine stukjes grond voor 1 a 2 paarden) moet je het wel gewoon opruimen. Op zich is het geen slechte gewoonte hoor.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:09

joyce B schreef:

Precies!

mariska1989

Re: Hoe zat het? Mest over weiland verspreiden - Wormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:08

Moet er niet aan denken eerlijk gezegd. ik heb het volgens mij super luxe!
Bij ons worden de drollen elke dag!! weggehaald door de persoon die er het eerste is. (2 paarden, dus dat kunnen we aan Clown) De weide ligt er mooi bij; gras schiet uit de grond bij wijze van spreken, zo hard groeit het!

Vind het wel fijn zo, kost ook amper moeite, je bent in totaal maar een kwartiertje kwijt met mesten.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 15:12

ik heb niets te zeggen over het ontwormen, dat doen hun als ze eraan denken. Want volgens mij moest het 2 weken geleden al..
Ik kan moeilijk mijn eigen pony zomaar een spuit geven, want dan krijgt ze dus dubbelop..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:55

Je kunt wel met ze praten over dat je je zorgen maakt om een eventuele wormbesmetting.
Stel voor om samen een ontwormingsschema te maken en die op te hangen op stal. Zo word de kans al kleiner dat het 'vergeten' word.

Jij kunt ze er daan ook nog aan helpen herrinneren Knipoog

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:14

Tegelijk ontwormen is het beste en de mest controleren. Bij ons blijven de paarden altijd iets langer op stal na het ontwormen. Volgens mij in de Hoefslag gelezen dat de laatste kruiwagen mest een half jaar moet liggen voordat je kan spreken van een "schone mesthoop". Houd het even in het midden kan ook 1 jaar zijn. Maar goed even de drollen rapen en een nette mesthoop maken, kan toch geen probleem zijn?