Slaapritme bij 24/7 weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Slaapritme bij 24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 16:06

Mijn paard heeft nu een paar keer 's nachts buiten gestaan, met een stuk of 6 anderen. Ik merk echter dat hij in de wei zijn rust niet neemt. Zodra ik hem na zo'n nacht even in de stal zet, gaat hij meteen liggen slapen. Hij heeft volgens mij gewoon een heel kunstmatig "menselijk" slaapritme ontwikkeld. Vanaf volgende week krijgt hij samen met zijn maatje een eigen weitje, naast de grote wei (is wat rustiger dan in de grote wei en makkelijker met hooi bijvoeren) en blijft hij minimaal de rest van de zomer buiten. Is het moeilijk voor een paard om zijn slaapritme aan te passen, of is dat een kwestie van een paar dagen? En mocht ik straks beslissen dat ik hem in de winter wel weer 's nachts binnen wil hebben, raakt hij dan niet helemaal de kluts kwijt? Wie herkent dit?

Sting

Re: Slaapritme bij 24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:17

Een wild paard slaapt vrijwel nooit. De reden dat hij op stal wel slaapt is omdat hij dan niet zoveel te doen heeft *denk ik*.
Denk dan ook niet dat hij straks in de wei in de war zou raken, of straks in de winter weer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:52

Andrew slaapt vaak overdag. 's nachts lopen ze te grazen of dutten ze wat en als ik 's ochtends rond een uurtje of 10 langs de wei reed dan lag hij vaak languit te pitten. 's middags hadden ze ook vaak een slaapuurtje. Een aantal lagen languit, de anderen stonden in de buurt te waken of staand te suffen... Scheelt wel dat ze op een ruime wei staan waarbij ze zelf een rustige plek op konden zoeken niet te dicht langs de weg... Ze worden dus niet echt gestoord en kunnen de ruime omgeving goed overzien als ze dat willen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 07:22

toos slaapt wanneer het haar uitkomt, heeeeeeel af en toe vind ik haar echt in coma terug, ligt ze helemaal uitgestrekt, maar meestal is het gewoon wat liggend dutten.
wanneer een paard zich veilig voelt zullen ze over het algemeen sneller gaan liggen, maar écht slapen doen ze nauwelijks.
misschien dat het voor jouw paard nog niet aanvoelt als heel veilige plek omdat het nog vrij nieuw is en dat de reden is dat hij niet vaak gaat liggen buiten

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 07:32

We hebben er hier 4 staan, die gaan overdag wel lekker in de zon liggen maar slapen doen ze niet echt, ook liggen ze nooit allemaal te gelijk maar blijft er 1 staan..
Als ze echt slapen dan staan ze gewoon in rusthouding, s'nachts grazen ze een beetje en doezelen een beetje..
Ik denk dat het wel klopt wat roossie22 zegt, ik ga ook niet als ik op visite ben mijn voeten op tafel legen bij wijze van..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 07:58

Dus waarschijnijk gewoon een kwestie van wennen en niet druk over maken?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:22

ja, geef het gewoon de tijd...
En bedenk dat je geen 24 uur per dag observeert, dus dat er vast momenten zullen zijn dat ze wel slaapt maar je het gewoon niet ziet... Als ze liggend slapen is het meestal maar een half uurtje tot een uurtje dat ze liggen. Hun lijf is er niet op gebouwd om lang achter elkaar lekker te kunnen liggen. dan worden ze te zwaar belast.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:26

Paarden hebben geen dag en nacht ritme, ze eten de meest van tijd en rusten tussen het eten door.
In de stal rusten ze veel meer omdat ze simpelweg niks anders te doen hebben.
In begin zullen ze zo blij zijn dat ze niet meer op stal hoeven dat ze misschien wat minder rusten, maar over een paar dagen hebben ze hun draai gevonden.
Anouar staat nu met die hitte de halve dag te suffen, zodra het wat koeler is ('s avonds) gaan ze eten

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:30

Ik heb van Speed inderdaad het idee dat hij het zo geweldig vindt 's nachts in de wei, dat hij geen oog dicht doet. 's Morgens is hij echt kapot. Dat dag- en nachtritme dat hij nu zo'n beetje ontwikkeld heeft, is hartstikke onnatuurlijk, dat weet ik. Maar ik wacht het gewoon een paar dagen af, zal wel bijtrekken.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:45

Mijn paard staat ook dag en nacht op het land. Sinds mei. Ik merk dat de paarden (er staan er ongeveer 15) in de middag even een dutje doen.

Ik zou me erg niet al te veel zorgen over maken, als je paard eenmaal gewend is, en het ritme te pakken heeft, dan moet alles goed komen Ja

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:03

gam staat ook 24/7 buiten maar ze staan 's nachts toch vaak uit vrije wil in de paddock te dutten. maar ook in de ochtend rond een uur of 9 tref ik ze vaak zo aan, en nu in de warme zon staan ze zelfs binnen op het heetste moment van de dag.

een paard slaapt maar 3 van de 24 uur echt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:10

Flower had het in het allerbegin ook, zo blij en zo nieuw alles, ze sliep niet. Als ik haar dan in een prive weitje zetten ging ze liggen en kwam ze het eerste kwartier voor niets overeind Knipoog
Maar in een box sliep zij helemaaal niet, dat vond ze te vies.

Maar dat was na een week of 2 toch wel helemaal over. Van de winter is ze uiteindelijk toch wel is gaan liggen (schimmel he, kan de plekken terug tellen) in haar loopstal.
Nu op de wei weer liggen ze wel afentoe. De helft ligt plat en de andere helft blijft opletten, en dan een uurtje later andersom.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:45

Ik heb Anouar één keer zien liggen, toen was ik ook op een rare tijd op stal (een tijd waarop ik normaal niet kom) Daarom zou ik het anders wel niet zien

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:37

Lenneke_ schreef:
Ik heb Anouar één keer zien liggen, toen was ik ook op een rare tijd op stal (een tijd waarop ik normaal niet kom) Daarom zou ik het anders wel niet zien

Ik heb een schimmel, ik zie het exact wanneer ze gelegen heeft Lachen Stallen waren ook enorm vies hier altijd, mjaw een 10 bij 10 stal waar ze opgepot hebben ga je niet zelf uitmesten Knipoog
En buiten zie ik het niet zo aan haar vacht, maar ze ligt wel vaak als ik er kom ophalen.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:37

Ik heb Niels nog nooit zien liggen. Ik ben er toch bijna elke dag, vaak 2 of 3 uurtjes. In de wei of bak willen de merries nog wel eens lekker in eht zonnetje gaan liggen, maar Niels heb ik nog nooit liggend gezien.

Ik denk dat jou paard ook gewoon even moet wennen. Naar een paar dagen zou hij weer net zo fit zijn denk ik Ja