van stal naar wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo_Wystan

van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 15:24

Mijn pony gaat naar de wei, pas vanaf 1 augustus, dus ik heb tijd om hem voor te bereiden ...

Wat raden jullie aan? Wat moet ik kopen? Extra vitamientjes/vliegenkap, etc., etc. ? Wat is dan een goed merk?

Wat is nog meer handig? (hij komt dan lekker op de wei te staan, maar ik wil natuurlijk ook nog rijden Haha!)

Arjette

Re: van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:48

Tja, ik zou pas extra dingen gaan kopen als je merkt dat je paard dat nodig heeft. (maar misschien ben ik dan wel te simpel ingesteld Knipoog ) Als de weide goed is kan je paard daaruit genoeg vitaminen halen.

Staat je paard nu ook al op een weide? Zoniet dan is het verstandig om hem eerst aan de weide te laten wennen door hem een steeds langere periode op de wei te zetten. Dit is beter dan hem in ene hele dagen op de weide te gooien en voorkomt eventuele hoefbevangenheid, diarree enz.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 06:19

hij staat idd niet op de weide... maar vitamines etc. hoeft niet?

En vliegenkap? Ik heb nu zo'n gewone, met losse draadjes voor zijn gezicht, die je zonder halster aan kan doen...

+ wellk spul helpt echt tegen vliegen?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 06:41

Ik spuit mijn paarden op het moment in met een spulletje wat ik bij de apotheek heb gehaald. Het heet iets van "Bremsen Frei", is zwart en stinkt als de p*st Clown .
Het is nogal dik/olieachtig en ik meng het met een goedkope "gewone" insektenspray, zodat niet steeds het spuitmondje van de sproeifles verstopt raakt.
Dit is het enige spul wat imo nog het allerbeste helpt.
Vitamines is niet nodig. Als je ziet dat je paard veel last van insekten heeft, kan je altijd nog zo´n kap kopen. 2 Van de paarden bij ons hebben zo´n ding, de andere 3 niet, maar die hebben dat ook niet echt nodig.
Als je paard een lichte neus heeft, vind ik het wel een aanrader, want zo´n kap (mits je er zo eentje met neusbeschermer koopt!) helpt goed tegen zonnebrand!
Als je zo´n kap opdoet, moet je wel regelmatig kontroleren of je paard hem nog op heeft; niet dat ´ie op half 7 om z´n hoofd hangt. Voor de zekerheid zou ik hem ´s nachts afdoen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:48

Als je hem niet eerder op de wei kan dan doen 1 augustus, zou ik nu al beginnen met aan de hand grazen... beginnen met een kwartiertje, na 2 dagen een half uurtje en dat zo opbouwen naar een aantal uur...

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:43

Ineke2 schreef:
Als je hem niet eerder op de wei kan dan doen 1 augustus, zou ik nu al beginnen met aan de hand grazen... beginnen met een kwartiertje, na 2 dagen een half uurtje en dat zo opbouwen naar een aantal uur...

Daar dacht ik ook al aan.
Niet zomaar van 0 naar 24/7 op de wei zetten. Ze krijgen dan ineens te veel eiwitten e.d. binnen.

De rest dat zie je vanzelf wel denk ik. Als het nodig is merk je het snel genoeg Ja