En alweer een stallings probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

En alweer een stallings probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 11:31

Ik sta op dit moment op een boerderij met mijn pony sinds januari. De mensen zijn echt super aardig en mag drinken pakken als ik wil, als ik naar de w.c moet mag ik gaan. Mee eten mag ik ook en in de wei blijven slapen enz vinden ze ook geen probleem. Er zijn 4 stallen en er stonden voor ik kwam al 2 paarden ( van 1 eigenaar ) en toen kwam ik. Mijn vriendin werd een tijd daar plotseling van haar wei afgegooit en heb ik haar geholpen diezelfde dag een nieuwe plek te vinden en mocht ze dus bij ons op stal komen te staan. Nu zijn er onderling veel problemen waardoor de 2 pony's wat er al eerder stonden ook weg gaan ( niet alleen daarom , maar voornamelijk wel ) en ik vind de sfeer ook niet meer zoals het was. Nu komt er dus nog een vriendin van mijn vriendin te staan en mijn vriendin ( heel vriendinnen verhaal Clown ) neemt vaak mensen mee enz. Niet dat ik dat echt super erg vind maar het verandert toch wel de hele sfeer.

Nou ben ik gisteren met mijn ouders naar een manege geweest want ik wou misschien verhuizn met mijn paard.

Welke stal zouden jullie kiezen ? Ik heb zelf een C pony waar ik recreatief op rijdt maar wil wel graag (onderlinge ) springwedstrijden rijden.

stal 1 ( waar ik nu sta )
Weinig mensen, je kent elkaar dus en de paarden ook, super fijne mensen en er is (was) een super sfeer. Je kan doen en laten wat je wilt. Paarden komen overdag buiten en in de zomer de hele dag buiten. Wordt gemest, gevoerd, binnen en buiten gezet.Afspuitplaats en plek voor je kast (gratis ) te zetten, Ook heb ik mijn kar van mijn shet daar staan. verder super grote wei maar géén bak. Wel in de straat maar die is erg klein en betaal je 5 euro per keer. De dichtsbijzijnde manege is ook een stukje lopen.
We zitten tussen de velden dus uitrijmogelijkheden genoeg.

Hier betaal ik 125 euro p/maand.

stal 2 ( manege )
Veel mensen natuurlijk, dus ook veel mensen die ik niet zal moeten Tong uitsteken maar er zijn natuurlijk altijd mensen waar je bevriend mee raakt. De nieuwe manegehuurder is zeker aardig. Paarden gaan overdag naar buiten het hele jaar en worden ook binnen en buiten gezet, gevoerd, en gemest. Een kastje moet je volgens mij wel betalen p/maand 10 euro ofzo.
Er is 1 grote binnenbak ( waar ook lessen zijn ) , 1 kleinere binnenbak ( maar nog goed te rijden met 2/3 mensen ). 1 grote buitenbak en 1 kleine losgooi/rijdt bak buiten. stapmolen, afspuitplaats en solarium.
Hier kan ik wel lessen volgen en wedstrijdjes rijden.
Er ligt een bos achter de manege en nog meer uitrijmogelijkheden.
Hier betaal ik 170 euro p/maand.

Nu zit ik te twijfelen. Maar ik kan natuurlijk in de winter wel altijd rijden dan bij de manege.

Wat zouden jullie doen ? En waarom wel/niet.

Liedje

Re: En alweer een stallings probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:25

Ik zou denk ik voor de manege kiezen Lachen Je hebt een bak waar je in kan rijden. Ik weet nie hoe vaak je rijd? Maar als je een paar keer per week rijd dat tikt die 5 euro van stal 1 behoorlijk hard aan. Op beide stallen komt de pony buiten dus dat is prima.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:42

Lekker blijven staan waar je nu staat en het voorlopig nog minstens een maand of twee aanzien.Je pony heeft het hier duidelijk erg goed en als er ook nog vriendinnen bij komen zal het nog gezelliger worden! Hou er goed rekening mee dat als je weggaat je er waarschijnlijk nooit meer terug mag komen! Dus ...even aankijken minstens deze zomermaanden nog, zodat hij lekker naar buiten kan overdag! Succes!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:46

ik ben het eens kijk het eerst even aan met je vriendin is het vast leuk

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 16:48

op de manege komt hij ook naar buiten he trouwens.. weet niet of ik het erbij geschreven had Clown Sigaar

Maar die vriendinnen allemaal dat is het hem nu juist. Ik vind het zelf niet meer fijn daar.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:52

wat vind je dan niet leuk meer

Myrte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:33

ik zou denk voor de manage kiezen
want je wilt wedstrijdjes gaan rijden en dan is een bak erg belangrijk!
ook de zweer is erg belangrijk en als ik jou zo hoor is dat er in optie 1 niet meer!
maar je moet er wel heel goed over nadenken
gekozen is gekozen!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:27

inderdaad gekozen is gekozen.

Nou ik ga super graag naar mijn paard toe altijd en nu de laatste 2 weken ( ben ik 1 hele week niet geweest, ze worden gewoon verzorgd hoor Knipoog Maar ik vond het niet eens echt erg dat ik niet gegaan was ). Dus dan klopt sowieso al iets niet. En het ligt niet eraan dat ik het paarden gedoe zelf niet meer leuk vind want als ik daar ben ben ik het liefste alleen met mijn paard de hele tijd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:30

Ik zou eerst proberen eens een goed gesprek te hebben met iedereen van je huidige stal. Organiseer eens een stalvergadering ofzo. Maak goede afspraken over bijvoorbeeld mensen meenemen.

Ik zou eerst proberen om de huidige situatie te verbeteren.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 10:38

euhm.. veel zal er niet te vergaderen zijn.
1 augustus gaan al 2 paarden weg en die van mijn vriendin is verkocht op dit moment en der komt wel een nieuwe aan.
Dus staat alleen mijn vriendin verder nog daar.
Ik heb haar er al zo vaak op aangesproken en mijn ouders enz ook. Ook die andere mensen maar ze doet gewoon waar zij zin in heeft.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:19

dan moet je het eens tegen de stal eigenaar zeggen maar ik snap het probleem niet zo goed je vind het vervelend dat je vriendin mensen mee neemt ?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 13:23

Nah het is gewoon moeilijk uitleggen. Ik vind het inderdaad vervelend dat mijn vriendin steeds een hele groep meeneemt.

Maar ook omdat ik hier alleen maar kan buiten rijden. Maar dat zal nog niet gaan in de winter als het gesneeuwt heeft ofzo want vorige winter zijn we ook vaak uitgegleden met alle gevolgen van dien en in de wei ga ik niet rijden als het glad is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:27

Dan ga je toch naar de manege verderop? Tsja, ik zie het probleem niet zo.

Maar inderdaad, heb het er eens over met de stalhouder, die is uiteindelijk de baas lijkt me zo. En ik vraag me af of die zo blij is met constant allerlei onbekende mensen om zijn huis heen.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 13:36

Ja hij heeft tegen mijn ouders gezegd dat hij het liever niet had maar ja.. Mijn vriendin is der van overtuigd dat het allemaal mag en dat ze kan doen wat ze wilt. Maar goed.Dat moet hij haar zelf zeggen.

Maar ik ga denk ik dan toch naar de manege.. Vind et alleen zo klote voor de staleigenaar. Et was gewoon mijn 2de huis daar. Maar goed niks aan te doen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:39

Ik zou toch voor de manege gaan.

Ik vind dat je voor die 125,- per maand best een plek mag hebben waar je het naar je zin hebt, en waar je iets van een bak hebt, al is het maar een te kleine buitenbak, maar waar je wel kan rijden. Als je straks wilt gaan springen zal je toch een plek moeten hebben waar je kan rijden en springen., en dan tikt 5 euro per keer wel aan, zeker in de winter.

Voor die 170,- per maand heb je ook een binnenbak, en een bos waar je lekker in kan rijden. Bovendien is er al springmateriaal aanwezig en geven ze waarschijnlijk ook spring lessen. En er zijn een hoop meer mensen. Dat kan heel gezellig zijn, maar hou er wel rekening mee dat er ook geroddeld wordt, waar je natuurlijk niks van aan moet trekken.

Kortom.. alles heeft zijn voor en nadelen. Maar als je weg gaat, doe het dan op goede voet, en leg gewoon uit waarom.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:41

Ik mis trouwens een beetje hoe lang de paarden naar buiten gaan bij die manege? Is dat een paar uurtjes of altijd de hele dag?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:42

Jammer van die sfeer bij je stal! Daarom zou ik voor de manege gaan. Je hebt er meer mogelijkheden en als je wedstrijdjes wil gaan rijden heb je ook goede trainingsmogelijkheden in de binnenbakken.
Maar laat je niet door wij, bokkers, meeslepen. Ga op je eigen gevoel af. Neem desnoods een lijstje mee, ga een dagje kijken op die manege, schrijf alle slechte punten en alle goede dingen op, ook bij je stal waar je nu staat. Vergelijk deze met elkaar en hopelijk kom je eruit. Veel succes! Knipoog

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 13:48

Ja ik vind het heel jammer dat er geen buitenbak aanwezig is op huidige stal want dat speelt zeker mee. Dan zou ik misschien wel blijven.

Op de manege moet ik even navragen hoelang ze naar buiten gaan maar dacht net zolang als op huidige stal. Alleen staan ze ook in de zomer s'nachts binnen en op huidige stal staan ze de hele dag buiten.

Ik ga vandaag of morgen met de stal eigenaar praten en zeker uitleggen waarom ik weg wil.
Ik denk dat hij et wel jammer zal vinden maar we blijven wel gewoon nog langskomen want et zijn hele goede kennisen van mijn ouders geworden. Ook zal ik met Jasper af en toe eens langskomen.

Met zo'n stalling als hij zal hij vast en zeker snel andere mensen vinden die echt alleen buiten willen rijden.

Maar ik wil graag springlessen volgen en wedstrijden rijden.

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:08

5 euro per keer is wel duur,
Ik zou naar de manege gaan als de sfeer daar niet goed blijft.
beter kan je het nog een maandje aanzien en kijken of het
goed gaat. Als je er geen goed gevoel over blijft houden
zou ik zkr weggaan er zijn op de manege ook meer
mogelijk heden natuurlijk. ik heb op de manege gestaan
en daar leer je ook veel leuke meiden kennen,,
maarja er zijn natuurlijk altijd een paar bemoeiers
en die zijn niet zo! daarna heb ik ook bij iemand gestaan en dat beviel
wel goed.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 22:05

Ik zat een tijd geleden ( 2 maanden terug ) al te twijfelen of ik niet zou verhuizen met Jasper maar toen toch maar niet gedaan want ze nam bijna niemand meer mee en het rijden ging nog prima in de wei maar dat gaat van de winter ook niet meer.

Dan zal ik toch altijd moeten kijken of het niet regent/sneeuwt/ te hard waait want dan kun je alsnog niet rijden buiten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:02

Als je slim bent vraag je eerst na hoelang je paard/pony op de manege naar buiten mag.
Kan mij namelijk niet voorstellen dat dit de hele dag is.

Pas daarna kan je een goede beslissing maken.
Alhoewel ik het idee heb dat je je beslissing al hebt genomen.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:15

Ga er boven staan. En laat je niet wegjagen.

Doe gewoon normaal en vriendelijk tegen iedereen, hou goed contact met de stalbaas en verder doe je gewoon lekker je eigen ding met je eigen pony. Neem zelf ook gewoon eens iemand mee die je leuk gezelschap vindt. En als die horde mensen van je medestalgenoot je teveel wordt, dan ga je toch gewoon wat eerder weg en kom je later nog eens terug om in alle rust van je paardje te genieten.

In je vergelijking met de manege, schakel je eigen emotie eens uit en bekijk de opties eens vanuit je paard/pony. Waar zou hij gelukkiger zijn? Waar zou hij het beter hebben? Op die gronden kun je dan altijd nog kiezen. Maar let wel op iedere stal zijn mensen, soms je vrienden, soms ook niet en geloof me het is in paardenland overal wel wat. Ga van jezelf uit en het feit dat je lekker met je pony invulling geeft aan je hobby. Stel dat centraal en niet alle mensen er om heen. Als je zelf neutraal en happy functioneert, dan zul je snel zien dat mensen dat signaleren en soms zelfs leren waarderen en overnemen......maar dat kost tijd.

Kortom; doe lekker je ding en geniet!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 16:35

Nou het is meer in combinatie van al die mensen en geen bak dat ik wegwil.

Ik ga inderdaad eerst nog eens navragen hoelang hij precies op de wei komt.

Verder zal hij het op de manege hetzelfde hebben als op zijn huidige stal lijkt me. Als hij tenminste evenlang ongeveer op de wei komt.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:49

Als ik je reacties op berichtjes zo terug lees...denk ik dat je je keuze eigenlijk al lang hebt gemaakt.
Je weerlegt veel positiefs in reacties als ze je aanraden om te blijven, en je komt met tegen argumenten die richting manege gaan.

Dan is het toch duidelijk?

Succes