Uitbreken uit de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

Uitbreken uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 12:31

Ik heb geen idee of het hier goed staat, maar ik heb een heel groot probleem.

Ik heb een hele slimme haflingermerrie van net 3 jaar.
Er is 1 heel groot probleem, ze breekt constant uit de wei.
Van de eigenaresse van stal, mag ze niet meer de wei in, omdat ze haar niet steeds in de gaten kan houden en er misschien ongelukken gaan gebeuren..

Ze heeft van mijn shetlander geleerd om te kruipen, dus ze gaat steeds onder het draad door, ook al staat er heel erg veel stroom op..
Als ze er niet onderdoor kan, dan gaat ze gewoon rennen, en springt erover heen, althans door het bovenste draadje, als ze een klap krijgt van de stroom, is ze er toch al doorheen.

Ik vind het heel erg, want ze kan nu dus niet naar buiten.
Er zijn alleen maar paddocks en weides met een stroomdraad, maar stroom interesseerd haar dus niet, hetzelfde geld voor mijn shetje, maar als die een plukje gras ziet, blijft hijw el staan, mijn merrie gaat lekker rondlopen en zo, en is nergens bang voor, dus ook niet voor de weg of zo.

Heeft er iemand een oplossing?
Ik wil nl dat ze gewoon naar buiten gaat..

Hilde_q

Re: Uitbreken uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:42

Hee, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt. Maar misschien kun je er zo veel mogelijk afleiding in de wei doe. (Denk aan hooi, speeltjes, etc, etc. )

En misschien de stroomdraad verhogen en onder nog een extra draad doen..

Het zijn maar ideetjes Knipoog

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:45

misschien eens met haar neus een paar keer tegen de draad duwen terwijl er stroom opstaat misschien da ze er dan een beetje bang voor wordt, een paard springt als het niet ECHT,ECHT moet niet over iets waar hij bang van is, als ze van iets bang zijn gaan ze ernaast Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:18

Is het stroomdraad op lichtnet? Paddestoelen willen bij droogte wel eens haperen. Verder extra draden spannen en er op letten dan het dikker (meer draden in het) koord of lint zitten en inderdaad extra lijnen spannen lager en hoger. succes want het zou vervelend zijn als je paard niet meer naar buiten kan om deze reden.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:01

van die paddestoelen dat klopt ja, die had ik vroeger ook en mijn paard kauwde gewoon de draad door!!!!!! Eens in de zoveel tijd werd ik weer opgebeld dat mijn paard door het bos heen wandelde in haar uppie...
Toen ik eenmaal ergens stond waar we ook stroom hadden hebben we een ander schrikapparaat aangeschaft en mijn paard is nooit meer uitgebroken...ze bleef voortaan wel uit de buurt van die draad.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 15:20

Het probleem is dat ze niet bang is voor de stroom.
Als ze ertegenaan staat, trilt ze met haar lichaam, maar deinst er niet voor terug.
Als ze er met haar neus tegenaan komt, dan gaat ze een paar passen terug, maar dat zorgt er niet voor dat het vele leuker buiten de wei is dan erin..

Als ik er hooi in gooi, is ze daar even mee bezig, maar niet lang.
Een skippybal, vind ze ookniet interessant meer na 5 minuten.
Ze staat met 5 andere merries, of met 2 andere merries en mijn shetje, maar dat weerhoud haar nergens van om uit te breken.

Een hoger of een lager draadje heeft dus ook geen effect, omdat de stroom haar niet interesseerd.
Ik heb op een andere wei gestaan, vorig jaar, die had hele hoge stroom, nog 1 hoger en die is voor olifanten, en ik weet hoe het voelt, ik heb het zelf nl ook wel eens aangeraakt, maar daar word je niet blij van.
Nee het is gewoon stroom in het stopcontact zeg maar, dus geen kastje of paddestoel, er staat constant stroom op.

Ik ben bang aan de antworoden te zien, dat er niet echt een mogelijkheid is om haar in de wei te krijgen, althans in de wei te houden..
Ik heb gevraagd of ze overdag een paar uur in de overdekte paddock kan, een longeerbak, daar staat een hek, daar blijft ze wel staan, maar daar heeft ze geen gras, maar alleen wat hooi, en daar kan ze niet lekke rin de buitenlucht staat, het is een grote schuur, met een stuk afgezet, met aan 1 kant een buiten zeg maar..

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:23

Ik zou eerst eens even meten hoeveel stroom er op het lint staat misschien dat het daar aan kan liggen. Heb ik ook, zodra er minder stroom op staat gaan ze een plek opzoeken waar volgens hun hoger gras staat. Ik heb een fjord met lange manen, dus net een grote shetlander heeft ook overal maling aan.

Ga ook eens na wat de reden kan zijn dat je paard zo nodig op een andere plek wil staan, heeft bij mij ook geholpen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:26

heb je ook al geprobeert om een stukje ijzerdraad in de voorpluk te vlechten?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:51

Kan je haar niet in een beter omheind weiland krijgen ? Mijn shet ontsnapte ook altijd, maar nu staat hij in een weiland omheind met gaas en daarvoor nog stroomdraadjes

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:31

Wij hebben zo'n metertje waarmee je de stroom op de draad kunt meten. Het kan best zijn dat er gewoon te weinig stroom op de draad zit, zodat het paard er niet heel veel last van heeft. Als het metertje helemaal uitslaat, dan krijgt het paard echt een behoorlijke schok.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:41

kan me niet voorstellen dat je paard van een stroomapparaat niet terug deinst...dan ligt het toch echt aan je apparaat.....heb je er een op batterij dan ofzo ? want op het stroomnet kan je er toch een flinke schok opzetten en geloof me dat vind ook jou hafje niet fijn....
ik heb dus ook een 3 jarige maflinger die ook overal doorheen liep..ik werd er gewoon niet goed van..telkens als ik kwam stond ze op de meest onmogelijke plekken en had echt alles afgebroken...sja je moet toch wat he als je op een kaal stuk staat.....zucht.....
nu heb ik er zoveel stroom op gezet dat je haar ervan rechtop gaat staan hahahahaa geloof me ze blijft heel braaf al een week lang een meter van het draadje vandaan na heerlijk geschokt te zijn....

dus ik zou zeggen kijk het apparaat na en zet er anders een nog krachtigere schok op met breed lint van callengher....ander lint schijnt toch niet zo goed te zijn...dit geleid goed en is ook heel belangrijk...kijk of je nergens stroom verliest, want geloof me als zelfs hegsten achter stroomdraad gehouden kunnen worden met een landje vrij en daarnaast merries ? kan jou haf dat ook echt wel Knipoog
suc 6

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:47

Wat voor draad/lint wordt er gebruikt? Als het roestig is, dan wordt de stroom ook niet meer goed doorgegeven. Maar ook wanneer de draad stuk is geweest en het weer aan elkaar geknoopt is. Dan rekt de ijzerdraad uit en geleid het niet meer goed.

Heb je enig idee waarom ze het doet? Is het de kick of past ze misschien niet goed in de groep? Dan zou ze misschien beter af zijn op haar eigen stukje en met haar shetlandervriendinnetje.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:06

Is dit een haflinger kwaaltje ofzo? jeetje de haf van mijn vriendin is ook zo'n draak, die liep gewoon met de paaltjes van het schrikdraad te wandelen Clown En ook overal overheen springen, een gewone paddenstoel kon hij uitzetten.................... echt een verschrikking die gozer Duivel Nu heeft mijn vriendin een groter schrikapparaat gekocht en daar heeft ie nog wel ontzag voor, dus ik vraag me af of er wel genoeg stroom op dat apparaat bij jou op stal staat

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 12:02

Op deze draden staat er niet zo heel erg veel stroom op, maar ik sta hier sinds oktober vorig jaar op stal.
Daarvoor heb ik bij een boer gestaan, met 100 koeien, en geloof me, daar wou je echt geen schok van krijgen.
Ze ging er gewoon dwars doorheen, en de boer heeft ook elke keer direct met zo'n apparaatje op verschillende punten de hoeveelheid stroom gemeten, en die was echt op het maximale van het apparaat, weet alleen neit meer hoeveel, maar ik weet wel als ik het aanraakte, dan voelde ik het helemaal tot in mijn voeten,d at deed echt pijn!

De draden op deze wei zijn nieuw, ze zijn vorige maand pas geplaatst, dus ze zijn niet verroest.
Weet niet hoeveel volt erop staat, maar minder dan mijn vorige stal in ieder geval, maar ik wil alleen maar aantonen dat mijn merrie zich helemaal niks van stroom aantrekt, en dat hiervoor elke keer getest was of er genoeg stroom op stond, dus het ligt niet aan de stroom of de draden, maar aan mijn monster merrie die overal *** aan heeft..

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:07

Mijn paard brak ook altijd door het stroomdraad het interesseerd hem niks hoe veel er ook op stond.. Gelukkig kregen wij toch al een nieuwe heining (zonder stroom maar erg stevig) en het probleem was opgelost. Ik kan je dus niet vertellen hoe je het zonder een andere heining zou moeten doen, wellicht een andere stal&wei zoeken. Binnen staan is ook niks voor het paard.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 12:14

Het probleem is, verder is het een geweldige stal, dus ik wil er wel blijven.
Ze hebben ook veel verstand van jonge paarden en veel rijmogelijkheden, alleen de wei dan niet, maar ze worden nu de hele dag in de longeerpaddock gezet, dan staan ze wel beschut, maar de voorkant is gewoon open.
Als ik 's avonds op stal ben, zet ik ze nog een uurtje of 2 in de wei met hun vriendjes, ik weet verder ook geen andere oplossing, maar dan staan ze niet de hele dag op stal..

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:31

Hmm, als ze zelfs nog door dat 'koeien'draad heen ging.....

Kun je niet vragen of je een stukje van de wei af mag zetten met hekwerk, dat ze dan haar eigen paddockje heeft. Dan staat ze wel in de open lucht, nog vlak bij andere paarden en ze heeft gras, al zal dat na een tijdje weer op zijn....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:43

Kan me niet voorstellen dat er een paard is die echt overal doorheen gaat.
Een advies kan ik je geven: paard helemaal natmaken, ijzerdraad als een soort antenne aan het halster vastmaken, en wachten tot ze er doorheen gaat. Kan best zijn dat ze door die dikke manen de schok gewoon veel minder voelt.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:20

@cassidy: nou ik heb er een hoor, omdat die niet altijd alleen kon staan en bij andere wilde zijn. hij is gewoon door draad, en dr was nog van dat schapenafrastering voor de schapen die er wel eens inliepen.. en mijn pony ging er dwars doorheen. en gelukkig stond ik nog van een afstand te kijken.. kijken of er nog wat gebeurde. en toen zag ik dat ze zo tekeer ging. en ben er snel naar toe gegaan. en heb haar weer kunnen vangen.. maar die ban mij ging echt overal dwars door heen. ze brak ook dr stal af. de achterkant hing dr al uit..

ff ontopic: misschien bij ander(e) paard(en) in zetten, als die da nog niet heeft.. misschien gaat het dan goed.. Knipoog