veulen goedkoper uit?? :?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ineke_myself

veulen goedkoper uit?? :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 10:43

Hallo,
Eigenlijk was ik benieuwd of het zo is dat als je een veulen koopt, dat je dan duurder uit bent? mensen zeggen van niet, ik denk van wel, omdat je veel tijd aan het veulen moet besteden, nieuw tuig kopen enz.
Wat vinden jullie?
Greetzz Ineke Pling

Elmond

Re: veulen goedkoper uit?? :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:50

Voordat je echt wat met je veulen kunt doen, ben je een jaar of 3 à 4 verder. In die jaren betaal je wel het voer en de stalling en dergelijke...als je een paard koopt waar je meteen mee kunt beginnen, ben je dat geld ook kwijt...maar kun je meteen al rijden

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:52

-> VMR

Welkom op bokt, graag even op de forumomschrijving letten voordat je een topic opent.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:57

ineke_myself schreef:
Hallo,
Eigenlijk was ik benieuwd of het zo is dat als je een veulen koopt, dat je dan duurder uit bent? mensen zeggen van niet, ik denk van wel, omdat je veel tijd aan het veulen moet besteden, nieuw tuig kopen enz.
Wat vinden jullie?
Greetzz Ineke Pling

veel tijd aan een veulen besteden?? Neee juist weinig lekker het land op tot 2,5 en dan langzaam oppakken.

Ik denk als je al het geld van de aanschaf totdat hij 3 jaar is opzij zet je daarvan een erg leuk paard kan kopen. Dus dan tel ik hoefsmid, weiland, opfok, wormenspuit, enten en erna het inrijden allemaal mee. Plus dat je kans krijgt dat ze het niet halen enz...

Bij een veulen moet je nog wachten en bij een paard van 3/4 kan je gelijk beginnen.

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:58

Ik ben het helemaal met Elmond eens....
Als je een veulen koopt is inderdaad de aankoopprijs minder hoog, maar als je dan alles bij elkaar optelt wat je in die 3 jaar dat je er nog niets mee kunt doen ben je uiteindelijk duurder uit..
Als je bijvoorbeeld een 4-jarig paard koopt weet je ook meestal al een beetje wat het karakter van het paard doet als je er op gaat zitten..
Maar het blijft altijd je eigen keuze.. Als jij het fijner vind om met een veulen te beginnen kan dat natuurlijk ook!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:59

Met een veulen ben je zeker niet goedkoper uit. Dit lijkt misschien zo op de korte termijn ( opfok is immers vaak goedkoper dan een volpensionstal ), maar uiteindelijk ben je veel duurder uit. Je moet al die jaren betalen om er uiteindelijk een leuk rijpaard aan over te houden, om nog niet te spreken over de kosten van het inrijden e.d.
Als je een veulen koopt, moet je het doen omdat het een liefhebberij is, en niet om goedkoper uit te zijn.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:25

Ik heb mezelf een veulen gekocht.. Ik vind zelf dat het wel goedkoper is en alles en je kunt zadel/ hoofdstel en etc allemaal rustig aan kopen en niet alles in 1 keer
ik betaal zelf ook alles voer, hoefsmid.. DA doen me ouders dan omdat we hier nog meer beesten hebben enzo..
Inrijden ga ik zelf doen, met hulp van mensen en ze willen er niks voor hebben.. Mag naar de manege van ze komen en daar het paard neerzetten en alles

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:36

Zera ga het eens optellen na al die jaren?. De kosten krijg je toch helaas alleen niet in een keer. Helaas is de kans een veulen te verliezen door ziekte best groot. I wonder....

Drea_Fen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:42

iick heb myn merrie laten dekken..
ik ben nu zo wieso al 600 euro van af de maand na de dekking tot de eerste controle kwijt..
ze staan by mij thuis dus hoef ik geen stal geld te betalen dat komt voor een veulen rond de 30 euro per maand aan voer.. speciaal veulen voer bla bla en nu ze drachtig is eet ze de merrie brok die ook al duurder is dan

Kim_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:44

Ik denk dat je aan een veulen wel duurder uit bent, een veulen heeft andere dingen nodig als een volwassen paard. en als je hem zelf niet inrijd kost je dat geld. dekken zal geld kosten

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:53

Prisca schreef:
Zera ga het eens optellen na al die jaren?. De kosten krijg je toch helaas alleen niet in een keer. Helaas is de kans een veulen te verliezen door ziekte best groot. I wonder....

Het valt best mee ben rond de 50 euro per maand kwijt voor het voer.. 40 euro hoefsmid 1 keer in de 2 maanden, tussen de 10 en 30 euro voor de wormkuren en da weet ik niet hoeveel da kost.. Het zal egt niet veel verschillen per jaar als met een normaal ouder paard..

En je kunt ook een ouder paard verliezen door ziekte.. De kans zal mischien niet zoo groot zijn als bij een veulen maar wie niet waagt wie niet wint..
Het voordeel is ook je hebt een band met het paard..
Nadeel is je moet lang wachten..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:04

Die band met je paard die altijd genoemd wordt, vind ik wel zo'n onzin! Wat doe je met je veulen: op het land zetten met soortgenoten.
Wanneer komt die band: wanneer je hem regelmatig in handen hebt om er echt wat mee te doen (als driejarige of nog later). Alsof je geen band kunt krijgt met een ouder paard trouwens...

Naast alles wat al genoemd is: het veulen kan te groot voor je worden, of te klein, door mensen die niet de kennis in huis hebben kan een veulen voor het leven verkl**t worden, een veulen kan uberhaupt qua karakter of temperament niet bij je passen, een veulen kan qua bouw of bewegingen anders uitgroeien dan je hoopte. Dan moet je je veulen dus weer verkopen en heeft hij drie jaar alleen geld staan kosten.

Veulens zijn hartstikke leuk, als je het leuk vind om een veulen te hebben en het wat te zien spelen in een wei met soortgenoten, verder kun je er weinig mee en kost het alleen maar geld. Voor wie het leuk vindt en voor wie de ervaring heeft om een veulen op te voeden: hartstikke leuk, doen! Voor iedereen die denkt een betere band te hebben met zo'n diertje dan met een ouder paard, denkt goedkoop een paard aan te schaffen, of denkt een veulen wel even op te voeden zonder verstand van zaken: niet doen.

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:22

begin niet aan een veulen als je nog niet jaren bezig bent met paardrijden, veulens opleren is héél moeilijk en als je eht laat doen zal het je duurder uitkomen!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:27

Een veulen is misschien wat goedkoper in aanschaf dan een 3, 4 of 5 jarig aangereden paard. Maar vergeet niet dat je wel 3 jaar lang opfok kosten betaald, medische kosten (enten), ontwormen, hoefsmid etc. Dan is nog maar de vraag hoe je veulen uitgroeid en tegen de tijd dat je veulen volwassen is en onder zadel komt ben je al heel wat geld kwijt Knipoog Helemaal als je het opfokken ook nog eens moet uitbesteden

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:03

Ik ga helemaal mee, kosten gaan hier zeker voor de baat uit en voordat je eenmaal kan rijden ben je een hele berg geld armer. Je kan beter 3 jaar lang alles op de bank zetten en dan een leuk paard kopen.
Een vriendin van mij heeft zelf een veulen gefokt en heeft na 4 jaar de balans opgemaakt, ze had een heel leuk en duur paard ervoor kunnen kopen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:38

ik vind dat als je voor een veulen kiest je dat ook niet moet doen omdat dat goedkoper zou zijn.
oke de meningen zijn verdeeld over de kosten en zelf vind ik ook dat je minstens even duur uit bent als dat je een 4 jarige koopt.
zelf heb ik paarden van verschillende leeftijden waaronder een inmiddels 2 jarige die ik ook van veulen af heb. ik heb die keus gemaakt omdat ik 1,meerdere paarde kan rijden dus niet zonder zit.
2 ik het leuk vind om alle fases mee te maken tot ze groot is.
3 ik nooit voor verassingen kom te staan over dingen die bij een vorige eigenaar gebeurd zouden kunnen zijn.
4 ik alles naar eigen hand en inzicht kan doen.
[enzovoort enz,enz]
wel vind ik in tegenstelling wat eerder werd gezegd je WEL een goede band op kunt bouwen met zo n dier maar ik heb ze dan ook wel aan huis en ben er elke dag mee bezig.
het nadeel is inderdaad dat het risico voor ze volwassen zijn vrij groot is.
je weet nooit hoe het paard ontwikkeld,lichamelijk en geestelijk.
sorry het is een beetje zeur verhaal geworden maar a.u.b. koop nooit een veulen omdat dat goedkoop zou zijn.
dat is het beslist niet en ook nog het verkeerde uitgangspunt!
succes

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:11

Prisca schreef:

En buitendat... Een veulen kan er heel lief en schattig uitzien, maar je weet nooit hoe hij wordt al rijpaard.. Stel je voor dat je hem helemaal niet leuk vind als rijdpaard, of dat hij te druk voor je is of juist te russtug.. nee ik zou er nooit aan beginnen

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 23:29

De keuze van een veulen moet je heel goed over na denken, en toch wel enkele ervaringen hebben. De kosten zijn op dat moment goedkoper. Maar na 3 jaar zie je nader in dat je 3 jaar voor niks betaald heb. Kijk ik ben gek op veulens. En vind het allemaal niet erg. Maar je moet wel bedenken dik 2,5 jaar heb je niet meer als soms een beetje poetsen wandelen en knuffelen..

Groetjes prissey

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:08

Zera schreef:
Prisca schreef:

Het valt best mee ben rond de 50 euro per maand kwijt voor het voer.. 40 euro hoefsmid 1 keer in de 2 maanden, tussen de 10 en 30 euro voor de wormkuren en da weet ik niet hoeveel da kost.. Het zal egt niet veel verschillen per jaar als met een normaal ouder paard..

En je kunt ook een ouder paard verliezen door ziekte.. De kans zal mischien niet zoo groot zijn als bij een veulen maar wie niet waagt wie niet wint..
Het voordeel is ook je hebt een band met het paard..
Nadeel is je moet lang wachten..

Klopt maar die kosten gooi je iedere maand weg terwijl je er niets mee kan?. Bedoel ga hem niet gebruiken als hond of knuffelpony want dan worden het gewoon vervellende krengen als ze 3 jaar zijn. Helaas maak ik dit veeeel te vaak mee.

Tuurlijk kan dat ook maar veel veulens redden het bv niet door droes of klappen van een ander paard enz. Ricico met een levend dier hou je altijd.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:11

Prisca schreef:
Klopt maar die kosten gooi je iedere maand weg terwijl je er niets mee kan?. Bedoel ga hem niet gebruiken als hond of knuffelpony want dan worden het gewoon vervellende krengen als ze 3 jaar zijn. Helaas maak ik dit veeeel te vaak mee.

Tuurlijk kan dat ook maar veel veulens redden het bv niet door droes of klappen van een ander paard enz. Ricico met een levend dier hou je altijd.

Wat maakt het eigenlijk uit wat je moet betalen per maand of wat dan ook voor een paard.. Je krijgt er in ieder geval wat voor terug en geduld is een schone zaak zeggen ze..
Na dat beest van mij knuffelt ontzettend graag.. En ik kan egt alles met haar doen.. Ze heeft nergens problemen mee.. En vervelend dat is ze totaal niet..
Risico's heb je altijd of het nu bij een hond is of bij een paard.. Ja en soms neem je gewoon risico's

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:47

Een veulen is leuk, maar die hoort lekker met leeftijds/soortgenootjes in de wei te kunnen spelen. Af en toe een borstelbeurtje of een stukje aan het touw meelopen kan geen kwaad, maar veel mensen kunnen zich niet bedwingen en laten het kleuterpaard op veel te jonge leeftijd al te hard werken.
Een 3,5 jarig paard (er vanuit gaande dat je ervaring hebt met jonge paarden, anders kun je beter een oudere kopen) is in aanschaf vaak voordeliger èn je kunt er meteen op rijden.

Citaat:
t best mee ben rond de 50 euro per maand kwijt voor het voer.. 40 euro hoefsmid 1 keer in de 2 maanden, tussen de 10 en 30 euro voor de wormkuren en da weet ik niet hoeveel da kost.. Het zal egt niet veel verschillen per jaar als met een normaal ouder paard..

Dat is dus 75 euro per maand alleen al aan deze kosten. En dat is dus 900 euro per jaar alleen aan hoefsmid, voer en wormkuren.
Daar komt de jaarlijkse inenting bij van vijftig (?) euro.
Voordat het veulen dus 3,5 jaar oud is en oud genoeg om bereden te worden, ben je 3200 euro kwijt aan voer, hoefsmid, wormspuit en inentingen.
Tel daar de aanschaf van het veulen bij op, eventuele stallingskosten, kosten om je paard te laten beleren. En dan gaan we er maar vanuit dat je paard niet ziek wordt en geen verwondingen oploopt want dan gaan de kosten exponentieel omhoog.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:49

Het ligt er inderdaad aan waarom je een veulen koopt. Ik mocht anderhalf tot 2 jaar niet rijden na een buikoperatie, daarom heb ik voor een veulen gekozen. zo kon ik toch tijd doorbrengen met een paard en had ik niet de dwang om te rijden.Ik heb haar dus niet gekocht omdat het perse goedkoper zou zijn.

Verder ben ik het niet eens met een band opbouwen. Een band bouw je inderdaad ook op bij een oudere paard, maar bij een veulen, die veel in handen komt, is toch intensiever.

Dan heb je nog verschil in veulens, ik heb een hengstveulen gehad en een merrie veulen. De merrie is heel aanhankelijk, houdt van knuffelen en geeft graag voetjes en wandelt graag. De hengst wilde helemaal niks en moest dus eigenlijk de opfok in.

Dus met mijn merrie doe ik wel veel, ze is dus niet verwend (zit nu wel in haar jaarlingen tijd en is aan het uitproberen) maar gewoon netjes opgevoed, de hoefsmid kon bij haar gewoon haar hoeven doen, terwijl bij de hengst een praam op moest. Hoeveel 2,5 of 3-jarige komen wel niet uit de opfok en kunnen en weten dan niks? Hoeveel tijd ben je dan bezig met opvoeden en betalen, terwijl je er niks aan hebt.

Ik vind die 3200 euro aan inentingen enzo ook niet dat je dat "kwijt" bent, je hebt immers een leuk dier die je helemaal naar eigen mening hebt opgevoed. (trouwens 40 euro voor een veulen aan hoefsmid is wel erg veel Knipoog)

Het is dus maar hoe je het ziet en wat je plannen zijn, je meot het doen omdat je het leuk vindt. Niet omdat het goedkoper is, want dat is inderdaad niet zo. Daar ben ik het wel mee eens, maar geld kwijt, daar ben ik het dus niet mee eens.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:51

Mijn twenter heb ik ook als veulen gekocht. Ik heb eerst een paar maanden 'thuis' gehad. Stond toen ook met een leeftijdgenootje op het land. Heb hem toen de opfok ingedaan. Waar hij met een groepje van alle leeftijden buiten stond. Vond ik aan de ene kant echt jammer dat ik de opfok ingedaan had kon hem niet meer dagelijks zien. En dast vind ik hettoch het mooiste zien hoe hij opgegroeid. Nu staat hij sinds 3 weken bij mijn merrie op stal. En ik vind het heerlijk hij staat buiten met een ander hengstje. Word 'smorgens voor mij buiten gezet en s'avonds haal ik hem zelf binnen. Ik til elke dag zijn voetjes op (vind hij nog een beetje moeilijk). En afentoe poets ik hem of doen we wat spelen in de bak.
Ik vind het erg leuk en merk ook dat we een goede bamnd hebben. Hij hinikt naar me en kan alles met hem doen (hij is vrij eenkennig)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:16

Doe het stalgeld x aantal maanden dat je er niets mee kunt *kaching*, nee een veulen kopen is zeker niet goedkoper.

En dan heb ik nog niet eens meegerekend, entingen, wormenkuren, VA, in laten rijden.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:38

Biancaa schreef:
Hoeveel 2,5 of 3-jarige komen wel niet uit de opfok en kunnen en weten dan niks? Hoeveel tijd ben je dan bezig met opvoeden en betalen, terwijl je er niks aan hebt.

Die driejarigen die uit de opfok komen ben je veelal minder tijd aan kwijt dan de driejarigen die constant betutteld zijn door mensen.
Die uit de opfok hebben namelijk een goede opvoeding meegekregen van hun weidegenootjes. En die opvoeding is voor een jong paard beter dan de opvoeding door mensen waarbij ze al snel verwend worden en over de mensen heen kunnen lopen.

En ja, ik voer mijn jaarling dagelijks zelf, ze krijgt een knuffel, soms til ik een voetje op en dan ga ik weer weg. Eens in de twee maanden moet ze verweid worden. Dan krijgt ze het halster om en moet ze een eind meelopen langs de weg naar een ander weiland.
En daarna leert ze weer van haar weidegenootjes van alles over rangorde omdat ze dan weer dag en nacht, jaar in jaar uit, in de kudde staat.
In de winter voorafgaand dat ze drie wordt komt ze naar huis. En dan leert ze alle omgangregeltjes met mensen snel genoeg.