ammoniak(damp) geur in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GeJe

ammoniak(damp) geur in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 09:11

Wie maakt regelmatig zijn stal helemaal schoon om die sterke ammoniakgeur kwijt te raken? Hoe doe je dat?

Wiesje

Re: ammoniak(damp) geur in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:13

Zolang ik de stallen voldoende ventileer en regelmatig de plasplekken eruit haal heb ik geen last van ammoniakgeur.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 09:20

Helaas zijn niet alle stallen optimaal gebouwd en laat het ventileren en goed uitmesten nog wel eens te wensen over.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:20

Toen ik zelf de stallen nog deed, stonden de paarden op krullen en haalde ik er elke dag de mestballen en natte plekken uit en de rest gooide ik door elkaar. Regelmatig een half pak of pak schone krullen erbij en schoon is uw kunstgebit. Jaarlijks alles een keer eruit en de hogedruk erop om de stalwanden schoon te spuiten en dan was het weer schoon.

Nu staat mijn paard in volpension, op stro, en wordt er een keer in de week gemest, maar de echte viezigheid wordt er wel uitgehaald en hij wordt dermate opgestrooid dat hij altijd in een extreem schone stal staat, ook al is het best een viezerik. Hij staat soms tot zijn voorknie in het stro Clown Ik moet wel zeggen dat wij aan twee kanten van de stalgang ook een schuifdeur hebben en de paarden staan overdag op de paddocks dus het is altijd wel fris in de stallen. Ik zag gisteren dat mijn paard tegen de muur had gemest en als het mooi weer is wil ik wel eens vragen of ik er met de hogedruk over mag want de wanden zijn wel vies zo.

De beste oplossing lijkt mij de stalhulp een keer aan zijn/haar shirt te grijpen en te spreken over het uitmesten. Als dat niet goed gedaan wordt is het dweilen met de kraan open natuurlijk.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:22

Wiesje schreef:
Zolang ik de stallen voldoende ventileer en regelmatig de plasplekken eruit haal heb ik geen last van ammoniakgeur.

Hoi,

Hier hetzelfde

Groetjes

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:58

Wij hebben thuis eigelijk helemaal geen last van ammoniakgeur.. En uiteindelijk wordt de volledig stal maar eens om de 4/5 maand leeggemaakt. Elke dag de stronten eruit halen (natte plekken niet), en eens in de week er wat proper vlas bijstrooien...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:07

Die sterke geur ruik ik echt alleen bij de natte plekken, en het lijkt me dat je die er toch wel elke dag uithaalt.. ik heb het eerlijk gezegd nog nooit ergens geroken in een schone stal, wel waar de stallen kleddernat waren.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:26

bijna geen last van. haal elke dag de stallen vuile plekken eruit wel als k een natte pleker uit haal stinkt het even maar is zo weg. ook stat er dag en n8 een raam open en als hetgoed weer is oo de deur. ook staan ze de hele dag buiten en gaan laat in demiddag pas weer op stal.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 13:12

Ik vraag me af hoeveel mensen die wél last hebben van ammoniakdampen dit product http://www.stalfris.nl willen gebruiken ?

Drea_Fen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:48

het zou wel kunnen.. by voor beeld by de hengstigheid van de merrie dan kan het wel stinken. dan mest ik zelf de stal s'morgens en sávonds a;sz ze op stal staan.. en doe dan ook 1 keer in de 3 weken stal leeg en schoonmaken met deinfecteermiddel en chloor op de vloer....!!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:27

Onze (uitloop)stal is een blokhutje en heeft dus alleen de deur als ventilatie, niet echt optimaal. Er hangt dus af en toe (zeker in de winter) een sterke geur. Dan haal ik al het stro er uit, schrob de bodem goed schoon, en laat het een paar uur luchten. Dan weer schoon stro er in en geen probleem. Lachen

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:18

zorg voor een goede ventilatie!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:30

"vroeger" Haha! had ik wel eens last van amoniak geur bij de paarden, ze stonden destijds alleen nog in een open kapschuur gestald dus over optimale ventilatie gesproken..helemaal zomerdag rook je het. Maargoed, toen was de stalbodem nog van zand met daaroverheen stro Bloos ze werden dagelijks helemaal uitgemest en opnieuw opgestrooid maar eerlijk is eerlijk, de geur zit in het zand en is niet 123 weg. Inmiddels zijn de stallen helemaal "gerenoveerd" de bodem is dicht en aflopend, de paarden staan al meer dan 1 jaar op vlas en om eerlijk te zijn...je ruikt er niets van. De ventilatie is nog steeds goed maar toch ontsmetten we elk jaar de stallen. Dit doen we gewoon met een hogedruk spuit en indien nodig kun je daar ontsmettingsmiddel aan toevoegen...geen idee welk merk trouwens, dat is meer de hobby van mijn man. Haha!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:37

ik deed ook elke dag natte plekken eruit halen, en bij helemaal mesten nat maken, schrobben en laten drogen. dan pas schoon stro eroverheen en rook je niks meer van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:30

Stel je paard staat op stro, op de vaste plasplek een dikke laag vlas leggen en daar de stro overheen. Zo deed ik het altijd en elke 2 a 3 dagen die plasplek helemaal wegscheppen. Eventueel de plasplek die dag open laten liggen en de zon erop laten schijnen en laten drogen/luchten en dan weer een half pak vlas op de plasplek strooien. Dus dat is dan wel een pak per week. Vlas absorbeert de ammoniak best goed. Kijk ook eens naar zijn krachtvoer. Toen mijn paard nog brok kreeg, plaste hij veel meer en stonk zijn plas zo ontzettend erg dat ik tijdens het uitmeste even lucht buiten zijn stal moest happen. Kun je je voorstellen hoe ongezond het voor het dier zelf was.

Nu heb ik een mueslimengeling van Mijten een natuurlijk voer en hij plast/drinkt minder en stinkt zo mega minder. Ga er niet van uit dat alle paardenvoer hetzelfde is en dat alles wat er in zit de nieren niet extra belasten. Maar dat is weer een andere discussie.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 18:31

Naast ventilatie en mesten, gaat 1x per jaar de stal leeg en gaat de hogedrukspuit erdoorheen.
Dit is echter ook gewoon voor het stof en de vieze wanden, nog niet echt voor de dampen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 18:35

1 keer per jaar maak ik de stal grondig schoon. ik heb gelukkig een buitenstal, dus ik ruik het alleen met uitmesten als ik bij de onderste laag ben. tja wat er tegen te doen? Snel doorscheppen Nagelbijten / Gniffelen

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:25

Heb nu gelukkig geen last meer van een stinkende stal, maar heb wel zo'n spray gebruikt tegen de ammoniaklucht. Niet die ene van de internetsite maar een andere.
Ik vond hem goed helpen. Het neutraliseerde de ammoniaklucht en zorgde ook voor veel minder vliegen in stal.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:48

ik gebruik rapsodie en houdt een potstal. maar als ik eens in de 2 weken de dikke aangekoekte pisplakken Nagelbijten / Gniffelen eruit haal val ik zelf bijna om van de ammoniak lucht. Clown ik kan dit spul ook wel eens proberen, bio-stalfris. maar ik denk niet dat het werkt als ik alleen ammoniak ruik bij het schoonmaken. fris bedje er in en het trekt weer weg. Lachen

Chrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:13

Ik heb er ook weinig last van, maar eens in de drie maanden haal ik wel de hele stal leeg en gooi en een aantal emmers water overheen om het vervolgens weer te laten drogen.

Maar zoals inderdaad al is gezegd dat wanneer je goed uitmest en de pisplekken er uit schept heb je vrijwel geen last van ammoniakgeur.
(Al verschilt dat natuurlijk per paard per stal...)

- Chrystal

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:00

Dagelijks de natte plekken en mest verwijderen, natte plekken even een uurtje open laten liggen (en wekelijks met wat water en een harde bezem uitborstelen) en het paard van ’s ochtends acht uur tot ’s avonds zes uur lekker in de wei.
Zelfs met dit warme weer hebben we geen last van ammoniaklucht.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:59

ik doe eens in de maand de hele stal leeg.. dan doe ik er weer een hele baal schone zaagsel in.. en elke dag de mest en plasplekken weghalen..

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:11

Om de paar maanden haal ik de hele stal leeg, spuit 'm schoon met de hogedruk en dan kunnen we er weer even tegenaan.

Eens per week haal ik alle mestballen en natte plekken eruit, bezem erover (door?)heen spuit wat van dat met water verdunde schoonmaak citronella in. Dan ruikt het altijd weer heerlijk fris. Haha!