Heraanleg piste: welke zand, hoeveel, andere mogelijkheden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bluem

Heraanleg piste: welke zand, hoeveel, andere mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 12:38

Wij zijn van plan onze oude piste, die ondertussen eigenlijk gewoon een weide (zonder gras) geworden is met slechte grond, opnieuw tot piste aan te leggen. Geen speciale afvoermethodes voor water e.d., gewoon nieuwe zand of eventueel iets anders dat daarvoor gebruikt kan worden.

Nu wil ik graag weten wát je zoal als bodem kan leggen en hoe dik zo'n laag toch minimaal zou moeten zijn, want daar weet ik zo goed als niets vanaf. Knipoog

Bedankt!

Bluem

Re: Heraanleg piste: welke zand, hoeveel, andere mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:57

niemand?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 15:58

Dito schreef:
niemand?

Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:33

Is die oude piste gewoon zand? Dan zou ik hem lostrekken, misschien wat nieuw zand erbij en houtchips erdoor doen. Omdat je geen drainage wilt, lijkt het me niet echt nodig om het zand te vervangen. Waarom kun je er eigenlijk nu niet in rijden?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 10:07

Nee, het is een stukje weide en een stukje zeer droge en vrij harde grond. Ze beslotten dat ze nog geen weide genoeg hadden en hebben er dus een keer weide van gemaakt. Er moet dus zoieso wel degelijk nieuw zand op, zodat ik tenminste weer een zachte bodem heb maar hoe dik zo'n laag moet zijn? En houtchips? Blond

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:58

Je kan het draineren, en dan er een laag woudzand overheen leggen. Of alleen woudzand. Wij hebben ook woudzand, en dat voert het water veel beter af dan gewoon zand. Het wordt ook niet zo'n vies prakje na een regenbui.
Houtchips zijn volgensmij hetzelfde als houtsnippers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 18:20

Op wat voor ondergrond zit je??
Als het zand is dan kun je de boel laten keren; dus zand naar boven halen en oud zand/aarde naar onderen.
Dan heb je een goed doorlaten bodem met een verse laag zand.
Regelmatig lostrekken is dan voldoende om hem goed rijdbaar te houden.

Ik zou zeker geen (goedkope) houtsnippers gebruiken. Dit vormt een keiharde mat waar het water niet meer doorheen komt en gaat rotten, zodat je na een paard jaar de boel moet laten verwijderen.
Verder zijn de snippers erg scherp en kunnen je paard verwonden.

Als je de betere snippers neemt (die van o.a. een Achterberg bodem) dan ben je wel een stuk duurder uit.

Als je op een kleibodem zit kun je best de toplaag laten verwijderen en dan grof zand laten storten. Maar eigenlijk moet je dan wel een soort van afwatering hebben.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 13:53

Het is zand inderdaad maar zoals je zegt, dat hebben we al een keer gedaan en heeft niks uitgehaald.

Houtsnippers was ik eigenlijk zoieso niet van plan om te nemen, wil meer weten welke soort zand ik het beste neem en hoe dik zo'n laag moet zijn. Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:10

1 tip: Ga iig nóoit graven, dan heb je gegarandeerd een zwembak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:07

@Dito: als het nu al allemaal zand is, met wat zwart zand erdoor vanwege de wei. Dan zal helaas de toplaag afgegraven moeten worden. Doeje dit niet dan zal bij elke regenbui de bodem dichtslaan en heb je een waterbak.

Zand zijn eigenlijk minikiezelsteentjes. Je hebt ze in ronde vorm en in vierkante vorm.
De vierkante kunnen heel dicht tegen elkaar aan gaan liggen en vormen dan een moeilijk doorlaatbare laag. Nadeel: bij een langdurige zeikregen heb je snel een natte bak, maar het is dan alleen de toplaag die nat wordt. Even opentrekken en hij is zo weer droog.
Voordeel: als er werkelijk een gigabui komt dan slaat de bak meteen dicht en loopt al het water naar het diepste punt weg.
Na de bui is de bak dus meteen weer bereidbaar.
Dit zand wordt ook wel klef- of klapzand genoemd.

De ronde zandsoort is wat waterdoorlatender, maar droogt dus 's zomers ook heel erg in en dan heb je een sahara. Vaak niet goed voor de pezen om in te rijden.
Witzand is zo'n soort.

Een mengeling van die 2 soorten geeft een goede bodem.

Namen van goed zand die veel gehoord worden zijn stierenzand en zeezand. Maar die kunnen per provincie verschillen Lachen
Bel anders eens naar iemand die goede rijbakken aanlegt of zoek de Achterberg-site eens.

Een goede bodem is duur, dus wil je dat geld er niet aan kwijt dan zul je altijd consesses moeten doen in kwaliteit.