Staartinvlechten bij (zomereczeem) paarden hoe??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Staartinvlechten bij (zomereczeem) paarden hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 20:28

Hooi,

Hoe doen jullie dat nou?
Een staartinvlechten bij zomereczeem paarden, of paarden die bij de staartwortel zo'n hele plauzige staart hebben door het schuren?

Ik ben hier heel erg benieuwd naar. En misschien dat iemand (met foto's) kan uitleggen hoe hij/zij het doet. Aangezien ik waarschijnlijk ook met een paardje ga starten die zomereczeem heeft en heel erg schuurt etc. ((hebben jullie ook nog tips voor het schuren?? (dus waar ze minder van gaan schuren) gewoon olijfolie doen we nu en we hebben allerlei middeltjes gebruikt Schijnheilig maarja))

En wie heeft er een paard met zo'n staart en wie start ermee? Hoe doe jij het dan met de staart?

Groetjes

Jolandaa_

Re: Staartinvlechten bij (zomereczeem) paarden hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:30

met mijn pony scheerde ze het altijd op. Daar kan je het ook mee vergelijken. Staart wassen, een grote vlecht inleggen en net voor de wedstrijd los maken, zodat je krullen krijgt.
Met FENONOLF helpt het schuren. Ik dacht ook met Azijn

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:48

Ik zou de staart netjes opscheren, dan valt het minder op.
Volgend voorjaar op tijd een deken opdoen en dan schuurt je paard vast een stuk minder. Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 07:33

WD-V -> VSW

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:04

alles wat de huid vet houd werkt tegen schuren, hoe droger de huid hoe meer jeuk.
bij de mijne werkt gewoon uiercreme heel goed Haha!

invlechten zou ik niet weten of dat werkt...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:15

mijn paard heeft de staart aan de bovenkant ook veel korter door het schuren. ongeveer 6 cm heb ik nog over. Ik neem zo dum mogelijke plukjes en als het even gaat doe ik bovenin meteen een elastiekje. Je kan ok wel wat gel gebruiken of haarschuifjes in de juiste kleur zodat de plukjes erbij blijven.
Als je niet wil dat je paard schuurt moet je hem een deken op doen dat werkt het beste. En natuurlijk zorgen dat ie nergens kan schuren.
Ik gebruik zelf sweet itch en dat werkt erg goed maar heb nu toch ook een deken gekocht.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:36

Een (boett) eczeemdeken helpt vaak het beste tegen zomereczeem. Je kunt wel elke keer middeltjes erop smeren, maar je zegt zelf al, het helpt niet echt goed, en vaak maar even.. en een deken helpt naar mijn idee het beste Ja.
En met invlechten zou ik zorgen dat je het gewoon zo strak mogelijk doet, en gewoon beginnen.. er zullen vast een aantal plukken losvallen maar als je het een paar dagen van tevoren al indoet dan kan het haar er ook een beetje aanwennen.. en ik zou ook zorgen dat je de staart even natmaakt zodat het ook wat makkelijker gaat, en de vlecht tot helemaal onderaan door laat gaan, en vlak voordat je moet losrijden, dan de vlecht eruit halen want in de trailer poepen sommige paarden hun staart er ook helemaal onder, en dat zou toch zonde zijn van al je werk Knipoog
En je kunt ook nog zo'n speciaal schuurblok kopen wat je in de stal kunt hangen, dan kunnen ze zich daaraan schuren, ik heb er zelf geen ervaringen mee dus zou niet weten of het werkt.
En uierzalf heb ik bij meerdere paarden gehoord dat dat werkt Ja.

Maar als jij in de herfst/winter zou gaan starten dan heeft je (verzorg)pony vast minder last van zomereczeem Knipoog

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:47

Het gaat mij niet om wat tegen zomereczeem helpt, als jullie dat zeggen ben ik daar wel blij meer.. Lachen

Maar het gaat mij erom HOE jullie invlechten bij paarden met zo'n staart... Knipoog
En waarom het dan naar vsw is verplaats snap ik niet echt Verward Ik bedoel invlecht vragen horen toch bij wedsdtrijden?? Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:49

twijfelgevalletje, ik vind vlechtvragen wat dubieus eerlijk gezegd, en vermoed dat je hier meer antwoordne krijgt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:51

Volgens mij krijg ik hier gewoon alleen antwoorden wat tegen zomereczeem helpt.. Verward Nagelbijten / Gniffelen

Maar we zullen zien,,

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:57

_Marinke_ schreef:
((hebben jullie ook nog tips voor het schuren?? (dus waar ze minder van gaan schuren)

Knipoog daarom reageer ik/wij daarop.. want je vraagt of je daar nog tips voor hebt Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:02

Ik zou de staart aan de zijkant opscheren, dan valt het het minste op. Als je een speciaal ras hebt die lang staart moeten houdenkun je proberen als de zijkanten lang genoeg zijn met hele dunne plukjes heel strak te vlechten. Maar opscheren lijkt het netst.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 11:06

Het is een Arabiertje van ong. 70/80 % en de rest is NRPS.. (ook ingeschreven bij het NRPS) lijkt me dus geen ras waarbij de staart lang moet blijven Knipoog

Opscheren zal ik dan maar doen ja..

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:09

mijn pony had het eerder ook super erg!
echt hele korte plukjes waren er nog over ..
maar als je zeg maar de eerste 3 'vlechtplukjes' een staartje van maakt, en die weer aan elkaar vast maakt met een elastiekje, ontsnappen er geen kleine plukjes meer. dan is het overgebleven plukje het middelste vlechtplukje en pak je van de zijkant weer plukjes en vlecht je m gewoon in.. zo deden wij dat. Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:26

idd ik zou of een deken op doen, of het opscheren..

als mijn paard zo erg zou schuren had ik het geschoren denk ik, jammer van de staart (vind ik altijd) maar mooier dan zon geschuurde staart en je hoeft ook niet te vlechten, maar toch ziet het er netjes uit Lachen

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:28

Geen idee eigenlijk? Sommige van onze paarden hebben ook eczeem, maar bij ijslanders MAG je de staart en manen niet invlechten of trekken/scheren. Ik zou hem idd aan de zijkant opscheren als je geen ras hebt waarbij dat niet is toegestaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:27

NRPS mag je inderdaad gewoon opscheren. Dat is volgens mij ook het meest gebruikelijk.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:30

De eigenaressen van mn vz paard
scheerde de staart ook op.
ze kon er anders niets mee..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 19:53

Oke, ga het met de eigenaresse overleggen tegen die tijd.. en het wordt dan denk ik toch op scheren Knipoog *of hij moet opeens geen zomereczeem meer hebben Tong uitsteken wil toch zoo graag dat dat kan.. Clown*

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:56

Pinky heeft ook exceem. Door de boett deken veel en veel minder maar iedere keer na het wassen moet hij op stal als we de dag erop concours hebben en dan schuurt hij wat.
De buitenkanten van de staart zijn nog wel heel en als ik die naar elkaar toe haal en invlecht valt het niet op dat het middenstuk zo kaal als een neet is Knipoog

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:01

Mijn paard heeft ook geschuurd, inmiddels met een deken ziet z'n staart er netjes uit, maar om de staart mooi in te vlechten wordt toch heel moeilijk.

Ik laat het dan ook simpelweg los hangen bij een wedstrijd. Niks niet opscheren, want dat vind ik niet mooi, ik probeer juist lange haren te kweken Knipoog Ik was gewoon z'n staart zodat ie mooi glanst, pluis hem helemaal uit zodat ie mooi vol lijkt, en verders niks.

Maar goed, ik vind ingevlechte staart ook niet mooi staan, zonder is veel stoerder!

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:18

besst niet invlechten maar zorg er wel voor dat hij anders netjes is!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 19:05

En het ziet er niet uit,, die geschuurde staart!!
Zal in de vakantie wel wat foto's maken als ik hem helemaal opgevlochten etc. heb Lachen *wordt het wel met elastiekjes Schijnheilig*