Verhoging stalhuur 145 euro naar 175 euro...mag dat??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cojo79

Verhoging stalhuur 145 euro naar 175 euro...mag dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 15:31

Hallo,

Ik had eigenlijk een vraag en aangezien de zoekfunctie's niet werken en ik niets op internet kan vinden vraag ik het toch maar even hier.

Er is op een pension stallling de stalhuur verhoogd.(manege)
Nu is mijn vraag of dat zomaar mag want ik vind het nogal een hoge verhoging.

Stalhuur is omhoog gegaan omdat de pensionstalling (manege) niet financieel rond kan komen.(houd te weinig over)

Oude stalhuur 145 euro per maand.
Nu verhoogd voor pony's naar 165 euro en voor paard 175 euro.

Verhoging is voor pony's 20 euro en paarden 30 euro.

Alles is verder hetzelfde gebleven en er is niets extra's aan luxe of andere dingen bij gekomen.

Mag deze verhoging tussen 13 en 21 % zomaar??
Of bestaat er ook iets dat een verhoging maar een aantal maximale % mag zijn?

Alle informatie is welkom.

Groetjes: Corina

Sannum

Re: Verhoging stalhuur 145 euro naar 175 euro...mag dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:32

Als er geen contract is ondertekend, of iets op papier is vastgesteld, mag de staleigenaar dat inderdaad verhogen lijkt me.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:32

Bij ons is de stalling met 12 euro verhoogd. Hing een briefje op. Heeft te maken met het mestbeleid wat ingevoerd is..
T is jammer maar denk niet dat je er wat aan kan doen.
VInd de prijs nog netjes bij jullie. Ik betaal bijna het dubbele (randstad)

lazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:14

volgens mij mag het maar 10% zijn maar ik weet het niet zeker

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:17

Lijkt mij dat als je een contract hebt, dat ze dan niet zomaar de prijs kunnen verhogen, tenzij dat in het contract staat. Bijvoorbeeld net als met de huur van een huis, dan staat er in het contract dat de huur jaarlijks verhoogd mag worden met een bepaald percentage... Ik zou dus even je contract er op na lezen, vind het namelijk wel een aanzienlijke verhoging waar je in principe niets extra's voor terug krijgt...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:22

Als ik jou was zou ik gewoon kijken naar wat je krijgt en dan in de buurt eens gaan kijken wat het bij anderen kost.

Dan kun je een beetje vergelijken of het redelijk is of niet. Zo niet ga je toch gewoon ergens anders staan. Ik ken de faciliteiten natuurlijk niet, maar 145 euro is wel heel erg weinig.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 17:45

Er zijn dus geen contracten , dus daar hebben we niets mee te maken.

beccieloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:48

ik denk dat je no van geluk mag spreken dat je aan deze prijs een stal kan huren aan vol pension...Ik mocht voor mijn paard 300 euro neertellen in de maand...ben dan ook omgeschakeld naar een stal die ik nu huur bij een particulier...want dat was niet meer te doen wat mijn paard mij in de maand aan geld kostte!! huur, hoefsmid, inentingen, ontwormingen, lessen....

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:53

als er geen contract is, heeft de eigenaar dus het recht om te verhogen. Wij hebben zelf ook een pensionstal, en hebben vorig jaar met... Jawel 5 !! Euro verhoogd. Toen kwam er al protest. Maar zolang er geen sprake is van een contract mogen de 'klanten' kiezen. Betalen of vertrekken.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:58

Wij zijn per 1 maart ook omhoog gegaan en hebben geen commentaar gekregen van onze klanten.Waar wij hier in de omgeving veel last van hebben zijn de boeren en ook particulieren die een pensionstalletje beginnen.Wij staan als pensionstal geregistreerd met de daarbij behorende kosten en belastingen.De prijzen hier in de buurt komen allemaal zo'n beetje overeen maar de een houdt er iets meer aan over dan de ander.........
Wij hebben onderscheid gemaakt in de prijzen:
pony's tot 1.30m €130,00
pony's tot 1.40m €140,00
pony's tot 1.50m €150,00
pony's tot 1.60m €165,00
paarden vanaf 1.60m € 170,00
Moet daar wel bij vermelden dat je voor dat geld zelf moet uitmesten Clown
Laatst bijgewerkt door FlairS op 26-06-06 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:00

corina schreef:
Er zijn dus geen contracten , dus daar hebben we niets mee te maken.

Dan heb je heel banketstaaf gezegt gewoon pech.

Ik zou wel zorgen voor een contract met prijsafspraak, om dit soort dingen te voorkomen.

Ik heb het ook gehad, ik had wel een contract (maar niets erin over prijs verhogingen) en onze prijs ging met 50%!!! omhoog!
Maar je hebt geen poot om op te staan als je geen algemene voorwaardes/contract hebt waar er iets over prijs verhoging instaat.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 18:04

Dat is dan inderdaad gewoon pech hebben.
En dan moeten de stalhuurders maar kijken wat ze gaan doen blijven of verhuizen.

Kijk prijsverschillen heb je gewoon dus aan opmerkingen van dat het nog goedkoop is heb ik natuurlijk niets.En daar gaat het ook niet om, het gaat puur en alleen of de verhoging zomaar mocht.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:33

Pb sjoerd eens zijn vader heeft een pensionstal. Er bestaan regels voor het wijzigen van de pensionprijs. Ik weet ze zo even niet maar Sjoerd volgens mij wel. Wordt alleen wel lastig als je geen contract hebt om aan te tonen wat je nu betaald. Tenminste ik neem aan dat ze je contant laten betalen anders kon je het nog aantonen met bankafschriften.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:35

Als je geen contract hebt, is er niks op papier, en heeft de huurder niks te zeggen. Er hebben al verschillende gereageerd met een pensionstal, dus denk dat sjoer pb'en niet veel nut heeft

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:46

lazy schreef:
volgens mij mag het maar 10% zijn maar ik weet het niet zeker

dat heb k toen ook gehoord

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:53

Daar vergis je je in Sannum. Er heeft een keer een heel artikel over in Bit gestaan. Wanneer een pensiongast juridische stappen gaat ondernemen bij extreme verhogingen zal hij het wel winnen. Je hebt dan wel geen contract maar het is aantoonbaar dat het paard er staat. De meeste pensiongasten zullen dit niet snel doen omdat ze bang zijn dat het leven op stal hen dan zuur wordt gemaakt door de pensionhouder en hun paard er onder te lijden heeft. Maar een pensiongast heet ook rechten vergis je daar niet in.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 19:29

Je kan gewoon aantonen wat je betaald voor pension want het word gewoon van je bankrekening afgeschreven.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:53

en bij contante betaling dan?

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:56

lindsey schreef:
Daar vergis je je in Sannum. Er heeft een keer een heel artikel over in Bit gestaan. Wanneer een pensiongast juridische stappen gaat ondernemen bij extreme verhogingen zal hij het wel winnen. Je hebt dan wel geen contract maar het is aantoonbaar dat het paard er staat. De meeste pensiongasten zullen dit niet snel doen omdat ze bang zijn dat het leven op stal hen dan zuur wordt gemaakt door de pensionhouder en hun paard er onder te lijden heeft. Maar een pensiongast heet ook rechten vergis je daar niet in.

Maar dit is toch alleen het geval als het valt aan te tonen dat er daadwerkelijk maandelijks een bedrag wordt bepaald? En dat moet toch aantoonbaar zijn, door bv. bankafschriften? Maar als er niks op papier staat, en de stal niet ingeschreven staat, dan kan het toch nooit aangetoond worden? Ik herinner me nu dat stuk ook wel weer, maar volgens mij kan het alleen maar als het aantoonbaar is, of heb ik het nu alweer Knipoog fout?

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:59

Je kunt een kopie van het artikel opvragen bij bit@reedbusiness.nl om het aan je stalhouder te laten zien. Verhogingen mogen wel, maar niet meer dan een bepaald percentage, tenzij...

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:01

tenzij?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:28

Zo dat is een fikse verhoging!!

Volgens mij mag dit alleen als dit toegelicht kan worden (bijv, stal is vernieuwd/meer faciliteiten, hooi/stro afname omhoog gegaan, mestafvoerprijs verhoogd etc)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:38

lindsey schreef:

Dan heeft het bit het gewoon fout, zolang er geen algemene voorwaardes of contract is waar iets instaat over prijsverhogingen mogen ze verhogen wat ze willen!!!!
Nogmaals, wij hebben dit 'probleem' gehad, en bevochten, maar geen poot om op te staan!
En we hadden wél een contract, waar je dus gewoon niets aan hebt als je niets heb vastgesteld over prijsverhoging.
én dan was onze prijsverhoging niet eens maar 15 % ofzo, maar 50%!!

Als je wel een contract / algemene voorwaardes hebt waarin staat dat de inflatie doorgerekend mag worden in de prijs, mogen ze niet meer dan 10% per jaar verhogen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:28

Zonder contract mag een huurverhoging ( want dat is dit eigenlijk ) zo hoog zijn als de eigenaar het wil, m.u.v. woningen. Dit geldt dus voor stallen net zo goed als voor zaaltjes e.d. Toevallig pas uitgezocht voor mijn werk. Er zijn geen duidelijke wettelijke regels voor, helaas.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:33

ze mogen gewoon verhogen maar sommige prijzen die ik hier zie daar zou ik blij mee zijn als ze die bij ons op stal rekende ik betaal voor 1 paard 220 euro en voor een pony 185 dus ik zou niet zo snel boos zijn