Het is nog lang, maar ooit komt er mijn eigen paard ...
Tegen die tijd ga ik nog wel verder op zoek naar eventuele stalling (aan huis zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn) maar tot nu toe zijn er 2 opties. Nu vroeg ik me af welke jullie zouden nemen en waarom.
Optie 1:
Een manège met 2 binnenbakken, een buitenbak en een mega-bos (kan je echt uren in rijden + ook makkelijk andere bossen te bereiken zodat je gewoon kan blijven rijden
).- Stallen worden uitgemest en paarden gevoerd
- Weidegang zeer moeilijk, weides zijn "ver" weg en je moet op voorhand opschrijven als je met je paard de weide op wil, dan mag dit ongeveer een uurtje en krijgt iemand anders de kans
- Binnenbaken e.d. gewoon tot je beschikking, alleen als er manègelessen gegeven worden (in 1 bak) dan mag je daar natuurlijik niet gaan bijrijden
, allé, dat mag je wel .. maar ik bedoel niet vrijrijden 
- Je doet je eigen zin, als het nodig is is er wel ergens hulp te vinden ...
- Veearts en hoefsmid moet je zelf voor zorgen denk ik, ik denk als er iets is met je paard dat je ze eerst jouw bellen en dat jij dan op afstand moet beslissen of de veearts meteen moet komen of niet .. al weet ik dit niet zeker.
- Worden soms onderlinge wedstrijden georganiseerd
- Wedstrijdvervoer naar andere wedstrijden niet aanwezig (maar ik weet niet of ik dat wel nodig heb)
- Soms zijn er nogal eens problemen met imago .. als je niet aan hun eisen voldoet ... jullie snappen het wel denk ik

Optie 2:
Bij iemand thuis waar ik nu ookal ga helpen
- Stallen worden uitgemest en paarden gevoerd
- Normaal dagelijks weidegang en 's nachts op stal (al blijven ze soms ook dag en nacht buiten, ligt aan het type paard
)- Alleen een buitenbak aanwezig, geen bos (alhoewel er blijkbaar wel 1 is als je de grote weg over gaat maar dus niet dat je even fijn alle dagen het bos in kan denk ik, ben er nog nooit geweest
)- Komt een beperkt groepje mensne die je kent en waar je mee kan opschieten
- Altijd hulp aanwezig
- Bedoeling is te rijden volgens die persoon zijn visie, en met die visie kom je niet altijd 100% overeen ..
Nu weet ik niet of het ook gaat dat je daar gewoon je eigen zin doet, ik heb zoiets van: als het mijn paard is doe ik wat ik wil ... Maar dat weet ik dus niet juist hoe dat allemaal zit.
- Persoon kan zelf de hoeven bekappen, indien nodig komt er wel een hoefsmid. Veearts wordt gebeld indien nodig (dus ookal ben je er niet) en dit is gewoon 1 veearts voor heel de stal.. Dus als er bv. inentingen moeten gebeuren is dat allemaal tegelijk. (dus niet iedere persoon die daar staat heeft z'n eigen veearts ofzo..)
- Moest het nodig zijn is er vervoer aanwezig
Uhm, denk dat dit zo ongeveer de belangrijkste punten zijn?
De prijs is hetzelfde (toen ik laatst gevraagd heb toch) en ook de afstand is ongeveer gelijk, al ligt de manège wel een stukje dichter maar niet zoveel schat ik.
Wat voor persoon ik ben: ik weet het nog niet
Weet nog niet echt wat ik wil in de paardenwereld of welke visie ik heb, probeer van alles zoveel mogelijk mee te pikken en dan te kijken wat ik het beste vindt. Ook wat voor paard ik wil weet ik nog niet ... Waarschijnlijk gewoon een recreatiebeestje, echt wedstrijdambitie heb ik niet .. misschien hier en daar eens voor de lol, maar dus niet elke week op wedstrijd en persé hogerop willen komen. Ik kan echt genieten van bosritten en ik merk nu al dat ik het mis omdat waar ik nu ga (optie 2) het moeilijker is in het bos te geraken enzo + ik heb natuurlijk ook geen eigen paard
Ik vind fjorden echt superbeestjes, maar als ik een paard ga zoeken kijk ik gewoon puur naar karakter dus ik weet nog niet met wat ik ga thuiskomen 
Denk dat het dit zo'n beetje is?
Een hele uitleg .. maar ik hoop dat jullie er wat van kunnen maken

Ik ben benieuwd
(maar dat is mijn bescheiden mening)