Welke stal zou jij kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke stal zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:55

Hey iedereen,

Het is nog lang, maar ooit komt er mijn eigen paard ...
Tegen die tijd ga ik nog wel verder op zoek naar eventuele stalling (aan huis zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn) maar tot nu toe zijn er 2 opties. Nu vroeg ik me af welke jullie zouden nemen en waarom.

Optie 1:
Een manège met 2 binnenbakken, een buitenbak en een mega-bos (kan je echt uren in rijden + ook makkelijk andere bossen te bereiken zodat je gewoon kan blijven rijden Lachen ).
- Stallen worden uitgemest en paarden gevoerd
- Weidegang zeer moeilijk, weides zijn "ver" weg en je moet op voorhand opschrijven als je met je paard de weide op wil, dan mag dit ongeveer een uurtje en krijgt iemand anders de kans
- Binnenbaken e.d. gewoon tot je beschikking, alleen als er manègelessen gegeven worden (in 1 bak) dan mag je daar natuurlijik niet gaan bijrijden Lachen, allé, dat mag je wel .. maar ik bedoel niet vrijrijden Knipoog
- Je doet je eigen zin, als het nodig is is er wel ergens hulp te vinden ...
- Veearts en hoefsmid moet je zelf voor zorgen denk ik, ik denk als er iets is met je paard dat je ze eerst jouw bellen en dat jij dan op afstand moet beslissen of de veearts meteen moet komen of niet .. al weet ik dit niet zeker.
- Worden soms onderlinge wedstrijden georganiseerd
- Wedstrijdvervoer naar andere wedstrijden niet aanwezig (maar ik weet niet of ik dat wel nodig heb)
- Soms zijn er nogal eens problemen met imago .. als je niet aan hun eisen voldoet ... jullie snappen het wel denk ik Knipoog

Optie 2:
Bij iemand thuis waar ik nu ookal ga helpen
- Stallen worden uitgemest en paarden gevoerd
- Normaal dagelijks weidegang en 's nachts op stal (al blijven ze soms ook dag en nacht buiten, ligt aan het type paard Knipoog )
- Alleen een buitenbak aanwezig, geen bos (alhoewel er blijkbaar wel 1 is als je de grote weg over gaat maar dus niet dat je even fijn alle dagen het bos in kan denk ik, ben er nog nooit geweest Tong uitsteken)
- Komt een beperkt groepje mensne die je kent en waar je mee kan opschieten
- Altijd hulp aanwezig
- Bedoeling is te rijden volgens die persoon zijn visie, en met die visie kom je niet altijd 100% overeen ..
Nu weet ik niet of het ook gaat dat je daar gewoon je eigen zin doet, ik heb zoiets van: als het mijn paard is doe ik wat ik wil ... Maar dat weet ik dus niet juist hoe dat allemaal zit.
- Persoon kan zelf de hoeven bekappen, indien nodig komt er wel een hoefsmid. Veearts wordt gebeld indien nodig (dus ookal ben je er niet) en dit is gewoon 1 veearts voor heel de stal.. Dus als er bv. inentingen moeten gebeuren is dat allemaal tegelijk. (dus niet iedere persoon die daar staat heeft z'n eigen veearts ofzo..)
- Moest het nodig zijn is er vervoer aanwezig

Uhm, denk dat dit zo ongeveer de belangrijkste punten zijn?
De prijs is hetzelfde (toen ik laatst gevraagd heb toch) en ook de afstand is ongeveer gelijk, al ligt de manège wel een stukje dichter maar niet zoveel schat ik.

Wat voor persoon ik ben: ik weet het nog niet Lachen Weet nog niet echt wat ik wil in de paardenwereld of welke visie ik heb, probeer van alles zoveel mogelijk mee te pikken en dan te kijken wat ik het beste vindt. Ook wat voor paard ik wil weet ik nog niet ... Waarschijnlijk gewoon een recreatiebeestje, echt wedstrijdambitie heb ik niet .. misschien hier en daar eens voor de lol, maar dus niet elke week op wedstrijd en persé hogerop willen komen. Ik kan echt genieten van bosritten en ik merk nu al dat ik het mis omdat waar ik nu ga (optie 2) het moeilijker is in het bos te geraken enzo + ik heb natuurlijk ook geen eigen paard Lachen Ik vind fjorden echt superbeestjes, maar als ik een paard ga zoeken kijk ik gewoon puur naar karakter dus ik weet nog niet met wat ik ga thuiskomen Knipoog

Denk dat het dit zo'n beetje is?
Een hele uitleg .. maar ik hoop dat jullie er wat van kunnen maken Lachen

Ik ben benieuwd Knipoog

RockyLover

Re: Welke stal zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:05

Ik zou eens uitzoeken hoe dichtbij het bos bij optie 2 is. Weidegang vind ik onwijs belangrijk en ook is het daar een stuk rustiger dan op de manege lijkt mij. Ook als je recreatief wilt rijden en je paard toch lekker de hele dag buiten kan lopen lijken binnenbakken mij niet echt noodzakelijk. Ik zou persoonlijk voor optie 2 kiezen.

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:21

Moeilijk. Want bij optie één zou de weidegang een groot probleem voor me zijn. Maar bij optie twee zeg je al het niet helemaal eens te zijn met de manier van rijden die je een beetje opgedrongen wordt. Daar zou ik dus helemaal niet goed van worden. Het gebrek aan binnen bak zou voor mij geen probleem zijn, maar die rijstijl he. Ik vind weidegang ook belangrijk, maar ben je nog blij als je dan volgens een bepaalde rijstijl moet rijden als je het daar niet mee eens ben? Toch wel een belangrijk punt ook. Lastige keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:30

Jouw reactie is precies hoe ik me voel en waarom ik dit topic plaats Lachen

Het is niet dat die mensen slecht zijn voor hun paarden ofzo hé, helemaal niet.. maar ieder heeft zijn eigen manier van rijden en ik heb daar in het verleden eens een serieuze discussie over gehad (waar ik nu nog altijd niet goed van ben als ik eraan denk) dus ja, nu hou ik maar wijselijk mijn mond .. Ik stel wel vragen van: waarom zo en waarom dit en dat .. Maar echt in discussie gaan durf ik gewoon niet meer.

Maarja, dat is op die manège ook wel zo, daar zijn ook vaak problemen (ben er ookal bij betrokken geweest) en dan bekijken ze u achteraf gewoon niet meer .. En ja, als je paard daar dan staat en je moet daar elke dag naartoe is dat ook niet plezant als de sfeer zo ambetant is ..

Ik moet inderdaad eens uitzoeken hoe ver dat bos is, maar sowieso zou ik toch nooit alleen kunnen gaan en aangezien ze daar niet echt bosruiters zijn vrees ik dat het niet zo vaak zal gebeuren ..

Ik weet het gewoon niet..

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:31

erg lastig. Ik denk dat je voor jezelf echt die keuze moet maken. maar dat het ook ligt aan wat voor paard je straks gaat kopen. een wedstrijd paard (optie 2) of een recreatie paard ( optie 1) . Ik zelf vind weidegang zo belangrijk. een paard moet niet 23 uur per dag in zijn stal staan en alleen even eruit voor een uurtje te rijden. Het moet kunnen spelen, rennen, gek kunnen doen en kunnen sociolizen. Zelf sta ik op een stal met 7 andere mensen een kleine buitenbak en redelijke uitrijmogelijkheden. Ze gaan wel elke dag de wei op van ee nuur of 11 tot een uur of 7 's avonds. en ze hebben in de winter een soort uitloop waar ze inkunnen. dat vind ik g ewoon belangrijk. Het is dus wat jezelf belangrijk vind voor je paard. Waar je denkt dat je paard zich het beste bij voelt.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:32

en waar jij je nautuurlijk het beste bij voelt Knipoog

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:32

Naar de grote lijn gekeken zou ik voor optie 1 gaan, je klinkt alsfo die jou ook meer aanspreekt. Wat ik wel een heel groot nadeel vind van optie 1 is de beperkte weidegang, maar dat zou mij eerder maken een derde optie te gaan zoeken dan voor optie 2 te gaan.

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:25

lastig... maar het lijkt inderdaad of optie 1 jou meer aanspreekt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:32

Stal 1 zou voor mij absoluut geen optie zijn.

Ik zou voor stal 2 gaan en me verder gewoon afzijdig houden van hun meningen over het rijden. Laat ze maar banketstaaf.

Geen enkele stal is perfect, helaas Lachen

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:42

Is er helemaal geen vorm van beweging buiten het rijden om bij optie 1? Geen paddocks of iets dergelijks?

stal 2 zou ik neit doen als je het niet eens bent met hun rijden; als je wel een conflict krijgt, ga jij met minder plezier naar je paard!!

Succes..

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:49

Optie 2! Paarden moeten naar buiten kunnen, vrij kunnen bewegen en sociaal contact hebben met andere paarden!
Als Optie 2 je niet bevalt wegens niet overeenkomstige ideeën dan moet je een optie 3 opzoeken.
Dat paard staat er de hele dag...
Een paard de hele dag op stal en er alleen uit komen met rijden vind ik echt niet kunnen! Bloos (maar dat is mijn bescheiden mening)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:07

Ik zou ook voor optie 3 gaan. Optie 2 indien je echt alleen uit deze 2 opties wilt kiezen. Dit omdat deze stal naar mijn idee beter voor je paard is. Wat betreft het paard: jij beslist over je paard als jij wilt dat zij jou eerst bellen voordat een DA gebeld wordt hebben zij zich hieraan houden. Een ander geval is dit indien het een zeer ernstig voorval is waarvoor de DA gebeld zou moeten worden. Maar dan neem ik aan heb je daar ook geen bezwaar tegen. Mits je na de DA maar direct zelf ook gebeld wordt. Over dit en andere dingen moeten dan toch duidelijke afspraken te maken zijn. Succes met je keuze. In welk gebied zoek je stalling wellicht weten wij bokters nog meer stallen in de betreffende omgeving en die meer bij jou eisen / ideen aansluiten.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:01

Ik zou als ik jou was nog even doorzoeken, weidegang vind ik altijd wel een verreiste, maar als jij als recreatieruiter graag in het bos rijd is dat natuurlijk ook handig. Maar ik zou gewoon nog even verder zoeken als ik jou was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:26

Bedankt voor de reacties Lachen
Een optie 3 is natuurlijk ook altijd nog mogelijk, al zal dit zeer moeilijk worden .. ik woon in de stad en hier in de omgeving vind je niet bepaald weiden e.d., ik zou dus ook totaal niet weten bij wie aankloppen. Verderdoor waar optie 2 ligt en aan de andere kant enzo wordt het wel meer landelijk, maar dan zit je al een stuk verder te rijden dus dat is ook niet altijd ideaal (als je je eigen wagen hebt e.d. natuurlijk wel, maar toch: elke dag een uur rijden om bij je paard te raken, beetje heel extreem, is ook maar niks Knipoog). Maar het is niet dat er alleen die 2 opties zijn, ik ga wel ernstig op zoek als het hebben van een eigen paard dichterbij komt Knipoog

Waar ik wat mee zit op die manège is dus de weidegang .. Er is wel mogelijkheid tot loslaten in de binnenbakken enzo, maar dan moeten die toevallig ook vrij zijn (want rijden heeft voorrang natuurlijk), dus als ik werkuren heb waardoor ik kan gaan als er bijna niemand anders is dan is dat geen probleem .. maar dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn Knipoog Ook zit ik daar wat: wat als er wat ernstig gebeurd met het paard en ik ben er niet .. wat als die dringend naar de kliniek moet ofzo? Vervoer heb ik niet .. daar hebben wel mensen een eigen camion enzo, maar die moeten er dan ook toevallig zijn en je moet daar toevallig ook nog goed mee kunnen opschieten ..

Dus ja, ik weet het gewoon niet Lachen
Als iemand wil helpen: het gaat om Belgisch Limburg, en ik woon in Genk .. Moest iemand dat iets zeggen Tong uitsteken

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:46

ik zou absoluut gaan voor stal 2! Hier hoef ik niet eens over na te denken. Ik vind weidegang noodzakelijk, en als die er niet of nauwelijks is op een stal zou ik mijn paard daar echt nooit neerzetten.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:21

ook ik vind weidegang noodzakelijk, en optie 1 zou dus zowiezo afvallen. maar optie 2 zou ook niet mijn keuze zijn, dus ik ga ook voor optie 3 Haha!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 02:11

Ik zou op zoek gaan naar iets anders. Weidegang is wat mij betreft een must, maar je eigen ding kunnen doen is ook best belangrijk!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 06:25

De voordelen van stal 2 die ik kan zien zijn ( heel belangrijkl) de weidegang en dat het kleinschalig is. Ik zou zelf mijn dierenarts en smid uit willen zoeken en me niet "willen laten verplichten" om de voorgeschreven DA en smid te moeten nemen ( als ik daar bv niet tevreden mee was). ( ik houd er persoonlijk niet zo van dat mensen me de "wet" voor gaan schrijven als daar geen gegronde redenen voor zijn Haha! en wat zou nu een gegronde reden ervoor kunnen zijn dat je niet je eigen DA en smid mag uitzoeken??).
Verder zou ik me niet een manier van rijden voor willen laten schrijven, vooral als ik al bij voorbaat weet dat ik daar niet volledig achter sta.
Uit je verhaal zou me optie 1 meer aanspreken, alleen dan die ( moeilijke) weidegang. Dat is dan daar weer een groot minpunt.
Nu zal er altijd, waar je ook staat, wel wat zijn wat je niet helemaal aanspreekt. Kijk dus maar goed welk toch het best ( gevoelsmatig) bij je zou passen.
( jammer dat er geen combinatie van die 2, met de pluspunten van beide Haha! bij je in de buurt is) Zijn er verder geen opties? Andere privé/pensionstallingen? Liever iets verder uit de buurt en je bent 100% tevreden dan niet helemaal tevreden en uiteindelijk toch nog op zoek moeten naar wat anders.
Succes ermee als het zover is.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:27

ik zou voor optie 2 gaan,

en over dat rijden gesproken.. laat hun gewoon rijden hoe ze willen rijden. en hou jij je gewoon lekker bezig met hoe jij rijd.. en iedereen is blij Lachen tenminste ik zou daar geen problemen over maken.. Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:24

ik zou optie 2 dan kieze als je alleen tussen die 2 kan kiezen.
vind het wel belangrijk dat ze veel buiten komen.belangrijker dan een binnenbak enzo.
maar nr 2 zou ook niet helemaal zijn wat ik zou willen.of hetmoet toevallig precies zijn hoe je t zelf ook zou willen met de manier van rijden en alles..
maar anders zou ik toch verder kijken..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:00

Ik zou nog verder zoeken. Ik zou me bij geen van tweeen helemaal goed voelen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:47

Ja jongens, de ideale plek is lang niet overal te vinden!

In jouw geval zou ik gaan voor stal 1. met een beetje plannen komt je paard toch nog elke dag een uurtje in de wei.
Grote voordelen: het bos (wat voor jou belangrijk is) en de mogelijkheid om les te krijgen (dat is wat anders dan 'hulp' van iemand met andere ideeen dan jij).
Je paard moet natuurlijk een goede plek krijgen, maar jij moet je er ook goedvoelen, door de dingen met je paard te kunnen doen die je graag wilt doen. En de sfeer moet je wel aanspreken natuurlijk.
Daarnaast zou ik het heel vreemd vinden als ik niet mijn eigen DA en hoefsmid kan kiezen. Het is je eigen paard, en jij mag de rekeningen betalen!

Wat betreft het inschakelen van een DA in noodgevallen: daar moet je altijd als je ergens op stal komt, duidelijke afspraken over maken. Bijv.: in noodgeval mag de stalhouder de DA op jouw kosten inschakelen als jij niet bereikbaar bent.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:58

optie twee klinkt mij beter, ondanks het ontbreken van een binnenbak. enige obstakel voor mij zou zijn dat je volgens de visie van een ander moet rijden, en dat staat mij tegen. dus dan zou ik toch voor 1 gaan, maar wel proberen te regelen dat je paard in een paddock of op het land kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:06

Bedankt nog voor alle reacties.
Het zal niet makkelijk worden, maar wie weet komt er toch nog wel een optie 3 als ik echt er naar op zoek ga .. Maar zo uit mijn hoofd zou ik echt niet meteen weten waar (er zijn hier geen weiden/manèges/stallingen dus dan moet je al een stuk verder, wat op zich natuurlijk niet erg is maar je moet er ook naartoe kunnen geraken en al).

Ach, ik weet het nog niet .. maar optie 2 zal het toch niet worden denk ik. Vooral ook niet omdat die mensen niks moeten weten van het ras wat ik waarschijnlijk ga kopen (ookal kijk ik naar het karakter zal het toch waarschijnlijk een fjord, haflinger, ... worden en dat vinden ze maar "karrepaarden" en daar hoor je niet op de rijden. Dus vandaar dat het waarschijnlijk toch niet zal doorgaan, heb geen zin om te vechten tegen die ideeën).

De manège is qua mogelijkheden beter (je kan altijd rijden, je hebt bos, ...) maarja, die weidegang hé ... En de sfeer ook wel (als ze je daar liever niet hebben dan merk je dat dat wel duidelijk..). En ik blijf toch ermee zitten als er iets medisch nodig is .. Je kan wel zeggen dat ze dan de dierenarts mogen inschakelen, maar mensen zijn daar niet 24u aanwezig .. Volgens mij is daar 's nachts zelfs niemand in de buurt (vroeger woonde de cafébaas naast de stallen maar volgens mij zijn die verhuisd en ik weet niet of daar nu iemand anders woont, denk het niet), dus ja .. wat als er dan iets gebeurd?! Als het erg is is je paard dood voordat er iemand is ...
Ik weet het eigenlijk niet, moet eens goed navragen hoe dat dit geregeld is met anderen die daar hun eigen paardje hebben staan (heb daar nooit echt over nagedacht, maar als je een eigen paard hebt zijn zo'n dingen toch wel belangrijk Knipoog )

Dus ik weet het nog niet Lachen Maar ik heb nog tijd Knipoog