Paard in de regen in de wei - waterkoud?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

San

Paard in de regen in de wei - waterkoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 21:38

Mijn paard heeft vanmiddag op de wei gestaan. Hij staat normaal gesproken alleen buiten als het droog is of als het miezert, maar ook dan gaat hij vaak naar binnen, omdat de paarden liever niet op de wei mogen als deze nat is.

Vanmiddag heeft hij voor het eerst in de zeikende regen gestaan (miscommunicatie over binnenhalen). Hij zit erg dun in zijn haar en had geen deken op. Toen ik aankwam stond hij stil onder een boom en helemaal te rillen. Hij was echt waterkoud en heb hem binnengehaald en helemaal drooggewreven en alles. Hij bleef alleen zo koud. Zou hij hier last van gaan krijgen? Paarden kunnen natuurlijk prima tegen de regen, mijn pony ston altijd in de regen op de wei.

Ik weet dat ik een zeikerd ben enzo hoor. Maar ben gewoon bang dat hij ziek wordt, omdat hij het simpelweg niet gewend is om in de regen te staan en hij echt doorweekt stond te bibberen. Het zal toch wel goed gaan?

Roxatte

Re: Paard in de regen in de wei - waterkoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:59

Onze haf heeft dat ook regelmatig: als ze nat is geregend en daarna op stal komt, staat ze te rillen als een juffershondje Haha! , dan leg ik haar een deken op. Hij houdt er niets aan over hoor....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:06

Komt wel goed hoor Lachen Had Garink ook een keer, onverwacht regen en niemand om haar binnen te halen. Even met een zweetdeken op stal gedaan tot ze weer droog was. Verder niets aan overgehouden en dat voor zo'n ouwe tante.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 22:12

Oke dan kan ik met een gerust hart gaan slapen. Ik had al verzonnen om nog even naar stal te gaan om bij hem te kijken, maar ze zien me al aankomen nog op stal nu. hihi...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:16

Mijn paardjes staan dag en nacht buiten zomer en winter en trillen nu ook met een regen bui wel eesn , is gewoon een normalen reactie van het paarden licgaam, hij hoeft het niet perse koud te hebben dan, maar zorgt met het trillen dat hij op temperatuur blijft.
Dus zou me geen zorgen maken en lekker gaan slapen straks.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 22:17

Ja ga ik dan maar doen. Hihi, zeikerd ben ik he. Maar dat heb je dus met zo'n muts die der paard binnen heeft staan zodra t regent. Die weet niet wat ze met der natte knol aanmoet, behalve zorgen dat hij weer droog wordt. grinnek....

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:50

Wat je kunt doen om je paard te helpen in een dergelijke situatie (ineens heel koud/nat en reactie daarop) is er meteen voer instoppen. Eerst wat krachtvoer voor de snelle energie en dan goed veel kuil/hooi. Dan gaat het kacheltje branden en worden ze van binnenuit weer warm.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 11:33

Dan heb ik dat per ongeluk goed gedaan. Haha ik kwam op stal om te voeren en zag hem toen nog buiten staan. Dus hij heeft gelijk een kilo biks en een plak hooi staan vreten toen hij binnenkwam.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:46

Als je paard staat te trillen na een regenbui wil dat niet per definitie betekenen dat ze het koud hebben. Dit is meer, zoald Midgie al zei, om juist warm te blijven/worden. Dit is een natuurlijke ractie van het lichaam en kan geen kwaad. Als je paard het echter steevast koud heeft, zou je kunnen overwegen een ongevoerde regendeken op te leggen maar voor die ene dag ben ik daar persoonlijk geen voorstander van.

Paarden kunnen echt wel tegen de regen. Persoonlijk snap ik überhaupt niet dat mensen hun paarden binnenhalen als het regent, waarom? De mijne staat ook in zijn zomerhaar en heeft in de winter een deken op gehad maar het is een PAARD, geen suikerdiertje. Na die warme dagen van pas geleden, heeft hij misschien wel eens gedacht: " Brrr, beetje frisjes." Maar om hem dan meteen binnen te halen? Als je ze voor alles gaat behoeden, worden het JUIST van die zorgenkindjes, maar dat is hoe ik erover denk

Anyway, als je paard het echt koud heeft, kun je hem natuurlijk aan het werk zetten, dan wordt hij het snelste weer warm. Niet als een gek gaan racen en wel goed uitstappen maar vaak werkt dat het beste.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:49

Heb mijn paard ook wel eens bibberend binnen gehaald. Tien minuten draven aan de longe doet wonderen. Even uitstappen en met een hap voer op stal, niet meer aan de hand.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 12:01

Tsjah, niet iedereen heeft de luxe om zijn paard altijd buiten te kunnen zetten. Bij ons op stal is gewoon de regel dat ze niet op wei kunnen als deze nat is. We hebben maar een klein stukje en tsjah dan lopen ze de boel gewoon verrot. Dus dan moet je kiezen of delen... en er is voor gekozen de wei dan goed te houden voor de momenten waarop het wel droog is. Als het dan nat is dan kunnen ze op de paddock.

Natuurlijk kunnen paarden gewoon tegen regen. Zoals ik al zei stond mijn gepensioneerde pony wel gewoon altijd buiten op de dag. Ik vond dit echter een ander verhaal omdat dit paard het niet gewend is en dus wilde ik weten of het kwaad kan. Ik rij en longeer ook gewoon door weer en wind, want ze zijn idd niet van suiker, maar ik heb ook geen zin in een ziek paard, want hij voelde echt ijzig koud aan. Een deken ga ik er niet opgooien in de wei, dat vind ik onzin als het 'warm' is, daar gaan ze alleen maar van zweten....