kosten van een vlasstal ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

kosten van een vlasstal ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 14:22

Hoi,

Omdat we een beetje problemen hebben met de afvoer van mest ( met stro ) ben ik aan het rondneuzen naar alternatieven.

Hoe duur is een vlas stal ongeveer ? Ik begrijp dat je moet beginnen met 3 a 4 pakken ( stal is 3 bij 4 m) en daarna iedere week een pak erbij ?!
Maar dan is het behoorlijk duur ! Veel duurder als stro in ieder geval. Of ?

En hoeveel mestafval heb je van vlas ( tov stro-stal ) ?

Ook zijn er veel verschillende merken vlas en hennep. Zit daar nog veel verschil tussen ?

En de prijzen per baal ? Een euro of 8 ?

groetjes,

Maris

Frank

Re: kosten van een vlasstal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:26

Ik hou de reacties ook even in de gaten aangezien mijn vriendin ook vlas wil gaan gebruiken voor onze paarden.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:30

ik heb mijn pony op d8 hennep perade staan zal zo even kijken..
ik doe er in het begin van de week 1 baal in (lege stal heb een hele grote stal) haal de hele week de drollen er uit, de rest laat ik liggen.
op het eind van de week haal ik alles er uit (heb een heeel vies paard maar soms kan ik er 2 weken mee doen) en gooi er weer een baal in..
wij hebben daar bijan geen afval van.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:33

Bij ons kan het ruim uit. Ik gebruikte eerst stro en strooide dan 6/7 plakken per dag op (ja, tot de knieen inderdaad Haha!). Dan gingen er al snel zo'n 4 of 5 pakken per week per paard door en dan kan 1 baal vlas per paard per week gemakkelijk uit.. Het ligt er dus een beetje aan hoeveel stro je nu gebruikt. Strooi je nu 1 baal per week op, ja dan is vlas een bult duurder maar als je nu veel stro opstrooit valt het erg mee. Ik geloof dat wij per pak iets meer dan 7 euro betalen maar dat weet ik niet helemaal zeker meer..

dirke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:34

ik gebruik zelf sinds kort ook vlas, ik moet zeggen dat het wel goed bevalt.

je moet met vlas wel een onderlaag kweken (een soort potstal) want anders is het erg glad op de bodem.

ik haal zelf elke dag de mest eruit, en een keer in de week de natte plekken, dan is het ook makkelijk op te scheppen.
en ik vul 1 a 2 keer in de week een pak bij.
ik haal ook met een handschoen de kleine drollen Haha! eruit zodat de stal er schoon uit blijft zien, want dat vind ik het enige nadeel dat een stal met vlas er snel vies en donker uitziet.

vlas composteert vrij snel, ik heb zelf een containertje gekocht, waar ik mijn mest in gooi en ongeveer 1 keer in de 3 maanden laat leeghalen.
vlas is de goedkoopste oplossing.
vlas heeft ook het minste aantal volume ten opzichte van stro.

een baal vlas kost hier bij ons 4,75, dat is dus maar iets duurder dan een baal zaagsel (mot)

ik hoop dat je hier iets aan hebt, heb je nog vragen dan hoor ik het wel Knipoog

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:43

dirke schreef:
je moet met vlas wel een onderlaag kweken (een soort potstal) want anders is het erg glad op de bodem.

dat doe ik dus niet. ik haal elke week (of 2 weken) alles er uit en gooi er 1 baal in.. werk ook heel goed (in de zomer) Pling
dat doe ik omdat mijn paard er echt een zooitje van maakt en ik het lichaamlijk ook niet aan kan alles er uit te halen na .... (hoe lang jullie het er in laten liggen)
is egt te zwaar en ik vind dat dat dus ook echt gaat stinken (voorheen wel gedaan)
ik vind iedere week of 2 weken alles er uit halen makkelijker Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 14:45

Hoi,

4,75 per baal vlas ? Wow dat scheelt wel veel met de 8 euro die ik in gedachten had ! Welk merk vlas is dat ?

Hoeveel stro ik gebruik ? Hmmm, per jaar ongeveer 100 balen. Maar dan staan de paarden wel 4 maanden dag en nacht buiten. Dus 100 balen voor 8 maanden.
Ik denk dat we ( voor 2 paarden ) midden in de winter met 2 pakken stro 3 dagen doen. Dus zeg maar 2,5 pak stro per paard per week. En wij betalen 2 euro voor een pak. Dus zeg ruim genomen 6 euro per week.

Dan ligt het aan de prijs van het vlas of het duurder of ongeveer hetzelfde is als stro dus.

Uitmesten schijnt makkelijker te zijn, is pluspunt.
Minder mestvolume om af te voeren is ook pluspunt.
Wordt thuisgebracht = groot voordeel
Kan buiten bewaard worden ( toch ?) = voordeel

Glad ? = nadeel
Niets te eten = nadeel
Voor het zicht viezere stal in vergelijk tot elke dag schone stal met stro = nadeel

prijs ???

Elke week eruit halen ? Hu ? dat hoort toch niet ? Dan staat je paard ook wel op een dunne laag vlas toch ?

Groetjes,

Maris

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:48

Ik gebruik 1 baal per 1½ à 2 weken voor mijn paard.
1 baal kost €4,82. (nu aanbieding)
www.ecobodem.nl

[Edit: En 's avonds strooi ik 1 plak stro uit in z'n stal. En dat stro knabbelt hij dan gedurende de nacht op.]
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 25-06-06 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:51

Maris schreef:
Voor het zicht viezere stal in vergelijk tot elke dag schone stal met stro = nadeel

Elke week eruit halen ? Hu ? dat hoort toch niet ? Dan staat je paard ook wel op een dunne laag vlas toch ?

mijn stal ziet er schoner uit dan met strooisel (strooisel krijgt hij voor elkaar 1 baal in 1 dag egt zwart te hebben rondjes lopen water knaaien alles er op en er aan) dus strooisel geeft niet altijd een schoner stal.

klopt het hoord niet om het er elke dag uit te halen... maar hij staat niet op een dun laagje tog zeker wel 10cm dik over de hele stal genomen.. weet niet hoe groot jullie pakken zijn? (wij hebben 2 maten)
Laatst bijgewerkt door annehoe op 25-06-06 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 14:53

Dank je wel, ik ga gelijk kijken.
Want dan scheelt het helemaal niets meer met stro qua kosten.

Ecobodem, wordt dat bij jou in de buurt verkocht ? Of brengen ze dat door heel het land ?
Er zitten hier in de buurt namelijk maar 2 fourages handels die allebei maar 1 soort vlas verkopen ( dacht ik ). Weet het merk even niet uit mijn hoofd.

Ben jij tevreden over ecobodem ?

Groetjes,

Maris

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:56

Mijn paard staat ook op vlas.
Ik haal net als met zaagsel of stro elke dat al het vieze eruit.
Toen ik begon gingen er 5 pakken vlas in (box = 3.5 x 4.0)
Nu gebruik ik 1 baal per week.
Eerst had ik Lavor maar daar was ik na een aantal maanden toch niet tevreden over.
Teveel stof en het rook niet fris.
Nu staat mijn paard op Equilin wat gebracht wordt door Equitotaal: http://www.equitotaal.nl/index.php
Ik bestel dan een pallet met 33 pakken voor 5,70 per pak.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 15:00

anne_kaszmir schreef:
Maris schreef:

mijn stal ziet er schoner uit dan met strooisel (strooisel krijgt hij voor elkaar 1 baal in 1 dag egt zwart te hebben rondjes lopen water knaaien alles er op en er aan) dus strooisel geeft niet altijd een schoner stal.

klopt het hoord niet om het er elke dag uit te halen... maar hij staat niet op een dun laagje tog zeker wel 10cm dik over de hele stal genomen.. weet niet hoe groot jullie pakken zijn? (wij hebben 2 maten)

ik snap het ! ooh jee, 2 maten pakken van vlas ?

maar is elke week eruit halen dan niet glad voor je paard ? want ik hoor dat het best glad kan zijn, en aangezien mijn paard wel eens zijn stal in galopeerd ......

Groetjes,

Maris

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:00

Maris schreef:

Ik vind het er niet zo vies uitzien hoor Tuurlijk ziet een heerlijk opgestrooide strobox er altijd mooier uit. Maar vlas is toch schoner (mijn schimmel is daar het bewijs van Nagelbijten / Gniffelen)

Maris schreef:
Ecobodem, wordt dat bij jou in de buurt verkocht ? Of brengen ze dat door heel het land ?
Er zitten hier in de buurt namelijk maar 2 fourages handels die allebei maar 1 soort vlas verkopen ( dacht ik ). Weet het merk even niet uit mijn hoofd.

Ben jij tevreden over ecobodem ?

Ecobodem wordt naar mijn weten door het gehele land verkocht. Maar je kan ze ook even mailen om het na te vragen. Ze mailen altijd snel en netjes terug.

Ik ben zeer tevreden over Ecobodem. Ben al een paar jaar vaste klant en echt geen klachten.

[edit: ging niet goed met quoten]
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 25-06-06 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt

susie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:02

Ik zou zeker voor vlas gaan!

Omdat mn paardje nu een veulen heeft staan ze tijdelijk op stro. Echt een rot klus om te mesten en ik heb ook veeel meer mest. Met vals ongeveer halve kruiwagen en nu met stro 2 volle (wel met veulen, maar dat is nog niet zo veel).

Bij ons worden in de zomer de stallen schoongespoten en gaan er 4-5 pakken vlas in. Vanaf dan alleen de mest eruit en aan het begin 2 pakken en later 1 pak per week er overheen. Zo ontstaat er een mooie dikke laag. De onderlaag absorbeert het vocht en de bovenlaag blijft super droog. Alleen als de natte plek naar boven komt scheppen we die weg maar verder blijft alles liggen.

Het lijkt me niet echt handig om een vlas stal wekelijks te mesten.. het wordt dan idd glad als er te weinig ligt en krijg je niet echt de goede werking van vlas. Ik vindt 1 baaltje op een hele stal zoiezo erg weinig. In de winter ook niet echt warm, wat de "pot"stal wel is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 15:03

Wat zijn nou de verschillen in prijs ? Ik heb al 4,82, 5,70 en 7 euro per baal gehoord ! Scheelt het zoveel per merk ? Of zit t hem in het volume per baal ?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:07

Geen idee waar het em precies in zit. Vlas komt van een plant af. Meestal vanuit Frankrijk. De aanbieding is nu, omdat er nu vlas geoogst kan worden. Vergelijk het met stro. Dat is in de zomer ook goedkoper dan in de winter.
Maar over de onderlinge verschillen durf ik niets te zeggen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 15:11

Dus een bepaald merk van vlasstooisel is ook ook nog eens verschillend van prijs door het jaar heen ?

Wij betalen overigens altijd maar 1 prijs voor het stro ( en hooi ), zomer of winter maakt niet uit.

Groetjes,

Maris

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:13

De Linabox vlas van Ecobodem is eigelijk altijd dezelfde prijs (meen ik hoor). Behalve als ze aanbieding hebben in de zomer. En dan sla ik altijd het vlas in voor het hele jaar Pling
Doordat ze op pallets geleverd worden, heb je ook niet zoveel ruimte nodig. (5 pallets voor 2 paarden en dan hebben we meer dan genoeg vlas voor een jaar).
5 pallets is 5x21 balen = 105 balen. 105 balen:2 paarden = 52,5 balen voor 1 paard per jaar. Dus elke week 1 baal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 15:28

En die aanbieding is dus nu voor linabox ? = 4,82 per baal ? En dat wordt dan door heel het land thuisgebracht ?

Oei, we hebben alleen niet zoveel ruimte, voor 5 pallets ......

En die 105 balen voor 2 paarden. Staan die 2 paarden dan iedere nacht op stal ? Of ook dag en nacht buiten ? dan wordt het nog goedkoper .......

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:59

Maris schreef:
En die aanbieding is dus nu voor linabox ? = 4,82 per baal ? En dat wordt dan door heel het land thuisgebracht ?

Staat hierboven geschreven Knipoog

Maris schreef:
Oei, we hebben alleen niet zoveel ruimte, voor 5 pallets ......

En die 105 balen voor 2 paarden. Staan die 2 paarden dan iedere nacht op stal ? Of ook dag en nacht buiten ? dan wordt het nog goedkoper .......

Yep. De paarden staan dan alleen 's nachts op stal.

Er is trouwens ook een groot topic over vlas:
[PP] De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:31

Maris schreef:
Wat zijn nou de verschillen in prijs ? Ik heb al 4,82, 5,70 en 7 euro per baal gehoord ! Scheelt het zoveel per merk ? Of zit t hem in het volume per baal ?

Zoals ik al zei wist ik niet zeker hoeveel wij per baal betalen... Ik heb een paar weken geleden rondgebeld wat vlas waar kostte maar nu ik jullie prijzen zo hoor denk ik eerder dat we rond de 5 euro betalen dan rond de 7 euro... Weet in ieder geval nog dat de prijs me erg meeviel in vergelijking met het stro dat ik normaal verbruikte. Bel anders gewoon even een voerboer, daar weten ze het wel Lachen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:42

Wij gebruiken ook vlas, maar ik ben er niet helemaal enthousiast over. Wij hebben een paard dat erg vies is op stal en de mest door de hele box heen loopt en dan wordt het vlas echt een zooitje. Omdat ze de mest verspreidt en het zo'n beetje verkruimelt, kun je niet goed de mestballen weghalen. Het gevolg is dat al het vlas vies wordt. Als ze dan ook nog eens hengstig is en overal staat te plassen is het helemaal hopeloos. We hebben nu een dik rubber paardenmatras met daaromheen gewone rubbermatten liggen. Langs de kanten strooi ik een dun laagje vlas en in het midden een plakje stro om te knabbelen. Ik schep elke dag alles leeg en heb zo een minimale mesthoop en elke dag een schone stal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:23

Ik heb gevraagd, kost hier 5,50 per baal...... merk onbekend.

Vies paard op stal. Hmmm , wist je dat ook al toen je paard nog op stro stond ? Of kom je daar pas achter als ze op vlas staan ?

Groetjes,

Maris