Afbrokkelende hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ringetje

Afbrokkelende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 12:02

Zoals de titel af zegt heeft mijn pony erg afbrokkelende hoeven. Van de zijkant brokkelen ze af en er komen gaten in als ik zijn hoeven krab. Ik doe nu heel voorzichtig, maar er kwamen gewoon stukjes hoef mee!
Hoe komt dit en wat kan ik ertegen doen? Het is echt heel vervelend en de hoefsmid had er de vorige keer niks van gezegd Verward

Jol1

Re: Afbrokkelende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:21

Waarschijnlijk zijn de hoeven te droog. Van de hoefsmid heb ik pas een goede tip gekregen. Maak een mengseltje van 50% azijn en 50% zonnebloemolie (olijfolie is ook goed).
Dit gewoon op de hoeven smeren. Werkt heel goed en je hoeft dan ook geen hoevenvet o.i.d. te kopen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:22

Hoe lang is het geleden dat de smid is geweest? Goed bijhouden scheelt vaak ook een hoop soms een week te laat dan al ellende.

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 12:25

Jol1 schreef:
Waarschijnlijk zijn de hoeven te droog. Van de hoefsmid heb ik pas een goede tip gekregen. Maak een mengseltje van 50% azijn en 50% zonnebloemolie (olijfolie is ook goed).
Dit gewoon op de hoeven smeren. Werkt heel goed en je hoeft dan ook geen hoevenvet o.i.d. te kopen.

Dat zal ik eens proberen.
Ik weet niet wanneer de hoefsmid voor het laatst is geweest. Dat regelt mijn vader en ik weet dan niet altijd wanneer die komt ja of nee. Hij vertelt me niet bepaald alles jammergenoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:42

Tegen je vader zeggen dat het tijd is om de hoefsmid te laten komen. Pling
De hoefwand is duidelijk te lang en waarschijnlijk ook niet meer goed afgerond.

Ondertussen is het goed dat je de hoeven goed vochtig houdt, gewoon met water.

Waar komen de stukjes hoef uit als je krabt? Uit de zool?

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:32

Idd is het volgens mij tijd om de hoefsmid te laten komen en hem dan ook gelijk te vragen wat je er het beste tegen kunt doen. Ga iig niet smeren met olie of vet, dat sluit de hoef alleen maar af voor water waardoor ze nog meer uitdrogen. Beter is het om hoefvocht (volgens mij heette het zo, maar nu ik het zo zie staan weet ik het eigenlijk niet zeker Clown ) te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:00

Laurierolie oid schijnt ook goed te zijn... Zelf alleen geen ervaring mee, dus misschien dat iemand anders kan bevestigen?

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 01:45

Als dit aan blijft houden ondanks dat de hoefsmid is geweest en je de hoeven goed hebt bijgehouden met hoefvet,
kun je biotine gaan voeren. Dat is tegen slechte hoeven.

(Let op: Als je hoefvet op een droge hoef smeert, haal je alleen maar meer vocht uit de hoef! Hoefvet moet op een natte hoef!)