Ik vond deze informatie over mestopslag bij Particulieren. Steeds meer gemeenten maken beleid op dit gebied.
Ik heb zelf contact gehad met de milieuafdeling van 2 gemeentes en een kennis bij een derde gemeente die zelf milieuambtenaar is. Deze regels van deze gemeente zijn vrij algemeen... Alleen over de maximale opslagcapaciteit van mest ben ik geen oppervlaktes tegengekomen bij de gemeentes waar ik zelf informatie opgevraagd heb de afgelopen maanden... Wel op internet kwam ik bij gemeente Heusden de oppervlakte van max. 10m3 opslagcapaciteit tegen. Wat bij een stapelhoogte van 1 tot 1,5 meter een oppervlakte gaf van max. 7m2. Men ging uit van een mestproductie van 1m3 tot 1,5m3 per paard per 14 dagen op stro. Bij de informatie van ministerie van landbouw had ik dacht ik gelezen 1m3 per paard bij stro en de helft daarvan bij vlasstallen.
Citaat:
Regels voor mestopslag bij particulieren
Binnen de gemeente (Putten) komt het steeds vaker voor dat particulieren dieren bij huis houden.
Gevolg hiervan is dat er steeds meer mestopslag plaatsvindt. Het is goed mogelijk dat de omgeving overlast ondervindt van een mesthoop. Dit uit zich in geuroverlast en overlast door vliegen.
Voor de opslag van mest bij bedrijven gelden al wel bepaalde regels. De gemeente Putten heeft besloten deze regels door te trekken naar particulieren. Belangrijk hierbij is dat op deze regels voor particulieren pas gecontroleerd gaat
worden, als de omgeving aangeeft dat er sprake is van overlast.
Deze regels komen er op neer dat,
• als omwonenden overlast ondervinden door de opslag van mest;
• deze opslag plaatsvindt binnen bepaalde vastgestelde afstanden;
• en de overlast niet kan worden voorkomen door het treffen van bepaalde voorzieningen;
de gemeente kan besluiten dat op deze locatie geen mest mag worden opgeslagen.
De vastgestelde afstanden die gelden zijn:
Opslag binnen 100 meter van:
• bebouwde kom met stedelijk karakter;
• ziekenhuis, sanatorium en internaat;
• objecten voor verblijfsrecreatie;
• bebouwde kom of aaneengesloten woonbebouwing van beperkte omvang in een overigens agrarisch gebied;
• objecten voor dagrecreatie.
Opslag binnen 50 meter van:
• verspreid liggende niet-agrarische bebouwing, die aan het desbetreffende buitengebied
een overwegende woon- of recreatiefunctie verleent;
• een woning behorend bij een agrarisch bedrijf;
• verspreid liggende niet-agrarische bebouwing.
Voor nieuw aan te leggen mestopslagen is het verstandig om aan de gestelde afstandseisen te
voldoen. Hierdoor voorkomt u dat de mestopslag verplaatst dient te worden als de omgeving
overlast ervaart.
Regels voor bescherming van de bodem
Naast regels over de afstand van een mestopslag bij particulieren ten opzichte van een woning
van derden, gelden er ook regels voor de bescherming van het milieu. Op grond van de
Wet bodembescherming is iedereen verplicht maatregelen te treffen om te voorkomen dat de
bodem wordt verontreinigd. Op basis daarvan dient u de aanleg en het gebruik van een mestopslag de volgende maatregelen te treffen.
Opslag dient plaats te vinden op een mestdichte vloer met opstaande randen zodat de mest
er niet overeen kan vallen of een gelijkwaardige voorziening. Uitzakkend vocht kan niet in contact
treden met de bodem en het oppervlaktewater en wordt bewaard in een vloeistofdichte
opslagruimte of vloeistofdichte voorziening.