Bouw mestopslagplaats, kosten en wie bouwt ze?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Bouw mestopslagplaats, kosten en wie bouwt ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 08:24

Weer een vraag vanwege onze aankomende verhuizing... Tong uitsteken
Nu over mestopslag...

Andrew staat dag en nacht in de wei, dus als ik die stukken af en toe sleep, heb ik geen mestplaats nodig.

Maar omdat het beter is tegen mestplekken om de mest wel uit je wei te halen en ik op termijn ook stallen wil bouwen, overweeg ik toch zo snel mogelijk een mestplaats te (laten) maken.
Kennissen hebben gewoon een betonplaat gestort met opstaande randen. Dat is een makkelijke oplossing maar voldoet niet aan de gestelde regels van de gemeente omdat je dan geen opvang hebt van het vocht dat uit de mest kan lopen.
Omdat ik het graag in 1 keer goed wil doen, ben ik dus op zoek naar oplossingen die wel aan de milieueisen voldoen.
Dus een vloeistofdichte plaat met opstaande randen en een opvangbak/put voor het vocht.

Ik heb straks genoeg land om het over uit te kunnen rijden dus als ik de inhoud groot genoeg maak hoef ik het niet op te laten halen.

Mijn vragen:

Wie heeft zelf een mestopslag laten bouwen of neergezet?

Voor wat voor oplossing hebben jullie gekozen?
Wat voor bedrijven kunnen zo'n mestopslag bouwen?
Welke mogelijkheden zijn er wat betreft het opvangen van het vocht?
En kunnen jullie een kostenindicatie geven met oppervlakte en/of inhoudsmaten?

Ik hoop dat hier mensen zijn die me kunnen informeren. Op internet staan geen prijzen en prijzen van "kelders" die ik wel zie, daar kan ik een half huis van bouwen Schijnheilig
Ik zoek een prijsgunstige oplossing...

ps: om het mestvocht te minimaliseren had ik al bedacht om hem van boven af te dekken (zeil spannen of misschien platen erover) zodat het regenwater er minder in kan lopen

Wiesje

Re: Bouw mestopslagplaats, kosten en wie bouwt ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:48

Als je nog bij 0 moet beginnen is het toch eenvoudig om eerst een kleine put te storten en vanuit daar de mestopslagplaats erover heen te leggen? dan voldoe je aan de eisen. Formeel kunnen ze je trouwens niet verplichten om een opvangvoorziening aan te leggen zolang het vrijkomend mestvocht niet buiten de plaat kan vloeien. Dus wanneer jij dmv een zeil minimaliseerd, zal er een minimale hoeveelheid vocht vrijkomen. Als je dan aan de inrijkant nog een 'drempel'aanlegd en de plaat is naar achteren aflopend aangelegd, dan kunnen ze niet moeilijk doen. Zowieso zullen ze nooit komen kijken als jij hobbymatig paarden houdt. Alleen als je in combinatie daarmee dingen doet die ECHT niet kunnen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:49

je mag ook mestbultjes in het land maken, dat zie je nu tegenwoordig ook erg veel. niet de meest charmante oplossing maar wel goedkoop en effectief.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 15:38

Pellie, daar heb ik inderdaad ook over gelezen, maar die mogen maximaal 6 weken liggen en steeds op wisselende plaatsen om puntbelasting/vervuiling te voorkomen (als ik de wetgeving goed heb begrepen.) Dit dient als tijdelijke mestopslag voordat je het over het land uitrijd. Dat is een alternatief, maar liever heb ik een plaat waar de mest langer kan composteren voor ik het over het land uitrijd...

Wiesje, dank je.
Is dat lastig om zelf een put te storten? Alternatief is een prefab-put in laten graven en daarover de plaat laten storten. Maar welke bedrijven doen dat?

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:00

interessant topic!

Ik ben hier ook op dit moment mee bezig....over welke afmetingen hebben jullie het? Wij hebben 3 paarden en kunnen straks ook het mest over het land uitrijden, hoe groot moet de mestplaat dan zijn?

En wanneer kan je eigenlijk het mest uitrijden, volgens mij zijn daar toch ook regels voor?

Ik hoor graag...

groetjes, Ingrid

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:02

kun je niet een oude tank ingraven voor het vocht?
het mestplaatje wat wij gaan leggen krijgt geen opvang voor vocht. ik ga er niet vanuit dat er ooit eens gecontroleerd wordt. en zo wel, dan hebben we nog een oude gierput onder de garages zitten, dan moet de plaat verplaatst worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 20:16

mazzelaar! Wilde dat wij dat hadden onder de garage, een nieuwe gierkelder maken is heel duur!
Dat van die tank zou een heel goed idee kunnen zijn! Misschien is zo'n plastic tank voor olie of andere bijtende stoffen ook wel voldoende, als ik die dan achter de plaat ingraaf met een rioolbuis o.i.d. erheen kan ik hem ook altijd nog vervangen na een aantal jaar in verband met ouderdomlekkage e.d. En kan ik hem elk moment leegpompen zonder dat ik de mestbult gelijk weg hoef te halen... ijzer zal wel gaan roesten, weet niet of rvs onder de grond goed blijft...

Uitrijden mag van februari t/m september geloof ik over grasland.
Over bouwland geld een andere periode, dacht het najaar en de winter, maar zou de maanden weer even op moeten zoeken. Dan moet het ook ondergewerkt worden.

Er is een maatstaf hoeveel kubieke meter mest een paard per periode ongeveer levert bij strostallen. Dat was ook op internet te vinden. Ik zal binnenkort weer even zoeken in de pdf bestanden daarover die ik heb gedownload. Je moest in elk geval voldoende inhoud hebben op je mestplaat om de periode tussen de ophaalbeurten te kunnen overbruggen of om de wintermaanden dat je niet uit mag rijden. Dat zijn tenminste de milieuregels, weet niet in hoeverre die dus gelden bij hobbymatig paardenhouden.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 06:37

Aan het hobbymatig houden van paarden zitten heel weinig regels en als zijn die er, ze worden nooit gecontroleerd.
Je bent natuurlijk wel verplicht om je gewoon aan de normale regels te houden en dan is het zorgplichtartikel van de Wet bodembescherming wel het meest van toepassing. Hierin staat dat je moet voorkomen dat de bodem verontreinigd kan raken door handelingen waarvan je redelijkerwijs kon verwachten dat deze de bodem zouden kunnen verontreinigen (zoiets Haha! ).

Bv een plastic tank is een goed idee, maar het is afhankelijk van de grootte van je mestplaat wat het ding moet kunnen opvangen (en zorg er dan ook hier voor dat er geen regenwater bij kan, anders is die put zo vol).

Als je zelf handig bent is een put storten geen probleem. Alleen de eisen mbt bewapening en goede beton wordt wat lastiger. Je zou dan zelf bakken kunnen stellen en deze vol laten storten.
Denk alleen inderdaad dat plaatsen toch gemakkelijker wordt Haha!
Als je op internet zoekt bij prefab mestopslagsystemen, dan vind je vast toch wel iets ? Haha!

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:49

Fijn topic; zijn we op het moment over aan het nadenken, maar veel alternatieven zijn er niet..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:12

nee en als je je aan alle regeltjes wilt houden wordt je stapelgek, mijn neus bloedt... zo ook met aanleg van mijn bak, artikel 19, provincie... bla bla een kennis die op het provinciehuis werkt en ook nog met vergunningen zei al, ze zijn gek, gewoon doen! Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:30

ja, je wordt wel erg moe van die regelziekte... Zelfs mensen die er mee werken Knipoog
De "Welstandscommissie" is ook zoiets...
Heb je een eigen huis, gaat een klein clubje bepalen hoe het er uit moet zien, incl. de halve gemeente Tong uitsteken

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:16

Ik werk ook met die regeltjes (nog 2 weken Haha! ) en ook ik wordt er doodziek van. Je mag tegenwoordig nog bijna geen scheet meer laten of de lucht wordt vervuild. Tsssk.
Enniewee, we dwalen af Haha!
Zolang jij er geen puinhoop van maakt zul je niet gauw iemand zien Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:36

idd ik wordt daar altijd erg recalcitrant van en doe dus niet mee aan dat feest. brutalen hebben de halve wereld zeggen ze toch? Clown

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 16:46

Ik vond deze informatie over mestopslag bij Particulieren. Steeds meer gemeenten maken beleid op dit gebied.
Ik heb zelf contact gehad met de milieuafdeling van 2 gemeentes en een kennis bij een derde gemeente die zelf milieuambtenaar is. Deze regels van deze gemeente zijn vrij algemeen... Alleen over de maximale opslagcapaciteit van mest ben ik geen oppervlaktes tegengekomen bij de gemeentes waar ik zelf informatie opgevraagd heb de afgelopen maanden... Wel op internet kwam ik bij gemeente Heusden de oppervlakte van max. 10m3 opslagcapaciteit tegen. Wat bij een stapelhoogte van 1 tot 1,5 meter een oppervlakte gaf van max. 7m2. Men ging uit van een mestproductie van 1m3 tot 1,5m3 per paard per 14 dagen op stro. Bij de informatie van ministerie van landbouw had ik dacht ik gelezen 1m3 per paard bij stro en de helft daarvan bij vlasstallen.

Citaat:
Regels voor mestopslag bij particulieren

Binnen de gemeente (Putten) komt het steeds vaker voor dat particulieren dieren bij huis houden.
Gevolg hiervan is dat er steeds meer mestopslag plaatsvindt. Het is goed mogelijk dat de omgeving overlast ondervindt van een mesthoop. Dit uit zich in geuroverlast en overlast door vliegen.
Voor de opslag van mest bij bedrijven gelden al wel bepaalde regels. De gemeente Putten heeft besloten deze regels door te trekken naar particulieren. Belangrijk hierbij is dat op deze regels voor particulieren pas gecontroleerd gaat
worden, als de omgeving aangeeft dat er sprake is van overlast.

Deze regels komen er op neer dat,
• als omwonenden overlast ondervinden door de opslag van mest;
• deze opslag plaatsvindt binnen bepaalde vastgestelde afstanden;
• en de overlast niet kan worden voorkomen door het treffen van bepaalde voorzieningen;
de gemeente kan besluiten dat op deze locatie geen mest mag worden opgeslagen.
De vastgestelde afstanden die gelden zijn:
Opslag binnen 100 meter van:
• bebouwde kom met stedelijk karakter;
• ziekenhuis, sanatorium en internaat;
• objecten voor verblijfsrecreatie;
• bebouwde kom of aaneengesloten woonbebouwing van beperkte omvang in een overigens agrarisch gebied;
• objecten voor dagrecreatie.
Opslag binnen 50 meter van:
• verspreid liggende niet-agrarische bebouwing, die aan het desbetreffende buitengebied
een overwegende woon- of recreatiefunctie verleent;
• een woning behorend bij een agrarisch bedrijf;
• verspreid liggende niet-agrarische bebouwing.

Voor nieuw aan te leggen mestopslagen is het verstandig om aan de gestelde afstandseisen te
voldoen.
Hierdoor voorkomt u dat de mestopslag verplaatst dient te worden als de omgeving
overlast ervaart.

Regels voor bescherming van de bodem
Naast regels over de afstand van een mestopslag bij particulieren ten opzichte van een woning
van derden, gelden er ook regels voor de bescherming van het milieu. Op grond van de
Wet bodembescherming is iedereen verplicht maatregelen te treffen om te voorkomen dat de
bodem wordt verontreinigd.
Op basis daarvan dient u de aanleg en het gebruik van een mestopslag de volgende maatregelen te treffen.
Opslag dient plaats te vinden op een mestdichte vloer met opstaande randen zodat de mest
er niet overeen kan vallen of een gelijkwaardige voorziening. Uitzakkend vocht kan niet in contact
treden met de bodem en het oppervlaktewater en wordt bewaard in een vloeistofdichte
opslagruimte of vloeistofdichte voorziening.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:42

Dat zijn inderdaad de eisen gesteld in een milieuvergunning, doorgetrokken naar particulieren. Maar in de vier jaar dat ik bij de gemeente werk als handhaver milieuvergunningen, ben ik nog nooit bij een particulieren opslag voor vaste paardenmest geroepen wanneer deze bij de stallen in de buurt was opgeslagen. Wel net voordat de mest uitgereden wordt op het land, maar dat is vaak weer net anders