vanavond voor het eerst op vlas!! saai!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

vanavond voor het eerst op vlas!! saai!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 17:07

Mijn paardje gaat vanavond voor het eerst op vlas, ze heeft altijd op een strobed gestaan maar helaas at ze die helemaal op.

Hoe kan ik de overgang van een knabbelstal naar een "saaie" stal zo aangenaam mogelijk maken?
Ik zal zeker zorgen dat ze stro en later genoeg hooi heeft om niet aan het vlas te beginnen maar miscshien heeft eenvan jullie nog wel een leuk ideetje wat ik de komende dagen toe kan passen.

Ik ben benieuwd, kom maar op met de goede ideeen!!

OemmiejO

Re: vanavond voor het eerst op vlas!! saai!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:23

Zo'n speelbal ofzo? Tong uitsteken
Mijn pony heeft gewoon altijd hooi en die verveeld zich niet hoor. Lachen

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 17:26

altijd hooi is bij ons op stal geen optie ze krijgen 3x daags kuilgras. Dus tot vanavond 23.00 krijgt ze niks meer, helaas.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:20

Misschien kan je wat speelgoed op hangen in de stal. Dus zorgen voor afleiding, zodat ze zich niet gaat vervelen. Bijv: Speelbal, likkit je kan echt van alles verzinnen. als je een likkit op hangt.. Neem dan wel een grote, want ik weet uit ervaring als een paard ze lekker vind doen ze er geen 2 dagen mee(sommige nog wel sneller).. Ik hoop dat je een optie vind meid.

Groetjess priscilla

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:47

Zo'n speelbal vind ik persoonlijk onzin. Vooral omdat ik zie dat meerdere paarden er bij ons een hebben en er uiteindelijk niets mee doen.
Zorg er gewoon voor dat er meer dan genoeg hooi in de stal ligt en dan komt alles wel goed. Ja

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:07

het went snel genoeg, mijn paarden heb ik ook "radicaal" over gezet..en zo`n speelbal is, zoals sjoert al zei, vaak maar even intressant...

Mijn paarden snuffelen graag wat om in het vlas...ze vermaken zich prima

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:17

een sppletje lijkt mij het beste

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:38

Ik strooi 's avonds altijd wat stro over het vlas heen. Dan hebben ze toch wat te knabbelen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 08:52

Sanniejj schreef:
een sppletje lijkt mij het beste

Een wat?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 08:55

Over het algemeen eten paardjes hun vlas niet op! Arnold deed dit alleen de eerste keer! Nu strooi ik 's avonds voordat ik weg ga 1 a 2 kleine plakjes stro uit over het vlas.............kan die die opeten.

Had een lick-it voor hem gekocht maar daar moet meneer niets van hebben, evenals een zoutblok en een voetbal in een hooinet!

kokolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:01

Die van mij eet zijn hele stal leeg....

ben er niet blij mee, dus terug op stro. dan laat hioj zijn stal ook schoner. en die van mij wilde ook niks van die likit hebben, maar hij is nu van gedachte veranderd, want ik kan die dingen niet aan slepen!!

succes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:03

Ja, gewoon beetje stro bij in de stal leggen ofzo Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:10

Je kan toch ook zelf een baaltje hooi kopen? Al is het alleen voor in het begin. Mijn dierenarts zegt dat als ze op vlas staan,wel onbeperkt hooi/kuil moeten krijgen, anders gaan ze zich vervelen. Daarbij zijn paarden gewend om heel de dag door te eten.

Marga62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:32

Bij ons op stal staan alle paarden op vlas, zowel de pensionpaarden als de manege paarden/pony's. Ze krijgen 2x per dag een flinke portie kuil en voor de rest scharrelen ze zelf wel door het vlas.
Toen mijn paard (merrie) destijds overging van stro (wat ze dagelijks echt allemaal op at) naar vlas heb ik haar om te wennen iedere dag 2 plakken stro erbij gegeven en dit steeds verder afgebouwd.
De laatste tijd stond ze alleen nog maar op vlas en ze deed het beter als ooit. Lekkere droge stal, en niet steeds koliek door het vreten van de grote hoeveelheden stro.
Hebben ook nog een poosje zaagsel geprobeerd, maar dat werd iedere keer een grote natte bende en dus geen succes.
Vlas vind ik zelf een aanrader!

jvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:32

mijn paard verveeld zich soms ook, maar gaat dan knabbelen aan de stal. ook niet zo'n goei, heeft iemand tips

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:39

nou hoe is het bevallen op stal met vlas? Ben eigenlijk wel benieuwd, die van mij vond er niets raars aan.. en ze gaan zich echt niet zo snel vervelen als ze overdag lekker op het land staan

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:42

Hoi
Ik sta nu twee jaar op vlas en vind het super.
Doe er vaak wat stro doorheen voor de knabbel.
Mijn paard liet ook geen strotje liggen dus elke dag een natte stal met stro en nu niet meer .

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 08:55

Hoi hoi,

Het bevalt haar volgens mij wel prima hoor! Ze is er eerst even heerlijk in gaan liggen rollen en vervolgens is ze wat gaan knabbelen een het beetje stro wat ik voor de deur heb gelegd. Toen ik later weer ging kijken stond ze alweer half te slapen. Ze heeft er in de eerste dagen gelukkig niet van gegeten.

Het mesten is trouwens ook veel fijner! Heb een aparte kruiwagen gekregen en heb hem nog steeds niet hoeven leegmaken. Scheelt me een hoop ritjes naar de mesthoop!!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:28

Die van mij staat sinds kort op vlas ipv krullen. Krullen vond ik iets fijner om te mesten, maar misschien dat het met een echte vlashark wel beter gaat. Hij heeft er in het begin wel van gegeten.

Vervelen doen ze zich bij ons niet zo snel. Ze gaan van 's morgens tot 's avonds naar buiten en als ze naar binnen gehaald worden is dat of om te rijden of te voeren. Ik denk als je paard voldoende naar buiten komt, dat hij geen extra attributen nodig heeft en zich niet verveelt.

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 13:50

helaas mogen de paarden bij ons maar een kleine 4 uurtjes de wei op dus staan ze eigenlijk heel veel binnen. In de winter mogen ze zelfs helemaal niet de wei op.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:05

Hmm, dat lijkt me helemaal niks. Kun je ze dan niet in een buitenbak doen ofzo?

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:48

Die van mij staat op rapsodie (Eten ze ook niet van) en mag ook alleen in de zomer een paar uurtjes de wei op en in de winter 1 a 2 uur in de paddock. Hij staat in een buitenstal en komt 's winters 4 uur zijn stal uit en 's zomers tussen de 6 en 12 uur. Hij krijgt 3x per dag een beetje hooi, 3x per dag biks en 2x per dag broodkruimels/muesli. Hij vermaakt zich prima Lachen Staat die van jou in een binnen of een buitenstal? Of heb ik hier overheen gelezen?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:56

Mijn pony staat ook op vlas omdat hij zijn hele stal leeg vrat, en heeft het de eerste tijd best wel zwaar gehad vond hij zelf Haha! Mijn vader heeft zo'n voerbal voor hem gemaakt, waardoor hij een stuk langer met zijn brokken bezig is voordat hij met het hooi begint. Zo heeft hij dus langer wat te doen. Hij heeft ook een zoutblok (wat ik overigens niet echt een speeltje vind maar dat terzijde) en een speelbal waar hij erg leuk mee kan spelen Haha!
Af en toe krijgt hij een plakje stro uitgespreid door zijn stal om te knabbelen, maar nu hebben we van die grote balen stro wat eigenlijk niet echt mooi genoeg is om te 'voeren' (erg zanderig en heel vast) dus moet hij het even zonder doen.. Hij vermaakt zich volgens mij best.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:59

Ik had die van mij voorheen ook altijd op stro staan en daarna ben ik ook overgegaan op vals. Wat je kunt doen is toch een klein beetje stro in de stal gooien zodat ze toch wat te knabbelen hebben. Rest van de tips zijn volgens mij al genoemd...

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 07:40

Wat mooi dat het goed gaat met het vlas, ik had ook niet anders verwacht trouwens!!

kinky01 schreef:
helaas mogen de paarden bij ons maar een kleine 4 uurtjes de wei op dus staan ze eigenlijk heel veel binnen. In de winter mogen ze zelfs helemaal niet de wei op.

Balen zeg, dus als de zon lekker schijnt in de zomer moeten jullie paardjes binnen staan... Dat zou voor mij echt een reden zijn om ze over te zetten naar een andere stalling... Maar goed das ieder voor zich natuurlijk...