Zielig om niet op gras te zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

Zielig om niet op gras te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 15:08

Ik heb al verschillende topics geopend over degene waarvan de wei is waar mijn paardje staat. Ik verzorg haar andere paardje. Ze zijn inmiddels al 4 maanden niet eens komen kijken bij de wei terwijl ze er elke dag zowat langskomen.

Ik stelde toen de vraag over afrastering want er moest gras gezaaid worden. Mevrouw was niet bereikbaar. Oke.. ik heb dus veel geld uitgegeven aan die wei. Complete afrastering betaald.. (lint, palen, bevestigingen etc.). Toen ik gras ging zaaien wilde ik weer contact met haar opnemen. Ze was nog steeds niet te bereiken. Nog eens weet ik veel hoeveel euro voor graszaad uitgegeven.

Heel de wei netjes geharkt.. gezaaid.. nu groeit er alleen onkruid! Er is amper gras uitgekomen. Ik haar weer gebeld, maar ze neemt niet op. Ze is verhuisd en ik weet niet waarheen dus langs gaan kan niet. Dochter gemailt.. die negeert het ook. Verdorie.. is wel ook hun paardje wat er staat.

Daarnaast was de afspraak dat zij ook minstens 1 keer in de week zou gaan zodat ik een keer niet hoefde als ik het druk had met school e.d. En ik zou niet alleen de wei onderhouden.

had nu besloten dat laatste toch te doen, maar het lukt me gewoon niet.
Alles wat er nu staat (10% gras - 90 % onkruid) is ook nog eens superlang. Ik heb de helft van het onkruid eruit getrokken. Wil het gras maaien maar heb geen grasmaaier. Dat was haar taak. Die zou ik dus ook nog een moeten gaan kopen. *zucht*

probleem is nu gewoon dat ik die beestjes er niet op wil zetten zo. Laatst ontsnapte ze naar dat stuk en ze waren zo blij dat ze eens wat anders voelde dan zand onder hun hoeven. Ze gingen heel uitgelaten achter elkaar aanrennen. Het onkruid wat er staat is niet giftig, maar als ik net heb gezaaid MAG ik ze er toch ook niet opzetten? Kunnen ze toch koliek van krijgen? Bovendien trekken ze waarschijnlijk alles met wortel en al eruit.

Is het zielig om ze nu weer een heel jaar hooi te voeren? of is het nog zieliger om ze op de wei te zetten, al voelen ze zich daar fijner?

Miss_Maya

Re: Zielig om niet op gras te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:12

Ik zou ze toch op wei zetten hoor . Als dat ontkruid niet giftig is ... Maar zou je beter niet terug naar de winkel gaan en even vragen hoe dat komt ? En dan toch beter graszaad kopen ??
Maar als ik het goed berijp verzorg jij paard die niet van jou zijn , maar de baas kijkt erniet meer naar om ? Dat zou ik toch even melden bij de politie hoor . Jij mag voor alle kosten opdraaien etc. terwijl het jou paarden niet zijn . En hou ook al je betaalbewijsjes bij , heb je altijd bewijzen dat JIJ het betaald hebt ...

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 15:20

Miss_Maya schreef:
Ik zou ze toch op wei zetten hoor . Als dat ontkruid niet giftig is ... Maar zou je beter niet terug naar de winkel gaan en even vragen hoe dat komt ? En dan toch beter graszaad kopen ??
Maar als ik het goed berijp verzorg jij paard die niet van jou zijn , maar de baas kijkt erniet meer naar om ? Dat zou ik toch even melden bij de politie hoor . Jij mag voor alle kosten opdraaien etc. terwijl het jou paarden niet zijn . En hou ook al je betaalbewijsjes bij , heb je altijd bewijzen dat JIJ het betaald hebt ...

Ik heb bij de boerenbond toen gevraagd: gras voor een paardenwei. waarschijnlijk komt het omdat het bosgrond is dat het niet goed genoeg groeit. Maar vorig jaar stond het er wel goed bij toen ik mijn paardje daar voor het eerst stalde. Weet niet wat er toen voor gras stond, maar ik kan het dus zo ook niet navragen want ze geeft gewoon geen reactie.

Ik verzorg een shet die inderdaad niet van mij is. De afspraken die waren gemaakt destijds:
Ik betaal de brokken en ik hou de wei een beetje bij, geef haar paardje te eten en borstel 'm enzo. Zij zouden het minimaal 1 keer in de week doen..,. dochter kwam erlangs op weg naar en van school dus die zou dan vaker langs komen. Verder zouden ze wel zelf enting , tandarts en hoefsmid betalen en zij zouden het hooi betalen en gewoon de helft van de wormenkuren.

Op dit moment moet hun paardje naar de hoefsmid, naar de tandarts (hij heeft een onderbeetje dus moet echt 1 keer per jaar), het hooi was op (heb ik net besteld), ik heb de hele afrastering en gras betaald,... de brok zoals afgesproken, maar ook alle wormenkuren helemaal. Verder nog wat spullen die ik voor de verzorging nodig had (poetsspullen enz).

Als ik haar niet kan bereiken kan ik straks ook de hoefsmid, tandarts, enting etc etc betalen. Wanneer ik ziek ben en 40 graden koorts heb moet ik er ook heen anders doet niemand het. En een weekendje weggaan kan ik op deze manier ook wel vergeten.

Ik heb ze destijds aan dat paardje geholpen. Er is met de vorige eigenaresse afgesproken dat ze hem terug neemt als hij ooit weg moet. Maar ik kan hem niet terug geven omdat ten eerste het paspoort niet in mijn bezit is.. ten tweede het dus helemaal niet mijn paardje is... ten derde de mijne niet alleen kan staan en ik hier geen andere opties heb.

Probleem met naar de politie gaan zou zowiezo zijn dat we geen contract hebben.. waar ik dus ook al enkele maanden van baal. Ze kan makkelijk zeggen: als het je niet bevalt vertrek je maar. En wat moet ik dan..
Laatst bijgewerkt door CKdamour op 24-06-06 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 15:23

over het op de wei zetten (waar het eigenlijk om ging).. ik heb laatst idd iemand laten kijken naar het onkruid en die zei dat er niks schadelijks bij stond. Maar ik kan het dus niet maaien en het is vers. Mij is steeds verteld dat ik ze er dan zowiezo niet op mag zetten i.v.m. koliek.

Verder.. ik kan ook niet sproeien op de wei want ik heb alleen een pomp met grondwater en geen druk dus. Ook niet bevorderlijk voor het gras.

Het onkruid is voortgekomen van alles wat er lag in de wei van de bomen etc die er staan. Zij zouden dat dus mee opruimen maar vanaf dat moment lieten ze het afweten. Ik heb een lichamelijke beperking dus ik kan dat niet alleen allemaal doen. Al zou je gezond zijn was er nog veel te veel werk om in je eentje te doen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:28

kun je ook niet een stukje afzetten waar ze wel op mogen met wat lint, zo verminder je de kans op koliek en kunnen ze toch wat knabbelen. en als ze dat dan kort hebben ze weer en stukje extra erbij, zo wordt vanzelf alles kort en weinig koliek kans.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 15:33

Ik denk niet dat het dan bijgroeit aangezien ze het met wortel en al eruit trekken. Gisteren heb ik ze dus een paar vierkante meter gegeven en ik schrok ervan hoe snel het kaal was. En niet gewoon kort dus. Echt alles eruit getrokken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 08:11

Op een pas gezaaide wei kun je zeker de eerste maanden geen paard zetten omdat het jonge gras niet stevig genoeg geworteld is. Door vaak te maaien/bloten wordt de wortelgroei gestimuleerd en een stevigere en dichtere grasmat aangemaakt. Op schaduwplekken blijft het gras vaak dunner, dat zie ik in ons tuin ook langs de schutting. Dat blijft heel zacht en trek je er na jaren nog makkelijk met wortel en al uit...

Als ik jou was zou ik melding maken dat je het paard van die ander verzorgd omdat diegene niet komt en overleggen. Misschien kan een rechtsbijstandsbureau of verzekering je adviseren wat je moet doen.
Ik zou er persoonlijk wel voor kiezen te vertrekken. Jammer dat je nu al geinvesteerd hebt in die wei. Dat had ik je afgeraden. Van dat geld kun je wel een flink aantal maanden een wat duurder plekje overbruggen...
Succes...

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 08:13

Citaat:
Als ik jou was zou ik melding maken dat je het paard van die ander verzorgd omdat diegene niet komt en overleggen. Misschien kan een rechtsbijstandsbureau of verzekering je adviseren wat je moet doen.
Ik zou er persoonlijk wel voor kiezen te vertrekken. Jammer dat je nu al geinvesteerd hebt in die wei. Dat had ik je afgeraden. Van dat geld kun je wel een flink aantal maanden een wat duurder plekje overbruggen...
Succes...

In de topics die ik destijds opende zei iedereen: Het gaat toch ook om jouw paardje dus je moet gewoon investeren.

Als ik weg kon was ik allang weggegaan. Het is voor mij of m'b paardje verkopen of daar blijven simpel weg omdat er gewoon niks anders is. Dus vandaar de vraag: kan ik 'm dan nog een zomer lang hooi voeren.
Het gaat om een mini.. zou je zeggen dat je die makkelijk kwijt kan, maar dat is dus juist niet zo. Een manege wil die ook niet. Een pensionstal dus ook niet. Dus een duurdere plek was zowiezo geen optie. Moet gewoon een stukje wei hebben met schuilstalletje ofzo. Genoeg wei hier, maar mensen willen het niet. Dacht dat het makkelijker zou zijn nu ik hem heb laten castreren maar dat is niet zo. En als ik vertrek... waar moet die andere dan heen. Ik kan hem er niet bijnemen. Dat kost me teveel aan tandartskosten etc. Gaat niet om het voer want dat stelt niet zoveel voor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:04

Niet op het gras zetten!

Waarom heb je het eigenlijk uberhaupt ingezaaid? Was wat er stond zo slecht dat je met goed onderhoud niks meer kon bereiken?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:06

Een mini kost bijna niets aan hooi. Ik zou dan inderdaad gewoon bijvoeren en niet meer investeren in de wei. De omheining is nu in orde begrijp ik.
Dat andere paard is niet jouw verantwoordelijkheid. Dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Als je die kosten niet meer wilt dragen, dan zul je toch echt harder moeten proberen haar te spreken te krijgen. Eventueel met hulp van je rechtbijstand.
Er moet een oplossing komen voor deze situatie.
Paarden in pension waar niet meer voor betaald wordt en de eigenaar spoorloos van is worden soms naar een speciale bewaarplaats (schutstal) van de gemeente gebracht en opgevangen tot de eigenaar zich meld en anders verbeurd verklaard. Als je echt iets wilt doen aan deze situatie zul je initiatief moeten nemen en je juridisch laten informeren naar de mogelijkheden en je laten bijstaan. DAt lukt niet via internet.

Dus als het belangrijk genoeg is geef je jezelf een duw in de rug (vriendelijke versie) en ga je écht iets ondernémen.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 21:30

Wendy schreef:
Niet op het gras zetten!

Waarom heb je het eigenlijk uberhaupt ingezaaid? Was wat er stond zo slecht dat je met goed onderhoud niks meer kon bereiken?

Nee.. erger.. er stond nada. Heel de grond was omgewoeld en gras opgegeten toen er vorig jaar ook een epony op het stuk stond (waarvoor het dus eigenlijk gewoon te klein was). Hield 1 grote zandbak over.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 21:33

joyce B schreef:
Een mini kost bijna niets aan hooi. Ik zou dan inderdaad gewoon bijvoeren en niet meer investeren in de wei. De omheining is nu in orde begrijp ik.
Dat andere paard is niet jouw verantwoordelijkheid. Dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Als je die kosten niet meer wilt dragen, dan zul je toch echt harder moeten proberen haar te spreken te krijgen. Eventueel met hulp van je rechtbijstand.
Er moet een oplossing komen voor deze situatie.
Paarden in pension waar niet meer voor betaald wordt en de eigenaar spoorloos van is worden soms naar een speciale bewaarplaats (schutstal) van de gemeente gebracht en opgevangen tot de eigenaar zich meld en anders verbeurd verklaard. Als je echt iets wilt doen aan deze situatie zul je initiatief moeten nemen en je juridisch laten informeren naar de mogelijkheden en je laten bijstaan. DAt lukt niet via internet.

Dus als het belangrijk genoeg is geef je jezelf een duw in de rug (vriendelijke versie) en ga je écht iets ondernémen.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar zoals ik zei heb ik dus geen contract. Als ik het hard ga spelen kan zij dat ook doen en allerlei redenen verzinnen waarom MIJN paardje daar niet zou moeten staan. Ik kan niks bewijzen en wanneer je een juridische procedure start tegen wat dan ook moet je wel wat aan kunnen tonen om er beter van te kunnen worden. Nu heb ik 90% kans dat ik er slechter van word en ik straks geen plek meer heb om mijn paardje te stallen.

Als ik andere opties had voor stalling was het al niet eens zo ver gekomen want dan was ik vorig jaar al weg geweest.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:13

probeer eens of je van een boer een koppeltje schapen kan lenen, ze trappen de grond aan, en grazen het netjes af.
de paarden kunnen dan achter de schapen aan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:02

Kijk, je laat je dus in een hoek zetten. Als je niets onderneemt naar hun toe, dan zal er ook niets veranderen. Je moet dus voor jezelf de keuze maken of jij op je eigen kosten voor haar pony wilt blijven zorgen en alles op je neemt, of je accepteert het niet en gaat in elk geval je orënteren op de mogelijkheden die er zijn om verandering in de situatie te brengen.
Hier op internet kun je je hart wel luchten en steunbetuigingen krijgen, maar dat verandert niets aan jouw situatie.

Je hebt altijd een keuze... Alleen soms moet je creatief denken of een risico nemen. Of je kiest om in de situatie te blijven, maar dan zou ik er ook genoegen mee nemen en het voor jezelf accepteren dat zolang jij nog geen beter betaalde baan hebt, en nog geen ander plekje hebt gevonden je je erbij neerlegt en wacht totdat je de kans krijgt wel een ander plekje te vinden.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:54

Inderdaad zou ik gewoon hooi voeren en dat andere stuk wei vergeten. Alleen hooi is prima. Die van mij staan wegens een verbouwing ook in een paddock met hooi en zijn super gezond.
Ik zou met behulp van iemand die het goed kan verwoorden een aangetekende brief te sturen waarin je meld zonder verwijten hoe het feitelijk is gegaan. Geen aanval maar een open vraag wat de bedoeling is nu. Weet je het nieuwe adres niet dan kun je daar misschien via de gemeente of telefoongids online achter komen.
Schrijf hoe de situatie was toen je daar kwam
Hoe naar jouw idee dingen zijn afgesproken (zij kunnen het heel anders hebben geinterpreteerd).
Hoe de situatie nu is.
Wat je tot nu toe hebt betaald buiten de afspraken om.
Wat nog gedaan moet worden en wat het kost.
Zeg wat in welke gevallen jouw keuze is.
Dus bijvoorbeeld:
- Als jullie de extra kosten betalen wil ik wel de volledige zorg voor jullie pony voortzetten en de wei helemaal in orde maken (professioneel laten omploegen en zaaien). De kosten zijn ...... euro en vervolgens ..... euro per maand.
- of als jullie zorgen dat het in orde komt en de kosten terugbetalen die ik heb gemaakt zorg ik verder voor jullie paard zoals de afspraak was.
- Als jullie niet willen/kunnen inversteren in een gezonde wei en de gezondheid van jullie pony ben ik gedwongen verder te gaan kijken naar een andere wei, dit zou ik heel jammer vinden en dan heeft jullie pony geen verzorger meer en staat deze alleen.

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:24

zorg er zeker voor dat je paard genoeg beweging heeft , in een padoc stoppen en hooi bij voeren is ook ok voor je paard.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 08:00

joyce B schreef:
Kijk, je laat je dus in een hoek zetten. Als je niets onderneemt naar hun toe, dan zal er ook niets veranderen. Je moet dus voor jezelf de keuze maken of jij op je eigen kosten voor haar pony wilt blijven zorgen en alles op je neemt, of je accepteert het niet en gaat in elk geval je orënteren op de mogelijkheden die er zijn om verandering in de situatie te brengen.
Hier op internet kun je je hart wel luchten en steunbetuigingen krijgen, maar dat verandert niets aan jouw situatie.

Je hebt altijd een keuze... Alleen soms moet je creatief denken of een risico nemen. Of je kiest om in de situatie te blijven, maar dan zou ik er ook genoegen mee nemen en het voor jezelf accepteren dat zolang jij nog geen beter betaalde baan hebt, en nog geen ander plekje hebt gevonden je je erbij neerlegt en wacht totdat je de kans krijgt wel een ander plekje te vinden.

de vraag van dit topic was in eerste instantie (nogmaals) alleen of ik hooi bij kon voeren nog een hele zomer dus we gaan nu geloof ik teveel offtopic. Het was dus niet om mijn hart te luchten. Daarnaast heb ik me allang georienteert op de mogelijkheden dus denk dat je hier en daar iets te voorbarig reageert. Jij begint over juridische zaken.. ik onderbouw waarom dat niet gaat, maar je houd toch min of meer vol. Ik ben met een andere juridische zaak (wel een heel ander verhaal) al 2 jaar bezig en ik ben onderhand behoorlijk thuis in het rechtssysteem en ik weet inmiddels dus ook dat je zonder schriftelijke bewijzen vast komt te zitten. Dus mondelinge afspraken zijn helemaal niet zo rechtsgeldig als het lijkt, want dan zat ik nu niet meer in die andere zaak + dat juridische stappen ook niet gratis te ondernemen zijn.

En ergens heb ik me inderdaad in een hoek laten zetten.. dan kun jij zeggen dat ik risico's moet nemen. Als ik het risico moet nemen dat ik mijn paardje straks ala minuut moet verkopen.. nope.. doe ik niet.. en daar zijn genoeg redenen voor. Vind het allemaal iets te makkelijk gezegd dat er altijd een oplossing is.

Maar ik wil de discussie tussen jou en mij nu laten voor wat het is.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:28

Netjes gezegd; ik denk dat je de paardjes best een zomer op hooi kan zetten! Misschien kan je dan voor die paar maanden de helft van de wei/zandbak afzetten zodat ze wel een soort van paddock hebben waarin ze lekker vrij rond kunnen lopen en hun gang kunnen gaan en dus hooi en voer gewoon krijgen. Zeker voor een mini en een shet heb je dan niet zoveel ruimte en ruwvoer nodig. En dan als volgend jaar de andere helft helemaal bijgekomen is en er een goede stevige laag gras opstaat dat je dan of hetzelfde doet voor de andere helft, of je hebt dan gewoon een goeie moooie wei waar ze opkunnen als het mooi weer is en een paddock waar ze opkunnen als het te nat is en als ze de wei anders kapot gaan lopen.
In ieder geval denk ik dat het hooi geven best kan, als ze maar lekker buiten kunnen lopen en rennen!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:30

maar toch is het voor pony's veel fijner om lekker op gras te lopen, en de hele dag te kunnen grazen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:31

Ik zal dan ook die discussie stoppen Knipoog
Kijk, ik reageer ik dat hele stuk vooraf en heb je vorige topics ook gelezen. Zal verder niet meer inhoudelijk over die andere dingen in discussie gaan.

Kort terugkomend op je vraag: Je kunt ze prima op hooi houden hoewel ze gras waarschijnlijk lekkerder zullen vinden. Geeft ook minder risico's op hoefbevangenheid e.d.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 20:26

Ik stel het wel op prijs dat je er zo op in gaat hoor, maar wat vaak gebeurd is dat het topic uiteindelijk over iets heel anders gaat dan wat eigenlijk de hoofdzaak was en vaak eindig je dan nog zonder antwoord Knipoog

Ik heb inmiddels het mailadres van haar werk en ik heb daar een mail heen gestuurd. Als ik deze week niks hoor ga ik kijken of ik naar de gemeente kan gaan (zij heeft de grond van de gemeente en is een beschermd natuurgebied.. daardoor houden zij zich ook bezig met wat er gebeurd op die wei). Misschien weten zij dan ook nog eventueel een nieuwe plek.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:30

Succes!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 07:28

Succes ermee! Ik hoop dat dit wat oplevert voor je!

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 10:10

Inmiddels heb ik de eigenaresse gesproken. Ze belde me nu zelf, want ze gaat 2 weken op vakantie.
Ik mag haar dochter niet meer zoals zij het noemt: 'lastig vallen', want die heeft simpelweg geen interesse meer in het paardje (lekker makkelijk).

Ze heeft verder erover nagedacht en ze heeft besloten dat ze niks zelf in de wei wil investeren. Ik kan daar staan en ik zoek het zelf maar uit hoe ik dingen oplos of ik vertrek. Dat is de keuze die ik heb gekregen. De wei en dat paardje is wel het laatste waar ze zich mee bezig wil houden zei ze.

Het geld wat ik aan de wei heb uitgegeven krijg ik niet terug, want dat heb ik zonder overleg gedaan (tja.. zij was niet te bereiken!! Ze wist dat ik gras moest zaaien e.d).
Ik kan 1 keer in de zoveel tijd geld komen halen voor hooi en that's it.

Dus zo staan de zaken ervoor momenteel..

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:59

ik zou de dierenbescherming inlichten over dat ze haar eigen pony niet meer wil verzorgen of haar zeggen dat je de pony wel voor haar wilt verkopen. Verder zou ik op zoek gaan naar een ander weitje of vragen of ze de wei wil verkopen. weidegrond is niet zo duur, vooral niet als het gras in slechte staat is. Misschien kunnen je ouders helpen? Vervolgens kan je dan gewoon een plaatsje in de wei verhuren aan iemand en daarvan de wei opknappen.