dood haar pony scheren? verharen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn_

dood haar pony scheren? verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 22:07

hoi,
wanneer scheren jullie je ponys?
zou je nu nog je pony kunnen scheren, een verzorgpony van mij die hoort helemaal zwart te zijn! maar hij is nog helemaal niet goed verhaard, hij is alleen op zijn hals nog verhaard hoe kunnen we ervoor zorgen dat hij goed verhaard of kun je daar niets aan doen? hij heeft van schouder tot het kruis nog allemaal dode haren donkerbruin! als hij gezweet heeft dan zweten die haren ook niet die dood zijn! wat kunnen we hier aan doen? je kunt ze er niet gemakkelijk uithalen want een goede poetsbeurt helpt ook niet! Huilen wat kunnen we hier aan doen, of moeten we er niets aan doen? wie kan me er verder mee helpen? Pling

Emmaa

Re: dood haar pony scheren? verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:08

Je kunt lijnzaad olie geven Lachen.
dan komen ze makkelijker door de wintervacht heen!
en ze gaan nog is mooi glimmen ook!

Flynn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 22:10

emmaatjuh schreef:

dankje Pling dat is een goede tip! Kunnen we dat gewoon in de ruitersportzaken halen denk je? of gewoon uit de supermarkt?

Flynn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 22:11

emmaatjuh schreef:

en moeten we dat gewoon door zijn eten heen mengen?

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:47

Het zegt wel iets over zijn gezondheid dat hij nog niet verhaard is. Klinkt niet goed.
Misschien eerst eens een DA vragen?

Flynn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 08:48

heleenxx schreef:
Het zegt wel iets over zijn gezondheid dat hij nog niet verhaard is. Klinkt niet goed.
Misschien eerst eens een DA vragen?

Ja, hij heeft echt dood haar van de zomer is hij meestal helemaal zwart maar hij heeft nu allemaal dode haren er tussen zitten, heel raar, ik heb wel wat foto's van hem! zijn baasje wil hem scheren maar ik denk dat je nu je pony beter niet kan scheren of wel?

Flynn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 09:20

ik heb fotos! Afbeelding

en op deze foto de voorste pony, alleen onder zijn buik zie je zwart, daar heeft hij zijn zomervacht maar het verhaard niet verder! we hebben hem al 2 keer gewassen maar het helpt ook niet! wie weet een oplossing?
Afbeelding

Flynn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 09:23

sorry de fotos doen het niet!

CooLLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:14

Hoe oud is je paard oudere paardjes ruien veel langzamer en daar het nu snachts nog steeds wel fris is is het voor de oudjes nog lekker dat ze een wat dikkere jas aan hebben.Die van mij is ook tussen de 23 en 25jr en heeft haar halve winterjas nog heel langzaam valt het uit nu weer heel rap;laat de natuur op zn beloop gaan hoor,door hem nu te scheren haal je de eventuele winterharen die er al onderzitten voor deze winter ook weg en krijgt tie het straks sneller koud in de winter

Flynn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 17:18

pony is pas 4 jaar maar staat dag en nacht buiten!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:35

Vooral een pony die dag en nacht buiten is nu niet scheren Lachen
En wssn houd hij z'n haar vast, omdat het 's nachts nog best eens koud kan zijn.
Dus, hij zit nog niet volop in zijn zomervacht?

edit: gok dat het het shetje is uit je profiel ?
Shetten verharen zoiezo niet zo snel, omdat de temperaturen nog schommelen?
(tenminste, lees het meer..)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:46

Zonnebloem olie helpt ook goed. Dat kun je gewoon bij de supermarkt halen en is een stuk goedkoper dan lijnzaadolie. Mijn pony zit ook weer prachtig in zijn vacht nu.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 05:26

ik zou eens aan de dierenarts vragen of de pony niets onder de leden heeft ,hij moet nu toch al wel eens verhaard zijn ,bij ons lopen de ponys ook dag en nacht buiten ,maar zijn spiegelglad.
mischien vitamine tekort of wormen ofzo .
maar ik zou nu niet gaan scheren

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:12

stroo schreef:
ik zou eens aan de dierenarts vragen of de pony niets onder de leden heeft ,hij moet nu toch al wel eens verhaard zijn ,bij ons lopen de ponys ook dag en nacht buiten ,maar zijn spiegelglad.
mischien vitamine tekort of wormen ofzo .
maar ik zou nu niet gaan scheren

Bij ons zitten er nog 3 shetten ook gedeeltelijk in de vacht. Het duidt echt niet altijd op gezondheidsproblemen, we hebben gewoon erg raar weer gehad de laatste maanden. Er wordt elke dag wel weer een topic geopend over paarden die niet door hun vacht heen komen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:22

Inderdaad mijn twenter is er ook nog niet door, het is gewoon nog frisjes snachts en dan duurt het langer

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:23

Ik dnek ook dat het ligt aan de gezondheid van het paardje, als het gelukkig en goed gezond is, heeft een paard een mooie gladde glanzende vacht die hoort bij het jaargetij, een paard die niet goed in zn vel zit het omgekeerde.
Ik dnek dat dit paardje mis. ook wel extra vitamines even nodig heeft. Het is namelijk al zomer, en als ze dan nog niet verhaard zijn, klinkt dat niet ehct gezond..
Maar als het paardje dag en nacht buiten is, heeft het natuuurlijk wel een iets andere vacht dan een paard die altijd binnen staat.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:53

-> VSW

Flynn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 18:34

Cookies schreef:
Zonnebloem olie helpt ook goed. Dat kun je gewoon bij de supermarkt halen en is een stuk goedkoper dan lijnzaadolie. Mijn pony zit ook weer prachtig in zijn vacht nu.

Moet je dat dan door zijn eten doen of op zijn vacht? wel hele goede tip!!

Flynn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 18:35

De gezondheid is inderdaad niet super hij staat dag en nacht buiten maar krijgt geen biks, alleen gras en af en toe hooi!! Maar daar kan ik niets aan doen omdat het beestje niet mijn verantwoordelijk is!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:15

De zonnebloemolie moet je door het eten gooien, niet op zijn vacht smeren. Dan wordt het wel een hele vieze boel.

rianne21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:44

Die van mij is ook heel erg laat aan het verharen gegaan. Maar heeft nu denk ik alles er wel uit. Misschien komt het ook omdat hij er niks bij krijgt. Bedoel je zei dat hij geen biks of vitaminen krijgt. Ik heb mijn paard een paar keer een vitaminestoot gegeven en lijnzaadolie en toen begon ie echt te verharen. Maar komt door het weer, dan was het weer koud en toen eventjes weer wat warmer en toen het weer koud werd hebben ze hun vacht zeg maar weer vastgezet en daardoor verharen ze moeilijker. Maar ik zou hem een vitaminestoot geven en lijnzaadolie.
Groetjes rianne

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:37

Ivanka begint ook pas nu een beetje op gang te komen met verharen. Ik vind het wel sneu voor haar, maar nu ze aan het verharen is, ben ik niet van plan om te gaan scheren. Ze staat ook 24/7 buiten en ooit moet die vacht er wel uit komen.

Ik geef haar Opkikker bij van de Paardendrogist. Vult wat vitaminen en mineralen aan. Daarnaast krijgt ze nog wat extra's, omdat ik zelf het gevoel heb dat ze iets mist.
DA is al langs geweest, die zegt dat het niets met haar gezondheid te maken heeft. Ze glanst ook gewoon, maar ze komt maar niet door die haren heen. Hij zei dat het gewoon door het rare weer komt van het voorjaar en dat het wel op gang komt. Nu begint ze eindelijk en ik hoop dat ze snel alles losgooit, want die haren ben ik wel beu zo onderhand! En zij ook wel...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:45

SimoOnee schreef:
De gezondheid is inderdaad niet super hij staat dag en nacht buiten maar krijgt geen biks, alleen gras en af en toe hooi!! Maar daar kan ik niets aan doen omdat het beestje niet mijn verantwoordelijk is!

Geen biks en alleen gras is juist alleen maar goed,
alleen eten paarden in het wild ook veel andere dingen naast gras (denk aan kruiden, likken van stenen) dingen die trouwens ook niet in biks zitten.

Wat je naar mijn idee het beste kan doen is een doos summerfitkoeken kopen, (9,95 voor 30 koeken) en dan elke dag een halve koek geven.
Moet je kijken hoe snel die door zn vacht heen is. Vraag ook of de eigenaar een goede liksteen op wil hangen. Dit is niet duur, maar wel erg belangrijk.

Ik had hier ook 2 ponys die ik tijdelijk 'verzorg' zaten ook beide nog in hun wintervacht, en dat met 25 graden buiten (deze hebben ook jarenlang buiten gestaan, met alleen een beetje hooi/gras en verder niets). Na een week elke dag een halve summerfit koek begonnen ze spontaan te verharen, binnen 2 dagen was alles weg en glommen ze als een spiegel.

Met olies zou ik oppassen, je doet snel teveel en kan de darmen enorm van slag brengen. Scheren ook niet doen, je haalt ook de zomervacht weg en daarbij is je probleem niet weg. De pony blijft een tekort of miss zelfs een ziekte houden, maar omdat jij geschoren hebt kan je niet meer zien wanneer hij er boven op is (anders kan je het zien aan de vacht, als die los laat is pony weer in orde)
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 30-06-06 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:54

SimoOnee schreef:
Ja, hij heeft echt dood haar van de zomer is hij meestal helemaal zwart maar hij heeft nu allemaal dode haren er tussen zitten, heel raar, ik heb wel wat foto's van hem! zijn baasje wil hem scheren maar ik denk dat je nu je pony beter niet kan scheren of wel?

Haar is altijd dood. Dus dat je pony dood haar van de zomer heeft is niet zo raar. Knipoog

Ik zou toch eens de DA vragen wat er aan de hand kan zijn.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 08:48

Ik zou toch eens met de eigenaar van de pony praten.Misschien is het een optie om hem tijdelijk even een beetje bij te voeren.Daar kan je dan ook de olie doorheen voeren.Een paard eet niet gewoon zo de olie op dat moet wel ergens doorheen gemengt worden.Ik zou zelf denk ik de tip van de summerfitkoeken gebruiken.Is niet heel erg duur en ik denk dat je aan 1 pak wel genoeg hebt.Je kan voorstellen aan de eigenaar dat jij die voor de pony haalt dan heeft de eigenaar er geen kosten aan en zal het misschien eerder mogen.Pas wel op dat je niet te veel geeft zo'n kleine pony heeft natuurlijk niet veel nodig.