Pony kreupel door hoefsmid... wel betalen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Pony kreupel door hoefsmid... wel betalen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 17:13

Tessa is gister bekapt. Ik was er niet bij maar kreeg gisteravond te horen dat het niet zo goed was gegaan. Naar wat ik gehoord heb zette de smid net kracht op zn tang toen Tessa haar hoef bewoog, en hij dus teveel eraf knipte. Daardoor is ze nu kreupel. Hij heeft het wat bijgewerkt maar het ziet er niet zo super uit, aan de zijkant staat ze vol op haar hoefzool, de draagrand en daarbuiten is schuin afgeknipt.

Ze liep er gister gevoelig op, niet volop kreupel maar wel voorzichtig.
Echter is ze vandaag behoorlijk kreupel, in stap, draf, op het zachte, je ziet dat het haar niet lekker zit.

Ik baal nogal gezien ze morgen mee zou naar een boerenfair waar ze als kinderpony zou lopen. Nu kan zij dus niet mee en loop ik geld mis. Ik kan nu maar 1 pony meenemen i.p.v en dat scheelt nogal.
Daarbij staat ze te koop en is ze nu dus onverkoopbaar, ookal is het maar tijdelijk, op het moment kan ik er dus niks mee.
Ik schiet er dus nu op 2 manieren bij in, door het werk van de smid.
Het is per ongeluk gegaan, maar eigenlijk vraag ik me af of ik nou wel had moeten betalen ?
Mijn staleigenaresse heeft gewoon betaald maar ik zit nu een beetje te prevelen, hij bekapt mn pony kreupel, per ongeluk of niet, door zijn toedoen zit ik nu met de gebakken peren.

Zouden jullie dit betalen en zeggen "pech gehad ?" of kan ik mn geld terug vorderen ?

Liex

Re: Pony kreupel door hoefsmid... wel betalen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:46

Ik zou mn geld terugvorderen Ja
Het ging dan mischien wel per ongeluk maar je pony loopt nu wel mooi kreupel.. Je loopt hierdoor geld mis met de fair en de verkoop enzo. Heeft allemaal gevolgen.
Gewoon terugvragen(eisen) hoor!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:09

Ik zou eerst eens even contact op nemen met de smid en het bespreekbaar maken. Wacht eerst eens even af wat hij zelf te zeggen heeft. Zo te lezen heb je nog geen contact met hem gehad en dat lijkt me wel het meest logische.
Verder kan hij misschien het beslag aanpassen zodat die hoef even wat ontlast wordt (leren zooltje ertussen en het ijzer zo aanpassen dat het op die plek niet drukt)

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 20:42

Ja een speciaal beslagen ijzer had mn staleigenaresse ook al geopperd, maar hij zei dat dat te kostbaar was, het zou met een 2/3 dagen wel over zijn volgens hem.
Maar dat was wat hij gisteren bekeek, en ze loopt nu beroerder dan gisteren.
Ik zou hem idd even kunnen bellen, zit een beetje te dubben, gewoon laten gaan zo of wel bellen en bespreken...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:45

Ik zou eerst gewoon ff bellen en vragen van hoe en wat en kijken wat hij zelf te zeggen heeft ipv meteen geld terug te vragen. Jij loopt geld mis, maar hij heeft het per ongeluk gedaan. De pony is en blijft een dier en als ze iets schrikt en daardoor wordt ze wat mis bekapt kunne ze meestal weinig aan doen. Meestal is het vrij snel hersteld. Natuurlijk kan ik aan d ehand van je verhaal niet bepalen in hoeverre er teveel is afgehaald!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 21:42

Ja idd daar zit ik ook mee, het is en blijft een dier, die kunnen altijd onverwacht uit de hoek komen. Risico van het vak..
Aan de andere kant verwacht je dat je pony in goede handen is bij een gediplomeerd smid en dat soort dingen niet zomaar gebeuren. Voor het zelfde geld was het een duur sportpaard geweest die bv een grote wedstrijd mis liep, waar tig euro's in om gaan..
Ik ga morgen maar even bellen, ga niet meteen van de toren blazen, hij baalde zelf ook heel erg zei mn staleigenaresse

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:41

Vind niet dat je je geld kan terugvragen. Dit is een ongeluk die bij de meest ervaren hoefsmeden kan gebeuren en de reden ligt niet bij hem. Als je daardoor geld misloopt is dat jammer maar het is nu eenmaal zo en er is niets meer aan te doen. Indien jouw pony hem een trap had verkocht en hij daardoor enkele dagen geld misloopt zou hij ook niet bij jou komen aankloppen... Sh*t happens.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 07:11

SANEX schreef:
Ja een speciaal beslagen ijzer had mn staleigenaresse ook al geopperd, maar hij zei dat dat te kostbaar was, het zou met een 2/3 dagen wel over zijn volgens hem.
Maar dat was wat hij gisteren bekeek, en ze loopt nu beroerder dan gisteren.
Ik zou hem idd even kunnen bellen, zit een beetje te dubben, gewoon laten gaan zo of wel bellen en bespreken...

Je kunt niet meer doen dan het eens te overleggen met je smid. Kijken wat hij ervan zegt en wat het kost. Het dier met pijn laten lopen is toch ook niet echt een optie. En volgens mij vallen die prijzen wel mee. Bij ons staat ook een paard dat aangepast beslag heeft ivm hoefkatrol en artrose. Die heeft leren zooltjes en ronde iijzers. Die is ook maar 10 euro duurder uit dan wij met gewoon beslag. Dus zoveel mer kan het toch niet kosten en dan voor 1 hoef.
Een vragend mens kan geholpen worden. Daar heb je meer aan dan aan gissen.

mymyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:14

Je hoeft niet al het geld terug vragen. Je kunt ook afspreken dat je een deel van het geld terug krijgt.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:50

gewoon effe opbellen, en niet over het geld beginnen.. zulke dingen komen meestal wel goed. dat hij je de volgende keer korting geeft oid.
wel even duidelijk vragen wat nu het beste is, soms kunnen paarden er best lang last van hebben, dan is speciaal beslag miss beter.
en vraag hoe het kwam dat hij zijn voet weg trok, was het al toen hij aan het bekappen was, was het van pijn, miss een vlieg, of schork hij ergens van?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:53

Bij bekappen kan er wat mis gaan, dat is het risico van het vak.
Ik zou het nog even aankijken, het is vervelend, maar ws zo weer over. Staat de pony nu alweer te koop? Wat jammer, vind het een leuk dier.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 17:18

Ja zo was ik dus ook een beetje aan het heen-en-weren. Hoef niet al het geld terug, en ben ook heus geen boeman die bij elk minpuntje aan de geldeisende bel staat te trekken, maar had zoiets van idd een deel misschien of beetje schappelijk zijn bij speciaal beslag.
Ik ga hem vanavond even bellen, ben net terug van het ponylopen met Bas. Tessa is nog steeds kreupel, zit geen verbetering in. Dus wil hem zowiezo even bellen of er niet iets met ijzers op te lossen is tijdelijk, het is donderdag gebeurd, het is gister erger geworden en nu dus nog steeds goed kreupel. Ze heeft er duidelijk last van en loopt ook ongelijk, ik wil niet dat ze het een of ander overbelast of verrekt doordat ze nu zo scheef staat.

Ja Billy ik heb haar helaas weer/nog steeds te koop staan. Ze staat me nu nog niet in de weg maar ik ben met 1,5 maand mn stalling kwijt en de kans dat ik hier weer zulke schappelijke stalling vind is klein. Het moet wel leuk blijven voor 2 'speelpony's' qua stalgeld, aan grote bakken en solariums heb ik niks met mn pony's, maar je betaalt er wel voor hier in de omgeving. Dat redt ik helaas niet op. + chronische lichamelijke klachten waarvan ik niet had verwacht dat ze zo zouden opspelen bij het houden van 2 pony's heeft mij doen besluiten haar toch te koop te zetten. Ze redt het wel, het is een jonge lieve merrie waar je nog alle kanten mee uitkan, ze is heel aanhankelijk naar iedereen toe, een allemansvriendje met sportpotentie.. die vind wel weer een goed huisje. Vind het wel heel jammer maar heb doordat ze zo makkelijk is met iedereen er niet heel veel moeite mee, hoef niet bang te zijn dat ze ergens niet gelukkig wordt ( bij normale paardenmensen ) die vind haar plek overal wel.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:12

Ik zou ook mijn geld niet terugvragen.
De smid kapt jou pony niet expres kreupel, er kan vanalles gebeuren bij de smid, een lesklant van mijn vorige instructrice klapte achterover omdat de smid zijn been niet losliet, en verbrijzelde zijn schoft.... dan vind ik het een ander verhaal.
Succes, ik hoop dat ze snel weer beter loopt!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 06:41

Ik zou mijn geld absoluut niet terugvragen.
Dit kan gebeuren, ook bij een gediplomeerd smid.