staart kapot schuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda22

staart kapot schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 20:18

Mijn paard schuurt vaak met zijn staart als hij in zijn stal staat of op het land tegen een boom. Volgens mij is het geen eczeem. Het is zonde van zijn staart doen jullie paarden dit ook en wat doen jullie hieraan, welk middeltje helpt ertegen??

Melia

Re: staart kapot schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 21:23

ja mijn verzorgpony's doen het ook.. je kunt het insmeren met speciaal spul ervoor maar dat helpt vaak maar even.. het beste is denk ik om de staart 'in te pakken' met een staartbeschermer ofzo of door zo'n ding te kopen waar je paard met de staart tegenaan kan schuren (weet zo even niet meer hoe het heet)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 21:49

probeer eens om de staartwortel te wassen met betadineshampoo. Mijn paard begon hier ook ineens mee. Voorzichtig de staartwortel gewassen met lauwwater. MIjn paard is hier paniesch voor maar het hielp wel. Geen geschuur meer

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 08:13

Dat van die betadine shampoo heb ik inderdaad wel eens vaker gehoord. Toch maar even uitproberen dan Knipoog

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:23

Ik gebruik altijd Leovet No-Rub

Afbeelding

Mijn paardje schuurt niet echt, heeft enkel wat jeuk van de beestjes.
Dit spul moet je om de 2 dagen inmasseren op de plaatsen waar ze schuren.
(Ik doe het meestal zelfs alleen als ik zie dat ze een beetje geschuurd heeft...)
Geloof dat zo'n bus ong 12€ kost, en ik kom er meer als een jaar mee toe.
Met wel zeggen dat ik denk dat het voor echt schuren niet straf genoeg is, maar voor de mijne werkt het perfect !!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:11

Ja die van mij schuurt ook zo af en toe!
Als ik merk dat ze geschuurt heeft, was ik dr staartwortel vaak even met betadine shampoo en smeer ik er daarna Leovet Huidolie op. Dit kalmeert de huid.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:16

Ik gebruik gewoon heel simpel weg Baby Lotion (goedkoopste merk bij kruidvat = blauw-witte fles) zodra ik zie dat mijn pony geschuurd heeft. De eerste dagen die daarop volgen schuurt mijn pony dus echt niet meer. Ik gebruik het zo`n twee keer per week. Soms drie als hij heel erg geschuurd heeft.
Ik masseer het gewoon in op de straatwortel (niet uitspoelen) en het werk perfect.
Voor eventuele schilfertjes die op de staartwortel zitten van het schuren, was ik de staart zo`n twee keer per week met driehoek zeep (gewoon bij de supermarkt)

Hele goedkope middeltjes, maar ze werken perfect.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:24

Ik meng olijfolie met wat azijn en een flesje citronella. Dat spuit ik op de staartwortel tussen de haren op de huid en masseer het in. Werkt erg goed en mijn merrie vindt het heerlijk, gaat er echt voor staan.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:22

De staart goed schoonhouden en ik heb de staartwortel wel eens ingesmeerd met een mengsel van half water, half azijn. Hielp toen erg goed

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:51

azijn helpt heel goed

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 01:48

Torro had vandaag zijn staart ook (weer) geschuurd.
Ik heb van een stalgenootje een shampoo gekregen die goed schijnt te werken:
Een shampoo uit de Jumbo. Anti-Roos en met Menthol.

Marga62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:40

Een oud paardenmiddeltje is flink natdeppen met het kookwater van aardappelen (koud) en echt .... het werk.
Je moet dit natuurlijk niet dagen laten staan maar steeds vernieuwen.
Ooit had ik een paard die zich compleet kapot schuurde op staart en manen. Van alles geprobeert en gebruikt maar helaas, tot ik een oud paardenboertje sprak en hij mij vertelde dit eens te proberen.
Onder het mom van baat het niet, schaadt het niet uitgeprobeerd en echt waar het werkt, binnen een paard dagen was de huid een stuk rustiger en hield ze op met schuren.
Deze tip is inmiddels al door diverse paardenvrienden uitgeprobeerd en iedereen is er enthousiast over.

PS. bij mok gebruiken wij een papje van maizena, binnen een paar dagen mok verdwenen (ook gehoord van dat paardenboertje) Knipoog Pling