contract opstellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

contract opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 21:11

Hoi

Ik verhuur weiland aan 2 ander paarden, hebben altijd mondelinge afspraken gemaakt maar de nieuwe huurder die per 15 juli komt vroeg of ik geen contractje kon opstellen. Ik heb eigenlijk niet echt een idee hoe ik dit het beste kan opstellen, Zijn niet veel regels, voor 1e van maand betalen, weiland schoonhouden, opruimen wat gebruikt is, moegn gebruik maken van alle spullen in wei, zoals hindernissen, kwuiwagen en andere materialen. Is plek voor zadel en spullen. Geld is exl, hooi, dit word aan eind van maand verrekend., Brok wel bij prijs inbegrepen.
Heeft niemand ander een vorobeeld van een stallings contract??

Alvast bedankt

kinky01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:48

Ik zou gewoon deze informatie op papier zetten.
Stap voor stap en dan zorgen dat iedereen een "contract' krijgt en die ondertekend. Zo kunnen er nooit misverstanden ontstaan of dat mensen zeggen " dat wist ik niet "

inge81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:52

Je kan er ook inzetten dat je bijvoorbeeld een opzegtermijn hanteerd van 1 of 2 maanden.

Ik zou 2 maanden doen, dan kan de huurder altijd iets anders zoeken. Zeggen zij op dan kan jij iemand anders zoeken.

Ook zou ik de prijsafspraken erinzetten. Als je wilt wil ik je wel helpen hoor, stuur dan maar een PB.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:55

Ik ben toevallig ook bezig met er 1 op te stellen.
Kan best zijn dat er nog dingen missen, dan hoor ik het graag.

En misschien heb jij ook wel wat aan mijn opzetje, dus plaats het maar even

Citaat:
Stal reglement
1. Voor onbevoegden is het niet toegestaan het terrein te betreden. Wil men familie, vrienden of kennissen mee nemen dit graag van tevoren melden i.v.m privacy
2. Roken in de stallen of voederruimten is verboden
3. Honden zijn niet toegestaan
4. Klachten moeten uitsluitend aan de eigenaar van de stal worden gemeld.
5. Er zijn geen openingstijden van kracht. Al word wel verwacht op redelijke tijden aanwezig te zijn.
6. Er word verwacht deuren en poorten te sluiten. Ook het uitdoen van de lichten en radio word verwacht. Ook het licht in de rijbaan niet onnodig aan laten.
7. een ieder is verplicht om na de verzorging of het berijden van het paard alle gebruikte spullen om te ruimen. De was/ poets plaats en gang schoon achter te laten.
8. Voor alle ruiters op ons gehele terrein is het verplicht van het dragen van een goedgekeurde veiligheidshelm voorzien van een keurmerk (CE EN 1384)
9. Het is niet toegestaan zelf te voeren of stallen bij te strooien.
10. Op ons terrein kan de stal eigenaar niet aansprakelijk worden gesteld voor schade of diefstal aan het paard of spullen. Paard en eigenaar zijn op geheel eigen risico aanwezig op het terrein
11. In het geval dat de staleigenaar van oordeel is dat er directe consultatie van een dierenarts gewenst is, is deze gerechtigd op kosten van de eigenaar van het paard en zonder voorkennis van de paarden eigenaar de hulp van een dierenarts in te roepen.
12. Het stalgeld dient op de 1e van de maand contant betaald te zijn.
13. Er word gezamenlijk ontwormd op een samen overeen gekomen datum. Dit op de kosten van de paarden eigenaar.
14. kosten van dierenarts of smid zijn altijd voor de paarden eigenaar.
15. Er wordt een opzegtermijn van 1 maand gehanteerd, waarbij als ingangsdatum steeds de 1e van de maand geldt. Dit geldt voor zowel de pensionklant als stal eigenaar.

inge81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:06

runningkawa schreef:
Ik ben toevallig ook bezig met er 1 op te stellen.
Kan best zijn dat er nog dingen missen, dan hoor ik het graag.

En misschien heb jij ook wel wat aan mijn opzetje, dus plaats het maar even

Citaat:
Stal reglement
1. Voor onbevoegden is het niet toegestaan het terrein te betreden. Wil men familie, vrienden of kennissen mee nemen dit graag van tevoren melden i.v.m privacy
2. Roken in de stallen of voederruimten is verboden
3. Honden zijn niet toegestaan
4. Klachten moeten uitsluitend aan de eigenaar van de stal worden gemeld.
5. Er zijn geen openingstijden van kracht. Al word wel verwacht op redelijke tijden aanwezig te zijn.
6. Er word verwacht deuren en poorten te sluiten. Ook het uitdoen van de lichten en radio word verwacht. Ook het licht in de rijbaan niet onnodig aan laten.
7. een ieder is verplicht om na de verzorging of het berijden van het paard alle gebruikte spullen om te ruimen. De was/ poets plaats en gang schoon achter te laten.
8. Voor alle ruiters op ons gehele terrein is het verplicht van het dragen van een goedgekeurde veiligheidshelm voorzien van een keurmerk (CE EN 1384)
10. Op ons terrein kan de stal eigenaar niet aansprakelijk worden gesteld voor schade of diefstal aan het paard of spullen. Paard en eigenaar zijn op geheel eigen risico aanwezig op het terrein
11. In het geval dat de staleigenaar van oordeel is dat er directe consultatie van een dierenarts gewenst is, is deze gerechtigd op kosten van de eigenaar van het paard en zonder voorkennis van de paarden eigenaar de hulp van een dierenarts in te roepen.
13. Er word gezamenlijk ontwormd op een samen overeen gekomen datum. Dit op de kosten van de paarden eigenaar.
14. kosten van dierenarts of smid zijn altijd voor de paarden eigenaar.
15. Er wordt een opzegtermijn van 1 maand gehanteerd, waarbij als ingangsdatum steeds de 1e van de maand geldt. Dit geldt voor zowel de pensionklant als stal eigenaar.

Goed contract, alleen moet je de pensionklantnaam erin vermelden als zijnde verkrijger. En jouw naam als staleigenaar, vergever. Anders is het volgens mij nog niet rechtsgeldig. Ook zou ik de huurprijs vermelden, met een datum waarop deze geldt. Tevens zou ik er een zin inzetten als:

Het is de staleigenaar voorbehouden de huurprijs te wijzigen in de eerste maand van het nieuwe jaar. De nieuwe huurprijs zal tenminste 2 maanden van te voren schriftelijk kenbaar worden gemaakt, waarna een getekend exemplaar van het schrijven geretouneerd moet worden.

En ook deze:
De staleigenaar kan bij overtreding van één of meer van bovenstaande punten besluiten dat er op een kortere termijn de huur wordt opgezegd, met inachtneming dat de huurder een maximale tijd van 2 weken krijgt om zijn/haar paard elders te stallen.

Indien de pensionklant een bijrijder / bijrijdster neemt, die zich niet aan bovenstaande regels houdt kan de staleigenaar ertoe besluiten de bijrijder/bijrijdster te toegang tot het terrein te ontzeggen. Indien dit punt van kracht is, zal vooraf de pensionklant worden verwittigd van het voornemen de toegang tot terrein te ontzeggen.

(Zo nog heel wat, maar dit zou ik er wel inzetten, gewoon om jezelf ook in te dekken)

Sjoert

Re: contract opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:43

RK:

Regel 1 vind ik een beetje een rare.
Mijn ouders hebben ook een pensionstal en daar geldt die regel ook niet.
Ik vraag me af of jij er op zit te wachten dat je op zondag telefonisch lastig wordt gevallen met de vraag of mensen familie of bekenden mee mogen nemen.
Ik zou het denk ik anders formuleren.

Citaat:

-> Niet-pensionklanten wordt de toegang tot ons bedrijf ontzegd. Familie, vrienden etc mogen alleen het bedrijf betreden wanneer één van de betrokken pensionklanten aanwezig is.

Regel 3: over de honden.. Een hele goede! Zorg er wel voor dat deze consequent wordt toegepast!

Citaat:

Wat is een redelijke tijd? Dat verschilt per persoon.
Ik zou er gewoon een openingstijd in zetten. Zeg maar van 07.00 - 23.00 uur.
Later komen mensen vaak toch niet en mocht het zo zijn, dan is dat eenmalig en is er vaak een goede reden voor.

Citaat:

Niks er wordt verwacht.

"Na gebruik van rijbaan dient de verlichting uitgeschakeld te worden. Bij het verlaten van de stallen: verlichting en radio uit, deuren afsluiten.

Citaat:

Ook op het erf. Dat vergeten mensen nogal eens.

Citaat:

Is dat niet de eigen verantwoordelijkheid van de ruiter?

Citaat:

Goede regel! Dan houdt je het allemaal zelf mooi in de hand.

Citaat:

Buiten jullie terrein zijn jullie wel aansprakelijk te stellen? (grapjuh)

Citaat:

Spreekt voor zich.
In geval van nood eerst de DA bellen, dan de eigenaar. Top!

Citaat:

Kun je proberen. Er zijn altijd mensen die graag op een andere datum betalen of het gewoon vergeten.

Citaat:

Moet elke paardeneigenaar het zelf regelen?
Wij hebben een aparte rekening geopend waar elke pensionklant een klein bedrag per maand moet storten. Met dat geld kopen wij alle wormkuren in (schema van een DA aanhouden) en zorgen ervoor dat het allemaal in hetzelfde weekend bij de paarden terecht komt.

Even wat hersenspinsels.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:49

inge81 schreef:

Het is de staleigenaar voorbehouden de huurprijs te wijzigen in de eerste maand van het nieuwe jaar. De nieuwe huurprijs zal tenminste 2 maanden van te voren schriftelijk kenbaar worden gemaakt, waarna een getekend exemplaar van het schrijven geretouneerd moet worden.

De stalhouder mag ten aller tijde de huurprijs wijzigen, maar dient dit minimaal 3 maanden van te voren schriftelijk kenbaar te maken.

inge81 schreef:
En ook deze:
De staleigenaar kan bij overtreding van één of meer van bovenstaande punten besluiten dat er op een kortere termijn de huur wordt opgezegd, met inachtneming dat de huurder een maximale tijd van 2 weken krijgt om zijn/haar paard elders te stallen.

Eens.
Indien de pensiongast zich niet aan het stalregelement/contract houdt, kan de stalhouder de huur opzeggen. Bovenstaande termijn lijkt me prima.

inge81 schreef:
Indien de pensionklant een bijrijder / bijrijdster neemt, die zich niet aan bovenstaande regels houdt kan de staleigenaar ertoe besluiten de bijrijder/bijrijdster te toegang tot het terrein te ontzeggen. Indien dit punt van kracht is, zal vooraf de pensionklant worden verwittigd van het voornemen de toegang tot terrein te ontzeggen.

Zou je kunnen doen, maar vaak is overleg met de eigenaar al genoeg.

RK.. Ik mis nog wie de paarden buiten zet?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:53

Zou dat zijn nog een nuttige aanwijzingen
Bedankt allebei

@Lynn_Nikita ik hoop dat jij er ook wat aan hebt.

Ik zet de paarden buiten en ook weer binnen.
Doe ook de stallen
En voer (hoeveelheid in overleg)

Nu nog de stallen bouwen en pensionklanten vinden
En veel kleinschaliger dan bij jullie Sjoert.
Hooguit 4/ 5 paarden

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:56

Zet ook even in het contract hoe lang de paarden buiten komen te staan.
Mogen mensen in de zomer hun paard 's avonds ook weer op de wei zetten? Zo ja.. dan moeten ze hem ook zelf weer binnen zetten.

Klanten zijn er genoeg RK.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:58

Moet er in het contract sowieso staan wat ik allemaal doe?

En als punt 1, een goed humeur meenemen

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:58

Mogen de paarden in de winter op de wei? *ivm gras kapot maken*

Hoelang op de wei/los

Met hoeveel?

-> Als je iets sloopt -> betalen!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:02

runningkawa schreef:
Moet er in het contract sowieso staan wat ik allemaal doe?

En als punt 1,
een goed humeur meenemen

You wish. :+

Niet alles hoeft er in.

Wij hebben een contract en een stalreglement.
In dat reglement staan de regels over bezoekuren, roken, honden etc.

In het contract wordt ernaar verwezen.

Elaine: mensen slopen nooit iets uit opzet. Ik denk dat je het per situatie wel kunt bekijken wanneer iemand iets moet betalen.
Dat moet je niet in het contract zetten.

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:03

Oke maar hoe zet je er bijvoorbeeld in: als een paard door t hek ofzo loopt.. lijkt mij dat de eigenaar moet betalen toch?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:04

idd, I wish

Kun jij je contract en stal reglement hier niet neerzetten sjoert?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:05

runningkawa schreef:

Kun jij je contract en stal reglement hier niet neerzetten sjoert?

uuhhh..

Dat moet ik inscannen.
Morgen ben ik thuis en zal eens wat proberen. Weet niet of mijn vader dat allemaal openbaar wil hebben. Desnoods pb ik het wel.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:05

Elaine schreef:
Oke maar hoe zet je er bijvoorbeeld in: als een paard door t hek ofzo loopt.. lijkt mij dat de eigenaar moet betalen toch?

Eigenlijk is daar de pensionhouder toch verantwoordelijk voor?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:06

Staan er zo'n rare dingen in dan?

Per pb is prima, ik doe er allicht nog meer ideeën uit op.
Ik heb zelf namelijk altijd contractloos gestaan

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:08

runningkawa schreef:
Staan er zo'n rare dingen in dan?

Je weet maar nooit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:12

20. Geen sex in de hooiberg toegestaan
wel in het stro

uhm, zoiets?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:15

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:37

Runningkawa ik vind jouw regels heel redelijk. Daar zou ik zo mee akkoord gaan.

Alleen regel 1 vind ik wel heel streng. Op de pensionstal van mijn bijrijdpaard hebben ze zover ik weet deze regel niet maar in de praktijk zie je toch niet vaak mensen komen die er niets te zoeken hebben. Van sommige eigenaren heb ik bijvoorbeeld de partners zelfs nog nooit gezien. Bijna niemand heeft kinderen en er staan ook geen kinderen dus die komen er niet. Vind wel dat partners / kinderen / bijrijders altijd gewoon moeten mogen komen. Wat maakt het nu eigenlijk voor verschil als in plaats van je partner je ouders/vriendin/vage kennis een keer meegaat? Het totaal aantal mensen dat op dat moment aanwezig is wordt er dan niet groter op. Niet paardrijdende vriendinnen / familieleden / kennissen zijn vaak toch niet zo geïnteresseerd dat ze heel regelmatig langskomen.

Van te voren moeten vragen of ik iemand mee mag nemen zou ik heel vervelend vinden. Mijn moeder en een vriendin heb ik ook wel eens spontaan meegenomen als ze toevallig bij mij op bezoek waren. Op die stal maakt niemand daar een probleem van.

Bij ons is het zo dat als je les hebt dat er dan geen ander in de bak mag. Bij mooi weer is het wel eens gebeurd dat dochter van iemand die daar een paard had staan les had en dat opa's en oma's van beide kanten + een tante op een rijtje op tuinstoelen langs de bak zaten. Dan denk ik wel even van is dat nu nodig maar eigenlijk heeft niemand daar last van dus waarom niet?

Nu is het wel zo dat het huis van de pensioneigenaar naast het terrein staat op zo'n manier dat je het huis niet echt kan zien als je bij de stallen/bak/ weiland bent. omdat er nog een tuin om het huis ligt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:39

Regel is klinkt idd wat raar, wist ook niet hoe die te formuleren.

Dit omdat ik dus iemand kende die te pas en te onpas haar hele kennisen kring meesleepte.

Ik heb echt geen moeite met wat aanhang, maar worden het halve klassen, de hele buurt die graag relaxed een soort van camping van de stal maakt, vind ik wat minder geslaagd Lachen

trisca, bedankt voor je link.
Dat ziet er ook netjes uit

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 19:28

hey ik ben nu pas weer online, maar echt super voor julli reacties. Ik ga er morgen 1 maken. Honden zijn bij mij wel toegestaan, neem die van mijzelf ook elke dag mee, maar bv geen verantwoordelijk bij diefstal en niet hele kennissenkring meenemen is een goede tip. Vorige huurdster nam ook halve manege mee en wa sik ook niet altijd even blij mee. ik ga er morgen aan beginnen, hardstikke bedankt voor jullie tips.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 19:59

Stal regels
De huurder is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar spullen. Hier is plek voor in de stal. Verhuurder is niet aansprakelijk voor diefstal.
Na het poetsen alles opruimen, aanvegen en spullen netjes opbergen.
Gebruik van halster, dekenen ed is eigen keuze.

Weide
De huurders dienen de wei schoon te houden. Er zijn spullen hiervoor beschikbaar. Mest op de mesthoop, deze word regelmatig weer leeggehaald.
Mocht de omheining kapot zijn, neem dan contact met verhuurder op of noteer dit in het schrift.

Voeren
S`morgens en sàvonds worden de paarden zonodig gevoerd. Hoeveelheid is in overleg.
Om paard te vangen of stil te laten staan tijdens poetsen mag hooi of brok gepakt worden, doe dit aub wel met mate. Weiland word omgewisseld zodra het mogelijk is. In winter blijven de paarden echter op 1 weiland staan, dit ivm het kapot trappen van het gras.

Rijden
Rijden mag in de wei. Als deze in gebruik is door paarden, mogen deze tijdelijk op een andere wei gezet worden.
Mag gebruik gemaakt worden van spring materiaal, Ruim deze na het rijden weer op.
Als de wei erg glad of modderig is, mag er niet gereden worden. Dit om verwondingen bij het paard en beschadiging van weiland te voorkomen.

Bij verlaten van de wei alles even nakijken, is alles opgeruimd, alles dichtgemaakt, in schrift genoteerd wat gedaan is geworden.

Hoefsmid en ontwormen
Er komt een smid elke 2 maanden. Mocht jullie paard ook bekapt of beslagen moeten worden, geef dit tijdig aan. Betaling kan ook achteraf gedaan worden, contant of via de bank.
Mocht er een andere smid komen, geef dit ook bij verhuurder aan.
Paarden dienen op samen overeengekomen datum ontwormd te worden, dit op kosten van eigenaar

Betalingen
Er kan contant of via de bank betaald worden. Betaling moet op 1e van de maand binnen zijn. Kosten bedragen E60.00 per maand, dit is inclusief basisbrok (bij ander voer geld meerprijs) en is exclusief hooi.
Bij opzegging geld er een opzegtermijn van 1 maand, waarbij de ingangsdatum de 1e van de maand is. Dit geld zowel voor huurder als verhuurder
Bemesten en onderhoud van de wei is op kosten van de verhuurder. Mocht er echter iets kapot gemaakt zijn, word dit even besproken.
Kosten van dierenarts en hoefsmid zijn altijd voor de paarden eigenaar

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 20:01

wat vinden jullie hiervan??
Ik ben zelf niet altijd aanwezig als hun komen, dus heb een schrift neergelegd waarin iedereen noteerd wat hij/zij gedaan heeft. ook handig als je dingen moet teruglezen. Verder heb ik geen bak waarvan lichten uitgedaan moeten worden, of een radio die uitgezet moet worden. honden op terrein heb ik geen moeite mee
Iemand nog een tip wat ik evt. vergeten ben of niet goe dgedaan heb?? alvast bedankt