Hoe paard en pony 'zindelijk' te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Hoe paard en pony 'zindelijk' te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 20:28

Ik heb een paard en een shetlander bij elkaar in een stal van 5 bij 3. Alleen vind ik vervelend dat de dames hun staart optillen waar het ze maar uitkomt... met als gevolg dat door de hele stal uitwerpselen liggen.
Dat ze overal en nergens neer plassen vind ik tot daaraan toe, maar omdat ze overal neer mesten en er vervolgens doorheen kuieren wordt het zo'n bende.

Ze hebben overdag de gelegenheid om in een 'uitloop' van ongeveer 48 m² te lopen dus ze lopen niet de hele dag in de stal.

Elke ochtend schep ik de mest naar een bepaalde hoek van de stal. Zo doe ik dat al zeker 3,5 jaar bij mijn paard... maar de shet die er sinds 3 maand bij loopt, kent dat niet.
Ondanks dat mijn paard gewend is aan een 'toilet' mest en plast ze nog steeds overal neer... en de Shet dus ook, dus ik kan de natte plekken ook niet aan de kant leggen, want dan kan ik de stal elke dag wel leeghalen. Er ligt altijd stro op de plaats waar ik wil dat ze hun behoefte doen, en elke week laat ik na het uitmesten wat mest en vies stro liggen.

Zou het een idee zijn om een schep mest bij een kennis te halen (zowel die paarden als de mijne worden regelmatig ontwormd)?

Imala204

Re: Hoe paard en pony 'zindelijk' te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:06

Probeer eens een kattebak Nee haha. Denk toch dat je maar gewoon moet blijven mesten.
Soms heb je geluk en heb je een paard dat het vaak in een en de zelfde hoek doet. Maar meestal mesten ze toch gewoon daar waar ze op dat moment net staan. En als daar toevallig net de drink-of voerbak is doen ze het ook wel eens daar in.
Mest gewoon lekker elke dag de stal uit en gooi een lekker dikke laag stro dagelijks in de stal en strooi er 's avonds nog een verse laag stro overheen.
Die tijd die je spendeert met de mest heen en weer te scheppen en je paard en pony probeert zindelijk te maken, kun je daar beter voor gebruiken. Het zijn geen honden ( anders misschien maar inruilen tegen 2 zindelijke honden ?)
De een bij ons op stal houdt zijn stal zeer netjes en de ander is weer een varken . Zo is bij ons wel elk paard verschillend met zijn "stalmanieren". Die van mij, houdt haar stal vrij redelijk mooi, maar heeft er wel al eens het handje aan om in haar drink- en/of voerbak te mesten. Gewoon dus een kwestie van dagelijks een paar keer haar drink en voerbak te controleren.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 09:27

Kattebak is te klein... passen ze niet in. Ik wil geen honden. Die beesten hoef ik niet... wil liever mijn paard en pony houden.

Ik ben het met je eens dat het ene paard schoner is dan het andere... maar ik heb het A. niet aan tijd om elke dag te mesten en B. vertik ik het ook om elke dag die stal leeg te halen. Weet je wel hoeveel stro er in zo'n stal gaat? Als ik wil dat ze geen leggers, piephakken en open plekken krijgen, ben ik dagelijks bijna 2 pakken stro kwijt... no thanks.

Ze worden elke avond opgestrooid met een paar plakken stro en soms wat oud hooi er doorheen. Als ik er elke dag helemaal nieuw stro in ga leggen, vreten ze zich te barsten aan dat schone stro.

Als ik de stal heb leeggehaald, laat ik altijd wat oude mest en wat stro liggen, om aan te geven waar ze moeten mesten en plassen, die tip heb ik gekregen van een oud-klasgenootje die haar paard daarmee wél zindelijk kreeg in de zin van op dezelfde plaats alles doen. En aangezien je paarden vanalles kunt leren, vind ik ook dat ze wel kunnen leren om alles op dezelfde plaats te doen. Overigens lukt dat redelijk... ze mesten nu vlak voor de bult met oude mest in de stal... maar nu ze nog zover krijgen dat ze er ook gaan plassen.

Meer mensen ideeën??

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:39

mijn haflinger stond deze winter voor het eerst op stal, en ze mest altijd op 2 plekken(soms pakt ze de drinkensbak mee).
dus dat is wel makkelijk..
Dat doet ze ook in de wei, dus ik kan je niet helpen,,
plassen doet ze trouwens niet opdezelfde plek

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:31

porscherider schreef:
Kattebak is te klein... passen ze niet in. Ik wil geen honden. Die beesten hoef ik niet... wil liever mijn paard en pony houden.

Ik ben het met je eens dat het ene paard schoner is dan het andere... maar ik heb het A. niet aan tijd om elke dag te mesten en B. vertik ik het ook om elke dag die stal leeg te halen. Weet je wel hoeveel stro er in zo'n stal gaat? Als ik wil dat ze geen leggers, piephakken en open plekken krijgen, ben ik dagelijks bijna 2 pakken stro kwijt... no thanks.

Ze worden elke avond opgestrooid met een paar plakken stro en soms wat oud hooi er doorheen. Als ik er elke dag helemaal nieuw stro in ga leggen, vreten ze zich te barsten aan dat schone stro.

Als ik de stal heb leeggehaald, laat ik altijd wat oude mest en wat stro liggen, om aan te geven waar ze moeten mesten en plassen, die tip heb ik gekregen van een oud-klasgenootje die haar paard daarmee wél zindelijk kreeg in de zin van op dezelfde plaats alles doen. En aangezien je paarden vanalles kunt leren, vind ik ook dat ze wel kunnen leren om alles op dezelfde plaats te doen. Overigens lukt dat redelijk... ze mesten nu vlak voor de bult met oude mest in de stal... maar nu ze nog zover krijgen dat ze er ook gaan plassen.

Meer mensen ideeën??

Ik denk dat ze dan gewoon ook een deel puur geluk daarbij heeft gehad dat dat paard dat deed. Wij hebben ook eens een Haflinger bij ons op stal gehad en die mestte ook maar op twee vaste plekken. Deed ze gewoon uit zichzelf.
Ik weet zeker hoeveel stro dat kost. Bij ons gaan dagelijks heel wat pakken stro erdoor. ( in 10 stallen) Wij hebben van die hele grote pakken stro en daarvan gaan er bij sommige paarden 2 keer per dag 1,5 a 2 plakken in. Mijn paard knabbelt ook heerlijk aan haar stro, maar heeft wel altijd een nette stal. Verder komen de paarden bij ons minimaal 5 uur per dag op de wei. Meestal nog langer.
In die tijd dat je bezig bent met het heen en weer scheppen van mest en vuil stro van de een naar de andere plek om je p&p zindelijk te krijgen, heb je toch ook snel gemest lijkt me. Als je het dagelijks bij houdt is dat een kwestie van 15 minuten ongeveer.
Maar wie weet heb je uiteindelijk succes met jou manier. Men zegt wel eens aanhouder wint

dienetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:36

misschien komt het door de haflingers mijn vz. haflinger doet het ook altijd op 1 plek. Plassen laag poepen hoog. De 2 hierboven zijn ook haflingers.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:40

Grappig, ik heb ook een Haf...... en 1 hoopje mest en 1 plasplek in de stal. Maar zelden een misser!

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:42

mijn fries heeft ook zn vaste plekken om te poepen en te plassen en mn pony nu redelijk mest 2 stallen helemaal uit binne 5 min. heb het bij mijn frie ook 1te geprobeerd met in 1 hoekje wat vuil latenliggen eerst deed hij het in die buurt en daarna i hij ergens anders gaan mesten maar altijd op 1 plek.

hooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:42

er staat me iets bij van een artikel in de Bit hoe je je paard zindelijk kunt krijgen. Echt, ik ben serieus..Maar dat ging meer over het op commando plassen en mesten zodat een paard bij een buitenrit bijvoorbeeld niet op de weg mestte. Sta je daar straks de hele dag in de stal: Paard, plás dan.. Ik zal even kijken of ik die Bit nog heb liggen. Ik zet het vanavond wel even hier neer. Succes alvast!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 19:52

Wij hebben ook een pony en een shetlander samen in 1 stal staan, en inderdaad; ze maken er een potje van Clown ze lopen er samen dan nog eens flink doorheen, de hele achterste helft van de stal kan ik dagelijks leeghalen.

Ik strooi tegenwoordig gewoon iets minder dik op, 4 tot 5 kleine plakjes stro gaan er dagelijks in, en ik haal er 1,5 kruiwagen uit per dag. Ze krijgen wel erg veel hooi zodat ze niet aan het stro hoeven te beginnen, en staan overdag een uur of 5, soms meer soms minder, buiten.

Ik weet niet hoe je ze zindelijk kan maken, maar misschien gewoon een tip niet achterlijk veel stro te gebruiken onder het motto van 'op is op'?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:27

_Diesel schreef:
Wij hebben ook een pony en een shetlander samen in 1 stal staan, en inderdaad; ze maken er een potje van Clown ze lopen er samen dan nog eens flink doorheen, de hele achterste helft van de stal kan ik dagelijks leeghalen.

Ik strooi tegenwoordig gewoon iets minder dik op, 4 tot 5 kleine plakjes stro gaan er dagelijks in, en ik haal er 1,5 kruiwagen uit per dag. Ze krijgen wel erg veel hooi zodat ze niet aan het stro hoeven te beginnen, en staan overdag een uur of 5, soms meer soms minder, buiten.

Ik weet niet hoe je ze zindelijk kan maken, maar misschien gewoon een tip niet achterlijk veel stro te gebruiken onder het motto van 'op is op'?

Wij zetten ze gewoon lekker "dik" in het stro, en de stallen zien er oké uit. Ze maken er geen puinhoop van. Hebben lekker wat te knabbelen en staan schoon en droog. Voordat het stro op is bestellen we gewoon weer een flinke lading nieuw stro Haha!