Wormenkuur Noromectin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

Wormenkuur Noromectin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 18:25

Hey!

het kan best zijn dat ik heel scheel gekeken heb, maar ik kan op de wormenkuur van Noromectin niet vinden wat de periode van die wormenkuur is.. (dus na welke tijd de volgende kuur gegeven moet worden)

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:06

De meeste fabrikanten adviseren een herhaling van de wormkuur om de 8 weken. Maar wanneer je paard in een vaste samenstelling loopt (qua groep) dan is de infectiedruk niet zo hoog wanneer ze ook allemaal tegelijk worden ontwormd en kun je dus ook gerust wat langer wachten met opnieuw ontwormen.

Ik ontworm mijn paard en shet 4 keer per jaar (ongeveer). Ik heb elke keer ongeveer 3 maanden tussen de ontworming. In het voor- en najaar krijgen ze een Equimax en daar tussenin een spuit met Ivermectine als werkzame stof.

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 20:11

Promiss staat inderdaad in een groep waarbij de paarden allemaal tegelijk ontwormt worden.. De anderen gaan deze keer met Equimax maar aangezien deze anders niet meer houdbaar is moet ik nu deze geven.. Nu vroeg ik me dus af of k dan 2x een 8-weken kuur moet geven of dat deze ook gewoon 3 mnd is

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:24

Sja... ik ben geen DA en ook geen expert in wormen bij paarden dus ik durf niet met zekerheid te zeggen of het kwaad kan.

Persoonlijk zou ik zeggen: geef haar de Noromectin en herhaal het ontwormen weer tegelijk met de andere paarden. Mits de wei waarop de paarden staan genoeg ruimte heeft (dat ze niet de grassprietjes tussen de mest weghaald... bij wijze van spreken dan ) en de mest regelmatig weg wordt gehaald.
Mocht je erover in zitten, vraag dan je DA voor alle zekerheid.

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 21:50

Bedankt
Ik denk dat ik gewoon het zeker voor het onzekere neem en gewoon 2 keer een 8-wekenkuur neem waardoor ik weer gelijk zit

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:56

Dat kan ook. Maar weet wel dat het ontwormingsadvies wat de fabrikant op de verpakking zet, alleen goed voor de omzet van de fabrikant is. Wanneer de besmettingsgraad niet zo hoog is, kun je gerust langer wachten met ontwormen.

Laat voor de grap maar eens de mest van je paard onderzoeken, zoveel wormen zullen er niet in zitten, gok ik. Aan de hand van zo'n mestonderzoek wordt vaak ook een ontwormingsschema opgesteld, in overleg met de DA.

Maar goed, het is jouw paard en jouw goed recht om het te doen zoals je hierboven zegt. Mijn post is maar een suggestie.

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:43

Noromectin heeft Ivermectine als ontwormingsstof. Dus dat houd in 6 a 8 weken. Wat overigens zowiezo het advies is gedurende de zomer met weidegang.

Anoniem

Re: Wormenkuur Noromectin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 20:03

Voor zoiets is het kijken naar de werkzame stof ervan. Via internet/Google zijn diverse ontwormschema's gegeven met de werkzame stoffen.

Hobby

Re: Wormenkuur Noromectin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 20:46

Als een wormkuur nog geheel verpakt is, kan je hem gerust nog gebruiken na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum. Hij zal zeker nog enkele maanden tot een jaar houdbaar zijn en misschien zelfs langer. De duurdere wormspuiten zoals equimax worden naar mijn weten met name in het voorjaar en najaar gebruikt/aangeraden door het brede spectrum. Volgens mij kan je jouw paard nu gerust met Noromectin ontwormen.