Onkruid: gevaar en bestrijding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Onkruid: gevaar en bestrijding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 10:47

Hoi,

Weet er iemand wat je best doet tegen volgende planten op een weiland, bij voorkeur ZONDER het gebruik van chemische middelen?

- boterbloem
- brandnetel
- distel
- kamille
- vogelmuur
- zuring
- klaver

Momenteel trekken we de distels en zuring uit en maaien de netels, maar misschien hebben jullie nog tips, vooral voor de andere planten?
Wei is gekalkt geweest, dat was lang geleden (land pas aangekocht).

Zijn dit volgens jullie giftige planten, of niet?
(Ze eten er voor zover ik kan zien niet van, maar moeten uiteraard weg om het gras niet weg te dringen. Ik vraag het vooral om te weten hoe voorzichtig ik moet zijn met de maaisels, heb bvb gezien dat ze droge netels (en soms ook distels wel eten) en mijn shet eet alles, dus ook blaadjes van zuring en ook kamille.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:54

Niet giftig, behalve vogelmuur die ken ik niet.

Boterbloem kan giftig zijn, maar dan moeten ze wel veeel eten.
Brandnetels zijn juist erg gezond, maar paarden eten ze eigelijk alleen gedroogd.

herbey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:40

klaver ,brand netel en kamille is juist goed voor een paard.
in brandnetel zit ijzer.
kamille is rust gevend.
En in klaver zit eiwit ( is een teken dat je vrucht bare grond heb)

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:16

Goed kunstmest erop zodat het gras meer kans krijgt om te groeien waardoor het onkruid minder kans heeft te groeien. Vooral stikstof gebruiken in de kunstmest. verder kun je iegenlijk maar één ding doen en dat is spuiten met gif. Doen wij ook en nooit geen problemen. Tegen distels kun je Garlon 4 gebruiken. Voor de rest gebruik je Storane. Verder is kunstmest heel belangrijk. Doe j dit niet dan kweek je echt onkruid. wij deden het in het begin niet en na 3 jaar hadden we alleen nog klaver, zuring enz.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:18

MD --> VSW