Vraagje over vlas...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

Vraagje over vlas...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 17:45

Aangezien mijn paard altijd haar stal leegvreet, ga ik haar op vlas zetten. Mijn stalvloer is van beton met in het midden gaatjes waar de urine in weg kan lopen. Nu kan ik het vlas op het beton leggen of eerst rubberen matten leggen en daar het vlas overheen.

Nu is de vraag , zouden jullie rubberen matten onder je vlas leggen of niet? Ik heb weinig ervaring met dit spul dus misschien heeft iemand nog handige tips?

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:46

ik heb horen zeggen dat als paarden vlas eten sneller een kans op koliek kunnen krijgen. vaak als ze stro eten komen ze ruwe vezels tekort

Phant0m

Re: Vraagje over vlas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:48

je kunt je paard ook gewoon op matten zetten
daar staan die van mij ook op en dan eventueel een laagje vlas op de natte plekken...
je moet alleen wel wat meer poetsen als ze 's-nachts gaat liggen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:53

Mijn paarden staan al 2 jaar op vlas en dat bevalt prima. Heb dichte stalvloeren dus het vlas kan nergens iets verstoppen. In jou geval zou ik vocht doorlatende matten neerleggen. En daaroverheen vlas doen.

Er zijn weinig paarden die vlas eten, er valt nauwlijks wat te eten. Mijn paarden vervelen zich niet, krijgen genoeg ruwvoer en eten de vlasstal niet leeg

Esther_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:12

eertjuh22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:19

er is een flesje met spul die je over vlas heen kan gieten zodat ze het niet meer opeten. kan je halen bij menig paardenspeciaal-zaak

Irisj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:04

ik heb veel ervaring met vlas, het bevalt mij erg goed, en het slimste is om eerst matten in je stal te leggen, die kosten €50 per vierkante meter, dat scheelt met vlas wat je er per keer in moet doen, Ik heb zelf gehad bij een stal dat de paarden het wel opeten maa dan kun je miss zown flesje kopen wat eertjuh22 zegt (ik zou zelf niet weten of het werkt) voor de rest is het super fijn spul.

succes dr mee
Groetjes, Iris

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:10

De paarden op mijn stage staan ook grotendeels op vlas.
Ze eten er alleen van als ik er een nieuw pak vlas bij in heb gegooid maar dat doen ze maar even..
Ik vindt wel dat ik er gauw een nieuw pak vlas bij in moet gooien dus ik denk dat zo'n mat eronder wel heel goed is

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:03

Wij hebben ook gaten in het midden van de box.
Vlas gaat er gewoon overheen.

(we gebruiken dus geen rubberen matten)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:53

Ik gebruik rubber tegels en daaroverheen vlas.

Ik verkoop trouwens ook rubber tegels (vochtdoorlatend), dus mocht je interesse hebben, dan kun je altijd even komen kijken.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:32

Sjoert schreef:
Wij hebben ook gaten in het midden van de box.
Vlas gaat er gewoon overheen.

(we gebruiken dus geen rubberen matten)

verstopt de boel dan niet? of spoelt het vlas niet mee uit?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:44

RUBYWHITE schreef:

verstopt de boel dan niet? of spoelt het vlas niet mee uit?

Het vlas gaat er wel tussen zitten, maar we kunnen niet zeggen dat het echt verstopt gaat zitten.
Gewoon één keer in de week of één keer in de 2 weken de natte plekken eruit en klaar is kees.

(Stallen zijn trouwens zo gemaakt dat ze allemaal iets aflopen naar het midden. Het verzamelt als het ware dus rond het putje)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:20

kinky01 schreef:
Nu is de vraag , zouden jullie rubberen matten onder je vlas leggen of niet? Ik heb weinig ervaring met dit spul dus misschien heeft iemand nog handige tips?

Wij hebben dat bij een stal, maar het bevalt echt niet! Je krijgt een enorme pisgeur daar die best wel moeilijk weg wil. Bij de paarden die gewoon op stenen + vlas staan heb je er bijna geen last van, tenzij je het maanden niet schoonmaakt.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:21

Hoe kan dat dan. Trekt die lucht dan onder/in de matten?

Poeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:29

Ja lijkt mij wel, want de andere hadden het niet.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:33

Dan is waarschijnlijk de afwatering niet goed. Bij het gebruik van rubberen matten dien je een verloop in je stal te hebben.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:27

Het principe van vlas is dat je het even oppot, dat kan een week zijn maar ook 6 weken. De ondergrond dient hiervoor ruw te zijn omdat je anders geen onderlaag krijgt (gaat schuiven op rubber).

Om die reden werken doorlatende tegels icm vlas minder, omdat die tegels eigenlijk altijd nat zijn, er geen onderlaag gevormd wordt en het daardoor dus een natte puinhoop wordt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:13

Starbreeze, dat ben ik niet met je eens.
Ik gebruik de combinatie vlas met rubberen tegels en dat werkt wel degelijk goed.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:32

Tja bij mij werd het één natte bende, resultaat: iedere dag heel de stal leeg maken en dat hoeft nu niet.

eertjuh22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:39

Irisj schreef:
Ik heb zelf gehad bij een stal dat de paarden het wel opeten maa dan kun je miss zown flesje kopen wat eertjuh22 zegt (ik zou zelf niet weten of het werkt) voor de rest is het super fijn spul.

dat spul wat je er overheen kan gieten werkt wel , maar stinkt verschrikkelijk.
ik deed het altijd met handschoenen aan ''verwerken'' want anders stinken heel je handen naar dat spul.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:41

TJah ik ben ook van stro overgestapt op Vlas. Omdat er van het stro gegeten werd. Maar van het vlas werd dus ook gegeten. Mijn paard heeft dus binnen 3 maand tijd 2 koliek aanvallen gehad... wat volgens de DA zeer zeker kwam door het Vlas. Dus ik ben onderhand al weer overgestapt op houtkrul. Paard eet er niet van.. heeft geen koliek aanvallen meer en het ruikt ook nog eens beter. Bij mij komt er geen vlas meer in de stal.. rot spul.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:23

Whiz, erg vervelend!
Alleen kan ik tot op heden, gelukkig, die ervaring niet delen.
Wij hebben er 24 op vlas staan en tot nu toe gaat het gelukkig goed.

Ontopic: volgens mij maakt het niet zo heel veel uit of je nou wel of geen rubberen matten gebruikt.
Als de stal maar afloopt in het midden en in het midden dus ook gaten zitten, komt het wel goed.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:28

Ik heb rubber en een laagje vlas. Ideaal!!! je hoeft er niet teveel in te doen want ze liggen toch zacht en dus ook snel uitgemest omdat je alleen de natte plekken en mest moet wegscheppen (wel concequent elke dag)

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:59

Ik vind dat rubber nou niet bepaald zacht te noemen eerlijk gezegd... het veert wel iets maar ik prefereer toch echt een hele dikke laag vlas.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:25

Starbreeze, maar wat heb jij dan voor rubber?

Ik heb rubber tegels, bijna 4 cm dik, poreus materiaal (dus vochtdoorlatend), en als je erop staat, voel je dat het veert.
Ik denk dat jij een soort rubber op rol hebt, gezien je commentaar hierboven. Dat heeft hele andere eigenschappen als draintegels.