Wat ben je gemiddeld kwijt aan kosten voor een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Forget

Wat ben je gemiddeld kwijt aan kosten voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 14:30

Hallo,

Ik heb voornemens om een eigen paard te kopen, maar voordat ik dat echt ga doen ben ik nieuwsgierig naar de kosten. Deze kosten wil ik een tijd lang opzij zetten om te kijken of het haalbaar is of niet. Ik zou het erg jammer vinden indien ik een eigen paardje heb die ik dan weer moet verkopen, omdat ik het niet kan betalen. Hoeveel zijn jullie kwijt in de maand? Ik kan het paard niet thuis stallen.

Forget

LaHaye

Re: Wat ben je gemiddeld kwijt aan kosten voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:37

De aanschafkosten voor een pony of paard zijn afhankelijk van uw wensen. Een raspony met papieren is duurder, dan een zonder papieren. Ook de prijzen verschillen sterk per ras. De gemiddelde prijs voor een huispony ligt gemiddeld tussen de euro 300 en 2000. Een wedstrijdpony kan wel meer dan 20 000 euro kosten. De prijzen voor paarden liggen gemiddeld tussen de euro 700 en 5000. Ook hier geldt dat wedstrijdpaarden veel duurder zijn. Naast de aanschafkosten komen dan nog de onderhoudskosten.

Het paard stallen in een pensionstal inclusief voer kost gemiddeld tussen de euro 150 en 300 per maand. Dit is alleen voor stalling en voor het weiden komt daar gemiddeld nog zo'n 100 Euro bij komen. Een paard moet 4 keer per jaar een wormkuur krijgen, die ongeveer 10-20 Euro per stuk kost. De hoefsmid kost voor enkel kappen ongeveer 50 Euro. Verdere kosten zijn de dierenarts en het tuig en de noodzakelijke verzorgingsproducten voor uw paard.

(Bron: dierennieuws.nl)

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:39

Forget schreef:
Hallo,

Ik heb voornemens om een eigen paard te kopen, maar voordat ik dat echt ga doen ben ik nieuwsgierig naar de kosten. Deze kosten wil ik een tijd lang opzij zetten om te kijken of het haalbaar is of niet. Ik zou het erg jammer vinden indien ik een eigen paardje heb die ik dan weer moet verkopen, omdat ik het niet kan betalen. Hoeveel zijn jullie kwijt in de maand? Ik kan het paard niet thuis stallen.

Forget

Topic nummer 2964762...

Maar goed... €250 voor stalling (incl. 2x daags biks en 3x daags kuil, weidegang en gebruik van alle faciliteiten), bekappen kost me €25 per 6 weken.
Verder nog ontwormen, ook om de zes weken... Jaarlijks inenten. Plus binnenkort gaat ze naar de tandarts, kosten: €50.
Buiten dat heb ik een flinke spaarrekening, mocht er iets gebeuren...

Verder ga ik ongeveer iedere maand naar ruitershoppen Er is altijd wel iets kapot, iets wat je mist of gewoon nodig hebt Reken op €300 tot €350 per maand, afhankelijk van waar je woont natuurlijk...

zappa_Pat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:21

@Jamezy je zegt 250 euro voor stalling maar dat hangt er ook maar net om, als jij op een stal kan staan voor maar 150 euro dat scheelt wel.

maar goed denk aan
- stal kosten(ga eens informeren in de buurt)
- bekappen
- inentingen, wormenkuur
- mocht het paard ziek worden, geld voor dierenarts

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:37

Aan stalling betaal ik 120 euro. Dit is goedkoop aangezien het merendeel hier in de buurt veel hoger ligt. Ik heb hierbij een grote stal, een bak en veel weide.
Dit is inclusief hooi.
Daarnaast ben ik per maand ongeveer 1,5 zak tot 2 zakken voer kwijt en in de zomer-maanden minder.
Per half jaar betaal ik rond de 100 euro aan verzekering.
De hoefsmid komt als het nodig is, dit is 15 euro per keer voor het bekappen. Dierenartskosten komen er ook bij, van te voren weet je bijna nooit wanneer hij nodig is, dus daar zet ik geld voor opzij. Dan nog wormenspuiten, maar hoeveel die kosten weet ik eigenlijk niet uit mijn hoofd. Rond de 9 euro denk ik?

Mijnviera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:58

ik betaal voor Viera in de zomer 60 euro per maand (staat ze dag en nacht op het land)
in de winter ben ik 185 kwijt, dat is inc. voer hooi sto paddok.
dan nog de wormen kuren, de ene keer een dure en de andere keer een wat goedkopere.
voor de hoefsmid ben ik elke 8 weken 25 euro kwijt (rond om bekappen, niet beslaan)

verder voer ik der zelf nog muslie en lucerne bij,
daar betaal ik 8 euro per zak van 20 kilo voor.

de verzekering kan je zo duur maken als je zelf wilt.
ik heb voor Viera alleen een WA verzekering en daar betaal ik 60€ per jaar voor.

maar de stalling kosten zijn ook per stal weer verschillend.
ik denk dat je misschien beter even wat stallen langs kan gaan en kijken wat de mogelijkheden zijn en de kosten.

veel succes ermee

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:42

Oe heel lastig te zeggen. verleden jaar nog € 400 per maand minimaal en nu € 230. Stond eerst op een stal van 315 euro per maand en nu op 1 van 165 euro per maand.

Inderdaad in de buurt informeren wat stalling kost, tevens wat een goede hoefsmid in je omgeving kost. Dit scheelt ook volgens mij ook heel erg per regio en per hoefsmid. Ga uit van elke 8 weken rondom beslaan, maar weinig paarden lopen zonder ijzers of met alleen maar voorijzers.

Hou er ook rekening mee dat de stallingsprijzen e.d over het algemeen elk jaar wel wat stijgen, meestal wordt stalling per maand dan 5 of 10 euro duurder.

Verzekering is een eigen keuze, ik heb wel een verzekering, andere niet maar die leggen vaak een vast bedrag per maand opzij.

Wormenkuren kost me per jaar 2 x 22.50 en 4 x 9 euro.

Ook moet je inderdaad rekening houden met spullen die je nodig hebt. Dit kan je zo duur maken als je zelf wilt. Je hebt halsters bv van 30 euro en je hebt ze van 5, hangt van je smaak af en je tic. Ook kan het nuttig zijn om bv bij marktplaats ofzo te kijken voor tweedehands spullen. Veel mensen waaronder ik kopen iets wat ze achteraf nooit blijken te gebruiken of het past niet meer.

Heb net een dekjestic gehad en ben nu helemaal op de sokken overgeslagen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:17

Stalgeld (all in) 320 Euro in de maand
Ontwormen 13 Euro per 2 maanden
Hoefsmid bekappen 20 Euro per 6 weken, beslaan 80 Euro per 6 weken voor normale ijzers
Veearts 50 Euro per consult excl. medicatie (in elk geval 2x pj enting)
Tandarts 2x pj, afhankelijk wat er gedaan moet worden
Lesgeld 80 Euro per uur, 4x pm
Startkaart, startgelden, concourskosten (vervoer, eten): wisselend
Spullen kopen: maandelijks 50-100 Euro
Verzekering heb ik niet, wel een paar duizend Euro nog achter de hand voor noodgevallen

Bezint eer ge begint

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:46

Dit is ons rijtje

Stalling; 70 euro
Zaagsel; 25 euro (5 pakken permaand)
Hooi; 30 euro
Voer; 23 euro (1,5 kilo perdag)
Hoefsmid 70 euro (per 2 maanden)
wormspuiten; tussen 10-20 euro ( per 2 maanden)

En dan nog dierenarts voor inentingen en andere noodgevallen.

Dit is maar een standaart rijtje qua "het nodige"

Ziron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:55

even denken ik ben kwijt aan stalling 100 euro per maand.
bekappen 25 euro per maand
en ja dan denk ik aan alle kleine dingen die ik aanschaf per zoveel weken een wormenkuur 21.50 ik heb nogal een dure.

dat is het wel zo een beetje

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:07

Ons rijtje weer (kunnen we hier geen sticky van maken, algemeen onderzoek per gebied en wat de eigenaren wensen qua facilitieten, en dan hoeven dit soort topics nooit meer..)

Omgeving Almere, Flevoland
Zomers
- 75 stalling, dag en nacht buiten, groot groen weiland.
- 30 euro in de maand aan voer (summerfit koeken, zemelen, meusli, bietenpulp) & liksteen
- 10 euro per maand aan ontworming, inentingen, supplementen (elektrolyten & opkikker op t moment)
- 10 euro in de maand bekapping (doe het zelf, maar gereedschap, controle hoefsmid)
- 50 euro per maand aan tuigage en andere spullen.

175 per maand bij elkaar.

Swinters
- 120 euro stalling
- 30 euro in de maand aan voer (summerfit koeken, zemelen, meusli, bietenpulp) & liksteen
- 10 euro per maand aan ontworming, inentingen, supplementen (elektrolyten & opkikker op t moment)
- 10 euro in de maand bekapping (doe het zelf, maar gereedschap, controle hoefsmid)
- 50 euro per maand aan tuigage en andere spullen.

220 per maand bij elkaar

En dit is alles dus verdeelt, zegmaar 'gemiddeld'

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:27

het ligt er een beetje aan waar jij je paard wilt zetten, een stal, 24-7 buiten, welke facaliteiten, wat voor soort paard, welke provincie woon je etc?

ik betaal voor mijn trekpaard en shet 200 euro per maand voor een grote wei met schuilafdak en 2 ruime opslagschuren. hier komen de ontwormingskosten bij( voor mij dubbel) ik ontworm 4x per jaar de gemiddelde kosten zijn zo'n beetje 25 euro per keer, de hoefsmid komt ook 4 x per jaar om te bekappen en betaal dan 25 euro per keer en ik laat de tandarts 1 x per jaar komen wat 50 euro kost. verder komt de DA elke jaar enten en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wat dat kost

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:11

Mijn paard staat 24/7 op het land met inloopstal zonder stro en kost mij aan voer, bekappen, ontwormen én weidehuur €240,- per maand. Hierbij komen dan nog kosten als kapot tuigage en eventueel verzekering.
Weet dus waar je aan begint!

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:16

k betaal E50,- per stal. heb nou 2 stallen in gebruik heb grote stalleen een buitenbak en een stukje wei. en stroom en water. moet ze wel zelf binnen en buiten zetten voeren mesten enz. en moet zelf voor hooi en stro zorgen. sta bij iemand die de stallen had leegstaan. hooi en stro ben ik 80,- per 2 a 3 maandne kwijt ong en voer 50,- per maand.daarbij krijg j hoefsmid (bij mij) 20,- en dan altijd nog kosten als de dierenarts moet komen. en de wormenkuren

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:17

Kijk eerst eens bij jezelf in de buurt wat de kosten zijn. Bij verschillende stallen vragen. Ook alle plussen en minnen opschrijven daarvan.

Zorg dat je bij het kopen van een paard, iemand meeneemt die er echt verstand van heeft. Desnoods betaal je er iemand voor om mee te gaan (wanneer je er de 1ste x een goed gevoel bij heb)
Ook een keuring mét bloedproef laten doen.

Forget

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 21:40

In iedergeval bedankt allemaal. Ik heb wel in de gaten dat er een heleboel verschil zit tussen stallingsprijzen. Ik ga alles vrij hoog aanhouden. Ik weet dat het veel geld gaat kosten, maar financieel heb ik nu goed. Ik wil bekijken hoe het gaat al ik ong. 400 in de maand opzij zet. Dan moet het goed lukken volgens mij. Je moet dan andere dingen laten staan. Bedankt voor de moeite