Deze paarden hebben met rijden ook GEEN schuimmond en er is er 1 die duidelijk toch probeert zijn mond open te doen, ook al lukt dat natuurlijk niet. De eigenaresse vindt hem zo sterk...
Neusriem zo strak om te voorkomen dat paard de mond open doet of de tong naar buiten werkt, is naar mijn mening symptoombestrijding, maar het kan zijn dat ik ernaast zit?
Ik kan me voorstellen dat als je paard plotseling ontdekt heeft dat hij zich aan het werk kan ontrekken door zijn mond open te doen en je zeker weet dat de fout niet bij jou ligt, dat je dan tijdelijk de neus- en/of sperriem strakker doet, maar omdat nou constant te doen?
Omdat Toon op dit moment een wondje onder zijn kin heeft, rij ik hem nu zonder neusriem, tot grote verbazing van mijn stalgenoten. "Doet hij dan zijn mond niet open?" Nee, waarom zou hij?
Hoe strak doen jullie je neus- en sperriem? Bij mij kunnen er bij de neusriem altijd 2 vingers tussen, tussen de sperriem en de kaak ruim 1 vinger. Lijkt me strak zat!

zag er dus niet uit!!!

.
Leys is stiller in de aanleuning als je de neusriem strak doet. Ik vraag me dan alleen af hoe dat kan, en dit is niet als een aanval bedoelt, begrijp me niet verkeerd.