paard hele jaar buiten, wat doe je met de mest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

paard hele jaar buiten, wat doe je met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 20:55

ik sta nu sinds bijna een maand op een plek waar mijn paard en mijn shet samen staan, ze hebben daar flink wat weiland( ben slecht in schatten dus doe het ook maar niet:P) en een schuilstal.
met de eigenaar heb ik overlegd dat ik de mest verspreid over het land, dat deden de vorige huurders ook altijd...
nu is het natuurlijk best veel mest per dag en is het best te doen, de eerste 'mestplekken' zijn al lang weer verteerd, maar ik wil toch eens gaan kijken naar een mesthoopje, container of iets...

waar laten jullie je mest als je geen standaard mesthoop hebt en je paarden dus het hele jaar 24/7 buiten staan?
zijn er nog boeren die graag pure mest willen hebben? wat kost dat? zijn daar bedrijven voor die containers leveren ?

wie kan mij daar iets over vertellen?

friesiszwart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:07

Zelf heb ik altijd een mesthoop gemaakt en deze berg (maar dat zat ook de mest met stro van de winter bij) in het najaar altijd over het land verdeeld. Probleemloos echter wel kans op wormbesmetting en moet je regelmatig ontwormen. Zelf eigenlijk nooit wormen gehad. Momenteel laten wij de mest afvoeren door een boer dit is gratis alhoewel er een loonwerker met een kraan bij moet komen en deze rekend natuurlijk wel volle pond. paar honder euro op jaarbasis.
Goedkoop naar mijn idee.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 22:18

nu ontworm ik mn paarden netjes op tijd en ze staan maar met zn 2tjes, dus wat wormbesmetting valt het best mee, maar vind een kruiwagen per dag over het weiland vrij veel... het is te doen, maar liever heb ik het toch afgevoerd:)

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:20

Bij ons hebben ze dan wel stallen en een mesthoop.
De mest wat op de mesthoop ligt verspreiden zij over het land. ze laten het niet weghalen oid.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:01

Wij doen het mest altijd in grote stevige plastic zakken, dan neemt de eigenaar ze mee naar huis en gooit het gewoon bij het afval.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 11:41

Maris89 schreef:
Wij doen het mest altijd in grote stevige plastic zakken, dan neemt de eigenaar ze mee naar huis en gooit het gewoon bij het afval.

hmmz.. dat zie ik totaal niet zitten;) zie me al gaan met 1 kruiwagen mest per dag in zakken...
dan toch het land nog maar ff:P

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:43

Nou wij staan ook met 1 paard en een Shetlander en het gaat best hoor . Gaat moeilijker als je geen grote auto hebt natuurlijk.

Irisj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:48

Plastic zakken ? Damn wat een gedoe! dan kun je idd beter een stukje vna de wei afzetten en het daar in gooien, of je koopt een container en doet de mest daar in (niet de goedkoopste optie) en miss is er in de buurt een boer die graag de mest wil?

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:51

Onze twee pony's staan ook 24/7 in de wei. Wij scheppen de drollen altijd uit de wei en gooien de mest tussen de bomen die om de wei heen staan.

Clauwtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:16

Ik zou het gewoon opruimen en de wei afzetten met het gedeelte waar je het hebt verspreid.Enne met die plastic zakken gaat het wel makkelijk,wel in het begin even klooien,en af en toe het ernaast gooien maar dat lukt vanzelf wel.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:36

Irisj schreef:
Plastic zakken ? Damn wat een gedoe! dan kun je idd beter een stukje vna de wei afzetten en het daar in gooien, of je koopt een container en doet de mest daar in (niet de goedkoopste optie) en miss is er in de buurt een boer die graag de mest wil?

, we zitten midden in Den Haag dus geen enkele boer die paardenmest wil. Dan is dit de enigste (goedkope) oplossing .

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 20:18

ik snap idd dat dat de goedkoopste oplossing is, maar ik zie mezelf nog niet slepen met elke dag een vuilniszak of 2 helemaal vol, zullen de vuilnismannen ook heel blij mee zijn denk ik...weet iemand exacte prijzen van een container huren en eens in de zoveel tijd laten legen of iets dergelijks? verspreiden in het land doe ik nu al en ik wil mn land gewoon helemaal gebruiken, dus afzetten is geen optie, een een (zelf gecreeerde) mesthoop is ok, maar zou daar ook graag de kosten van willen weten als het opgehaald moet worden

Tremona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:13

Volkstuintjes hebben vaak wel belang bij paardenmest, misschien is het een idee om zo'n vereniging te bellen.

Wij laten de mest afvoeren door een bedrijf dat gaat dan naar de championkwekers. Heeft alleen zin als je veel mest met stro hebt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:17

mijn paardje gaat in augustus ook het hele jaar het land in, ga het idd ook verspreiden over het land, ik hoef het niet elke dag zelf de toen dat scheeld weer,maar ga het niet laten afvoeren of in plastic zakken doen..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:17

Ik werk met een mestbult die ik laat composteren en die ik volgend jaar dan weer op het land breng

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:16

Een container weet ik niet, maar ik weet wel dat er iemand in Groenekan zit een container of mesthoop komt legen voor 70 euro. Direct verspreiden over het land zou ik niet doen. Ten eerste werk je daarmee wormbesmetting in de hand en ten tweede zorgt het voor een sterke verzuring van de grasmat. Je krijgt dan mos, zuring en boterbloemen in je land, het gras krijgt minder kans op groeien en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Gecomposteerde mest kan natuurlijk wel over het land, maar dat duurt idd ruim een jaar en heb je nu niets aan. Zelf ben ik van plan een aanhanger aan te schaffen en 1x per zoveel tijd de mest zelf weg te brengen naar een boer oid die dat wel wil hebben. Succes

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 16:32

hey nado, dat is idd ook nog een optie... een aanhanger aanschaffen en het afvoeren naar iemand die er blij mee is;)
zou je mij een adres, website, telnr of iets willen pb'en van diegene in groenekan... 70 euro is nog te overzien idd, een mesthoop kan ik dan zelf 'maken'.

dienetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:06

is er geen roze boer in de buurt. Paardenmest is prima mest voor roosjes.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:34

Wij hebben een aanhangertje staan en daar doen we alles elke dag in en brengen het weg naar een pensionstal als het vol is.

Mocca

Re: paard hele jaar buiten, wat doe je met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:21

Wij gooien het ook in de aanhanger en dan naar de boer. Lachen

Dennis

Re: paard hele jaar buiten, wat doe je met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:58

Ik breng het naar een boer, die rijd het uit over het land.

Mijn pony's staan dag en nacht, zomer en winter buiten.